Vzdělávací program: 23-45-N/02 Diagnostika silničních vozidel
Obor vzdělání: 23-45-N/.. Diagnostika, servis a opravy strojů a zařízení
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola dopravní, Masná 18, Praha 1
Vyšší odborná škola a Střední škola automobilní, U Dráhy 6, Zábřeh
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Pedagogičtí pracovníci při realizaci vzdělávacího programu Diagnostika silničních vozidel usilují zejména o tvůrčí a samostatný přístup studentů k technické práci a k získání komplexních znalostí studentů v oblastech diagnostiky, výroby, konstrukce, servisu a oprav motorových vozidel, silniční dopravy a v dalších navazujících oblastech. Vychází se z odhadu reálných potřeb znalostí a dovedností absolventů vyšších odborných škol při jejich uplatnění na trhu práce v regionu.
V oblasti jazykového vzdělávání je kladen důraz na využívání metody interakce jako prostředku běžného rozhovoru, umění vyjádřit svůj názor a komentovat názory jiných ústně i písemně a na aplikování odborné terminologie v samostatných prezentacích. Součástí výuky je práce s cizojazyčnou odbornou literaturou a využívání informačních a komunikačních technologií v cizím jazyce. Cílem jazykového vzdělávání jsou znalosti absolventů minimálně z jednoho cizího jazyka na úrovni Cl.
Při výuce ekonomických předmětů je kladen důraz na samostatnost a tvůrčí přístup studentů na týmovou spolupráci formou projektové výuky. Studenti jsou vedeni k samostatnosti při vyhledávání příslušných právních norem a jejich aplikaci ve zvoleném oboru. Vyučující budou usilovat o prohlubování teoretických znalostí studentů řešením konkrétních úloh.
V rámci odborných předmětů budou vyučující usilovat o to, aby studenti byli dobře připraveni ze všech oblastí vztahujících se k danému vzdělávacímu programu, včetně průběžného zařazování nových poznatků vědy a techniky do výuky. Při výuce budou vyučující využívat znalostí studentů získaných v jiných předmětech správným fungováním mezipředmětových vztahů. Cílem je připravit studenty na úspěšný a odpovědný osobní i pracovní život v podmínkách měnícího se světa, na osvojování obecných principů a strategie řešení problémů, ovládání dovednosti učit se a vést je k potřebě celoživotního vzdělávání. Studenti budou připravováni na spolupráci s týmem, k získání dovedností potřebných k sebereflexi, sebepoznání a sebehodnocení, k rozvoji jejich komunikativních dovedností a dovedností potřebných pro kvalifikovaný výkon povolání i uplatnění na trhu práce.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Struktura vzdělávacího programu je charakterizována učebním plánem a osnovami jednotlivých předmětů.
Profilujícími předměty jsou DIAGNOSTIKA MOTOROVÝCH VOZIDEL, KONSTRUKCE SILNIČNÍCH VOZIDEL, ELEKTRICKÁ ZAŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL a DIAGNOSTICKÁ MĚŘENÍ. V těchto předmětech je z hlediska odbornosti obsaženo všechno učivo potřebné pro absolventy daného vzdělávacího programu, zejména diagnostika podvozků vozidel, zážehových a vznětových motorů, příslušenství vozidel, komfortní elektroniky, jízdních vlastností vozidel a údržby a oprav vozidel. Dále je obsahem uvedených předmětů konstrukce silničních vozidel a jejich jednotlivých částí, jejich činnost, účel, vlastnosti, elektrické a elektronické systémy a zařízení silničních motorových vozidel včetně snímačů. K ověřování a prohlubování odborných znalostí a dovedností studentů dochází v předmětu ODBORNÁ PRAXE.
Odborné předměty
Skupinu odborných předmětů tvoří INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE, DOPRAVA, TECHNIKA ADMINISTRATIVY, LOGISTIKA, ANALYTIKA SILNIČNÍCH NEHOD a OCEŇOVÁNÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL. Jejich obsahem je zejména využívání výpočetní techniky, práce se standardním programovým vybavením a konstrukčními a diagnostickými programy, organizace dopravy, zvládání obchodní korespondence, podniková logistika včetně jejich ekonomických aspektů, analyzování příčin a následků dopravních nehod, způsoby a pravidla oceňování motorových vozidel.
Zahrnuje předměty EKONOMIKA PODNIKU a MARKETING A MANAGEMENT. Jejich hlavním obsahem je založení, organizace a strategie podniku, jeho činnosti, majetková a kapitálová struktura podniku, jeho hospodaření, daňová soustava, marketingové a manažerské činnosti, marketingový informační systém a marketingové aktivity, manažerské plánování, organizování, rozhodování a způsoby motivace a vedení lidí.
