Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

23-44-L/51 Mechanik strojů a zařízení

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23


CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ


Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: vzdělávání a komunikace v českém jazyce, vzdělávání a komunikace v cizím jazyce, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.

Některé školy mají zařazeny do svých školních vzdělávacích programů vzdělávací oblasti společenskovědní vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, matematické vzdělávání a vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích.


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE

rozvíjí a doplňuje vzdělání žáků v českém jazyce na úroveň středního vzdělání s maturitní zkouškou tak, aby žáci dokázali psát a mluvit kultivovaně, aby byli schopni používat jazyk jako spolehlivý nástroj svého myšlení i komunikace (sdělování) s jinými lidmi. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Rozvíjejí se také jejich osobnostní a sociální kompetence. Rovněž se učí vnímat jazyk jako nositele umění a krásy, a to především v uměleckých textech. Součástí českého jazyka je i budování mediální gramotnosti žáků, která je založena na poznatcích o jazyce a publicistice. Mediální gramotnost znamená schopnost žáků zaujímat kritický přístup k mediálním obsahům, schopnost rozeznat způsoby práce jednotlivých masových médií (tisk, televize, rozhlas) a učí je odolávat mediálnímu ovlivňování.


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE

připravuje žáky na život v multikulturní společnosti (společnost složená z různorodých skupin a komunit), na komunikaci s lidmi hovořícími cizími jazyky, učí je kriticky využívat cizojazyčné zdroje pro jejich soukromý a hlavně i pro profesní život. Rozšiřuje jejich znalosti o světě a o kultuře jiných národů. Učí žáky vnímat zvláštnosti myšlení, vyjadřování a chování příslušníků jiných národů a reagovat na ně, tyto zvláštnosti náležitě tolerovat a oceňovat.

Vede žáky k celoživotnímu jazykovému vzdělávání a zdokonalování, které je jednou ze základních potřeb člověka dnešní doby.

Žáci se ve výuce setkají minimálně s jedním cizím jazykem a naváží v něm na to, co si již osvojili v předchozím vzdělání..


SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

připravuje žáky na soukromý a hlavně veřejný aktivní a odpovědný život. Vede je k hlubšímu pochopení světa: k porozumění společnosti, v níž žijí, a politice – v jejích projevech na domácí půdě i v zahraničí. Kultivuje historické a právní vědomí žáků a rozvíjí jejich občanské názory a postoje. Žáci se učí rozumět zásadám a principům demokracie, jejímu chápání lidských práv a uvědomovat si také problémy demokracie v současnosti – v době globalizace. Jsou vedeni ke kritické toleranci, ke kritickému myšlení, k tomu, aby se zbavovali předsudků vůči jiným lidem, komunitám nebo sociálním skupinám. Usiluje se o to, aby si žáci vážili života, materiálních i duchovních hodnot, vytvořených v dnešní době i v dobách minulých.

Společenskovědní vzdělávání se podílí významnou měrou na budování mediální gramotnosti žáků, tzn. vede je k tomu, aby byli schopni odolávat mediální manipulaci a vhodně využívat masová média pro svou zábavu i poučení.

Doplňuje a rozšiřuje se vzdělání, které žáci získali ve studiu oborů středního vzdělání s výučním listem tak, aby byli schopni zvládnout požadavky maturitní zkoušky z občanského základu.


PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ

učí žáky hlouběji rozumět jevům, dějům, principům a zákonům vybraných oblastí živé i neživé přírody a vede je k odpovědnosti a jednání podle zásad udržitelného rozvoje. Skládá se ze tří složek – fyzikální, chemické, biologické a ekologické.

Navazuje na vědomosti, které žáci získali v předchozím studiu a dále je prohlubuje, zejména s ohledem na potřeby studovaného oboru a budoucí profese.


MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

má v odborném školství dvojí funkci: rozvíjí na náležitou středoškolskou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) pro uplatnění v praktickém soukromém životě, ale také poskytuje matematické poznatky jako nástroje pro osvojení vědomostí a dovedností v odborné složce vzdělávání. Navazuje na matematické vzdělávání ve tříletých oborech, avšak učí žáky řešit náročnější úlohy a problémy.

Škola může zařadit matematické vzdělávání do ŠVP také jako přípravu k profilové části maturitní zkoušky.


ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

výrazně kultivuje osobnost žáků, učí je rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách – od krásy živé přírody, neživé přírody až po krásu v umění a v užitém umění, včetně krásy techniky a kulturní krajiny. Rozvíjí kladný vztah žáků k materiálním a duchovním hodnotám, k lidské práci a k talentu v nich obsaženým. V neposlední řadě učí žáky rozlišovat a oceňovat skutečné a hodnotné umění od konzumního braku a nehodnotné produkce různých masových médií.

