Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 26-47-N/04 Informační technologie


Obor vzdělání: 26-47-N/.. Informační technologie


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:

Vyšší odborná škola územně-správní a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s.r.o., Cyrila Boudy 1444, Kladno

AHOL - Vyšší odborná škola o.p.s., Petruškova 4, Ostrava – Zábřeh (n)

Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola, Bratislavská 2166, Varnsdorf

                        


Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola územně-správní a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s.r.o., Cyrila Boudy 1444, Kladno


Cíle a obsah vzdělávání jsou orientovány na činnosti, které připravují absolventy pro specifické odborné činnosti v oblasti informačních technologií. Vzdělávací program usiluje o kompatibilitu vědomostí, dovedností a postojů absolventů tohoto studia s absolventy stejného oboru v ekonomicky vyspělých státech.


Struktura vzdělávacího programu usiluje o interaktivní spojení školy a života, teorie a praxe, o spojení dovedností, návyků a znalostí s poznatky teoretickými, o skloubení teoretické a činnostní stránky vzdělávacího procesu, o poskytnutí širšího a hlubšího všeobecného i odborného vzdělání. Studenti jsou vedeni k chápání osobního projevu a vystupování k čestnosti, odpovědnosti a spolehlivosti jako znaku celkové kultury a vzdělanosti člověka. Studenti si osvojí základy některých navazujících oborů, které jsou předpokladem dobré manažerské činnosti, a zároveň si doplní základy podnikatelské způsobilosti absolventů.


Program je koncipován jako tříleté denní studium rozdělené do šesti období. Variantně je zpracován i program pro dálkovou formu studia ve čtyřletém vzdělávacím cyklu (osm období). Studium je koncipováno jako otevřený vzdělávací program umožňující studentům postupnou profilaci podle vlastního vzdělávacího cíle. Tomu odpovídá strukturace studijního programu a jeho obsah.


Studium je organizováno modulovou formou se systémem povinných, povinně volitelných a volitelných modulů a s kreditním hodnocením. Modulový systém je vytvářen tak, aby odpovídal požadavkům na Evropský systém přenosných kreditů (ECTS) a škola bude absolventům vydávat dodatek diplomu (Suplement diploma) jako součást Europassu.


Vzdělávání se ukončuje absolutoriem, které student může složit po získání předepsaného počtu kreditů (180).  Koná se před nezávislou komisí.



Charakteristika vzdělávacího programu


AHOL - Vyšší odborná škola o.p.s., Petruškova 4, Ostrava - Zábřeh


Vzdělávání je modulární a výrazně zaměřeno na požadavky praxe.

Ve vzdělávacím programu je student připravován pro široké spektrum odborných činností spojených jak s prodejem hardware či software, tak i poskytováním služeb v oblastech informačních a komunikačních technologií a výpočetní techniky. Odborné znalosti a dovednosti umí absolvent aplikovat při odborné praxi a následně v pracovních typových pozicích.

Hlavními obsahovými částmi vzdělávacího programu jsou všeobecná a odborná složka.

Všeobecná složka vzdělávacího programu je zaměřena na rozvoj osobních kompetencí  studentů, tj. posilování samostatnosti, odpovědnosti, kompetence učit se s důrazem na schopnosti komunikace v českém a anglickém jazyce, práci s informacemi a využívání moderních informačních a komunikačních technologií. Pro osobnostní rozvoj je klíčové posílení sociálních kompetencí studentů a týmové spolupráce.

Odborná složka je zaměřena na rozvoj odborných kompetencí studentů pro výkon kvalifikovaných a řídících činnosti.

Těm, kteří nebudou pokračovat na vysoké škole, studium umožní nalézt uplatnění v praxi, absolventi velmi dobře ovládají ICT včetně psaní na klávesnici, znají odborné termíny v cizím jazyce, ovládají ekonomickou a právní problematiku.

