Vzdělávací program: 26-47-N/07 Počítačová podpora v řízení podniku
Obor vzdělání: 26-47-N/.. Informační technologie
Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola technická, Sokolská 1, Brno
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program „Počítačová podpora v řízení podniku“ je určen pro přípravu odborníků v oblasti nasazení výpočetní techniky do předvýrobních, výrobních, projekčních a řídících etap v oblasti průmyslových podniků. Dále pro profese, které souvisí se zaváděním mechanizace, automatizace a komplexní robotizace ve výrobním procesu. Program je koncipován jako třístupňový s uceleným systémem znalostí a dovedností po každém ročníku.
Cílem vzdělávacího programu je v každém stupni – ročníku pochopení probírané látky, její aplikace na konkrétních úlohách a schopnost studenta analyzovat problém probíraného předmětu, látky a bezpodmínečnou podmínkou je následná syntéza problému ve výsledné obecné závěry. Student musí umět argumentovat a obhájit obecné závěry, musí umět srovnání s normami a objektivně zhodnotit zpracovávanou problematiku.
Pedagogičtí pracovníci musí usilovat o klasickou metodu „Zapamatování-pochopení-aplikace-analýza-syntéza-hodnocení“, přičemž jako výchozí úroveň celé metody jsou znalosti, vědomosti, dovednosti získané předešlým vzděláním. Celý tento proces je koncipován v duchu postsekundárního vzdělávání. Pro tyto metody a formy vzdělávání je pedagogickým pracovníků, k dispozici potřebná didaktická technika srovnatelná se standardy EU.
Charakteristika vzdělávacího programu včetně podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci
První ročník je z hlediska předmětové skladby studiem orientovaným na problematiku moderních informačních technologií, druhý ročník zase umožní absolventům rozšířit ekonomické znalosti získané předchozím studiem na střední škole a odborné znalosti na úroveň potřebnou pro zakládání a vedení soukromých firem pracujících v oboru a třetí ročník je koncipován s finálním završením studovaného oboru vyšší odborné školy s rozšířenou výukou specializačních činností studovaného programu. Celý program je koncipován i s ohledem na další možné bezproblémové studium na univerzitách technického charakteru.
Všechny jednotlivé předměty jsou vyučovány v souladu se zákonem 561/2004 Sb., zákonem 563/2004 Sb. a také v souladu s legislativou BOZP a PO. Podmínky BOZP a PO jsou dále upřesněny vnitřními směrnicemi školy. Pedagogičtí pracovníci a studenti jsou s těmito zásadami seznámeni a jsou povinni tato pravidla a nařízení dodržovat.
Organizace výuky
Výuka studijního programu odpovídá § 25 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání a § 3 vyhlášky MŠMT č.10/2005 Sb. o vyšším odborném vzdělávání.
Výuka probíhá formou denního prezenčního studia dle učebního plánu vzdělávacího programu. Předměty jsou rozděleny do kategorií přednášky, cvičení nebo semináře a povinně volitelné předměty. Předměty kategorie přednášky jsou přednášeny interními nebo externími pedagogickými pracovníky a cíleně doplněny přednáškami pedagogů VUT Brno FSI. Předměty kategorie cvičení nebo semináře jsou vyučovány v menších skupinách, což garantuje hlubší zvládnutí metody „Zapamatování-pochopení-aplikace-analýza-syntéza-hodnocení“. Předměty kategorie povinně volitelné předměty jsou ve dvou volitelných blocích, které slouží pro sjednocení znalostí, vědomostí a dovedností absolventů různých typů škol. Tento blok předmětů je důležitým modulem pro studium předmětů druhého a třetího ročníku. Přednášky, cvičení a semináře jsou vhodně tématicky doplňovány samostatnými semestrálními projekty nebo exkurzemi v podnicích.
Ve třetím ročníku je souvislá výrobní praxe v podnicích se zaměřením strojírenství, automatizace, obchod v průmyslu nebo v podnicích se zaměřením na IT. Studenti zde vykonávají odborné činnosti a většinou pro daný podnik vypracovávají projekt, který je současně absolventskou prací.
Výuka probíhá v prostorách a učebnách Střední průmyslové školy a Vyšší odborné školy technické, Brno, Sokolská 1. Denní rozvrh studia je sestavován s ohledem na hygienické normy a s ohledem na optimální vazbu mezi jednotlivými předměty.