Vzdělávací program: 26-47-N/01 Informační technologie
Obor vzdělání: 26-47-N/.. Informační technologie
Škola: Institut informatiky – Vyšší odborná škola, s. r. o., Radlická 591/115, Praha 5
Charakteristika vzdělávacího programu
Zaměření vzdělávacího programu: výpočetní technika a informatika
Délka vzdělávacího programu: 3 roky
Forma studia: Denní
Vyučovací jazyk: Český jazyk
Cílem oboru Informační technologie je poskytnout ucelené odborné vzdělání v oblasti informačních a komunikačních technologií z hlediska tvorby informačních systémů, které využívají databáze, internetové technologie, pracují v síti s různými operačními systémy a při tom používají různé programovací a servisní nástroje. Úspěšné absolvování studia zajišťuje kvalitní odbornou přípravenost pro řešení problémů souvisejících s využitím, návrhem a tvorbou informačních systémů a programového vybavení výpočetních systémů.
Cílem vzdělávacího programu je vybavit absolventy vědomostmi a dovednostmi potřebnými pro vysoce kvalifikované činnosti v oblasti informačních technologií.
Jednotlivé předměty všeobecného a odborného zaměření na sebe navazují a postupně se zvyšuje jejich náročnost. Studium celého programu je ukončeno obhájením absolventské práce a zkouškou - absolutoriem, ve kterých absolvent prokáže získané vědomosti a dovednosti.
Studijní obor Informační technologie se skládá ze tří oblastí, všeobecného a odborného vzdělávání a odborné praxe. Institut informatiky nabízí denní tříletý studijní obor – Informační technologie. Výuka studijního oboru se zaměřuje na získání znalostí a dovedností ve třech hlavních směrech:
· technice a technologii programování v objektovém prostředí
· vysoké schopnosti využití databázových nástrojů a prostředků
· vysoké schopnosti využití moderních komunikačních technologií, včetně technologie mobilních prvků.
Důraz je kladen na získání dovedností, které mají integrační charakter, tj. využití těchto znalostí a dovedností navzájem, což absolventům umožňuje začlenění do velmi flexibilních týmů, jak si vynucuje samotná rychlost rozvoje oboru IT.
Uvedené hlavní směry výuky jsou doplněny o předměty, tvořící v mnoha případech jejich pozadí, jako je vlastní technika a její architektura, operační systémy či webové technologie apod. Tyto povinné odborné předměty si studenti doplňují o další odborné předměty podle svého zaměření nebo zájmu a to z oblasti správy operačních systémů, sw produktů, sítí, z oblasti řízení projektů nebo z oblasti grafického návrhu či multimediálních technologií. Jejich nabídka bude reagovat na technologický vývoj a požadavky trhu práce.
Kromě uvedené odborné výuky není podceněna výuka cizích jazykovů. Po celou dobu studia, s výjimkou praxe, je věnována velká pozornost výuce anglického jazyka. Tato pozornost je soustředěna nejen na získání dovednosti vyhledávat odborné informace, ale i na dovednost argumentovat a obhájit navrhovaná řešení. Kromě povinného anglického jazyka je studentům umožněna výuka francouštiny a němčiny.
Výuka uvedených odborných předmětů se neobejde bez určité teoretické průpravy, kterou zastupuje předmět matematika a částečně fyzika. Studenti získají i poměrně dobré znalosti z oblasti ekonomiky. Zařazení předmětu „právo“ si vyžaduje poměrně složitá licenční problematika, se kterou se absolventi budou ve své praxi setkávat.
Bezpečnost práce
Podmínky bezpečné práce a bezpečného provozu školy budou v pravidelných intervalech kontrolovat pracovníci inspektorátu bezpečnosti práce.
Studium na Institutu informatiky - Vyšší odborné škole trvá celkem tři roky a má formu denního studia.
