Vysokoškolské vzdělání v této oblasti poskytují různé fakulty, např. strojní, elektrotechnické, dopravní, informatické, stavební, architektury, bezpečnostního inženýrství, mechatroniky či výtvarně umělecké fakulty, pro výzkumné činnosti pak zejména přírodovědecké, jaderné a fyzikálně inženýrské, chemické, chemicko-technologické, potravinářské a biochemické technologie, metalurgie a materiálového inženýrství.
Absolventi jsou připravováni především pro činnosti vedoucí k vývoji nových výrobků, k navrhování jejich konstrukčního řešení, tvarů, barev i k projektování složitých zařízení, systémů, staveb apod. S tím zpravidla souvisí zpracovávání technických výkresů a návrhů designu, vedení celých konstrukčních a projektových týmů, volba vhodných součástek, polotovarů a materiálů, provádění potřebných výpočtů, měření a testování, spolupráce s vývojovými dílnami a zkušebnami, zpracovávání manuálů a návodů k obsluze a k servisu, zaškolování uživatelů.
Některé studijní programy připravují spíš pro technická řešení nových výrobků, zařízení a systémů, jiné studijní programy připravují spíš navrhování jejich designu, tedy vnější podoby. V prvním případě jsou důležitými předpoklady kombinační schopnosti, systematický způsob práce a smysl pro techniku, ve druhém případě estetické cítění a výtvarné schopnosti, v obou případech prostorová představivost, vynalézavost a tvůrčí schopnosti, schopnost týmové práce, schopnost učit se a získávat a vyhodnocovat informace.
Studijní programy připravující pro výzkumné činnosti a práci v laboratoři vycházejí nejčastěji z fyziky (zaměřené např. na fyziku plazmatu, na fyziku kondenzovaných látek, na jadernou fyziku, na vlnovou a částicovou optiku, na astrofyziku), z chemie (zaměřené např. na analytickou chemii, na biochemii, na jadernou chemii, na chemii makromolekulárních látek) a z biologie (zaměřené např. na mikrobiologii, na parazitologii, na molekulární a buněčnou biologii, na zoologii, na botaniku, na antropologii ).
Určitou přípravu pro práci ve výzkumných pracovištích a laboratořích ale dává i široká škála studijních programů, které nejsou přímo zaměřené na vědecké a výzkumné činnosti, ale poskytují svým absolventům široké teoretické znalosti, které jim vstup do výzkumné a posléze případně i vědecké činnosti umožňují. Studovat s touto perspektivou je možné např. na strojních, elektrotechnických, stavebních a informatických fakultách, na fakultě mechatroniky a dalších technických fakultách.
Důležitými schopnostmi jsou vynalézavost a tvůrčí schopnosti, trpělivost, kombinační schopnosti, systematický způsob práce, schopnost týmové práce, schopnost učit se a získávat a vyhodnocovat informace.
Z učiva základní školy mají ke vzdělávání v této oblasti vztah zejména fyzika, chemie, přírodopis a matematika.
Protože nabídka programů a oborů vzdělání vysokých škol je velice široká a nepřehledná, doporučujeme při vyhledávání možnosti vzdělávání najít ve třídění podle ISCED oblast vzdělávání, o kterou se zajímáte. Po kliknutí na vybranou oblast získáte přehled akreditovaných studijních programů a k nim přiřazených škol a fakult, které takové vzdělávání poskytují. Výhodná je možnost filtrování přímo v seznamech, což umožňuje rychlejší orientaci. Podrobnější informace o příslušné vzdělávací nabídce je pak nutno hledat na fakultě či škole, kterou si vyberete, odkaz na ně je přímo k dispozici.