Vzdělávací program: 26-47-N/06 Přenos a zpracování informací
Obor vzdělání: 26-47-N/.. Informační technologie
Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Karla Čapka 402, Písek
Charakteristika vzdělávacího programu
Zaměření vzdělávacího programu: bez zaměření
Podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče: bez omezení
V průběhu studia lze získat:
European Computer Driving Licence - ECDL
CISCO Networking Academy: CCNA1- Networking basics,
CCNA 2-Routers and routing basics, CCNA3-Switsching basic and intermediate routing, CCNA 4- WAN technologies
IT Esentials I - PC Hardware and software,
IT Esentials II - Network Operating Systems
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program je koncipován tak, že vychází
z potřeb regionu. Jsou zde převážně malé a střední firmy, zaměřené na
podnikání v různých úsecích výpočetní, telekomunikační radiokomunikační a
automatizační techniky. Prakticky všechny firmy jsou uživateli svých informačních
systémů a větších či menších sítí
a různých napojení na internet. Dále je zde několik významných firem, které ve
značném rozsahu využívají automatizaci. Podle našeho průzkumu má například
v současnosti pouze cca 5 % správců sítí plnou kvalifikaci.
Hlavním cílem je připravit absolventy, kteří by nejen našli uplatnění na trhu práce, ale co nejrychleji se zapojili plnohodnotně do aktivit širokého spektra firem. Proto je charakteristické poměrně široké zaměření oboru, které umožňuje absolventům uplatnit se v malých a středních firmách s různou specializací. Také proto je tak široce rozpracován profil absolventa a jeho uplatnění. Škola dále musí absolventy vychovat ke značné flexibilitě v řešení požadavků zákazníků. Proto se také věnuje pozornost managementu, marketingu, rozvoji kreativity, psychologii jak ve vztahu k spolupracovníkům, tak k zákazníkům. Předpokládá se, že absolventi budou muset řešit řadu úkolů zcela samostatně, samostatně se budou rozhodovat, často pod tlakem. Dále musí být schopni pracovat v týmech. Budou také často pověřováni řídící činností, obchodní činností a jednáním se zákazníky a dodavateli.
Škola usiluje o to, aby co nejvíce témat absolventských prací bylo zadáno na základě požadavků spolupracujících firem podle potřeb praxe.
Získávání potřebných kompetencí, tj. znalostí, dovedností, postojů a návyků se realizuje vzděláváním v těchto oblastech (v závorce zkratky předmětů – viz učební plán):
1.1. Matematické vzdělávání (MAT, MAS)
1.2. Jazykové vzdělávání (ANJ, ANO, DCJ, ANK, CJK)
1.3 Vzdělávání v oblasti řízení a kreativity (MAN, PSP)
1.4 Vzdělávání v oblasti předpisů a práva ( PVE )
1.5 Odborné průřezové vzdělávání (ELT, EIT, EMS, PVE,VYP)
1.6 Odborné profilové vzdělávání (ZPI, DAS, DIK, AUS, )
1.7 Praxe (PRA)
Vzdělávání 1.1 až 1.5. je chápáno především jako nástroj sloužící odborné profilové složce a praxi (1.6.,1.7.) Je však plněn i druhotný efekt tj. rozvoj obecných kompetencí pro občanský život a pro uplatnění v profesích mimo odbornost, na kterou je programem připravován. Důraz je kladen především na propojení a návaznost všech těchto oblastí a na samostatné práce studentů, samostudium a konzultace. Cílem programu je, aby studenti byli ihned po absolvování schopni uplatnit svoje znalosti a dovednosti v praxi.
Charakteristika vzdělávacího programu
Vzdělávací program je koncipován tak, aby upevňoval a rozvíjel různorodé vstupní znalosti a dovednosti studentů, přicházejících z různých typů škol a motivoval je k získávání dalších a hlubších znalostí a dovedností v souladu s profilem absolventa.
V prvním ročníku program umožňuje absolventům neelektrotechnických středních škol doplnit si znalosti z elektrotechniky, číslicové a mikroprocesorové techniky potřebné pro další studium informačních technologií, včetně složení zkoušek z vyhlášky č. 50/78 § 4, absolventi elektrotechnických oborů SŠ § 5 o odborné způsobilosti v elektrotechnice. Dále mají všichni možnost získat certifikát IT Essentials I. Absolventi elektrotechnických odborných škol navíc získají odbornou kvalifikaci v návrhu a konfiguraci zabezpečovacích systémů. V předmětu Vybavení PC si prohloubí znalosti o technickém vybavení PC v rozsahu látky výukového programu IT Essentials I. až II, s možností získání mezinárodního certifikátu. Formou volitelných předmětů je dán prostor k prohloubení znalostí a komunikačních dovedností v anglickém a dalším cizím jazyce. Zejména je důležitý anglický jazyk, ve kterém jsou e-learningové výukové programy a ze kterého budou studenti skládat na konci studia absolutorium.