Období školního vyučování ve školním roce trvá 40 týdnů a je rozděleno na zimní a letní období. Na školní výuku připadá v každém období 16 týdnů, 3 týdny jsou určeny k získání klasifikace v řádném termínu a 1 týden tvoří časovou rezervu. Školní výuka v posledních 6 kalendářních měsících před absolutoriem trvá 14 týdnů.
Teoretická příprava, zahrnující všeobecné vzdělávání a odborné vzdělávání, se uskutečňuje v teoretickém vyučování. Praktická příprava se uskutečňuje formou praktického vyučování pod vedením učitelů školy a formou odborné praxe na pracovištích.
Vyučovací hodina předmětů v teoretickém a praktickém vyučování trvá 45 minut. Vyučovací hodina při odborné praxi trvá 60 minut. Odborná praxe je spojena do 14 týdnů a koná se v letním období 3. ročníku. Organizace studia a ukončování studia absolutoriem odpovídá Vyhlášce MŠMT ČR č. 10/2005 Sb.
Odborné předměty jsou organizovány většinou do čtyř nebo šesti hodinových bloků, které kombinují přednášky a praktická cvičení. Ostatní předměty jsou organizovány buďto čistě jako praktické (angličtina) nebo čistě přednáškové (ekonomika a právo).Těžištěm výuky jsou praktická cvičení na počítačích, kdy je ve třídě maximálně 16 studentů. V těchto hodinách studenti prakticky procvičují získané znalosti z přednášek a získávají dovednost ovládat konkrétní techniky a principy v jednotlivých oblastech. Příklady v odborných předmětech nejsou izolované, ale vzájemně se doplňují a prolínají. Studenti tak poznají, že odborné předměty nemají zcela přesné hranice a probíraná problematika spolu často velmi souvisí. Tyto předměty tvoří předměty povinné.
Celkově se vyučovací předměty dělí na „povinné“, „povinně volitelné“ a „volitelné“. U povinně volitelných si studenti na základě svého zájmu povinně volí z nabídky školy určitý počet předmětů. Jejich volba plně závisí na požadavcích studenta, lze ji chápat jako určitou specializaci a individualizaci studentů. Nabídka povinně volitelných předmětů se každý rok aktualizuje podle technologických vývojových trendů a také podle požadavků trhu práce.
Metodické postupy
Výuka angličtiny bude probíhat ve formě cvičení a konverzace a bude v každém období ukončena klasifikovaným zápočtem.
Výuka ve všeobecně vzdělávacích předmětech (fyzika, ekonomika a právo) bude probíhat převážně formou přednášek s následným klasifikovaným zápočtem. Výuka matematiky bude probíhat převážně formou cvičení a je ukončena klasifikovaným zápočtem.
Výuka v odborných předmětech bude probíhat kombinací forem přednášek a praktických cvičení s přihlédnutím k individuálním potřebám studentů a bude ukončená zkouškou. Důraz bude kladen na praktické zvládnutí probíraných technik v jednotlivých předmětech. Cílem odborné výuky je především získání dovedností v dané oblasti a to i za cenu, kdy komplexnější souvislosti a složitost některých principů a technologií neumožňují studentům poskytnout hlubší znalosti dané věci. Studentům však bude k dispozici dostatečně podrobná odborná literatura, včetně odkazů na další zdroje informací. Rovněž tak budou mít studenti možnost případné problémy nebo dotazy konzultovat s odborníky, kteří v daných oblastech pracují a jsou ve styku se školou.
Studium je určeno odborné veřejnosti s úplným středním vzděláním, tj. pracovníkům, jejichž pracovní zařazení vyžaduje poměrně vysoké odborné znalosti informačních technologií. Jedná se zejména o pracovníky komerční sféry i veřejné správy. Pro domácí přípravu je nezbytným předpokladem materiální zabezpečení v podobě počítače.
Studenti nebo uchazeči jsou přijímáni na základě přijímací zkoušky skládané z matematiky a z anglického jazyka. Pro úspěšné vykonání přijímací zkoušky je rozhodující dosažení stanoveného minimálního počtu bodů z matematiky. Přijímací zkouška z anglického jazyka má rozřazovací charakter a výsledek zkoušky tak nemá vliv na přijetí ke studiu.