Obsah těchto předmětů tvoří základ pro výuku profilujících odborných a ekonomických předmětů. Tvoří základ všeobecného vzdělání studentů v oblasti matematiky, právního systému České republiky a Evropské unie, ekologie, psychologie a rétoriky.
V oblasti jazykového vzdělávání je kladen důraz na rozvoj odborných jazykových znalostí v oblasti automobilové techniky a dopravy a komunikativních dovedností slovem i písmen. Obsahem vzdělávání je i práce s cizojazyčnou odbornou literaturou a využívání informačních a komunikačních technologií v cizím jazyce.
Ve všech předmětech studenti získají základ pro další sebevzdělávání.
Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví
Neoddělitelnou součástí vzdělávacího procesu je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce. Výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci musí vycházet z platných předpisů - zákonů, vládních nařízení, norem a prováděcích vyhlášek. Vzdělávání zahrnuje výklad předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, a to jak z hlediska přímého výkonu pracovních činností, tak z hlediska pracovníka, řídícího činnost pracovního kolektivu.
V prostorách určených pro výuku vzdělávacího programu je třeba vytvořit podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, zvláště při výkonu praktických cvičení.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce se rozumí:
Organizace výuky
Výuka je organizována ve smyslu zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzděláváním a podle vyhlášky MŠMT č. 10/2005 Sb. o vyšším odborném vzdělávání.
Vzdělávání je realizováno dle Konkretizovaného učebního plánu vzdělávacího programu Diagnostika silničních vozidel.
Školní rok začíná 1. září a končí 31. srpna následujícího kalendářního roku. Školní rok se člení na dvě období. Zimní období trvá od 1. září do 31. ledna, letní období trvá od 1. února do 31. srpna.
Školní vyučování ve školním roce trvá 40 týdnů, z toho 32 týdnů trvá školní výuka, 6 týdnů je určeno pro samostatné studium a k získání hodnocení v řádném termínu a 2 týdny tvoří časová rezerva. Praktická a teoretická příprava v posledním období vzdělávacího programu trvá 16 týdnů.
Vzdělávání obsahuje teoretickou a praktickou přípravu realizovanou dle Konkretizovaného učebního plánu vzdělávacího programu DIAGNOSTIKA SILNIČNÍCH VOZIDEL.
Teoretická příprava se uskutečňuje formou přednášek, seminářů, cvičení, konzultací a exkurzí v souladu s akreditovaným vzdělávacím programem.
Předměty akreditovaného vzdělávacího programu Diagnostika silničních vozidel se dělí na předměty
viz Konkretizovaný učební plán.
Konzultační hodina trvá 45 minut.
Začátek a konec teoretické přípravy a praktického vyučování a rozvrh hodin včetně přestávek stanoví ředitel školy v souladu s akreditovaným vzdělávacím programem a zveřejní ho na přístupném místě ve škole.
Praktická příprava se uskutečňuje formou odborné praxe na pracovištích fyzických nebo právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání.
Odborná praxe je realizována na základě smlouvy uzavřené mezi školou, právnickou nebo fyzickou osobou a studentem. Součástí smlouvy je stanovení obsahu odborné praxe, její organizace a podmínek pro její konání, včetně proškolení studentů o pravidlech bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochraně a nutností tato pravidla dodržovat. Současně smlouva řeší zajištění odpovídajících pracovních a hygienických podmínek, osobních ochranných pomůcek a dalších potřeb k řádnému výkonu odborné praxe.
Přílohou smlouvy je specifikace konkrétních činností, které bude student v rámci odborné praxe vykonávat.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Pedagogičtí pracovníci při realizaci vzdělávacího programu Diagnostika silničních vozidel usilují zejména o tvůrčí a samostatný přístup studentů k technické práci a k získání komplexních znalostí studentů v oblastech diagnostiky, výroby, konstrukce, servisu a oprav motorových vozidel, silniční dopravy a v dalších navazujících oblastech.
Vychází se z odhadu reálných potřeb znalostí a dovedností absolventů vyšších odborných škol při jejich uplatnění na trhu práce v regionu.
Pedagogičtí pracovníci – realizátoři programu – využívají přednášek, cvičení, dialogů, workshopů, poznatků z odborné praxe, exkurzí, samostudia a konzultací.
V oblasti jazykového vzdělávání je kladen důraz na využívání metody interakce jako prostředku běžného rozhovoru, umění vyjádřit svůj názor a komentovat názory jiných ústně i písemně a na aplikování odborné terminologie v samostatných prezentacích. Součástí výuky je práce s cizojazyčnou odbornou literaturou a využívání informačních a komunikačních technologií v cizím jazyce. Cílem jazykového vzdělávání jsou znalosti absolventů minimálně z jednoho cizího jazyka na úrovni Cl.