Vzdělávací program Informační technologie je založen na všeobecně vzdělávacím základě ze střední školy, součástí vzdělávacího obsahu je odborné vzdělávání opírající se o obecné i speciální ICT disciplíny a klíčové dovednosti vytvářející profil odborně orientovaného vyššího odborného vzdělávání.

Další rovinou vzdělávacího obsahu je specifické vzdělávání pro profesi pracovníka v oblasti prodeje hardwaru či softwaru, tak i poskytování služeb spojených s výpočetní technikou, programováním, správcovstvím aplikací, operačních systémů a sítí nebo tvorbou aplikací umělé inteligence. Funkcí učiva ve volitelných předmětech je vytvoření širší vzdělávací nabídky pro studenty, kteří absolvovali různé obory středních škol.

Obsah modulů odpovídá požadavkům praxe a je v souladu se současnými vývojovými trendy. Návaznost jednotlivých modulů vychází z postupu od obecného ke konkrétnímu. Student je veden ke sledování vývoje daného oboru, ke zdravé soutěživosti, je připravován na rizika a nejistoty při nalézání cest svého profesního uplatnění a připravenosti, umí se adaptovat na změny situace na trhu práce a k celoživotnímu učení.

Vzdělávací program Informační technologie má povahu mezioborového studia, který klade důraz na získání teoretických znalostí z oblasti informačních technologií a doplňkových disciplín, zejména programování, počítačových sítí, databázových a grafických systémů, kybernetické bezpečnosti, umělé inteligence, osvojení právních předpisů v informatice, anglického jazyka a na náročnou praktickou přípravu.

Obsahem vzdělávání je získání teoretických vědomostí a odborných dovedností, které absolvent uplatní při výkonu typových pozic.

Absolutorium se skládá ze zkoušky z odborných předmětů, zkoušky z cizího jazyka a obhajoby absolventské práce (dle §02 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona). Zkouška z odborných předmětů obsahuje okruhy z modulů Umělá inteligence, Projektování informačních systémů a Kybernetická bezpečnost a bezpečnostní technologie. Všechny tyto vzdělávací moduly jsou v průběhu studia denní formy vyučovány nejméně po dobu tří výukových období.

Vzdělávání je modulární, bude probíhat kombinací přednášek, cvičení a praktického vyučování. Důraz je kladen na tvořivý přístup, aktivitu, samostatné uvažování, schopnosti analýzy, syntézy a projekce.

V prvním ročníku se obsahy modulů zaměřují na doplnění a vyrovnání rozdílné vstupní úrovně znalostí studentů a na rozšíření teoretických vědomostí na vyšší odborné úrovni. Následně přibývají povinně volitelné moduly, které jsou zaměřeny na odbornou profilaci studenta. Po celou dobu je zařazena jazyková příprava studenta, která je i součástí absolutoria. Vzdělávání je organizováno jako tříletá denní forma vzdělávání.

K modulům vyrovnávacím a prohlubujícím znalosti již dříve získané patří Anglický jazyk, Kancelářský software, Statistika.

Dále jsou zařazeny do povinných modulů Sportovní aktivity, zaměřené na vytváření a upevňování zdravého životního stylu a dále moduly Průběžné odborné praktikum, Odborná praxe a Absolventský seminář.

K modulům vytvářejícím profil absolventa patří v prvním ročníku z povinných modulů Základy diskrétní matematiky, Programování v Pythonu, Počítačové sítě, Základy operačních systémů, Technické vybavení informačních systémů.

Ve druhém ročníku denní formy vzdělávání (v zimním období) probíhá odborná praxe na pracovištích fyzických nebo právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání a které mají se školou uzavřenou smlouvu o obsahu a rozsahu odborné praxe a podmínkách pro její konání. Studenti se seznámí s nabídkou služeb zařízení, vypracovávají podklady dle individuálních potřeb konkrétní ho pracoviště a vykonávají praktické činnosti spojené s odbornými předměty vzdělávacího programu.