Všeobecné vzdělávání rozvíjí osobnost studenta v souladu s profilem absolventa. Znalosti a vědomosti, které v rámci všeobecného vzdělávání získá, využije při odborné profilaci i v osobním životě. Obsahuje tyto oblasti:
· jazykové vzdělávání
· matematické a statistické vzdělávání, fyzika v informačních technologiích
· ekonomické a právní vzdělávání.
Vymezení předmětu
Hlavním úkolem předmětu Anglický jazyk je upevnit a rozvinout znalosti a řečové dovednosti získané v rámci středoškolského studia. Ve výuce bude kladen důraz na komunikační situace, práci s textem a poslechové techniky. Cílem předmětu je rozvíjet slovní zásobu z oblasti informačních technologií a odborného zájmu studentů, zvládnout strukturu psaného odborného textu, formulovat a obhájit vlastní odborný názor.
Vzdělávací proces si klade tyto specifické cíle:
o studenti porozumí podstatným informacím a hlavním myšlenkám mluveného a psaného projevu z oblasti každodenních komunikačních situací
o studenti budou umět formulovat jasné dotazy v návaznosti na četbu a poslech autentických materiálů
o studenti porozumí obsahu běžné obchodní korespondence, napíší strukturovaný profesní životopis a průvodní dopis
o studenti se zapojí bez přípravy do běžné diskuse a neformální obchodní konverzace
o studenti budou umět bez přípravy diskutovat na odborná témata z oblasti IT
o studenti se naučí obhájit vlastní stanovisko, vyjádřit souhlas či nesouhlas
o studenti budou schopni porovnat a posoudit kulturní rozdíly mezi vlastním a odlišným kulturním prostředím
o studenti budou schopni vést plynulý rozhovor s rodilým mluvčím
o
studenti budou
schopni psát poznámky z přednášek a rozumět delším odborným promluvám
z jejich studijního a pracovního oboru
o studenti budou schopni sestavit vlastní krátkou prezentaci a vést pracovní jednání
o studenti budou umět identifikovat slovní zásobu z oblasti informačních technologií
o studenti budou umět analyzovat texty a přednášky z oblasti elektronické komunikace, webového designu, multimédií.
Vymezení předmětu
Matematické a statistické vzdělávání rozvíjí logické a analytické myšlení studentů. Umožňuje jim chápat jevy a závislosti, aplikovat vědomosti a dovednosti v rámci oboru i v odborných předmětech a rozvíjet jejich abstraktní myšlení. Studenti se naučí analyzovat kvantitativní vztahy v odborných předmětech a tím se rozvíjí jejich abstraktní myšlení. To přispívá k celkovému intelektuálnímu rozvoji. Ve výuce se studenti nejprve seznámí s lineární algebrou a se základy diferenciálního a integrálního počtu. Ve statistice a pravděpodobnosti získané schopnosti a dovednosti dále prohloubí a budou je aplikovat na práci s daty. Naučí se statistické výstupy hodnotit a interpretovat. To jim vytvoří dobré předpoklady pro řešení kvantifikovatelných úkolů. Předmět seznamuje studenta i se základními konstrukcemi diskrétní matematiky. (Slovo „diskrétní“ je v názvu míněno jako opak „spojitého“.) Diskrétní objekty jsou prezentovány převážně pomocí konečných grafů a množin. Cílem předmětu je naučit se používat základní pojmy a konstrukce diskrétní matematiky při exaktní formulaci a řešení praktických úloh.