Základem obsahů vzdělávání je především slovesné umění; žáci se učí interpretovat literární texty různých žánrů (vyjadřovat se o svých prožitcích, o obsahu a formě, o různých souvislostech textů), včetně vybraných děl náročnějších, tvořících součást klasického fondu domácí literatury i literatury světové.

Jiné složky umění zařazuje škola do obsahů ŠVP v různém rozsahu a obsahu podle svých specifických záměrů a rovněž v souvislosti s daným oborem vzdělání.


VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ

má co nejvíce rozvinout a podpořit takové postoje a jednání žáků, které povedou ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.

Významnou složkou tohoto rámce je vlastní tělesná výchova, která směřuje k pozitivnímu prožívání pohybu i sportování a kultivuje projevy žáků v této oblasti.

Žáci se učí náležitě vnímat a respektovat potřeby svého těla v jeho tělesné, duševní a sociální jednotě a rozumět tomu, jak působí výživa, životní prostředí, hygiena, pohybové aktivity, kladné city, nepříjemné prožitky, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy atp. na zdraví. Důraz se klade na výchovu proti závislostem a proti médii prosazovanému kultu krásného těla, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.

Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitými obsahy této složky vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě pečovat o bezpečnost při každé své činnosti být odpovědný za své jednání.


VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH –

má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.

Vzdělávání navazuje na dovednosti získané v předchozím oboru vzdělání s výučním listem a na reálné dovednosti žáků. Žáci si prohloubí osvojené dovednosti, naučí se používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení používaného v příslušné profesní oblasti).

Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.


STROJÍRENSKÉ VÝROBKY

Učivo obsahového okruhu rozšiřuje vědomosti žáků o strojírenských výrobcích a zařízeních, obeznamuje žáky s jejich mechanizmy, funkčními skupinami, agregáty a systémy. Žáci si osvojí konstrukční i funkční principy výrobků, jejichž znalost je nezbytná pro uvědomělé vykonávání činností, uvedených v obsahovém okruhu montáž, servis a opravy strojírenských výrobků, tj. pro jejich sestavování, seřizování, servisní činnosti, diagnostiku technického stavu, lokalizaci závad a opravy. Žáci si prohloubí vědomosti o spojovacích součástech a konstrukčních skupinách výrobků, způsobech a pravidlech jejich zobrazování, materiálech, ze kterých jsou zhotovovány. Naučí se pracovat s technickou dokumentací výrobků, servisními příručkami, katalogy náhradních dílů, informačními zdroji apod.

Strojírenské výrobky jsou velmi rozmanité. Mnohé se odlišují nejen mechanickou stavbou, ale i fyzikálními principy funkce svých agregátů a systémů. Jednou z významných odlišností je také podíl elektrických a elektronických součástí a systémů v konkrétní skupině výrobků. Všechny uvedené odlišnosti se promítnou do vzdělávacích programů, které mají školy možnost konkretizovat na určitou skupinu výrobků.


MONTÁŽ, SERVIS A OPRAVY STROJÍRENSKÝCH VÝROBKŮ

Cílem obsahového okruhu je prohloubit vědomosti a dovednosti žáků o výrobě, montáži, oživování, seřizování a servisních činnostech strojírenských výrobků a zařízení, o diagnostikování jejich technického stavu a lokalizaci závad, údržbě a opravách.

Intelektové dovednosti si žáci rozšiřují a prohlubují při diagnostikování jejich technického stavu a při servisních činnostech, opravách, seřizování a ošetřování.

Při výrobě, montáži a servisních úkonech používají žáci vhodné nástroje, nářadí, pomůcky, měřidla, měřicí a diagnostické pomůcky a zařízení, ošetřují je a udržují je v dobrém technickém stavu.

Stejně jako v obsahovém okruhu strojírenské výrobky bude rámcově stanovené učivo i výsledky vzdělávání tohoto obsahového okruhu ve ŠVP konkretizován a orientován na určitou skupinu strojírenských výrobků a zařízení. Jako příklad skupiny výrobků lze uvést např. leteckou techniku, číslicově řízené obráběcí a tvářecí stroje a jiné složité výrobky. Již z uvedených příkladů vyplývá, že vzdělávací programy jednotlivých škol se mohou svým zaměřením značně lišit; doporučujeme proto zájemcům o studium informovat se podrobněji přímo v příslušné škole.

Při praktických činnostech jsou žáci vedeni k dodržování zásad bezpečné práce, k prevenci úrazů, hašení požáru vhodnými hasebními prostředky a k ekologickému chování.


Zpět