Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 26-41-N/02 Silnoproudá elektrotechnika


Obor vzdělání: 26-41-N/.. Elektrotechnika


Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická Františka Křižíka, Na Příkopě 16, 110 00 Praha 1




Charakteristika vzdělávacího programu


Tento vzdělávací program je určen všem absolventům středního vzdělání s maturitní zkouškou, kteří prokázali zdravotní způsobilost pro práci na elektrických zařízeních a splnili podmínky přijímacího řízení. Studenti mohou tedy mít všeobecné znalosti získané např. v gymnáziu, nebo naopak spíše specifické odborné znalosti získané v některé střední odborné škole.

Proto je obsahem 1. ročníku učivo, které odpovídá zvláště v odborných předmětech svým rozsahem učivu rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 26-41-M/01 Elektrotechnika středního vzdělání s maturitní zkouškou. Na konci ročníku tak dosáhnou všichni studenti srovnatelných znalostí. K realizaci uvedeného záměru je k dispozici podstatně menší počet vyučovacích hodin než ve střední škole. Studenti proto musí přistupovat ke vzdělávání aktivně a věnovat značnou pozornost samostudiu. Učitelé používají efektivní a moderní vyučovací metody, přistupují k výuce jednotlivých studentů diferenciovaně, v závislosti na jejich znalostech, které se obvykle odvíjejí od typu střední školy, kterou absolvovali.

Učivo 2. a 3. ročníku navazuje na učivo 1. ročníku a poskytuje další a podrobnější znalosti, které uplatní absolventi především při řešení praktických úloh ve svém povolání.

Zvláštní důraz je kladen na schopnost absolventa porozumět sociálním partnerům a správně komunikovat v anglickém jazyce. Studenti jsou připravování využívat v této oblasti technické prostředky moderních komunikačních technologií. Tyto schopnosti jsou nutné pro další všestranný rozvoj absolventů a pro všechny pracovní činnosti a pozice, pro které jsou tímto vzdělávacím programem připravováni.

Matematika poskytuje studentům hlubší znalosti funkcí, diferenciálního a integrálního počtu, řešení algebraických a diferenciálních rovnic. Tyto znalosti jim umožní pochopit teoretický základ elektrotechniky (Maxwellovy rovnice) a další fyzikální jevy (fotoefekt apod.), které se učí v navazujícím předmětu Teoretická elektrotechnika 2. Využijí je též jako projektanti, konstruktéři atd., při výpočtech a ověřování svých projektů a návrhů.

Předměty elektrotechnické mají zásadní význam pro profesní orientaci absolventů. Získají znalosti nejnovějších elektrických zařízení, metod jejich návrhů, konstrukce, programování, projektování a dovednost prakticky řešit konkrétní úlohy silnoproudé elektrotechniky. Absolventi umí např. vypracovat projekt elektroinstalace, elektrického osvětlení a elektrického vytápění různých objektů a prostorů, vypracovat projekt elektrického pohonu nebo navrhnout a naprogramovat logický řídící systém. Absolventi umí s těmito zařízeními pracovat, obsluhovat je, měřit je, analyzovat, navrhovat jejich inovace, sledovat a hodnotit jejich kvalitu apod. Součástí těchto předmětů jsou i tematické celky, které se zabývají nejnovějšími trendy elektrotechniky: obnovitelné zdroje a úspory el. energie, inteligentní elektroinstalační sběrnice, elektromobilita. Zvláštní pozici zaujímají předměty internet věcí a zabezpečovací technika, kde se studenti učí pracovat s nejnovějšími technologiemi v těchto oblastech.

Praxe doplňuje studentům znalosti a dovednosti získané v ostatních odborných předmětech a zaměřuje se na jejich aplikace. Je to např.: diagnostika a odstraňování závad na elektrických zařízeních, provádění elektroinstalací, navrhování zabezpečovacích systémů, programování a obsluha NC navíječky a důležitých strojních zařízení dílen apod. Součástí praktické výuky je také praxe ve firmách a na odborných pracovištích.

Odborná praxe má exkluzivní postavení. Je vlastně přirozeným mostem mezi školním vzděláváním a praktickým uplatněním na trhu práce. Jejím hlavním cílem je právě tento přechod absolventům ulehčit.

Další odborné předměty poskytují studentům znalosti ekonomiky a základů práva. Absolventi umí vést účetnictví, rozumí mnoha dalším ekonomickým činnostem, chápou význam práva.

Pojetí vzdělávacího programu:

Tento vzdělávací program je svébytným článkem vzdělávací soustavy. Není ani středoškolským, ani bakalářským programem. Je programem, který je objemem a mentální úrovní poskytovaných znalostí a dovedností srovnatelný s bakalářským programem, odlišný je však jejich charakter. Připravuje studenty mnohem intenzivněji na praktické činnosti. Je vzdělávacím programem, který poskytuje profesně zaměřené vzdělání – ucelenou odbornou kvalifikaci, která umožňuje absolventům výborné uplatnění na trhu práce.

Hlavním cílem tohoto vzdělávacího programu je připravit absolventy v co nejkratší době na samostatné plnění praktických úkolů v oblasti silnoproudé elektrotechniky. Tomuto hlavnímu cíli je podřízena struktura celého vzdělávacího programu: metody výuky, struktura a obsah učiva, organizace vzdělávání atd.


Zpět