Vzdělávací proces si klade tyto specifické cíle:
o studenti získají vědomosti a zejména dovednosti z jednotlivých tématických celků
o studenti budou umět samostatně analyzovat texty úloh a řešit je, odhadovat, hodnotit a zdůvodňovat výsledky a vyhodnocovat různé způsoby řešení a jejich efektivitu
o studenti ovládnou jazyk matematiky a matematickou symboliku
o studenti se budou umět přesně vyjadřovat pomocí odborné terminologie
o studenti pochopí roli induktivních a deduktivních postupů
o studenti pochopí a budou umět užít logickou stavbu matematiky a osvojí si tak metody vědeckého myšlení
o studenti porozumí vzájemným vztahům mezi jednotlivými tématickými celky
o studenti budou umět matematizovat reálné situace a řešit problémy komplexního charakteru
o studenti budou umět aplikovat své znalosti a dovednosti i mimo matematiku
o studenti pochopí matematiku jako součást kultury
o studenti v souvislosti s předcházejícími cíli získají nebo si posílí pozitivní rysy své osobnosti (pracovitost, přesnost, důslednost, sebekontrolu a odpovědnost, vytrvalost a schopnost překonávat překážky).
Vymezení předmětu
Úkolem předmětu Fyzika v informačních technologiích je rekapitulovat, doplnit a rozvinout znalosti z oblasti fyzikální elektrotechniky, elektroniky a termodynamiky. Studentům jeho absolvování umožní správně chápat jevy elektrické a tepelné povahy v technickém vybavení počítače, v paměti počítače a jeho perifériích i v přenosových systémech.
Vzdělávací proces si klade tyto specifické cíle:
o studenti zvládnou základní principy fyziky
o studenti si osvojí fyzikální způsob uvažování
o studenti se naučí přesnému abstraktnímu myšlení
o studenti si rozvinou představivost a tvůrčí fantazii
o studenti získají přehled o vývoji oblastí fyziky přímo souvisejících s jejich zaměřením
o studenti pochopí znalosti z fyziky v kontextu širších souvislostí.
Vymezení předmětu
Úkolem předmětu Ekonomika je zopakovat, sjednotit a rozvinout znalosti studentů přicházejících z různých středních škol, naučit je chápat ekonomické jevy a procesy v podmínkách tržního hospodářství, poskytnout jim informace o věcné, finanční a právní stránce podnikání a vzájemných souvislostech ekonomických jevů a procesů. Studenti se seznámí s moderními principy řízení a rozhodování.
Vzdělávací proces si klade tyto specifické cíle:
o studenti se budou orientovat v ekonomických pojmech
o studenti si prohloubí znalosti z makroekonomie a mikroekonomie
o studenti získají orientaci v kategoriích podnikové terminologie
o studenti získají základní dovednosti v oblasti řízení projektů
o studenti budou podporováni v rozvinutí svých prezentačních dovedností
o studenti budou vedeni k samostatnému řešení úloh.
Vymezení předmětu
Prohloubení vzdělání v oblasti občanského, pracovního a zejména obchodního práva umožní studentům lépe se orientovat v podmínkách tržního hospodářství. Úkolem předmětu je seznámit studenty se základy autorského práva a s právními vztahy v oblasti informačních technologií.
Vzdělávací proces si klade tyto specifické cíle:
o studenti získají schopnost pracovat s textem příslušných právních norem
o studenti budou schopni se orientovat v jednotlivých právních odvětvích
o studenti budou schopni rozpoznat případy porušení autorských práv.
Odborné vzdělávání má za cíl profesní přípravu studentů. Předměty jsou koncipovány z části jako povinný základ, z části jako volitelné předměty umožňující studentům specializaci podle svého zájmu.
Povinné předměty
· Programování v objektovém jazyce - Java
· Programování pomocí skriptovacích jazyků
· Operační systémy
· Databázové systémy
· Komunikační systémy
· Technické vybavení a architektura výpočetních systémů.
Povinně volitelné předměty
reagují na aktuální používané technologie a požadavky pracovního trhu. Jsou z těchto oblastí:
· Správa operačních systémů
· Správa softwarových produktů
· Speciální technologie internetu
· Mobilní komunikace
· Řízení softwarových projektů
· Bezpečnost informačních systémů
· Grafický návrh webových stránek.
