Přeskočit navigaci

LinkedIn*

LinkedIn v současné době sdružuje více než 400 milionů profesionálů. Spoléhají na něj téměř všichni největší zaměstnavatelé při zveřejňování nabídek pracovních míst a vyhledávání nových zaměstnanců. Nech se inspirovat následujícími kroky.


Vytvoř si kompletní profil

Čím úplnější bude tvůj profil, tím výše se objevíš ve vyhledávání potenciálních zaměstnavatelů a tím lepší bude šance na získání místa. LinkedIn má k tomu určený nástroj nazvaný „Profile Strength“, který tě provede nastavením úplnosti profilu a tím, co je třeba vyplnit. Můžeš se na něj spolehnout (když bude tvůj profil 100% kompletní, budeš považován za „All Star“).


Aktualizace titulku

Tvůj titulek (headline) je první věc, kterou lidé uvidí. Představuje dvouvteřinový přehled, který uvádí, kdo jsi a co děláš. Titulek můžeš průběžně libovolným způsobem měnit.


Sekce sumář

V této sekci (summary) lze vyplnit podrobnější informace o aktuální náplni práce nebo povinnostech, včetně těch minulých. Toto je tvůj elevator speech – tvých 60 vteřin stručné, jasné, srozumitelné a zapamatovatelné prezentace o tom, kdo jsi a co děláš. Neboj se napsat o tom, co tě baví i mimo práci.


Klíčová slova

Ať už vyplňuješ sekci headline (titulek), summary (sumář), skills (dovednosti), experience (zkušenosti), nebo education (vzdělání), zkus do textu rozmístit slova, pod kterými myslíš, že tě budou zaměstnavatelé hledat. Tato klíčová slova jsou velmi důležitá. Čím častěji se objevují ve tvém profilu, tím je větší šance, že tě budoucí zaměstnavatel najde.


Pořadí, ve kterém se jednotlivé části profilu zobrazují, lze libovolně měnit. Odliš se od ostatních tím, že si sestavíš individuální profil dle subjektivní důležitosti informací.


Použij profesionální foto

Ujisti se, že fotka, kterou nahráváš do systému, je profesionální. Zvol formální oblečení, a pokud možnosti dovolí, nech si udělat pasové foto u fotografického studia. Pamatuj si, že první dojem se počítá, a ať se ti to líbí, nebo ne, lidé tě budou posuzovat podle toho, jak se prezentuješ. Dobře se oblékni a usměj se, jako při reálném pohovoru. Na fotce by neměli být jiní členové rodiny – tohle není Facebook!


Navazuj co nejvíce spojení

Pozvi do své profesionální sítě co nejvíce kolegů, přátel, známých a lidí, se kterými máš nějaký pracovní či jiný vztah. Cílem je mít co nejvíce spojení, protože vysoký počet kontaktů ti pomůže najít práci.


Za prvé – čím více spojení, tím větší šance, že tvůj kontakt zná někoho, kdo pro tebe bude mít práci. V tom tkví reálná přidaná hodnota LinkedInu. Stupeň vazby je dokonce uveden v našich profilech (jako 2. nebo 3. stupeň propojení).


Za druhé – vzhledem k tomu, že počet lidí, ke kterým jsi připojen, je uveden na tvém veřejném profilu (poznámka: více než 500 spojení se nesleduje, uvádí se jednoduše 500+), může být nízký počet kontaktů pro personalisty opravdu znamením, že se zde moc „neangažuješ“. Takže čím vyšší počet kontaktů, tím silnější vliv na lidi, kteří se na tvůj profil podívají.


Přidávat kontakty lze hned několika způsoby:

*    importováním kontaktů z e-mailového seznamu;

*    vyhledáváním konkrétní osoby ve vyhledávacím poli;

*    pomocí LinkedIn funkce „people you may know“ (lidé, které můžete znát).


Je vhodné přidat si do sítě kohokoliv, nebo pouze lidi, které člověk zná?

Na tuto otázku neexistuje žádná správná odpověď. Odborníci většinou preferují zlatou střední cestu. Doporučují být vstřícný a všem žádostem o připojení vyhovět, ale pouze v případech, kdy se jedná o reálnou osobu. Jinými slovy, pokud ti pošle žádost někdo, koho neznáš, která je bez fotky, s velmi nízkým počtem připojení a s neúplným profilem, je nejlépe takovou žádost ignorovat.