V letním výukovém období druhého ročníku je rozšiřován a prohlubován systém profilových odborných teoretických vědomostí na úroveň odpovídající potřebám realizace v praxi, a to v povinných a povinně volitelných modulech Anglický jazyk, Koncepce a inovace IS/ICT, Umělá inteligence, Projektování informačních systémů, Kybernetická bezpečnost a bezpečnostní technologie, Databázové systémy, Počítačová grafika a média a Data Science.

Záměrem organizace učebního plánu je zařadit profilové moduly po absolvování odborné praxe.

Ve třetím ročníku je kladen důraz na samostatnou a tvořivou práci studenta na prohloubení a rozšíření odborných znalostí. Zařazeny jsou povinné a povinně volitelné moduly Anglický jazyk, Koncepce a inovace IS/ICT, Umělá inteligence, Projektování informačních systémů, Kybernetická bezpečnost a bezpečnostní technologie, Databázové systémy, Počítačová grafika a média a Data Science. Současně student zpracovává závěrečnou absolventskou práci.

Po celou dobu vzdělávání má student možnost vybrat si volitelný modul, který bude realizovat zájem a profilaci studenta, a to Cizí jazyk (Německý jazyk/Ruský jazyk), Pokročilé techniky programování a Podnikové informační systémy.

Student je rovněž po celou dobu vzdělávání seznamován a připravován ke svému budoucímu profesnímu zaměření formou exkurzí, přednášek odborníků, účastí na konferencích a soutěžích, návštěvou výstav, veletrhů, stážemi v zahraničí a praktickou výukou. Zejména pak právě praktická výuka je zařazená do předmětů Počítačové sítě, Programování v Pythonu, Základy operačních systémů, Technické vybavení informačních systémů, Data Science, Umělá inteligence, Projektování informačních systémů, Kybernetická bezpečnost a bezpečnostní technologie a Databázové systémy.


Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola, Bratislavská 2166, Varnsdorf


Cíle a pojetí vzdělávacího programu


Cílem vzdělávacího programu je připravit odborníky v oblasti informačních technologií.  Vzdělávací program je určen všem zájemcům o studium tohoto oboru bez ohledu na obor předchozího studia.


Vzdělávání se zaměřuje jak na osvojení odborných vědomostí a dovedností potřebných pro práci v uvedených oblastech, tak na další osobnostní rozvoj studentů, na prohloubení jejich jazykových znalostí, právního a ekonomického vědomí, kognitivních, komunikačních a dalších kompetencí. Studenti jsou vedeni k rozvoji tvůrčího technického myšlení, dovednosti řešit problémy, pracovat samostatně i v týmu, efektivně se učit a neustále se vzdělávat. Pozornost se věnuje přípravě studentů na plánování a řízení své profesní kariéry, přizpůsobování se změnám trhu práce, komunikaci se zaměstnavateli.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Teoretická výuka zahrnuje vyučování dle rozpisu učiva v učebním plánu a učebních osnovách v celkovém rozsahu 2080 hodin, příprava na zkoušky a zkoušky 520 hodin, příprava na absolutorium 52 hodin. Celkový rozsah teoretické výuky činí 2652 hodin.

Obsah vzdělávání, který je vymezen učebním plánem, tvoří několik oblastí: Jazykové vzdělávání, matematické vzdělávání, ekonomicko - právní vzdělávání a vzdělávání odborné.


Cílem jazykového vzdělávání je dosáhnout takové úrovně jazykových znalostí a dovedností odpovídající úrovni B2(C1) společného evropského referenčního rámce pro jazyky, která umožní absolventům užívat jazyk aktivně pro pracovní, osobní a studijní účely. Vzdělávací program zahrnuje možnost výuky tří cizích jazyků – anglického, německého a ruského. Z těchto tří jazyků si mohou studenti vybrat dva jazyky. Jeden jazyk, který si student vybere, ze dvou studovaných je předmětem absolutoria. Výuka je rozdělena do pěti modulů v celkovém rozsahu 240 hodin výuky pro jeden cizí jazyk. Tři moduly jsou zaměřeny na písemnou a ústní komunikaci pro osobní účely, dva moduly jsou zaměřeny na odbornou tématiku.


