Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 23-45-N/01 Automobilová diagnostika a servis


Obor vzdělání: 23-45-N/.. Diagnostika, servis a opravy strojů a zařízení

  

Škola: Vyšší odborná škola technicko-ekonomická a Střední průmyslová škola, U Stadionu 1166, Rychnov nad Kněžnou


Charakteristika vzdělávacího programu


Tříletý vzdělávací program poskytuje terciární vyšší vzdělání a je určen pro absolventy gymnázií, středních odborných škol a dalších typů škol, jejichž studium je ukončeno maturitní zkouškou.

Podmínkou pro přijetí je splnění všeobecných požadavků pro studium technického oboru, při přijímacím řízení se ověřují znalosti uchazečů z matematiky a  zájem uchazeče o daný obor. Pro výkon budoucího povolání musí být uchazeč zcela zdráv, bez mentálního, tělesného či smyslového poškození a alergie na chemické látky.

Obsahem vzdělání ve vzdělávacím programu jsou poznatky o faktech, jevech, zákonech, vztazích mezi nimi a  současně o teoretických a praktických činnostech k jejich využití a aplikaci.

Vzdělání je koncipováno jako odborné a skládá se ze dvou složek:

- ze základního odborného učiva, které úzce navazuje na složku všeobecného  vzdělání, získanou na středních školách,

- ze speciálního odborného učiva, které je koncipováno jako dynamicky se měnící systém s ohledem na realizaci výsledků vědecko-technického pokroku v oblasti automobilového průmyslu.

Základní odborné učivo poskytuje na vědním základě zobecněné, dlouhodoběji platné vědomosti a dovednosti  a je základem adaptability absolventa v rámci oboru. Mezi toto učivo patří učivo z předmětů aplikovaná matematika, aplikovaná mechanika atd. Speciální odborné učivo určuje výstupní znalosti z koncipovaného oboru a tvoří je učivo předmětů konstrukce vozidel, spalovací motory, diagnostika motorových vozidel a měření na vozidlech.

Nedílnou součástí  vzdělávacího programu je i výuka cizího jazyka po celou dobu studia, která je v závěru zaměřena na odbornou terminologii vzdělávacího programu.

Zcela specifickou složkou vzdělávacího programu jsou předměty, které slouží k získání určitých manažerských dovedností absolventa. Mezi tyto předměty patří např. předmět  management, sociální komunikace  atd.

Praktická forma výuky je realizována ve dvou formách. V prvé fázi po nástupu studentů do školy absolvují studenti v 1. ročníku ve škole předmět Základy technologie, ve kterém se seznamují s jednoduchými praktickými činnostmi, majícími vztah ke studovanému oboru.  Ve druhé podstatně náročnější fázi pokud se týká délky a nároků na znalosti, absolvují studenti souvislou dlouhodobou pětiměsíční  odbornou praxi ve vybraných organizacích  (autoservisy a opravárenské závody), kde studenti vykonávají praktické činnosti, odpovídající profilu absolventa a   vzdělávacím cílům a   ověřují si teoretické znalosti, získané v odborných předmětech. Odborná praxe se realizuje v předposledním období studia.

Od prvého ročníku studia jsou zavedeny povinně volitelné předměty, zajišťující prohlubování přípravy pro specifické činnosti, např. základy CAD, oceňování motorových vozidel atd. v souladu s podmínkami školy, požadavky praxe a zájmem studentů.

Studenti mají také možnost uplatnit  své specifické zájmy a potřeby při výběru volitelných předmětů.

Výuka k bezpečné práci a ochraně zdraví při práci je součástí předmětů, obsahujících základní odborné učivo jako jsou aplikovaná elektrotechnika, právo a předmětu speciálního odborného učiva  měření na vozidlech. Je rovněž důležitou složkou předmětu  Základy technologie. Studenti jsou vedeni k tomu, aby nejen dodržovali právní předpisy, týkající se bezpečnosti a zdraví při práci, ale i chápali bezpečnost práce jako součást péče o zdraví své i svých spolupracovníků.

Studium vzdělávacího programu je ukončeno absolutoriem v souladu s § 101 a § 102 školského zákona č. 561/2004 Sb. a  § 7,  § 8 a § 9 vyhlášky č. 10/2005 Sb.


Zpět