Vymezení předmětu
Předmět obsahuje podrobné seznámení s principy a technikami objektového programování. Při návrhu a tvorbě programů a systémů a procvičování technik je kladen důraz na spolupráci s databázovými systémy, komunikačním prostředím, včetně webových technologií, s bezpečnostními prvky, veřejnými klíči a certifikáty, s technologiemi XML a celkovou architekturou J2EE. Výuka je prováděna a procvičována na výpočetní technice v komplexním vývojovém a testovacím prostředím (např. NetBeans).
Vzdělávací proces si klade tyto specifické cíle:
o studenti budou umět psát objektové programy v jazyce Java a budou zvládat poměrně komplikované algoritmy
o studenti budou schopni tvořit programy spolupracující s databázovými systémy
o studenti budou schopni tvořit aplety a budou schopni pracovat s grafickými komponentami
o studenti budou schopni tvořit webové aplikace a konstruovat servlety a JSP stránky
o studenti budou schopni vytvářet vzájemně komunikující systémy v distribuovaném prostředí
o studenti budou schopni pracovat s technologiemi XML
o studenti budou schopni pracovat s architekturou J2EE
o studenti budou ovládat vývojové a testovací prostředí.
Vymezení předmětu
Při správě systémů, kdy je velké množství příkazů uloženo v textových souborech, je zapotřebí ovládat jednoduchý a přitom výkonný programový nástroj pro obsluhu a manipulaci s těmito daty. Stejný problém a mnohdy značně rozsáhlejší je efektivní zpracování velkého množství různorodých logových souborů. K tomu jsou určené skriptovací programy. Jedním z nejvýkonnějších a v současné době nejpoužívanějších je jazyk Perl.
Druhou skupinu tvoří skriptovací jazyky pro tvorbu jednoduchých webových aplikací. Takovým jazykem, v současné době nejpoužívanějším, je jazyk PHP.
Vzdělávací proces si klade tyto specifické cíle:
Studenti budou schopni psát programy v jazyce Perl, které budou:
o zpracovávat sady různorodých textových souborů a vyhledávat v nich informace s využitím regulárních výrazů
o provádět nad textovými soubory jednoduché statistiky
o efektivně aktualizovat parametrické soubory jiných programových prostředí
o spolupracovat s relační databází s využitím SQL.
Studenti budou schopni psát programy v jazyce PHP, které budou:
o tvořit webové aplikace
o spolupracovat s relační databází pomocí SQL.
Vymezení předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy činnosti operačního systému a jeho funkcemi v síťovém prostředí a to jak v roli pracovních stanic, tak především v roli specifických serverů. Jako typový operační systém je zvolen Linux. Studenti jsou seznámeni s odlišnostmi systémů Linux a Windows. Moduly předmětu pokrývají historii vývoje operačních systémů a jejich klasifikaci. Seznamují studenty s komponentami operačního systému – procesy, operační pamětí, souborovými systémy, adresářovými službami apod.
Studenti se rovněž naučí používat systém pro řízení projektů a verzí CVS a seznámí se s jazykem C.
Vzdělávací proces si klade tyto specifické cíle:
o studenti budou umět konfigurovat a spravovat operační systém Linux
o studenti budou schopni konfigurovat systém jako samostatný systém
o studenti budou schopni konfigurovat systém v síťovém prostředí jako pracovní stanici a jako specifický server (souborový server, poštovní server, DNS server, databázový server apod.).
Vymezení předmětu
Předmět má tři hlavní části:
· První se soustředí na konceptuální a datové modelování a souvisí s oblastí analýzy.
· Druhá část se soustředí na definiční prostředky databáze a jejich integritní možnosti.
· Třetí část se soustředí na manipulační prostředky s daty databáze, to znamená především na zvládnutí jazyka SQL. Není opomenuta ani část související se základními funkcemi administrace databáze.
