Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 23-41-N/03 Strojírenství


Obor vzdělání: 23-41-N/.. Strojírenství


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:

Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Jana Palacha 1840, Kladno

Vyšší odborná škola, Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Husova 1302, Kopřivnice


Charakteristika vzdělávacího programu


Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Jana Palacha 1840, Kladno


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Cílem vzdělávacího programu je připravit absolventy tak, aby našli uplatnění v širokém spektru praktických činností (konstrukce, projekce, řízení činnosti, servis, propagace, obchodování a podnikání) v oblasti strojírenství.


Protože se tato oblast techniky v současné době rozvíjí nebývalým tempem, kladou učitelé při výuce důraz především na rozvíjení schopnosti studentů učit se, pracovat, vnímat a posuzovat i zdánlivě nesouvisející vlivy, hledat nová řešení, pracovat a řešit úkoly samostatně i v kolektivu.


Aby bylo uvedených cílů dosaženo, je zvláště v odborných předmětech prováděna výuka často v malých skupinách a je zaměřena na ověřování schopností studentů poznatky správně a samostatně aplikovat. Při vyučování se využívají moderní výukové metody, které nutí studenty k samostatnému uvažování, posuzování získaných poznatků, posuzování důsledků aplikovaných rozhodnutí a použitých řešení (metoda heuristická, deduktivní, projektová apod.).


Učivo většiny vyučovacích předmětů je zaměřeno na aplikaci získaných poznatků v praxi. Aby byl absolvent dobře připraven na případnou vědeckou či vývojovou činnost, jsou součástí vzdělávacího programu i předměty spíše teoretického charakteru. Cvičení těchto předmětů jsou ovšem zaměřena rovněž na praktické aplikace (matematika a fyzika).


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Tento vzdělávací program je určen všem absolventům středního vzdělání s maturitní zkouškou, kteří prokázali zdravotní způsobilost a splnili podmínky přijímacího řízení. Tzn., že studenti mohou mít všeobecné znalosti získané např. v gymnasiu, nebo naopak spíše specifické odborné znalosti získané v některé střední odborné škole.


Proto je obsahem zimního období 1. ročníku učivo, které odpovídá zvláště v odborných předmětech svým rozsahem učivu rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 23‑41‑M/001 Strojírenství středního vzdělání s maturitní zkouškou. Obdobně se postupuje i v předmětu Matematika a Cizí jazyk. Cílem tohoto záměru je dosáhnout u všech studentů na konci 1. ročníku srovnatelných znalostí ve všech předmětech. Aby bylo uvedeného cíle dosaženo, při podstatně menším počtu hodin než ve střední škole, musí student přistupovat ke studiu aktivně a věnovat značnou pozornost samostudiu. Učitelé používají efektivní a moderní vyučovací metody, přistupují k výuce jednotlivých studentů diferenciovaně, v závislosti na jejich znalostech, které se obvykle odvíjejí od typu střední školy, kterou absolvovali.


Učivo v zimním období 2. ročníku až zimním období 3. ročníku (pro dálkovou formu až zimním obdobím 4. ročníku) navazuje na učivo 1. ročníku a poskytuje další a podrobnější znalosti, které uplatní absolventi především při řešení praktických úloh ve svém povolání. Volbou povinně volitelných předmětů se mohou studenti zaměřit na počítačem podporované strojírenství, ekonomiku podniku a mechanizaci a automatizaci.

V letním období 3. ročníku vykonávají studenti denní formy vzdělávacího programu souvislou odbornou šestnáctitýdenní praxi v podnicích, kde pracují mimo jiné na absolventské práci


V letním období 4. ročníku vykonávají studenti dálkové formy vzdělávacího programu odbornou praxi v podnicích s dotací 100 hodin, kde pracují mimo jiné na absolventské práci


Podmínky bezpečnosti práce

S ohledem na charakteristiku vzdělávacího programu je zapotřebí důrazně dodržovat podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na jednotlivých pracovištích. Z hlediska možnosti ohrožení zdraví studentů při vzdělávání v jednotlivých předmětech, jsou rizikové zejména praktické činnosti studentů na strojních, případně elektrotechnických zařízeních. Z tohoto důvodu jsou pro práce ve specializovaných laboratořích a v odborných učebnách dílenské praxe studijní skupiny rozděleny tak, aby nebyl překročen bezpečný počet studentů na jednoho vyučujícího. Tento počet je pro učebny praxe 10 studentů, pro specializované laboratoře 15 studentů.


Všeobecně vzdělávací předměty

Sekce všeobecně vzdělávacích předmětů poskytuje absolventům znalosti a dovednosti, které jim napomáhají k pochopení současného světa v širším kontextu a umožňují jim vytváření správných postojů k ostatním lidem, k vědě a k technice. Zvláštní důraz je kladen na schopnost absolventa porozumět sociálním partnerům a správně komunikovat v rodném i cizím jazyce. Studenti jsou též připravování využívat i v této oblasti technické prostředky nejmodernějších komunikačních technologií. Tyto schopnosti jsou nutné pro další všestranný rozvoj absolventa a pro všechny pracovní činnosti a pozice, pro které je tímto vzdělávacím programem připravován. Projektant, konstruktér, obchodník, podnikatel atd. jedná prakticky denně se spolupracovníky, klienty, spolupracujícími firmami a to i v cizím jazyku a i s pomocí komunikačních technologií.


