Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 26-41-N/01 Elektrotechnika - mechatronické systémy


Obor vzdělání: 26-41-N/.. Elektrotechnika


Škola: Střední škola, Centrum odborné přípravy, Budějovická 421, Sezimovo Ústí




Charakteristika vzdělávacího programu


Vývoj  moderní techniky a její zavádění do praxe vede stále častěji k požadavkům firem připravit expertní techniky na úrovni terciálního vzdělávání. Vzdělávací program vyšší odborné školy (dále jen VOŠ) je určen absolventům středních škol a navazuje na standardy počátečních odborných kvalifikací, které získal absolvent střední odborné školy technického zaměření. Program je koncipován  v modulovém uspořádání.


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program 26-41-N/.. Elektrotechnika – mechatronické systémy je koncipován jako tříletý a umožňuje rozšířit odborné i všeobecné vědomosti a dovednosti absolventům středních odborných škol s ukončeným úplným středním odborným vzděláním.

Cílem vzdělávacího programu je připravit flexibilního absolventa, jehož profesionalizace je na takové úrovni, že bez problémů zvládá problematiku mechatronických systémů jako synergii elektroniky, automatizace a strojírenství. Získané kompetence dovede absolvent samostatně uplatnit jak v pozicích náročných technických povolání, tak při studiu na vysoké škole.

Důraz je kladen na samostatnost studenta při plnění úkolů, znalost a respektování zásad bezpečnosti práce, práci s technickou dokumentací v české i cizojazyčné verzi, na osvojení požadavků profesní adaptability a ochoty dále se profesně vzdělávat. Dále na dovednosti s vedením menších pracovních týmů a systémové zpracování projektů s využitím všech zdrojů informací včetně odborných knihoven a prostředků ICT.


Profesní kompetence absolventa jsou přímo definovány v úvodní části vzdělávacích modulů („Předpokládané výsledky studia“) a podrobně rozepsány v profesním profilu. Absolvent je získává při realizaci vzdělávacího programu jako paralelu k předpokládaným pracovním činnostem. Směřují k tomu, aby absolvent získal kompetence potřebné k úspěšnému zvládnutí náročných technických povolání nebo vysokoškolskému studiu.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Modulové uspořádání obsahu

Obsah vzdělávání je ve vzdělávacím programu členěn do povinných, povinně volitelných a volitelných modulů. Modulové uspořádání obsahu vzdělávání ve vzdělávacím programu VOŠ:

  • je zaměřeno na vymezení cílových znalostí, schopností a dovedností, které jsou předpokladem pro profesní výkon absolventa;
  • umožňuje škole vydávat studentovi potvrzení o absolvování jednotlivých modulů (§98, Z561/2004Sb.);
  • podporuje rozvoj celoživotního učení i možnosti uznávání splněných částí učiva při přerušení studia;
  • umožňuje sestavit moduly jako samostatné bloky učiva, které lze vyjmout a obměnit, a pružně tak reagovat na poptávku trhu práce;
  • určuje předem délku modulu, která se stává důležitým vodítkem pro učitele i studenta při stanovení plánu práce v daném modulu;
  • je predikcí pro možnost zavedení kreditního systému.
Podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví


Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výchova k bezpečné a zdraví neohrožující práci je součástí každého vzdělávacího modulu. Vychází z právních a ostatních předpisů platných v době výuky. Tyto požadavky budou vyučujícím  doplněny o vyčerpávající informace o možných rizicích ohrožení života a zdraví, kterým jsou studenti při výuce vystaveni.

Prostory pro výuku musí odpovídat svými podmínkami požadavkům stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména vyhláškou č.108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, a nařízením vlády č.178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci.

Nácvik a procvičování činností odpovídajících pracím, které jsou v souladu s vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č. 261/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů, mohou studenti vykonávat při výuce pouze v rozsahu stanoveném vzdělávacím modulem.

Součástí BOZP je i problematika chování studentů v situacích osobního a obecného ohrožení a osvojení zásad první pomoci.


Laboratorní řád musí být vypracován pro každou laboratoř, kde bude probíhat praxe nebo cvičení studentů. Obsahuje:

  • Obecná ustanovení, kde je pro specifikováno jištění a centrální ovládání zdrojů, jsou uvedeny podmínky pro připojování zařízení a jsou uvedena opatření při úrazu nebo poškození zařízení;
  • Ustanovení pro studenty, které řeší podmínky vstupu do laboratoře, podrobně rozebírá činnost v laboratoři (zahájení a průběh činnosti, podmínky a organizaci práce, ukončení činnosti, činnost v případech nebezpečí, úrazu, požáru);
  • Ustanovení pro učitele popisuje povinnost prokazatelného seznámení studentů s laboratorním řádem i bezpečnostními předpisy, zodpovědnost za pořádek v laboratoři, přístup jen povolaným osobám, dozor, povinnost přezkoušení bezpečnostních zařízení, řešení závad a nedostatků, činnost v případě porušení laboratorního řádu a bezpečnosti, činnost při odchodu z laboratoře i odpovědnost správce laboratoře;
  • Ustanovení pro zaměstnance školy specifikuje opatření při zajištění úklidu a pořádku, údržby a oprav, činnost při odchodu z laboratoře.


Činnosti při teoretické výuce i nácvik a procvičování praktických činností při cvičeních, seminářích a praxi musí naplňovat tyto základní podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany (dále BOZP):

  • důsledné seznámení studentů s platnými právními a ostatními předpisy k zajištění BOZP. Poučení studentů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci musí být prokazatelné;
  • používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí v souladu s nařízením vlády č.378/2201 Sb.;
  • používání osobních ochranných pracovních prostředků (nařízení vlády č.495/2001 Sb.) a pomůcek podle vyhodnocených rizik souvisejících s pracovní činností studenta;
  • seznámení studentů s vybranými kapitolami zákona č.133/1985 Sb. o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č.246/2001 Sb. o stanovení podmínek požární bezpečnosti (vyhláška o požární prevenci);
  • vykonávání stanoveného dozoru.


Stupně dozoru jsou vymezeny následovně:

Práce pod dozorem

Vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.

Práce s dohledem

Osoba pověřená dohledem zkontroluje pracoviště před zahájením práce a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.


Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma vzdělávacího modulu je povinností vedoucích pracovníků školy v závislosti na charakteru tématu, příslušných předpisů BOZP a na  podmínkách jednotlivých pracovišť, kde studenti požadavky příslušného tematického celku plní.


Zdravotní  podmínky


Studijní obor i předpokládaný profil budoucího uplatnění absolventa  vyžadují dobrý zdravotní stav. Aby student mohl odpovídajícím způsobem absolvovat vzdělávání v rámci tohoto vzdělávacího programu, nesmí mít:

Budoucí pracovní uplatnění absolventa v daném oboru výrazně omezují:

  • chronická onemocnění kůže, včetně vleklých dermatóz;
  • chronické poruchy respirační, katary horních cest dýchacích a zánětlivá onemocnění srdce s poruchou rytmu.

Zdravotní způsobilost pro studium vždy posoudí lékař.




 


Zpět