Kontrolní činnost se provádí prakticky ve všech oblastech světa práce, a proto i studijních možností, které k ní vedou, je mnoho. Při výběru studijního programu tak lze zohlednit zájem o příslušný odborný směr.
Nejvíce možností skýtá dozor nad výrobními i nevýrobními provozy, který obvykle v rámci ještě dalších činností vykonávají manažeři provozů, mistři či dispečeři. To probíhá např. ve strojírenství, v hutnictví, v chemickém průmyslu, ve sklářském průmyslu, v keramickém průmyslu, v dřevozpracujícím průmyslu, v textilním, oděvním a kožedělném průmyslu, v energetice, v dopravě. Toto vzdělání nabízejí zejména fakulty strojní, elektrotechnické, stavební, dopravní, informatické, jaderné a fyzikálně inženýrské fakulty, dřevařské, fakulty chemické technologie, potravinářské a biochemické technologie, hornicko-geologická fakulta či fakulta textilní. Při výběru vysokoškolského studia tedy záleží na odborné oblasti, která je pro Vás zajímavá. Kontrolní činnost v mnoha firmách je součástí celkového systému jakosti a kvality, který řídí zpravidla vysokoškolsky vzdělaní odborníci, kteří často mívají absolvované ještě další kurzy a zkoušky zaměřené na jakost a kvalitu.
Pracovníci přímo specializovaní na kontrolní činnost se uplatňují i jinde. Nejrozšířenější je kontrolní činnost ve sféře financí, kterou vykonávají jednak zaměstnanci státní správy, především finančních úřadů, jednak zaměstnanci auditorských firem či soukromí auditoři. Nejvhodnější vzdělání pro tyto činnosti nabízí mnoho ekonomických vysokých škol a ekonomických fakult (např. fakulta financí a účetnictví, podnikohospodářská, národohospodářská či fakulta managementu), jejichž absolventi pak často zaujímají v kontrolní činnosti pozice vedoucích, ale i obchodně nebo ekonomicky zaměřené studijní programy technických, zemědělských či jiných vysokých škol a fakult. Auditoři pro svou činnost zpravidla potřebují mít složené auditorské zkoušky. Audity pak mohou probíhat nejen v oblasti financí, ale často také např. v oblasti organizace firmy a účelného využití zaměstnanců.
Kontrolní činnost provádějí také např. hygienici, a to nejčastěji ve zdravotnických zařízeních a v potravinářských a pohostinských provozovnách (nejvhodnější jsou studijní směry zaměřené na hygienu a epidemiologii, na ochranu veřejného zdraví, případně lékařské vzdělání). Dalšími oblastmi jsou např. školní inspekce, ochrana životního prostředí, památková péče, stavební dozor. Výběr studia opět závisí na konkrétní oblasti (pedagogika, ekologie, chemie, historie, stavebnictví, architektura aj.).
Důležitými předpoklady jsou soustředěnost, smysl pro detail, trpělivost, pečlivost, nezaujatost, nestrannost.
Z učiva základní školy mají ke vzdělávání v této oblasti vztah zejména matematika, dále to může být fyzika nebo chemie či biologie – podle charakteru vysokoškolského vzdělávání.
Protože nabídka programů a oborů vzdělání vysokých škol je velice široká a nepřehledná, doporučujeme při vyhledávání možnosti vzdělávání najít ve třídění podle ISCED oblast vzdělávání, o kterou se zajímáte. Po kliknutí na vybranou oblast získáte přehled akreditovaných studijních programů a k nim přiřazených škol a fakult, které takové vzdělávání poskytují. Výhodná je možnost filtrování přímo v seznamech, což umožňuje rychlejší orientaci. Podrobnější informace o příslušné vzdělávací nabídce je pak nutno hledat na fakultě či škole, kterou si vyberete, odkaz na ně je přímo k dispozici.