Připoj se k zájmovým skupinám

LinkedIn skupiny jsou diskusní fóra, kde mohou lidé s podobnými zájmy sdílet články, ptát se, navazovat kontakty a najít zaměstnání. Odpovídáním na otázky, které jsou v dané skupině pokládány, se můžeš stát odborníkem pro danou oblast. Například pokud se připojíš ke skupině o účetnictví a sdílíš své znalosti, osvědčené postupy a společné nástroje na pomoc jiným účetním, můžeš být v této oblasti považován za autoritu. Existují tisíce skupin, ke kterým se lze připojit. Najdi si něco, co se ti bude líbit, použitím panelu pro vyhledávání. LinkedIn umí na základě tvých zkušeností konkrétní skupiny doporučit.

Připojíš-li se k nějaké skupině, můžeš si vybrat, jestli chceš, aby bylo logo skupiny na tvém profilu viditelné, nebo ne. Pokud si logo zviditelníš, zvýšíš své šance na setkání s dalšími profesionály, kteří mají společný zájem.

Nezapomeň se zapojit do diskusní skupiny LinkedInu pro hledání práce a poměřit se s ostatními uchazeči o zaměstnání.


Staň se součástí konverzace

Kromě toho, že budeš aktivní v tematických skupinách, můžeš se zviditelnit také tím, že se budeš zapojovat do společenské konverzace. Využít pro to můžeš LinkedIn funkci „share an update“ (sdílet zprávu), pokud narazíš na nějaký zajímavý odkaz nebo zajímavé články, které bys chtěl sdílet se svými kontakty. Můžeš také sledovat společnosti a influencers (vlivné osoby), které tě zajímají, a „lajkovat“ a komentovat jejich příspěvky. Dbej na to, aby tvé příspěvky a komentáře byly profesionální – vyhýbej se tématům, jako je náboženství a politika.


Získávej potvrzení a reference

Doporučení pomocí potvrzení (skills endorsements) funguje na bázi „lajkování“ na Facebooku. Jedná se o hlasy, které ti uživatelé mohou posílat jako důkaz o tvých konkrétních dovednostech.

Příklad: Angličtina, Strojírenství, Sociální média.

Doporučení formou reference (recommendations) jsou komentáře v délce jednoho až dvou odstavců, které lze získat žádostí od svých kontaktů. Týkají se hodnocení tebe a tvého výkonu, které se automaticky zobrazí na tvém profilu.

Příklad: Petr má široký obecný přehled, který obratně využívá při řešení problémů. Je velmi proaktivní a významně nám pomohl dotáhnout projekt do konce.

Čím více potvrzení a referencí získáš, tím silnější je „sociální důkaz“, že jsi dobrý v tom, co děláš. Pokud žádáš své známé o potvrzení, zaměř se jen na několik opravdu klíčových dovedností.

Potvrzení o dovednostech lze získat o něco jednodušeji než reference. Tato akce vyžaduje od uživatele pouhý jeden klik. Vyplnění reference je časově náročnější a jako takové je vnímáno příznivěji personalisty, kteří navštíví tvůj profil. Dbej proto na to, abys jich pár získal. V každém případě jsou obě funkce velmi důležité a dodají tvému profilu řádný impulz.

Zobrazení doporučení nebo potvrzení lze spravovat a určit, zda se na tvém profilu zobrazí, nebo ne. Požádat někoho o doporučení lze pomocí vestavěné LinkedIn funkce doporučení. Nejlepší a nejrychlejší způsob, jak získat doporučení a potvrzení, je věnovat je jako první. Není dobré žádat doporučení od kolegů a nadřízených, se kterými v současné době pracuješ, nemuselo by to být vhodné. Zaměř se na lidi, se kterými jsi pracoval v minulosti.


Vytvoř si čisté, veřejné URL

Při prvním vytvoření profilu ti LinkedIn přiřadí dlouhý veřejný odkaz, který se skládá z náhodných písmen a číslic. Vypadá to trochu chaoticky, zvláště pokud bys chtěl takový odkaz zahrnout v podpisu e-mailu. Zkus si proto zajistit link, který je trochu kratší a čistší. Svoje URL si můžeš sám vybrat a přizpůsobit.

Příklad: https://cz.linkedin.com/in/jirinovak


Upgraduj služby na Premium

Pokud bereš hledání zaměstnání opravdu vážně, pak budeš chtít přejít na placený, prémiový LinkedIn účet. I když to může být trochu drahé, oproti výchozímu účtu získáš zdarma spoustu dalších výhod, včetně zasílání zpráv inMail, seznam lidí, kteří si prohlíželi tvůj profil, a lepší výsledky vyhledávání.


Stáhni si mobilní aplikaci

Pokud chceš LinkedIn používat na cestách, pak si určitě stáhni mobilní aplikaci.

 


Zpět