Anglický jazyk byl do programu zařazen jako hlavní jazyk proto, že je v oboru výpočetní techniky a komunikační techniky naprosto dominantním jazykem. Proto je také do programu zařazen předmět Odborná angličtina, který je i průpravným předmětem pro vykonání testů Cisco Networking Academy programu. Absolvent by však měl mít znalosti a komunikační dovednosti ve dvou světových jazycích. Proto je v části povinných předmětů zařazen i další cizí jazyk. Vzhledem k blízkým hranicím s Rakouskem a SRN půjde pravděpodobně o Německý jazyk. Časem může ale jít i o ruský jazyk nebo francouzský jazyk tak, jak se budou měnit jednak obchodní kontakty firem a zahraniční (zejména francouzská) kapitálová účast v regionu.
Vzdělávací program preferuje praktické použití získaných znalostí. Značná část učebního plánu je věnována praktickým aplikacím učiva v laboratořích a odborných učebnách.
Od prvního až do třetího ročníku studenti získávají znalosti a dovednosti v oblasti architektury, návrhu, konfigurace, správy a bezpečnosti datových sítí. Seznámí se s alternativním operačním systémem LINUX, který uplatní jak v konfiguraci datových sítí, tak ve výuce programovacích nástrojů ve vyšších ročnících. Studenti získají znalosti architektury datových sítí, praktického návrhu, konfigurace a správy, včetně jejich bezpečnosti. Nabyté znalosti obhajují studenti u absolutoria a mohou je využít ve volitelném předmětu Cisco Networking Academy , získat tak postupně až čtyři mezinárodní certifikáty CNAP a druhý certifikát IT Essentials II. V předmětu Zpracování informací se studenti postupně během studia seznámí se základy informačních systémů, databází, techniky zpracování a zabezpečení informací a naučí se analyzovat úlohu, pro kterou pomocí programovacích nástrojů vytvoří vlastní aplikaci, upraví informační systém, vytvoří uživatelskou dokumentaci, nebo dynamické webové stránky.
V prvním a částečně i druhém ročníku je zahrnuto i získávání znalostí a dovedností z psychologie, rétoriky, řízení firmy, skupinové a týmové práce, rozhodování, komunikace, marketingu, právních předpisů a kreativního myšlení.
Ve druhém ročníku studia jsou už rozdíly elektrotechnických znalostí mezi studenty vyrovnány a je možno uplatňovat plný profesní rozvoj. Ten je umožněn také zařazením předmětů Digitální komunikační systémy a Automatizované systémy do výuky. Tyto předměty jsou aplikační: umožňují využít dosavadních znalostí a dovedností z výpočetní techniky pro aplikaci v jiných oborech. Ti, kteří v prvním ročníku byli absolventy středních škol z neelektrotechnických oborů, mohou ve druhém ročníku formou volitelného předmětu získat rovněž odbornost Elektronické zabezpečovací systémy.
Na konci druhého ročníku absolvují studenti čtyřtýdenní odbornou praxi v odborných firmách. Při jejím sjednávání uplatní znalosti nabyté studiem managementu. Pro většinu z nich je to první delší a profesně řízená odborná praxe v životě.
Podmínky a cíle praxe jsou stanoveny individuálně jednáním vzhledem k profesní náplni firmy, ve které se odborná praxe realizuje, a jsou potvrzeny smlouvou. Studenti si o praxi vedou deník.
Třetí ročník slouží k upevnění dosavadních znalostí z odborných předmětů, absolutoria. V zimním období třetího ročníku pokračuje prohlubování znalostí dalšího cizího jazyka a Elektronických měřicích systémů. V závěru období nastupují studenti na 9-ti týdenní odbornou praxi do spolupracujících firem.
Hlavním cílem odborné praxe je adaptovat studenty na podmínky práce ve firmě tak, aby po absolvování školy mohli ihned nastoupit k výkonu funkcí, na které byli připravováni. Dalším cílem odborné praxe je získat maximum podkladů pro vypracování absolventské práce. Rovněž o této praxi si studenti vedou podrobný deník.
Poslední období studia po ukončení praxe je plně věnováno prohlubování znalostí a dovedností z předmětů absolutoria.
Absolutorium:
Student si volí podle svého zájmu, případně na doporučení budoucího zaměstnavatele (pokud je mu znám) vždy dva předměty, které budou pro něj obsahem zkoušky z odborných předmětů absolutoria, a to v těchto kombinacích:
1. Datové sítě; Zpracování informací
2. Datové sítě; Digitální komunikační systémy
3. Zpracování informací; Automatizované systémy
4. Zpracování informací; Digitální komunikační systémy
5. Datové sítě; Automatizované systémy
Další zkouškou absolutoria je zkouška z anglického jazyka. Při obhajobě absolventské práce se co možná nejvíce využívá odborníků ze spolupracujících firem jako vedoucích prací a oponentů. Škola usiluje o to, aby co nejvíce témat absolventských prací bylo zadáno na základě požadavků spolupracujících firem podle potřeb praxe.
