Vzdělávací program: 23-45-N/01 Automobilová diagnostika a servis
Obor vzdělání: 23-45-N/.. Diagnostika, servis a opravy strojů a zařízení
Škola: Vyšší odborná škola technicko-ekonomická a Střední průmyslová škola, U Stadionu 1166, Rychnov nad Kněžnou
Charakteristika vzdělávacího programu
Tříletý vzdělávací program poskytuje terciární vyšší vzdělání a je určen pro absolventy gymnázií, středních odborných škol a dalších typů škol, jejichž studium je ukončeno maturitní zkouškou.
Podmínkou pro přijetí je splnění všeobecných požadavků pro studium technického oboru, při přijímacím řízení se ověřují znalosti uchazečů z matematiky a zájem uchazeče o daný obor. Pro výkon budoucího povolání musí být uchazeč zcela zdráv, bez mentálního, tělesného či smyslového poškození a alergie na chemické látky.
Obsahem vzdělání ve vzdělávacím programu jsou poznatky o faktech, jevech, zákonech, vztazích mezi nimi a současně o teoretických a praktických činnostech k jejich využití a aplikaci.
Vzdělání je koncipováno jako odborné a skládá se ze dvou složek:
- ze základního odborného učiva, které úzce navazuje na složku všeobecného vzdělání, získanou na středních školách,
- ze speciálního odborného učiva, které je koncipováno jako dynamicky se měnící systém s ohledem na realizaci výsledků vědecko-technického pokroku v oblasti automobilového průmyslu.
Základní odborné učivo poskytuje na vědním základě zobecněné, dlouhodoběji platné vědomosti a dovednosti a je základem adaptability absolventa v rámci oboru. Mezi toto učivo patří učivo z předmětů aplikovaná matematika, aplikovaná mechanika atd. Speciální odborné učivo určuje výstupní znalosti z koncipovaného oboru a tvoří je učivo předmětů konstrukce vozidel, spalovací motory, diagnostika motorových vozidel a měření na vozidlech.
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je i výuka cizího jazyka po celou dobu studia, která je v závěru zaměřena na odbornou terminologii vzdělávacího programu.
Zcela specifickou složkou vzdělávacího programu jsou předměty, které slouží k získání určitých manažerských dovedností absolventa. Mezi tyto předměty patří např. předmět management, sociální komunikace atd.
Praktická forma výuky je realizována ve dvou formách. V prvé fázi po nástupu studentů do školy absolvují studenti v 1. ročníku ve škole předmět Základy technologie, ve kterém se seznamují s jednoduchými praktickými činnostmi, majícími vztah ke studovanému oboru. Ve druhé podstatně náročnější fázi pokud se týká délky a nároků na znalosti, absolvují studenti souvislou dlouhodobou pětiměsíční odbornou praxi ve vybraných organizacích (autoservisy a opravárenské závody), kde studenti vykonávají praktické činnosti, odpovídající profilu absolventa a vzdělávacím cílům a ověřují si teoretické znalosti, získané v odborných předmětech. Odborná praxe se realizuje v předposledním období studia.
Od prvého ročníku studia jsou zavedeny povinně volitelné předměty, zajišťující prohlubování přípravy pro specifické činnosti, např. základy CAD, oceňování motorových vozidel atd. v souladu s podmínkami školy, požadavky praxe a zájmem studentů.
Studenti mají také možnost uplatnit své specifické zájmy a potřeby při výběru volitelných předmětů.
Výuka k bezpečné práci a ochraně zdraví při práci je součástí předmětů, obsahujících základní odborné učivo jako jsou aplikovaná elektrotechnika, právo a předmětu speciálního odborného učiva měření na vozidlech. Je rovněž důležitou složkou předmětu Základy technologie. Studenti jsou vedeni k tomu, aby nejen dodržovali právní předpisy, týkající se bezpečnosti a zdraví při práci, ale i chápali bezpečnost práce jako součást péče o zdraví své i svých spolupracovníků.
Studium vzdělávacího programu je
ukončeno absolutoriem v souladu s §