Vzdělávací program: 23-45-N/03 Diagnostika a servis silničních vozidel
Obor vzdělání: 23-45-N/.. Diagnostika, servis a opravy strojů a zařízení
Škola: Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola automobilní a technická, Skuherského 3, České Budějovice
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program Diagnostika a servis silničních vozidel vychází z reálných potřeb znalostí a dovedností studentů vyšších odborných škol při jejich uplatnění na trhu práce v České republice i ve státech Evropské unie. Připravuje studenty pro kvalifikovaný výkon náročných odborných činností a prohlubuje dosažené vzdělání pro výkon konkrétních odborných činností.
Vzdělávací program Diagnostika a servis silničních vozidel je orientován na nejnovější poznatky z oblasti silničních vozidel. Jeho cílem je, aby studenti získali technické znalosti a praktické dovednosti v oblasti automobilové diagnostiky, moderních konstrukcí vozidel, elektronických systémů a diagnostických zařízení. Studenti získají znalosti z ekonomiky, obchodní a podnikatelské činnosti, marketingu a managementu a znalosti potřebné pro vykonávání řídící činnosti a provozování samostatné firmy. Studenti rovněž získají potřebné odborné jazykové vzdělání.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Struktura obsahu vzdělávacího programu Diagnostika a servis silničních vozidel:
a) Oblast jazykového vzdělávání
Jazykové vzdělávání pokračuje v rozvíjení komunikativních kompetencí studentů, učí je užívat jazyka jako prostředku dorozumívání a myšlení, sdělování a výměny informací z osobního a společenského života; rozšiřuje se a prohlubuje o rozvoj odborných jazykových znalostí v oblasti oprav silničních vozidel, dopravy a ekonomiky. Studenti si osvojí jazykové znalosti, potřebné pro komunikaci v technické oblasti a současně i pro orientaci v oblasti ekonomické a tak plní vedle všeobecně vzdělávací funkce i funkci odbornou.
Jazykové vzdělávání směřuje ke komunikativním dovednostem (jazykový cíl), podporuje rozvoj kognitivních znalostí studentů, hlubší chápání zvoleného oboru studiem cizojazyčné odborné literatury (vzdělávací cíl) a rozšiřuje jejich celkový rozhled o multikulturní a sociokulturní poznatky, ovlivňuje rozvíjení jejich osobnosti a jejich začleňování do společenských struktur, napomáhá vytváření či ovlivňování postojů studentů - vzájemnému porozumění, toleranci a demokratickému občanství; posiluje získané návyky a myšlenkové postupy vedoucí k samostatné duševní práci a efektivnímu studiu cizích jazyků. Znalost cizího jazyka slouží ke zprostředkovanému poznání jiných kultur a jiného společenského života a vzbuzuje zájem o kulturu zemí studovaného jazyka a o setkávání a spolupráci s nositeli cizího jazyka.
b) Oblast ekonomického vzdělávání
V této oblasti je důraz kladen na získání znalostí z oblasti ekonomiky podniku, marketingu a managementu, které jsou potřebné pro řídící práci na úrovni středního článků řízení podniku i řízení vlastní firmy.
c) Oblast komunikace
V oblasti komunikace je cílem osvojit si znalosti a techniky z oblasti psychologie a sociologie pro komunikaci se zákazníky, řízení pracovního kolektivu a pro komunikaci s vrcholovým managementem firmy. Důraz je kladen na rozvoj asertivity studentů. Studenti i se též naučí používat ve své činnosti využívané moderní informační technologie.
d) Oblast matematického a fyzikálního vzdělání
V oblasti matematického vzdělávání si studenti osvojí základy diferenciálního a integrálního počtu jedné proměnné a naučí se je aplikovat při řešení úloh. Následně pak studenti získané poznatky využijí při řešení dynamických úloh pohybu silničních vozidel a jejich částí v odborných předmětech V oblasti fyzikálního vzdělávání si studenti prohloubí své znalosti o fyzikálních zákonitostech, o jejich aplikaci v oboru a naučí fyzikální zákony formulovat prostředky vyšší matematiky.
e) Oblast odborných technických znalostí a dovedností
Studenti mají získat vědomosti a praktické dovednosti v oblasti automobilové diagnostiky, diagnostických zařízení, moderní konstrukce vozidel a jejich elektronických systémů. Hlavní důraz je kladen na předměty „Silniční vozidla“, „Diagnostika a opravy silničních vozidel“ a „Autoelektronika“, kde studenti získají potřebné teoretické znalosti a dovednosti, na které dále bude navazováno v předmětu „Diagnostická měření“, kde studenti získají potřebné praktické dovednosti pro práci s diagnostickou technikou. Studenti získají i nezbytný základ pro další sebevzdělávání, včetně studia v rámci celoživotního vzdělávání.