Součástí předmětu jsou i technologie spojené s XML dokumenty a jejich zpracováním a ukládáním do databáze.
Vzdělávací proces si klade tyto specifické cíle:
o naučit studenty používat konceptuální a datové modelování při návrhu databáze
o studenti budou schopni navrhovat databáze se znalostí normálních forem a jejich důsledků
o studenti budou znát prostředky DDL pro vytvoření databáze
o studenti se naučí aktivně používat strukturovaný jazyk SQL, včetně jeho dynamické formy v programovacích jazycích (Java).
Vymezení předmětu
Cílem předmětu je získat přehled o základních konceptech počítačových sítí a jejich implementace. Výuka se soustředí na praktické zvládnutí běžně používaných protokolů. Důraz je kladen na protokol transportní vrstvy TCP a především na protokoly aplikační vrstvy jako jsou HTTP, SMTP ale i SOAP apod. Podstatnou částí předmětu jsou rovněž principy jmenných serverů a adresářových služeb.
Obsahem je rovněž praktické zvládnutí webového serveru, založeného na „open source software“ - Apache.
Vzdělávací proces si klade tyto specifické cíle:
o studenti si utřídí pojmy z oblasti lokálních, metropolitních a rozlehlých sítí
o studenti si zafixují pojetí vrstvené architektury a seznámí se s odpovídajícími protokoly
o studenti se seznámí s konfiguračními zásadami aktivních prvků počítačových sítí
o studenti se seznámí se škálou konfiguračních možností webového serveru Apache a běžnými aktivitami správce webu, především s ohledem na bezpečnost provozu.
Vymezení předmětu
Předmět obsahuje tři části. První se soustředí na vlastní princip počítače, který vychází z von Neumannova schématu. Druhá obsahuje principy komunikace procesorů s okolním světem a třetí obsahuje zásady architektury větších výpočetních systémů, včetně architektur jako SAN, NAS, principů blade serverů až po specifické aplikační servery a zálohování.
Vzdělávací proces si klade tyto specifické cíle:
o seznámit studenty s funkcemi jednotlivých komponent počítače (aritmeticko-logické jednotky, řadiče, sběrnice, paměti)
o seznámit studenty se základními principy komunikace procesoru a paměti s periferními zařízeními
o seznámit studenty s architektonickou skladbou větších výpočetních systémů, obsahujících datové servery, aplikační servery, webové servery, pracovní stanice, sítě LAN a rovněž s principy budování těchto výpočetních systémů.
Zvláštní důraz je kladen na odbornou praxi a spolupráci s odbornými pracovišti a to jak ve specializovaných IT firmách, jejichž činnost zahrnuje vyučované obory, tak ve společnostech, jejichž předmět podnikání není IT, ale mají odborné útvary, které IT činnosti zajišťují a jsou mnohdy klíčové (např. pojišťovny, banky, průmyslové podniky, státní správa atd.), popřípadě výzkumná pracoviště. Odborná praxe je realizována ve třetím ročníku po dobu jednoho učebního období.
Cílem odborné praxe je zapojení studentů do reálných projektů, ve kterých si osvojí týmovou práci, práci s dokumentací a její tvorbu podle konkrétních pravidel daného prostředí a realizaci části projektu ve specifickém prostředí, včetně specifických podmínek. Důraz je kladen na získání zkušeností z reálného procesu vývoje nebo údržby aplikačního programového vybavení.
Na externích pracovištích jsou sjednány technické a personální podmínky takovéto spolupráce. Kromě pracovišť v rámci ČR je projednávána zahraniční spolupráce se zahraničními subjekty a to jak se školami (Irsko, Německo, Španělsko), tak s ostatními společnostmi (Velká Británie, Německo, Belgie, Slovensko).
Volitelné předměty obohacují vzdělání o možnost studia dalšího cizího jazyka a poskytují vzdělání v odpovídajících pohybových aktivitách:
· Další cizí jazyk
· Tělesná výchova