Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 23-41-N/06  Strojírenská výroba - počítačová podpora konstruování a programování NC strojů


Obor vzdělání: 23-41-N/.. Strojírenství


Škola: Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola automobilní a technická, Skuherského 3, České Budějovice

 


Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program Strojírenská výroba vychází z reálných potřeb znalostí a dovedností studentů vyšších odborných škol při jejich uplatňování na trhu práce v regionu. Připravuje studenty k tvůrčí technické práci ve strojírenských podnicích: v oblasti řízení, v projektování, konstruování strojních součástí a celků, přípravků a nástrojů apod., popř. v určování technologických postupů výroby a montáže a práci na technologických projektech. Po nezbytném, relativně nedlouhém zapracování se studenti mohou adaptovat i pro uplatnění v příbuzných oborech.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Obsah vzdělávacího programu Strojírenská výroba je strukturován do následujících oblastí:


Oblast jazykového vzdělávání

Jazykové vzdělávání pokračuje v rozvíjení komunikativních kompetencí studentů, učí je užívat jazyka jako prostředku dorozumívání a myšlení, sdělování a výměny informací z osobního a společenského života; rozšiřuje se a prohlubuje o rozvoj odborných jazykových znalostí v oblasti strojírenské výroby. Studenti si osvojí jazykové znalosti, potřebné pro komunikaci v technické oblasti a současně i pro orientaci v oblasti ekonomické a tak plní vedle všeobecně vzdělávací funkce i funkci odbornou.

Jazykové vzdělávání směřuje ke komunikativním dovednostem (jazykový cíl), podporuje rozvoj kognitivních znalostí studentů, hlubší chápání zvoleného oboru studiem cizojazyčné odborné literatury (vzdělávací cíl) a rozšiřuje jejich celkový rozhled o multikulturní a sociokulturní poznatky, ovlivňuje rozvíjení jejich osobnosti a jejich začleňování do společenských struktur, napomáhá vytváření či ovlivňování postojů studentů - vzájemnému porozumění, toleranci a demokratickému občanství; posiluje získané návyky a myšlenkové postupy vedoucí k samostatné duševní práci a efektivnímu studiu cizích jazyků. Znalost cizího jazyka slouží ke zprostředkovanému poznání jiných kultur a jiného společenského života a vzbuzuje zájem o kulturu zemí studovaného jazyka a o setkávání a spolupráci s nositeli cizího jazyka.



Oblast ekonomického vzdělávání

V této oblasti je kladen důraz především na získávání znalostí z oblasti podnikové ekonomiky, marketingu a managementu a znalostí práva, potřebných pro úspěšnou řídicí práci na úrovni středního článku řízení podniku, popř. řízení vlastní firmy.


Oblast komunikace

V oblasti komunikace je cílem jednak osvojení základních znalostí a technik z oblasti psychologie a sociologie, využitelných především pro komunikaci s obchodními partnery, se zákazníky, pro řízení pracovního kolektivu a pro komunikaci s vrcholovým managementem firmy.


Dalším cílem je osvojení technik grafické komunikace, tj. čtení a vytváření výkresů strojních součástí a celků, popř. další technické dokumentace.


Nepominutelné jsou i dovednosti komunikace s prostředky výpočetní techniky a vytváření různých druhů dokumentů, získávání nejrůznějších informací a komunikace s obchodními partnery prostřednictvím této techniky.


Při vzdělávání v této oblasti je věnována patřičná pozornost i rozvoji asertivity studentů.


Oblast matematického a fyzikálního vzdělání

V oblasti matematického vzdělávání si studenti osvojí základy diferenciálního a integrálního počtu jedné proměnné a naučí se je aplikovat při řešení úloh.  Následně pak studenti získané poznatky využijí při řešení dynamických úloh pohybu silničních vozidel a jejich částí v odborných předmětech V oblasti fyzikálního vzdělávání si studenti prohloubí své znalosti o fyzikálních zákonitostech, o jejich aplikaci v oboru a naučí fyzikální zákony formulovat prostředky vyšší matematiky.


Oblast odborných technických znalostí a dovedností

Studenti získají vědomosti a praktické dovednosti v oblasti strojírenské výroby. Poznají druhy technických materiálů, jejich zpracování a použití, seznámí se s konstrukčními výpočty a s navrhováním strojních součástí a celků, s jednotlivými technologiemi strojírenské výroby, potřebným strojním zařízením, nářadím, nástroji a pomůckami.  Studenti získají i nezbytný základ pro další sebevzdělávání, včetně studia v rámci celoživotního vzdělávání.


Oblast bezpečnost práce a ochrany zdraví

Výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci vychází z platných právních předpisů – zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem.


Absolventi jsou seznámeni:

  • s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci,
  • s protipožárními předpisy,
  • s technologickými postupy,
  • s používáním technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
  • se zásadami používání osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů.


Souvislá odborná praxe

Tato praxe umožňuje studentům aplikovat získané vědomosti a dovednosti v konkrétních opravárenských a dopravních firmách a probíhá v rozsahu 16 týdnů v prvním období 3. ročníku vzdělávání. Při jejím zahájení je formulováno téma absolventské práce, kterou studenti během praxe začínají zpracovávat a kterou odevzdají tři měsíce před ukončením studia. Téma absolventské práce je stanoveno s ohledem na podmínky firmy, kde bude praxe realizována.




Zpět