Matematické vzdělávání má odborně průpravný charakter, neboť prohlubuje dovednosti a vědomosti studentů ze střední školy v tématech důležitých pro studium odborných předmětů.


Ekonomicko - právní vzdělávání poskytuje studentům v návaznosti na střední školu, vědomosti a dovednosti z podnikové ekonomiky, managementu, marketingu a právní nauky potřebné pro obchodně - podnikatelskou činnost a pro řízení pracovních týmů. Prohlubuje právní vědomí studentů s důrazem na ty právní aspekty, které jsou významné pro činnost v oblasti státní správy, duševního vlastnictví, ochrany spotřebitele, ochrany a bezpečnost práce a zdraví apod. a pro hospodářské činnosti.


Odborné vzdělávání zahrnuje vědomosti a dovednosti potřebné pro práci v oblasti informačních technologií, výpočetní techniky, elektrotechniky a elektroniky. Studenti se seznámí s problematikou elektroniky, měřící techniky, výpočetní techniky, počítačových sítí, programování, počítačové grafiky a databází


Do výuky je zařazen modul sport a hry, který rozvíjí fyzickou zdatnost studentů a zároveň kompenzuje převážně sedavé zaměstnání studentů během studia.


Profilující předměty jsou zařazeny do povinně volitelných předmětů, kde studenti mají možnost jejich výběrem ovlivnit své budoucí profesní zaměření. Blok odborných předmětů absolutoria tvoří tři předměty. Jeden předmět je podle učebního plánu povinný, další dva si student vybere  z předmětů povinně volitelných, označených ve studijním plánu. Vhodnou volbou odborných volitelných předmětů se student zaměřuje na pozici:


Profilující odborné předměty jsou zařazeny do třetího ročníku a student si je volí na základě svých poznatků a budoucího uplatnění, které mu usnadní soustředěná praxe ve druhém ročníku.

Součástí odborného vzdělávání je odborná praxe. Odborná praxe je zařazena do letního období druhého ročníku. Celkový rozsah odborné praxe činí 700 hodin. Odborná praxe může být vykonávána na pracovištích školy, nebo na externích pracovištích firem schválených školou.

K prohloubení všeobecného vzdělávání studentů a jejich osobnostnímu rozvoji přispívají předměty logistika a technické tvůrčí myšlení.

Dálkové studium

Teoretická výuka zahrnuje vyučování dle rozpisu učiva v učebním plánu a učebních osnovách v celkovém rozsahu 500 hodin konzultací.

Cílem jazykového vzdělávání je dosáhnout takové úrovně jazykových znalostí a dovedností odpovídající úrovni B2(C1) společného evropského referenčního rámce pro jazyky, která umožní absolventům užívat jazyk aktivně pro pracovní, osobní a studijní účely. Vzdělávací program zahrnuje možnost výuky tří cizích jazyků – anglického, německého a ruského. Z těchto tří jazyků si mohou studenti vybrat dva jazyky. Jeden jazyk, který si student vybere, ze dvou studovaných je předmětem absolutoria. Výuka je rozdělena do pěti modulů v celkovém rozsahu 60 hodin konzultací pro jeden cizí jazyk. Tři moduly jsou zaměřeny na písemnou a ústní komunikaci pro osobní účely, dva moduly jsou zaměřeny na odbornou tematiku.

Výuka matematiky je rozdělena do čtyř modulů v celkovém rozsahu 50 hodin konzultací za celé studium.

Matematické vzdělávání má odborně průpravný charakter, neboť prohlubuje dovednosti a vědomosti studentů ze střední školy v tématech důležitých pro studium odborných předmětů.

