Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

68-42-M/01 Bezpečnostně právní činnost

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Zvládat jednání s klientem, tzn. aby absolventi:

-     dovedli přijmout oznámení;

-     využívali poznatků z psychologie a pedagogiky při jednání s lidmi a při řešení problémových situací, vstřícně a taktně jednali s občany – klienty, byli schopni empatie;

-     dovedli jednat s klientem na profesionální úrovni (navázání komunikace s klientem, analýza problémů, předložení nabídky alternativ řešení problému, vedení klienta v průběhu spolupráce);

-     dovedli jednat s klienty různých etnických, náboženských a sociálních skupin;

-     dodržovali pracovní postupy v souladu s etickým kodexem;

-     zapisovali průběh jednání formálně a věcně správně;

-     ve své praktické činnosti uplatňovali poznatky o působnosti ministerstev dopravy, vnitra a financí, krajských úřadů, obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, Policie ČR a obecní policie.

b)      Provádět právní činnosti, tzn. aby absolventi:

-     rozpoznali protiprávní chování a jednání a uměli je právně kvalifikovat;

-     dovedli zahájit a vést trestní a správní řízení zejména o trestných činech a přestupcích dle právní kvalifikace a v rozsahu daných kompetencí;

-     prováděli nezbytná šetření ve věci včetně dokazování;

-     vedli příslušnou právní dokumentaci;

-     navrhovali právní postupy při řešení šetřených problémů;

-     reagovali na změny zákonů týkajících se bezpečnostně právní činnosti;

-     odhadovali důsledky protiprávního jednání;

-     navrhovali a zdůvodňovali postupy určené k zabránění protiprávnímu jednání.

c)      Provádět místní šetření v terénu, tzn. aby absolventi:

-     prováděli šetření skutečného stavu věci v terénu a při něm využívali kriminalistických zásad a geografických informací;

-     dodržovali obecně závazné předpisy, vyhlášky a pravidla;

-     aplikovali znalost systému vedení agendy registrace vozidel;

-     analyzovali situace a navrhovali postupy při řešení šetřených problémů;

-     navrhovali, eventuálně prováděli místní bezpečnostní opatření ve spolupráci s ostatními bezpečnostními a záchrannými složkami;

-     zpracovali zápis o šetření;

-     používali geografické, sociologické a politologické poznatky v praktické profesní činnosti;

-     dovedli poskytnout nezbytnou první pomoc;

-     prováděli výkonná opatření k ochraně obyvatelstva při mimořádných situacích ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému;

-     aplikovali zásady ochrany oběti trestného činu - přestupku, poskytli základní psychologickou podporu oběti a doporučili jí pomoc příslušné sociální instituce.

d)      Provádět kontrolní činnost, tzn. aby absolventi:

-     aplikovali zásady postupů kontroly veřejného pořádku, ochrany bezpečnosti osob a majetku;

-     prováděli kontrolu platných dokladů občanů ČR a cizinců;

-     kontrolovali dodržování bezpečnostních předpisů a dodržování právních norem při současném využití technických a jiných prostředků při dohledu;

-     poskytovali poradenskou a konzultační činnost k problematice ochrany pořádku a bezpečnosti;

-     kontrolovali vedení písemností a dodržování archivačních a skartačních postupů, vedení a třídění dokumentace.

e)      Pracovat s informační, výpočetní a kancelářskou technikou, tzn. aby absolventi:

-     dodržovali zásady vedení korespondence při administrativních a správních činnostech;

-     získávali a třídili informace s využitím Internetu a vnitřních sítí;

-     zpracovávali formuláře a výkazy;

-     vyhodnocovali získaná data;

-     zpracovávali prezentace informací pro veřejnost;

-     zajišťovali ochranu osobních dat;

-     využívali zdroje právních informací, vyhledávali a analyzovali informace potřebné pro vedení dokumentace o protiprávní činnosti.

f)       Zajišťovat bezpečnostní přípravu, tzn. aby absolventi:

-     orientovali se v systému veřejné správy a v systému bezpečnostních složek;

-     aplikovali právní normy, zejména normy pořádku a bezpečnosti v běžných pracovních situacích;

-     prováděli dohled nad bezpečností a dopravou s možným využíváním technických pomůcek;

-     využívali rozbory dopravní nehodovosti na území ČR a z nich vyvozovali preventivní opatření;

-     orientovali se v provozování silniční dopravy;

-     aplikovali specifika přepravy nebezpečných látek v silniční dopravě;

-     řešili dopravní přestupky;

-     využívali evidence řidičů, motorových a přípojných vozidel;

-     rozlišovali různé řidičské průkazy a řidičská oprávnění;

-     aplikovali poznatky ostrahy osob a majetku;

-     odhalovali, objasňovali a vyřizovali přestupky v rámci příslušných kompetencí;

-     aplikovali zásady výkonu „dozorčí služby“ a dokumentace o jejich průběhu;

-     předvídali příčiny a odhadovali důsledky trestné činnosti, využívali zásad prevence kriminality;

-     aplikovali zásady koordinace postupů s dalšími složkami veřejného pořádku a sociálními institucemi;

-     orientovali se v organizaci a vybavení Integrovaného záchranného systému ČR;

-     prováděli preventivní opatření k ochraně obyvatelstva při mimořádných situacích ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému;

-     orientovali se v mezinárodní spolupráci.

g)      Dbát o fyzickou a psychickou přípravu, tzn. aby absolventi:

-     cílevědomě rozvíjeli psychickou a fyzickou přípravu se zaměřením na psychickou odolnost a fyzickou zdatnost, dbali na všestrannost pohybového režimu dle potřebných ukazatelů tělesné zdatnosti;

-     využívali ve své činnosti základy úpolových sportů a prakticky aplikovali základní techniky sebeobrany v souladu s právními normami a profesními nároky;

-     aplikovali základní hygienické a bezpečnostní návyky při provádění sportovních aktivit.

h)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

i)     Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

j)     Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Úspěšným zakončením studia získá absolvent studijních oborů 6842M01 Bezpečnostně právní činnost střední vzdělání s maturitní zkouškou. Získané vzdělání umožní absolventu studijního oboru ucházet se o přijetí ke studiu na vyšších odborných školách nebo na vysokých školách, zejména na Policejní akademii a vysokých školách s výukou bezpečnostně právních a právních oborů.

Absolvent se uplatní v povoláních, v nichž je pracovní činnost vázána na znalost a správnou aplikaci právních předpisů České republiky ve věcech veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti. Zejména se uplatní v bezpečnostních sborech a dále ve veřejné správě (státní správě a samosprávě), v odborech ochrany velkých podniků, bankovnictví, pojišťovnictví, ve složkách Integrovaného záchranného systému apod.

Pro výkon některých povolání musí absolvent splnit další zákonem stanovené podmínky, např. věk, speciální odborné školení, testy zdravotní a psychické způsobilosti, bezúhonnost, spolehlivost a další požadavky. Absolvent se uplatní např. jako bezpečnostní pracovník, policejní inspektor, strážník obecní policie, celník, bezpečnostní pracovník ve vězeňské službě nebo stráži nebo justiční stráži.


Zpět