Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 26-41-N/11 Internet věcí


Obor vzdělání: 26-41-N/.. Elektrotechnika


Škola: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Koterovská 85, Plzeň



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Vzdělávací program odráží postavení a smysl vyšších odborných škol ve vzdělávacím systému. Navazuje na znalosti matematiky, fyziky a informačních technologií ze střední školy, uvádí studenty do odborné problematiky, pečlivě buduje nezbytný teoretický základ a systematicky studenta orientuje na budoucí praxi odborného technika s příslušnou specializací. Klade si za cíl výchovu technicky zdatného odborníka, který je připraven zastávat profese samostatných elektrotechniků, technologů a projektantů v oblasti elektrotechniky - IoT. K těmto profesím je nezbytná specializační příprava, během které si student vybuduje nejen širokou znalostní bázi, ale získá také správné pracovní návyky. Absolvent je veden nejen k porozumění technickým problémům, ale také k pečlivosti, důslednosti, kultivovanosti, a obecně takovým mravním a etickým hodnotám,  které patří k práci jakéhokoliv vzdělaného člověka.

 

Členění vzdělávacího programu

1. Předměty povinné

1.1   Předměty všeobecné

·     anglický jazyk

·     anglický jazyk odborný

·     matematika

·     metody rozvoje studijních dovedností

·     komunikativní dovednosti

Student získává především řadu komunikačních a jazykových kompetencí. Vedle studia anglického jazyka a odborné angličtiny jsou zařazeny také předměty, kde se studenti učí efektivně zacházet s časem, plánovat si práci, prezentovat a obhajovat své výsledky, znát a správně používat odbornou terminologii apod. Mezi všeobecné předměty je zahrnuta matematika, která jednak rozvíjí abstraktní a logické myšlení a dále seznamuje studenty s vyšším matematickým aparátem,  který se tradičně používá v oblasti elektrotechniky a programování.

1.2   Předměty odborné technické

·     elektronické součástky a obvody

·     technické kreslení a modelování

·     algoritmizace a digitální technika

·     programování

·     senzory v elektronice

·     Internet věcí

·     automatizační a řídící technika

·     návrh elektroniky

·     elektrotechnické normy a předpisy

Předměty jsou řazeny tak, aby na sebe navzájem navazovaly, patřičně se doplňovaly  a systematicky uváděly studenta do elektrotechnické praxe. Tvoří kompaktní celek, který respektuje vnitřní logiku studovaného oboru. Teoretické předměty a používání abstraktního matematického aparátu jsou ihned uváděny do souvislostí s technickou praxí. Do studijního plánu jsou postupně zařazovány obtížnější a specializační předměty. Těžiště studijního programu tvoří předměty automatizační a řídící technika (ART), programování (PRG) a Internet věcí (IOT) doplněné o elektronické součástky a obvody (ELS) či návrh elektroniky (NEL), kde se studenti učí zhotovovat a navrhovat tištěné spoje a zároveň získají znalosti v oblasti elektrotechnických norem a předpisů. 

1.3 Předměty odborné ekonomické a právní

·     ekonomické a manažerské dovednosti 

·     právo

Předměty doplňují technické předměty o jejich ekonomický a právní rozměr. Umožňují studentům orientaci ve vzájemných vazbách mezi různými subjekty na trhu, což je nezbytným předpokladem úspěšné práce v komerční sféře. Absolvent se orientuje v základních právních předpisech týkajících se budoucího profesního uplatnění. Předměty této skupiny zároveň představují oporu pro řešení ekonomických a právních otázek, které je třeba řešit při práci na projektech v odborných technických předmětech. 

1.4 Předměty praxe

·     souvislá odborná praxe

Studenti nastupují na souvislou odbornou praxi ve firmách a organizacích ve druhém a třetím ročníku. Praxe je rozvržena do zimního i do letního období studia, a to v rozsahu dva dny v týdnu ve druhém ročníku a tři dny v týdnu ve třetím ročníku po celý školní rok. Cílem je maximální provázanost teoretických znalostí s praxí a získání vysokých odborných kompetencí. Praxe rovněž studentům poskytuje vhodné možnosti a náměty pro zpracování závěrečných absolventských prací.

 

2. Předměty povinně volitelné

·     Blok A: seminář osobnostního rozvoje

·     Blok A: člověk v pracovním prostředí

·     Blok B:  mediální komunikace

·     Blok B: prezentační dovednosti

Povinně volitelné předměty tvoří Blok A a Blok B a student si volí vždy jeden předmět z každého bloku. Blok A je věnován osobnostnímu rozvoji a fungování jednotlivce v pracovním prostředí. Studijní témata se soustředí na duševní práci, vnitřní motivaci, práci s pamětí a rozvíjení studijních dovedností, včetně plánování času, stanovování cílů a péči o vlastní duševní zdraví. Blok B tvoří předměty seznamující se specifikou mediální komunikace a zaměřené na zdokonalování prezentačních dovedností. V obecné rovině Blok B posiluje správné komunikační návyky, učí pracovat s informacemi a kritickému myšlení. Nabízené předměty celkově vedou ke kompetencím, které lze využít v soukromém i profesním životě. 


3. Předměty volitelné

·     personalistika

Předmět je moderním prvkem, doplněním studia a tvoří nadstavbu zaměřenou na personální práci a personální management (plánování lidských zdrojů). Vychází ze základů pracovního práva získaných v průběhu studia a navazuje vhledem do problematiky personální práce - náboru a výběru zaměstnanců ve firmě. Důležitou součástí předmětu je seznámení s organizací vzdělávání zaměstnanců, včetně plánování a zajišťování školení. 


Zpět