V předmětu Matematika získá absolvent hlubší znalosti funkcí, diferenciálního a integrálního počtu, řešení algebraických a diferenciálních rovnic. Tyto znalosti mu umožní pochopit teoretický základ strojírenství, mechanizace a automatizace. Využije je též jako projektant, konstruktér atd. při výpočtech a ověřování svých projektů a návrhů.


V předmětu Tělesná výchova a CIO motivujeme žáky formou výuky různých sportů ke zdravému způsobu života.


Odborné předměty

Skupina odborných strojírenských předmětů má zásadní význam pro profesní orientaci absolventa. V těchto předmětech získá absolvent přehled o materiálech, naučí se projektovat konstrukce, rámy, části strojů, stroje a technologická zařízení. Naučí se navrhovat nové technologie výroby, optimalizovat a inovovat výrobu. Absolvent získá rovněž dovednosti v oblasti metrologie, diagnostiky a realizace oprav. Absolvent je schopen vést a tvořit technickou dokumentaci s využitím nejmodernější počítačové techniky. Dokáže hledat informace, dodržovat předepsané normy a normativy.

Skupina odborných elektrotechnických předmětů má podpůrný význam pro profesní orientaci absolventa. V těchto předmětech získá absolvent znalost základů elektrotechniky. Naučí se volit elektromotory ze strojnických tabulek a katalogů, orientuje se v jejich charakteristikách, zná jejich vlastnosti.


Skupina odborných ekonomických předmětů má zásadní význam pro profesní orientaci absolventa. V těchto předmětech absolvent pochopí právní, ekonomické, administrativní a etické aspekty soukromého podnikání. Naučí se vést účetnictví a seznámí se s metodami marketingu. Absolvent rovněž pochopí systém managementu a chápe význam práva a designu.


Skupina odborných předmětů automatizační techniky má zásadní význam pro profesní orientaci absolventa. V těchto předmětech získá absolvent dovednosti v oblasti řízení, diagnostiky a monitorování technologického procesu. Naučí se navrhovat a řídit ovládací, regulační a zabezpečovací obvody v technickém průmyslu. Navrhuje a programuje pneumatické a hydraulické pohony linek a NC strojů.


Skupina předmětů výpočetní techniky má zásadní podpůrný význam pro profesní orientaci absolventa. V těchto předmětech si absolvent prohloubí znalosti složek počítačových systémů (hardware a software) a naučí se tvořit programy v C++, tvořit webové stránky a využívat maker pro technické výpočty. Absolvent se zde naučí využívat grafické programy (SolidWorks, EdgeCam atd.). Cvičné úlohy úzce souvisí s ostatními vyučovanými odbornými předměty. Absolvent umí vytvořit všechny složky projektu na počítači pomocí odpovídajícího software.


V předmětech praxe získá student praktické dovednosti, v prvním ročníku, ve školních dílnách. Ve 2. a 3. ročníku na souvislé odborné praxi ve firmách pak pochopí strukturu a pracovní činnosti, které je třeba realizovat pro prosperitu podniku. U dálkové formy je zařazena odborná praxe pouze do 4. ročníku s dotací 100 hodin. Na těchto praxích student vykonává praktické činnosti a tvoří absolventskou práci (kterou zadává podnik). Využívá a doplňuje znalosti získané ve školním prostředí. Realizace těchto praxí je pro školu velice cenná protože prohlubuje vztah škola – student- podnik a vede tak ke spolupráci mezi školou a podniky regionu.



Charakteristika vzdělávacího programu

Vyšší odborná škola, Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Husova 1302, Kopřivnice


Modulová struktura umožňuje studentům volbu individuální vzdělávací cesty dle odborného zájmu studenta.


Absolventům středních škol s maturitou nabízíme odbornou kvalifikaci:

-       pro konstruování strojů a zařízení včetně automobilní techniky, technologickou přípravu výroby,

-       řízení a kontrolu produkce

-       v počítačové podpoře projekčních a konstrukčních prací, zvláště v oblasti prostorového modelování a počítačové vizualizace (nejnovější systémy Catia, AutoCad a Inventor).


Základní informace:

-       délka studia: tři roky

-       v posledním studijním období vykonávají studenti odbornou praxi, během níž vypracovávají absolventskou práci

-       studium je zakončeno absolutoriem

-       úspěšný absolvent získává neakademický titul diplomovaný specialista (zkráceně DiS. – uvádí se za jménem).


Absolventi oboru:

-       mohou vykonávat kvalifikované odborné funkce na úrovni středního a vyššího stupně řízení, především ve výrobních podnicích a hospodářských organizacích se strojírenským zaměřením

-       mohou pokračovat ve studiu na vysokých školách.



Zpět