Vzdělávací program: 26-41-N/11 Internet věcí
Obor vzdělání: 26-41-N/.. Elektrotechnika
Škola: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Koterovská 85, Plzeň
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program odráží postavení a smysl vyšších odborných škol ve vzdělávacím systému. Navazuje na znalosti matematiky, fyziky a informačních technologií ze střední školy, uvádí studenty do odborné problematiky, pečlivě buduje nezbytný teoretický základ a systematicky studenta orientuje na budoucí praxi odborného technika s příslušnou specializací. Klade si za cíl výchovu technicky zdatného odborníka, který je připraven zastávat profese samostatných elektrotechniků, technologů a projektantů v oblasti elektrotechniky - IoT. K těmto profesím je nezbytná specializační příprava, během které si student vybuduje nejen širokou znalostní bázi, ale získá také správné pracovní návyky. Absolvent je veden nejen k porozumění technickým problémům, ale také k pečlivosti, důslednosti, kultivovanosti, a obecně takovým mravním a etickým hodnotám, které patří k práci jakéhokoliv vzdělaného člověka.
Členění vzdělávacího programu
1. Předměty povinné
1.1 Předměty všeobecné
· anglický jazyk
· anglický jazyk odborný
· matematika
· metody rozvoje studijních dovedností
· komunikativní dovednosti
Student získává především řadu komunikačních a jazykových kompetencí. Vedle studia anglického jazyka a odborné angličtiny jsou zařazeny také předměty, kde se studenti učí efektivně zacházet s časem, plánovat si práci, prezentovat a obhajovat své výsledky, znát a správně používat odbornou terminologii apod. Mezi všeobecné předměty je zahrnuta matematika, která jednak rozvíjí abstraktní a logické myšlení a dále seznamuje studenty s vyšším matematickým aparátem, který se tradičně používá v oblasti elektrotechniky a programování.
1.2 Předměty odborné technické
· elektronické součástky a obvody
· technické kreslení a modelování
· algoritmizace a digitální technika
· programování
· senzory v elektronice
· Internet věcí
· automatizační a řídící technika
· návrh elektroniky
· elektrotechnické normy a předpisy
Předměty jsou řazeny tak, aby na sebe navzájem navazovaly, patřičně se doplňovaly a systematicky uváděly studenta do elektrotechnické praxe. Tvoří kompaktní celek, který respektuje vnitřní logiku studovaného oboru. Teoretické předměty a používání abstraktního matematického aparátu jsou ihned uváděny do souvislostí s technickou praxí. Do studijního plánu jsou postupně zařazovány obtížnější a specializační předměty. Těžiště studijního programu tvoří předměty automatizační a řídící technika (ART), programování (PRG) a Internet věcí (IOT) doplněné o elektronické součástky a obvody (ELS) či návrh elektroniky (NEL), kde se studenti učí zhotovovat a navrhovat tištěné spoje a zároveň získají znalosti v oblasti elektrotechnických norem a předpisů.
1.3 Předměty odborné ekonomické a právní
· ekonomické a manažerské dovednosti
· právo
Předměty doplňují technické předměty o jejich ekonomický a právní rozměr. Umožňují studentům orientaci ve vzájemných vazbách mezi různými subjekty na trhu, což je nezbytným předpokladem úspěšné práce v komerční sféře. Absolvent se orientuje v základních právních předpisech týkajících se budoucího profesního uplatnění. Předměty této skupiny zároveň představují oporu pro řešení ekonomických a právních otázek, které je třeba řešit při práci na projektech v odborných technických předmětech.
1.4 Předměty praxe
· souvislá odborná praxe
Studenti nastupují na souvislou odbornou praxi ve firmách a organizacích ve druhém a třetím ročníku. Praxe je rozvržena do zimního i do letního období studia, a to v rozsahu dva dny v týdnu ve druhém ročníku a tři dny v týdnu ve třetím ročníku po celý školní rok. Cílem je maximální provázanost teoretických znalostí s praxí a získání vysokých odborných kompetencí. Praxe rovněž studentům poskytuje vhodné možnosti a náměty pro zpracování závěrečných absolventských prací.
2. Předměty povinně volitelné
· Blok A: seminář osobnostního rozvoje
· Blok A: člověk v pracovním prostředí
· Blok B: mediální komunikace
· Blok B: prezentační dovednosti
Povinně volitelné předměty tvoří Blok A a Blok B a student si volí vždy jeden předmět z každého bloku. Blok A je věnován osobnostnímu rozvoji a fungování jednotlivce v pracovním prostředí. Studijní témata se soustředí na duševní práci, vnitřní motivaci, práci s pamětí a rozvíjení studijních dovedností, včetně plánování času, stanovování cílů a péči o vlastní duševní zdraví. Blok B tvoří předměty seznamující se specifikou mediální komunikace a zaměřené na zdokonalování prezentačních dovedností. V obecné rovině Blok B posiluje správné komunikační návyky, učí pracovat s informacemi a kritickému myšlení. Nabízené předměty celkově vedou ke kompetencím, které lze využít v soukromém i profesním životě.
3. Předměty volitelné
· personalistika
Předmět je moderním prvkem, doplněním studia a tvoří nadstavbu zaměřenou na personální práci a personální management (plánování lidských zdrojů). Vychází ze základů pracovního práva získaných v průběhu studia a navazuje vhledem do problematiky personální práce - náboru a výběru zaměstnanců ve firmě. Důležitou součástí předmětu je seznámení s organizací vzdělávání zaměstnanců, včetně plánování a zajišťování školení.