Bezpečnost a ochrana zdraví
Veškerá zařízení, vybavení a prostory školy splňují požadavky hygienických a bezpečnostních předpisů, především příslušných paragrafů Zákoníku práce v platném znění (k dnešnímu dni § 133a, 134, 134a). Všechna zařízení jsou nová, v případě dovozu jsou vybavena Prohlášením o shodě a podrobována pravidelně revizím. Dále musí být dodržovány předpisy k zajištění bezpečnosti při práci v platném znění, (k dnešnímu dni především § 134 ZP, Nařízení vlády č. 178/2001 Sb. a č. 101/2005 Sb.). Dále pak hygienické předpisy podle ZP v platném znění (k dnešnímu dni § 273 ZP).
Studenti jsou na začátku každého ročníku hromadně a před vstupem na specializovaná pracoviště a laboratoře poučeni o bezpečnosti práce, o provozním řádu a dalších předpisech, a to v rozsahu, který je ukládán Zákoníkem práce v platném znění v rozsahu stejném jako při vstupu do zaměstnání.
Na začátku zimního období 1. ročníku jsou studenti proškoleni podle vyhlášky č. 50/1978 Sb. do úrovně § 5. Pro dělení na skupiny se využívá Nařízení vlády č. 689/2004 Sb. Podmínky bezpečnosti práce v odborné praxi jsou upraveny ve smlouvách s firmami zajišťujícími odbornou praxi. Právnická nebo fyzická osoba je povinna zajistit studentům bezpečnost a ochranu zdraví při pracovních činnostem ve stejném rozsahu jako je tomu u jejich vlastních zaměstnanců. Ve škole neexistují nebezpečná zařízení ani nebezpečný odpad podle příslušných předpisů.
Organizace výuky
Forma studia: denní
Ročník/období |
1/Z |
1/L |
2/Z |
2/L |
3/Z |
3/L |
Počet týdnů přednášek a cvičení |
16 |
16 |
16 |
14 |
14 |
7 |
Počet týd.studijního volna a zkoušek |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Počet týdnů odborné praxe |
- |
- |
- |
2* |
2 |
7 |
Reserva |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Absolutorium |
|
|
|
|
|
2 |
Celkem |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
* 2 týdny odborné praxe ve školním roce, další 2 týdny odborné praxe konají studenti v době hlavních prázdnin
Organizace studia a výuky je dána § 25 odst. (2) písm.a) a § 96 zákona č. 561/2004 Sb. a § 3 vyhlášky MŠMT č.10/2005 Sb. o vyšším odborném vzdělávání. V rámci nařízení těchto zákonných norem organizuje škola výuku.
Rozsah a formy teoretické a praktické přípravy
Vymezení rozsahu:
Teoretické
vyučování ve všech ročnících začíná v den zahájení školního roku, který je
stanoven pro každý rok příslušným předpisem MŠMT ČR. Teoretické vyučování trvá
v zimním období v 1. a 2. ročníku zpravidla 16 týdnů a ve 3. ročníku
14 týdnů. Počet týdnů pro samostatné studium a k získání hodnocení je 3.
V letním období začíná teoretické vyučování v 1. a 2. ročníku
zpravidla dnem 1.
Vyučování začíná zpravidla v 8 hodin ráno a končí v 15 hodin. Zpravidla od 15 do 18 hodin jsou věnovány konzultacím dle rozvrhu a studenti mají k dispozici učebny a informační středisko pro samostudium.
Odborná praxe ve 2. ročníku trvá 4 týdny a studenti si mohou zvolit, po dohodě s firmami, kdy ji vykonají v období od 16. 6. do 31. 8. Odborná praxe ve 3. ročníku trvá 9 týdnů a začíná zpravidla posledních 14 dní v lednu.
Počet týdnů pro samostatné studium a k získání hodnocení
je
Konzultace a samostudium
Během týdnů vymezených na přednášky a cvičení a na studijní volno mohou studenti využívat konzultací po individuální dohodě s vyučujícími. Kromě toho stanoví ředitel školy i oficiální konzultační termíny pro učitele VOŠ, které jsou zařazovány do rozvrhu. Součástí studia je i samostudium. Studenti k němu mohou využívat Informační středisko školy, které je vybaveno PC s trvalým připojením k vysokorychlostnímu internetu a připojením k informačnímu serveru školy. Dále pak je vybaveno knihovnou a zásobováno odbornými periodiky.
K dispozici pro samostudium jsou rovněž pravidelně přístupné laboratoře.
Metodika:
Převažujícími metodami práce se studenty jsou výklad, cvičení, samostudium, práce v týmu, samostatné řešení problémů, využívání literatury a internetu, případové studie, znalostní a povahové testy, konzultace a využívání projekce. Běžnou metodou je zadávání individuálních tzv. seminárních prací.
Využívá se ve značném rozsahu výukový software.
Vzhledem k velikosti školy a počtu studentů je častou formou také osobní kontakt učitelů a studentů při hodnocení prací např. v kabinetech o přestávkách (neformální konzultace).
Specifické metody práce odpovídají zvláštnostem jednotlivých předmětů i rozdílným pojetím práce jednotlivých učitelů v hodině.
Učitelé budou průběžně aktualizovat učivo zpracováváním skript, sylabů, testů, úloh k řešení a zadání seminárních prací.
Odborná praxe:
Během studia vykonají studenti dva bloky povinné odborné praxe ve spolupracujících firmách tak, jak je uvedeno výše.