Při výuce ekonomických předmětů je kladen důraz na samostatnost a tvůrčí přístup studentů na týmovou spolupráci formou projektové výuky. Studenti jsou vedeni k samostatnosti při vyhledávání příslušných právních norem a jejich aplikaci ve zvoleném oboru.
V rámci odborných předmětů budou vyučující usilovat o to, aby studenti byli dobře připraveni ze všech oblastí vztahujících se k danému vzdělávacímu programu, včetně průběžného zařazování nových poznatků vědy a techniky do výuky. Při výuce budou vyučující využívat znalostí studentů získaných v jiných předmětech správným fungováním mezipředmětových vztahů. Cílem je připravit studenty na úspěšný a odpovědný osobní i pracovní život v podmínkách měnícího se světa, na osvojování obecných principů a strategie řešení problémů, ovládání dovednosti učit se a vést je k potřebě celoživotního vzdělávání.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Struktura vzdělávacího programu je charakterizována učebním plánem a osnovami jednotlivých předmětů.
Profilující odborné předměty:
Profilujícími předměty jsou DIAGNOSTIKA SILNIČNÍCH VOZIDEL, KONSTRUKCE SILNIČNÍCH VOZIDEL, ELEKTRICKÁ ZAŘÍZENÍ SILNIČNÍCH VOZIDEL a DIAGNOSTICKÁ MĚŘENÍ. V těchto předmětech je z hlediska odbornosti obsaženo všechno učivo potřebné pro absolventy daného vzdělávacího programu, zejména diagnostika podvozků vozidel, zážehových a vznětových motorů, příslušenství vozidel, komfortní elektroniky, jízdních vlastností vozidel a údržby a oprav vozidel. Dále je obsahem uvedených předmětů konstrukce silničních vozidel a jejich jednotlivých částí, jejich činnost, účel, vlastnosti, elektrické a elektronické systémy a zařízení silničních motorových vozidel včetně snímačů. K ověřování a prohlubování odborných znalostí a dovedností studentů dochází v předmětu ODBORNÁ PRAXE.
Odborné předměty:
Skupinu odborných předmětů tvoří APLIKACE VÝPOČETNÍ TECHNIKY, MECHANIKA, STROJNICTVÍ A TECHNOLOGIE, DOPRAVA, TECHNIKA ADMINISTRATIVY, LOGISTIKA, ANALYTIKA SILNIČNÍCH NEHOD a OCEŇOVÁNÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL. Jejich obsahem je zejména využívání výpočetní techniky, práce se standardním programovým vybavením a konstrukčními a diagnostickými programy, organizace dopravy, zvládání obchodní korespondence, podniková logistika včetně jejich ekonomických aspektů, analyzování příčin a následků dopravních nehod, způsoby a pravidla oceňování motorových vozidel.
Ekonomické předměty:
Zahrnuje předměty EKONOMIKA PODNIKU a MARKETING A MANAGEMENT. Jejich hlavním obsahem je založení, organizace a strategie podniku, jeho činnosti, majetková a kapitálová struktura podniku, jeho hospodaření, daňová soustava, marketingové a manažerské činnosti, marketingový informační systém a marketingové aktivity, manažerské plánování, organizování, rozhodování a způsoby motivace a vedení lidí.
Všeobecně vzdělávací předměty:
Obsah těchto předmětů tvoří základ pro výuku profilujících odborných a ekonomických předmětů. Tvoří základ všeobecného vzdělání studentů v oblasti právního systému České republiky a Evropské unie, ekologie, psychologie a rétoriky. V oblasti jazykového vzdělávání je kladen důraz na rozvoj odborných jazykových znalostí v oblasti automobilové techniky a dopravy a komunikativních dovedností slovem i písmen. Obsahem vzdělávání je i práce s cizojazyčnou odbornou literaturou a využívání informačních a komunikačních technologií v cizím jazyce. Ve všech předmětech studenti získají základ pro další sebevzdělávání.
Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví:
Neoddělitelnou součástí vzdělávacího procesu je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce. Výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci musí vycházet z platných předpisů - zákonů, vládních nařízení, norem a prováděcích vyhlášek. Vzdělávání zahrnuje výklad předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, a to jak z hlediska přímého výkonu pracovních činností, tak z hlediska pracovníka, řídícího činnost pracovního kolektivu.
V prostorách určených pro výuku vzdělávacího programu je třeba vytvořit podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, zvláště při výkonu praktických cvičení.