Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 26-47-N/13 Výpočetní technika


Obor vzdělání: 26-47-N/.. Informační technologie


Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a Vyšší odborná škola, Karla IV. 13, Pardubice



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle


Vzdělávací program byl koncipován na základě požadavků a konzultací se zástupci firem a organizací z oblasti IT v regionu, kde probíhají odborné praxe našich studentů a dlouholetými zkušenostmi s dobíhajícím oborem 26-31-N/002 Výpočetní technika.


Cílem je komplexně připravit absolventy na práci IT pracovníků na pozicích programátorů, webdesignerů, správců operačních systémů a sítí, tzn. vybavit je veškerými teoretickými i praktickými znalostmi a kompetencemi pro výkon těchto náročných profesí.


Absolventi vzdělávacího programu získají znalosti a dovednosti v jednotlivých oblastech teoretických disciplin souvisejících s informačními technologiemi. Tyto teoretické znalosti si prakticky ověří při cvičeních, kde v malých skupinkách programují, instalují operační systémy, optimalizují činnost počítače, navrhují a spravují počítačové sítě a navrhují www stránky. Praktické zkušenosti si absolventi prověří v odborné praxi, která zahrnuje 30 % rozsahu vzdělávání. V povinně volitelných modulech si absolventi ke konci vzdělávání rozšiřují své znalosti podle své orientace v jedné ze dvou oblastí – počítačové animace nebo operačních systémů a sítí. Tyto oblasti byly vybrány na základě konzultací s absolventy školy a zástupci zaměstnavatelů v oblasti IT v regionu.


Charakteristika vzdělávacího programu


Vzdělávací program je tříletý a je poskládán modulárně s tím, že jednotlivé moduly jsou realizovány časově na jedno období. Modul tvoří vždy jednoznačně definovaná vzdělávací oblast, jejíž obsah je obvykle zřejmý již z názvu modulu. Moduly lze podle obsahu rozdělit na všeobecně vzdělávací a odborné.


Moduly všeobecně vzdělávací jsou směrovány na komplexní rozvoj jednoho cizího jazyka (anglického), kde jeho výuka z důvodu náročnosti a potřeby seznámení studenta s odbornými tématy v IT oblasti je rozložena do všech období. Student si v 1. ročníku vzdělávání může vybrat ze dvou různých vstupních úrovní a je připravován k absolutoriu, kde jeho výstupní znalosti a dovednosti jsou minimálně na úrovni B1+. Dále patří do všeobecně vzdělávací oblasti moduly matematiky (MAT1, MAT2 a MAT3), která je pro rozvoj logického a analytického myšlení absolventa jedním z klíčových předmětů. Znalosti a dovednosti z oblasti ekonomie a marketingu získává student během absolvování modulů praktická ekonomika (PEK) a marketing (MAR). Ke konci vzdělávání si v modulu právo (PRA) studenti vytvářejí právní povědomí v základních oblastech práva.


Mezi všeobecně vzdělávací moduly lze zařadit i moduly rozvíjející komunikační schopnosti studentů. Do této oblasti patří modul společenských věd (SVE), který jednak pomůže studentům orientovat se v současné politické situaci, znát zvyky jednotlivých národů a také se naučí aplikovat mateřský jazyk v rovině recepce, reprodukce a interpretace, pochopí význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, využije jazykové vědomosti a dovednosti v praktickém životě. Vedle toho se v modulech zaměřených na projektovou činnost (PRC1, PRC2) naučí připravovat a realizovat rozsáhlejší zadání, jako jsou seminární a nakonec i absolventská práce.

Obsahem odborně zaměřené moduly jsou svým významem rozděleny do tří skupin: základní, nosné a profilující.


Do první skupiny patří moduly věnované základům číslicové techniky (CIT), elektrotechniky (ELT) tvorby dokumentace (DOK).


Nosnými v odborné části výuky jsou moduly zaměřené na programování (UPG, PRG1, PRG2, WWW3 a WWW4), operační systémy (OSSI), počítačové sítě a oblast hardwaru (POT, PSI1), s tím související ochranu dat (ODA1, ODA2) a nakonec oblast webdesignu a počítačové grafiky (WWW1, WWW2, POG, GAP a PTY).


Ve 4. a 6. období vzdělávání si studenti rozšiřují znalosti výběrem jedné ze dvou skupin povinně volitelných modulů, které jsou zaměřeny na počítačovou animaci nebo operační systémy a sítě.


Během vzdělávání se studenti mohou dále rozvíjet výběrem libovolného počtu volitelných modulů. Jejich obsah je podmíněn potřebami studentů a pomáhá jim při vzdělávání. Praktickou část vzdělávacího programu tvoří modul odborné praxe (OPX). Tato část výuky svým rozsahem pokrývá skoro 30 % učebního plánu.


Výuka je realizována prostřednictvím přednášek, cvičení, seminářů, odborná praxe formou souvislé praxe studentů na pracovištích odborné praxe a také pomocí konzultací.

K hodnocení výsledku vzdělávání studentů je použito systému ECTS.


Organizace výuky


Organizace výuky odpovídá vyhlášce č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.


Vzdělávací program je tříletý, členěný do 6 období. V prvních dvou obdobích vzdělávání získává student základní znalosti a dovednosti, které si prohlubuje a rozšiřuje ve 3. a 4. období, kde je již převaha odborně zaměřených modulů a výuka většinou probíhá v menších skupinách formou cvičení (většinou na PC). Celé 5. období stráví student na souvislé odborné praxe. Místem konání praxe jsou firmy a organizace příslušného zaměření v místním regionu, se kterými škola uzavírá tripartitní smlouvu o odborné praxi. V 6. období student dotváří volbou povinně volitelných modulů svůj odborný profil a připravuje absolventskou práci.


Učební plán je koncipován multidisciplinárně a má modulární formu. Skladba modulů je taková, aby se studenti naučili komplexnímu přístupu k řešení problémů. Část modulů je povinná, část povinně volitelná a část volitelná. Tento systém umožňuje profilaci podle zájmu studentů, která probíhá až v závěru vzdělávání. Studenti si volí mezi rozšířením svých znalostí v oblasti počítačové animace nebo operačních systémů a sítí.


Odborná praxe probíhající v 5. období vzdělávání je klíčovým bodem celého vzdělávání. Zde student získává pracovní návyky, konfrontuje při vzdělávání získané znalosti a dovednosti s praxí a vybírá si oblast svého budoucího zaměstnání. Během odborné praxe jsou studentům schvalována zadání absolventské práce, kde se důsledně dbá na to, aby práce měly praktický charakter a vedoucí i oponenty tvořili hlavně pracovníci přímo z pracovišť odborné praxe.


Náplň přijímacího řízení


  • písemný test ze všeobecných studijních předpokladů,
  • písemný test z cizího jazyka (dle výběru uchazeče německý nebo anglický jazyk) v rozsahu učiva prvních tří ročníků střední školy,
  • písemný test ze všeobecných studijních předpokladů trvá 30 minut a test z cizího jazyka 20 minut.


Bodové hodnocení přijímacího řízení:


Test ze studijních předpokladů

60 bodů

Test z cizího jazyka

20 bodů

Bonifikace

Státní zkouška z cizího jazyka

10 bodů

Maturitní zkouškaprospěch s vyznamenáním

5 bodů


Podklady pro přiznání bonifikace je nutné předložit v den konání přijímacího řízení. Na později předložené doklady nebude brán zřetel. Podmínkou přijetí je doporučení lékaře o zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání zvoleného vzdělávacího programu.



Zpět