f) Oblast bezpečnost práce a ochrany zdraví
Výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci vychází z platných právních předpisů – zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Absolventi jsou seznámeni:
g) Souvislá odborná praxe
Tato praxe umožňuje studentům aplikovat získané vědomosti a dovednosti v konkrétních opravárenských a dopravních firmách a probíhá v rozsahu 16 týdnů v prvním období 3.ročníku vzdělávání. Při jejím zahájení je formulováno téma absolventské práce, kterou studenti během praxe začínají zpracovávat a kterou odevzdají tři měsíce před ukončením studia. Téma absolventské práce je stanoveno s ohledem na podmínky firmy, kde bude praxe realizována.
Organizace výuky
Vzdělávání
je organizováno podle zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 96 až
Vzdělávání je organizováno jako 3leté denní studium a dělí se do dvou částí:
Školní rok se dělí na zimní a letní období. Jeho součástí jsou i prázdniny. Každé období je zakončeno zkouškovým obdobím v délce tří týdnů.
Výuka se organizuje podle školou vypracovaného rozvrhu. Ředitel školy stanoví před zahájením příslušného období podrobný program výuky (studijní program) a její rozvrh.
Garanty žádoucí úrovně studia jsou vybraní pedagogičtí pracovníci Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni a Zemědělské fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, a to v souladu se smlouvami, uzavřenými mezi VOŠ, FS ZČU a ZF JČU.
Vzdělávací program obsahuje pro každé období:
- názvy předmětů a formy jejich výuky (přednášky, cvičení, laboratorní cvičení, konzultace),
- jména vyučujících,
- obsahy učiva jednotlivých předmětů,
- doporučenou literaturu,
- termíny konzultací,
- způsob klasifikace předmětů (započteno, klasifikovaný zápočet a zkouška).
Forma vzdělávání
Vzdělávání je organizováno jako denní. Jeho součástí jsou přednášky, praktická a laboratorní cvičení, konzultace a samostudium:
Přednášky - mají charakter teoretického výkladu principů, problémů a možných řešení.
Praktická a laboratorní cvičení - slouží k praktickému řešení problémů, ověření teoretických znalostí, popř. také k získání potřebné manuální zručnosti.
Konzultace - slouží k objasnění látky a doplnění cvičení např. v případě nepřítomnosti studenta. Konzultace jsou minimálně jednohodinové. Termíny konzultací vypracují jednotliví vyučující a předají vedoucímu učiteli studijní skupiny ke zveřejnění. Žáci se přihlašují na vypsané konzultace u příslušných vyučujících.
Samostudium umožňuje studentům samostatně pracovat např. se studijní literaturou, vyhledávat texty, rešerše, apod.
Metodické postupy
Výuka probíhá jednak formou přednášek, jednak cvičení. Cvičení, ve kterých převažuje činnostní přístup, mohou být organizována pro skupiny studentů, ale i zcela individuálně. V obou formách výuky budou v co možno největší míře využívány audiovizuální pomůcky a moderní informační technologie. Forma výuky jednotlivých vyučovacích předmětů je uvedena v učebním plánu i v učebních osnovách.
Vyučující upřednostňují aktivizující metody výuky (střídání forem práce - skupinové, frontální, individualizované), hraní rolí z odborného prostředí s vytvářením prostředí partnerské spolupráce. Soustavně vedou studenty ke studiu odborných pramenů. Vystupují spíše v roli konzultantů, řídících proces vzdělávání. Ústní i písemná komunikace je průběžně hodnocena.. Předpokládá se pravidelná individuální příprava studentů formou samostudia. Pěstují se formy osobní prezentace a prezentace odborných prací zpracovaných na základě zadaného nebo vlastního výběru témat.
Hodnocení studijních výsledků studentů odpovídá způsobu ukončování předmětu, tj. zápočet, klasifikovaný zápočet, zkouška. Podmínky, které studenti musí během studia splnit, jsou stanoveny akreditovaným vzdělávacím programem, klasifikačním řádem a obsahem a rozsahem absolutoria.
Vstupní předpoklady studentů
Přijímání uchazečů ke vzdělávání se řídí zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v pozdějších zněních a § 2 vyhlášky č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání. Uchazeči jsou ke vzdělávání přijímáni na základě přijímacího řízení, jehož součástí může být přijímací zkouška, jejíž obsah a formu stanoví ředitel školy.
Podmínky pro přijetí: střední vzdělání s maturitní zkouškou, případné úspěšné vykonání přijímací zkoušky, pokud ředitel rozhodl o jejím konání
Program je určen pro: chlapce i dívky
Zdravotní požadavky: pro vzdělávání nejsou stanovena žádná zdravotní omezení