Vzdělávací program: 26-41-N/01 Elektrotechnika - mechatronické systémy
Obor vzdělání: 26-41-N/.. Elektrotechnika
Škola: Střední škola, Centrum odborné přípravy, Budějovická 421, Sezimovo Ústí
Charakteristika vzdělávacího programu
Vývoj moderní techniky a její zavádění do praxe vede stále častěji k požadavkům firem připravit expertní techniky na úrovni terciálního vzdělávání. Vzdělávací program vyšší odborné školy (dále jen VOŠ) je určen absolventům středních škol a navazuje na standardy počátečních odborných kvalifikací, které získal absolvent střední odborné školy technického zaměření. Program je koncipován v modulovém uspořádání.
Vzdělávací program 26-41-N/.. Elektrotechnika – mechatronické systémy je koncipován jako tříletý a umožňuje rozšířit odborné i všeobecné vědomosti a dovednosti absolventům středních odborných škol s ukončeným úplným středním odborným vzděláním.
Cílem vzdělávacího programu je připravit flexibilního absolventa, jehož profesionalizace je na takové úrovni, že bez problémů zvládá problematiku mechatronických systémů jako synergii elektroniky, automatizace a strojírenství. Získané kompetence dovede absolvent samostatně uplatnit jak v pozicích náročných technických povolání, tak při studiu na vysoké škole.
Důraz je kladen na samostatnost studenta při plnění úkolů, znalost a respektování zásad bezpečnosti práce, práci s technickou dokumentací v české i cizojazyčné verzi, na osvojení požadavků profesní adaptability a ochoty dále se profesně vzdělávat. Dále na dovednosti s vedením menších pracovních týmů a systémové zpracování projektů s využitím všech zdrojů informací včetně odborných knihoven a prostředků ICT.
Profesní kompetence absolventa jsou přímo definovány v úvodní části vzdělávacích modulů („Předpokládané výsledky studia“) a podrobně rozepsány v profesním profilu. Absolvent je získává při realizaci vzdělávacího programu jako paralelu k předpokládaným pracovním činnostem. Směřují k tomu, aby absolvent získal kompetence potřebné k úspěšnému zvládnutí náročných technických povolání nebo vysokoškolskému studiu.
Modulové uspořádání obsahu
Obsah vzdělávání je ve vzdělávacím programu členěn do povinných, povinně volitelných a volitelných modulů. Modulové uspořádání obsahu vzdělávání ve vzdělávacím programu VOŠ:
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výchova k bezpečné a zdraví neohrožující práci je součástí každého vzdělávacího modulu. Vychází z právních a ostatních předpisů platných v době výuky. Tyto požadavky budou vyučujícím doplněny o vyčerpávající informace o možných rizicích ohrožení života a zdraví, kterým jsou studenti při výuce vystaveni.
Prostory pro výuku musí odpovídat svými podmínkami požadavkům stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména vyhláškou č.108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, a nařízením vlády č.178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci.
Nácvik a procvičování činností odpovídajících pracím, které jsou v souladu s vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č. 261/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů, mohou studenti vykonávat při výuce pouze v rozsahu stanoveném vzdělávacím modulem.
Součástí BOZP je i problematika chování studentů v situacích osobního a obecného ohrožení a osvojení zásad první pomoci.
Laboratorní řád musí být vypracován pro každou laboratoř, kde bude probíhat praxe nebo cvičení studentů. Obsahuje:
Činnosti při teoretické výuce i nácvik a procvičování praktických činností při cvičeních, seminářích a praxi musí naplňovat tyto základní podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany (dále BOZP):
Vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce s dohledem
Osoba pověřená dohledem zkontroluje pracoviště před zahájením práce a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma vzdělávacího modulu je povinností vedoucích pracovníků školy v závislosti na charakteru tématu, příslušných předpisů BOZP a na podmínkách jednotlivých pracovišť, kde studenti požadavky příslušného tematického celku plní.
Budoucí pracovní uplatnění absolventa v daném oboru výrazně omezují:
Zdravotní způsobilost pro studium vždy posoudí lékař.