Ekonomicko-právní vzdělávání poskytuje studentům v návaznosti na střední školu vědomosti a dovednosti z podnikové ekonomiky, managementu, marketingu a z právní nauky potřebné pro obchodně-podnikatelskou činnost a pro řízení pracovních týmů. Prohlubuje právní vědomí studentů s důrazem na ty právní aspekty, které jsou významné pro činnost v oblasti státní správy, duševního vlastnictví, ochrany spotřebitele, ochrany a bezpečnost práce a zdraví apod., a pro hospodářské činnosti.

Odborné vzdělávání zahrnuje vědomosti a dovednosti potřebné pro práci v oblasti informačních technologií, výpočetní techniky, elektrotechniky a elektroniky. Studenti se seznámí s problematikou elektroniky, měřící techniky, výpočetní techniky, počítačových sítí, programování, počítačové grafiky a databází

Profilující odborné předměty jsou zařazeny do třetího ročníku a student si je volí na základě svých poznatků a budoucího uplatnění, které mu usnadní soustředěná praxe ve druhém ročníku.

Součástí odborného vzdělávání je odborná praxe. Praktická výuka je zařazena do letního období druhého ročníku. Celkový rozsah praktické výuky činí 120 hodin.

Profilující předměty jsou zařazeny do povinně volitelných předmětů, kde studenti mají možnost jejich výběrem ovlivnit své budoucí profesní zaměření. Blok odborných předmětů absolutoria tvoří tři předměty. Jeden předmět je podle učebního plánu povinný, další dva si student vybere  z předmětů povinně volitelných, označených ve studijním plánu. Vhodnou volbou odborných volitelných předmětů se student zaměřuje na pozici:


Organizace výuky


Organizace výuky vychází z platných předpisů MŠMT o studiu na vyšších odborných školách a organizaci školního roku a organizačního řádu školy. Studium trvá tři roky, je členěno na zimní a letní období v každém ročníku. Součástí výuky je odborná praxe, která je zařazena do letního období druhého ročníku v rozsahu 20 týdnů po 35 hodinách týdně. Teoretická výuka je členěna do modulů. Každý modul má 3 týdenní vyučovací hodiny. Modul sportovní hry má 2 týdenní vyučovací hodiny a je zařazen do všech ročníků a období mimo období, kdy studenti vykonávají odbornou praxi. Moduly jsou rozděleny na moduly povinné a povinně volitelné, součet týdenních hodin u denního studia nepřesáhne 26 hodin za týden. Povinně volitelné moduly slouží k prohloubení profesní orientace a zájmů studentů, k aktualizaci učiva, zohlednění potřeb a požadavků trhu práce a určují zaměření studenta. Proto mohou být podle potřeby obměňovány. Povinně volitelné předměty si studenti volí a ředitel školy stanoví minimální počet studentů pro dané zaměření.


Výuka bude probíhat formou přednášek, seminářů a cvičení. Postup studia u jednotlivých předmětů je uveden v modulech jednotlivých předmětů. Pro získání předepsaných dovedností a vědomostí jsou do výuky dále zařazeny exkurze a laboratorní měření.


Výuka odborné praxe je organizována na předem schválených pracovištích školou, nebo na pracovištích školy. Pracoviště musí odpovídat podmínkám BOZP a jsou smluvně zajišťována školou. Charakter a náplň odborné praxe musí odpovídat oboru, který student studuje. Studium je ukončeno absolutoriem, jeho organizace se řídí platnými předpisy MŠMT.


Dálkové studium - studium trvá tři roky. Součástí výuky je odborná praxe, která je zařazena do letního období druhého ročníku v rozsahu 120 hodin. Každý modul má 12 nebo 13 hodin konzultací. Moduly jsou rozděleny na moduly povinné a povinně volitelné, u dálkového studia je 100 hodin konzultací za jedno období. Výuka odborné praxe je organizována na předem schválených pracovištích školou, nebo na pracovištích školy. U dálkového studia může být odborná praxe na žádost studenta zkrácena až na polovinu.





Zpět