Vzdělávací program: 26-47-N/05 Informační a komunikační technologie
Obor vzdělání: 26-47-N/.. Informační technologie
Škola: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Koterovská 85, Plzeň
Profil absolventa
Zaměření vzdělávacího programu:
§ Informační a komunikační technologie
§ Telekomunikace
Cílem vzdělávání ve vzdělávacím programu Informační a komunikační technologie je výchova odborníků, kteří budou schopni po absolvování studia uspět v oboru ICT dle zaměření tj. Informační a komunikační technologie a Telekomunikace.
Cílovým požadavkem, který je naplňován během celé doby studia, je komplexní rozvoj studentů, tj. nejen po stránce vědomostí, dovedností a praktických zkušeností, ale také po stránce hodnotové orientace, postojů a schopností obecně lidských.
Pro dynamicky se rozvíjející trh a rychle se měnící pracovní činnosti ve všech oborech možného uplatnění absolventů musí studium splňovat požadavek na zvládnutí klíčových kompetencí:
Obecné kompetence:
- samostatné a tvůrčí řešení problémů
- připravenost nést odpovědnost za vlastní rozhodnutí
- dovednost přizpůsobovat pružně práci požadavkům klientů
- dovednost pracovat v různých týmech
- informační a funkční gramotnost v oblasti informačních a komunikačních technologií
- celoživotní schopnost učení, sebepoznávání a poznávání druhých
- komunikační dovednosti
- vedení lidí
Odborné kompetence:
- znalost dvou cizích jazyků
- znalost právního prostředí v oblasti ICT
- aplikace matematiky při řešení problémů elektrických obvodů
- orientace v součástkové základně oboru
- znalost ekonomiky firmy v ICT prostředí
- znalost problematiky navrhování, realizace a provozování řešení v oblasti počítačových systémů a telekomunikačních systémů
- praktické znalosti s využíváním aplikačního software
- schopnost vypracovat a obhájit absolventskou práci
Kompetence jsou chápány jako dynamický soubor širších kvalit umožňující vykonávat danou profesní činnost na žádoucí úrovni. Jsou to kvality, které budou studenti schopni rozvíjet celý život.
Obsah vzdělávacího programu je tvořen předměty všeobecnými, odbornými a povinně profilovými dle zaměření a předmětem praxe (odborná souvislá ve firmách). Jednotlivé předměty jsou dále děleny na přednášky a praktická cvičení, ve kterých jsou studenti rozděleni na menší skupiny. Kritériem dělení je v technických předmětech počet měřicí techniky, počet počítačů apod. nebo kritérium pokročilosti v daném předmětu (dělení na začátečníky, mírně a středně pokročilé apod.).
Na praktických cvičeních studenti během studia vypracovávají celou řadu samostatných úkolů a projektů s možností konzultovat s vyučujícími postupy řešení a vše zpracovávat v moderně vybavených odborných učebnách. V 1. ročníku studia jsou studenti rozděleni na praktická cvičení v odborných předmětech dle vstupních znalostí z dané problematiky na začátečníky a pokročilé a s těmito skupinami je pracováno individuálně. Ve 3. ročníku studia absolvují studenti odbornou souvislou praxi ve firmách.
Studenti ve 3. ročníku studia vypracovávají absolventskou práci. Důraz při vypracování absolventské práce je kladen na vlastní samostatnou práci studenta při řešení úkolu ve studovaném oboru a zaměření. Studenti mají vypracováním práce prokázat schopnost samostatně řešit odborný problém v oboru studia. Obecně to zahrnuje zejména schopnost analyzovat daný problém, schopnost nalézat několik způsobů řešení zadaného problému včetně teoretického základu pro navržené varianty, hledání nejvhodnější varianty na základě rozboru, argumentů a požadavků zadavatele. Nedílnou součástí je závěrečné zhodnocení splnění zadaného tématu a konkrétní doporučení pro zadavatele v souvislosti s řešením úkolu.
Vedoucí absolventské práce a oponent vypracovávají písemný posudek práce a jsou přítomni při vlastní obhajobě absolventské práce u závěrečného absolutoria.