Vzdělávací program: 26-47-N/12 Výpočetní technika a programování
Obor vzdělání: 26-47-N/.. Informační technologie
Škola: Vyšší odborná škola a Střední škola, s.r.o., Emy Destinové 395, České Budějovice
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem je předat studentům kompletní vědomosti, dovednosti a návyky potřebné nejen k uživatelskému ovládání osobního počítače, ale především je připravit k vykonávání funkcí programátora – analytika, servisního technika, odborně kvalifikovaného pracovníka výpočetního střediska podniku či počítačové firmy příp. správce počítačové sítě.
Absolvent bude umět programovat na úrovni operačního systému Linux, včetně programování grafických karet a bude schopen zvládnout i širokou oblast webového programování. Podle potřeb firmy bude umět instalovat libovolný software, případně SW aplikace „na klíč“ na základě konkrétních požadavků a zajistit kompletní hardwarový servis. Vzhledem ke specifickému charakteru a náročnosti studia probíhá výuka v menších skupinách.
Prvořadým úkolem vyučujících je výuku neustále aktualizovat o nejnovější softwarové technologie včetně metodických přístupů.
Celkový charakter studia je zaměřen na praktickou činnost bez zatěžování nadbytečnou teorií, s rozšířenou výukou anglického a německého jazyka zaměřenou na odbornou terminologii v oboru. Kromě jednotlivých odborných předmětů je zastoupeno i studium základních poznatků psychologie, marketingu a managementu, sociální komunikace, psychologie práce a životní hygieny, jednotlivé styly řízení apod. Tyto vědomosti zasahují do formování celkové osobnosti pracovníka a jeho morálních a volních vlastností; výchova k důslednosti, přesnosti, náročnosti k sobě i svým spolupracovníkům. Student je veden k časově úsporné práci, má kultivované a společenské vystupování a dovede předcházet konfliktním situacím. Soustavné výchovné působení během studia vede studenta k objektivnímu analyzování vznikajících složitých situací, zejména při práci s klientelou, dovede vystihnout hlavní problém a navrhovat způsoby a cesty řešení.
Na překotný technický rozvoj v oblasti výpočetní techniky škola reaguje neustálým doplňováním a obměnami technických prvků počítačů a stejně tak výměnou zastaralých a překonaných částí softwaru novými verzemi, a to pokud možno již v 1. etapě zavádění modernizace, v předstihu před širokou uživatelskou sférou. Obor byl již 2x inovován. S těmito změnami v rámci procesu modernizace VT souvisejí i neustálé změny v odpovídajících titulech odborné literatury. Škola je pro výuku daného studijního programu vybavena třemi odbornými učebnami s 50-ti počítači připojenými na Internet.
Organizace výuky
Školní rok a organizace výuky probíhá v souladu se všemi platnými směrnicemi včetně doplňků vydaných MŠMT ČR k organizaci výuky na VOŠ. Vyučovací období ve školním roce trvá 40 týdnů a zahrnuje 32 týdnů výuky (včetně praxe), 6 týdnů, které jsou určeny k samostatnému studiu studentů a k získání klasifikace v řádném termínu (dále jen „hodnotící období“), a 2 týdny, které tvoří časovou rezervu. Část školního roku od 1. září do 31. ledna následujícího kalendářního roku, za kterou je student klasifikován, se považuje za zimní období, část školního roku od 1. února do 31. srpna, za kterou je student klasifikován, se považuje za letní období. Ve všech ročnících jsou k získání zápočtů a zkoušek věnovány 3 týdny (zkouškové období) a 2 týdny jsou určeny pro přípravu a vykonání absolventské zkoušky.
Hlavními formami výuky jsou přednášky a cvičení v rozsahu jedné vyučovací jednotky (45 min). V přednáškách se studenti seznamují s poznatky daného předmětu, přednášená látka slouží pro aplikaci v praxi a jako základ pro další samostatné studium. Přednášky jsou vedeny odbornými vyučujícími pravidelně podle studijního plánu jednotlivých předmětů. Důraz je kladen na větší objem odborných teoretických informací.
Prostřednictvím cvičení na základě aktivní účasti studentů se prohlubují jejich teoretické znalosti z jednotlivých odborných studijních předmětů oboru VT přímo s konkrétním použitím a aplikací na počítači.
Přehled využití týdnů ve školním roce
Období:
|
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
|
Výuka |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
14 |
|
- z toho odborná praxe |
|
|
|
6 |
4 |
|
|
Zkouškové období |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
Absolutorium |
|
|
|
|
|
2 |
|
Rezerva |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Celkem |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |