Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 26-47-N/17 Zabezpečovací technika a bezpečnostní technologie


Obor vzdělání: 26-47-N/.. Informační technologie


Škola: Vyšší odborná škola a Střední škola slaboproudé elektrotechniky, Novovysočanská 48/280, Praha 9


Charakteristika vzdělávacího programu

Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Cílem vzdělávacího programu je poskytnout uchazečům odborné vzdělání v oblasti zabezpečovacích systémů, bezpečnostních technologií, informačních, komunikačních, přenosových a síťových technologií.

Vzdělávací program je zaměřen především na získání:

·    znalostí a dovedností z oblasti návrhu, realizace a správy bezpečnostních technologií

·    navrhování koncepcí a vypracovávání systémových projektů komplexní bezpečnosti organizací

·    schopnosti vést provozní dokumentaci a zajistit správnou archivaci dat

·    znalostí a dovedností z oblasti mechanických zábranných systémů

·    znalostí a dovedností z oblasti elektronických požárních systémů

·    znalostí a dovedností z oblasti biometrie

·    znalostí a dovedností z oblasti přístupových systémů

·    znalostí a dovedností z oblasti perimetrických systémů

·    znalostí a dovedností z oblasti návrhu, realizace a programování sítí

·    schopností používat programy pro diagnostiku závad technického zařízení

·    schopnosti pracovat s informačními systémy, které využívají databáze a internetové technologie

·    schopnosti pracovat pod různými operačními systémy včetně síťových

Připravuje rovněž absolventy na zvládnutí problematiky technických možností výpočetní techniky a internetu v oblasti veřejné správy.

Vzdělávací program si klade za cíl naučit studenty využívat možnosti technických zařízení tak, aby byli schopni monitorování a nastavování parametrů podle požadavků uživatelů, projektování a koordinace servisu bezpečnostních systémů, údržby a správy banky dat, zajišťování bezpečnosti dat, vytváření systémů ochrany databází, vytváření záloh atp.

Důraz při vzdělávání je kladen na získání profesních dovedností a návyků, které mají integrační charakter. Znamená to, že snahou je vzájemné využívání znalostí a dovedností, což absolventům umožní flexibilní začlenění se do kvalitních pracovních týmů. Podporu tomuto trendu dává kombinace se vzděláváním v oblasti práva a ekonomie.

Důležitým podpůrným faktorem pro vzdělávání v odborných předmětech je začlenění matematiky a fyzikálních principů elektrotechniky.

Odborné a všeobecné směry ve výuce doplňuje vzdělávání v anglickém jazyce, všeobecném i odborném a dále v jednom dalším světovém jazyce. Anglický jazyk je preferován především z důvodu jeho masového rozšíření v celosvětovém měřítku a to jak v odborné literatuře (v příručkách, návodech a metodických pokynech k technickým zařízením), tak i jako jednací jazyk na různých mezinárodních odborných seminářích a kongresech, v odborných diskusích apod.

Kromě anglického jazyka je studentům v rámci volitelných předmětů umožněna výuka německého či ruského jazyka, podmínkou je obsazení studijní skupiny min. 10 studenty.

Směry, trendy a aplikace výuky jsou plánovány tak, aby ve dvou následujících tříletých obdobích nemusely být výrazně inovovány a měněny. Důvodem je vybavení stávajících prostor školy v rámci odbornosti akreditovaného vzdělávacího programu docházkovým, kamerovým i biometrickým systémem různých úrovních (systémy Jablotron, Texecom, Siemens…) a také v současné době nejmodernější interaktivní technikou (laboratoř 3D stereoskopické projekce, 14 interaktivních tabulí…), počítači velmi vysoké hardwarové i softwarové úrovně a kvalitně vybavenými laboratořemi – CISCO technologiemi, VoIP, datovými analyzátory atd. Škola je proto už nyní schopna reagovat na nové trendy a vývoj pouhou změnou např. v nasazení inteligentních komunikujících prvků.

V rámci navázané spolupráce s odbornými firmami mohou studenti získat certifikát renomovaných společností, usnadňující jim vstup na trh práce.

Vzdělávací program Zabezpečovací technika a bezpečnostní technologie je náročný na technickou vybavenost školy, neustále aktivně a samostatně se vzdělávající pedagogy.

U studentů předpokládá určitou vyšší míru technického nadání, značné zaujetí pro nové technologie, zvídavost a předvídavost, vysokou koncentraci pozornosti, praktickou technickou (konstrukční a prostorovou) paměť, samostatné teoretické i praktické myšlení, sebekontrolu a sebeovládání, časem schopnost pracovat v týmu, samostatnost, organizační schopnosti, odolnost vůči senzorické zátěži i mentální zátěži a vysoký osobní morální kredit.

Vzdělávací program je rozdělen na obecnou a odbornou část

Obecná část se skládá ze dvou nosných složek. První z nich slouží jako teoretická podpora pro odborné předměty - zahrnuje matematiku a fyzikální principy elektroniky.

Tato část zohledňuje předchozí typ vzdělání studentů – absolventi gymnázií se v rámci povinně volitelného předmětu zorientují v základech elektrotechniky, v nichž jsou více erudovaní absolventi SŠ elektro zaměření, absolventi odborných škol rozšíří své matematické kompetence.

Druhá složka obecné části je zaměřena na obory, jejichž poznatky jsou nezbytné pro uplatnění studenta v praxi – mezi ně patří základy práva, jejichž znalost je v oblasti práce se softwarem nezbytná, ekonomika a management a cizí jazyky, včetně odborné technické angličtiny.

Cílem obecné části vzdělávacího programu je naučit studenty orientovat se v obecně platných předpisech a nařízeních souvisejících s jejich budoucím profesním působením a v ekonomické problematice.

Jazykové vzdělání si v návaznosti na znalosti jazyka ze střední školy klade za cíl, aby student byl schopen konverzace s rodilým mluvčím, dokázal vést pracovní jednání a sestavil prezentaci v daném jazyce, uměl pracovat s technickým odborným textem.

Na obecnou část navazuje část odborná, která je rozdělena do dvou složek, teoretické a praktické. Teoretická složka je koncipována jako kompilace předmětů tvořících povinný základ a předmětů povinně volitelných dle specializace.

Cílem odborné teoretické přípravy je naučit studenty ovládat zabezpečovací systémy, orientovat se v bezpečnostních systémech, ovládat síťové, informační a komunikační technologie, navrhovat a spravovat počítačové sítě. Studenti se naučí využívat informační zdroje internetu jak při správě výpočetních systémů a programového vybavení, tak při jeho vlastní tvorbě. Naučí se instalovat, konfigurovat a spravovat operační systémy všech typů, ať pracují v rolích pracovních stanic bezpečnostních center, ale především v rolích specifických serverů počítačových sítí a správcovat a udržovat systémy výpočetní a komunikační techniky.

Nezbytnou součástí studijního programu je odborná praxe, jejímž cílem je zapojení studentů do projektů a činností, které jim přiblíží reálné pracovní prostředí. Cílem je také naučit studenty tvořit v týmu a být zodpovědnými za svou práci.

Jedním z volitelných předmětů je tělesná výchova, která podpoří studenty ve zdravém životním stylu a pomůže potvrdit heslo „ve zdravém těle zdravý duch“ a v rámci studia jim umožní snazší přístup k sportovnímu vyžití.

Kromě úvodního školení o BOZP v 1. ročníku absolvují studenti lekce z bezpečnosti práce a tento předmět je zakončen vykonáním zkoušky. Podmínky bezpečné práce a bezpečného provozu školy včetně ochrany zdraví studentů budou pravidelně sledovat a kontrolovat pracovníci Inspektorátu bezpečnosti práce a Hygienické služby.

Studenti budou poučeni o pravidlech chování člověka za mimořádných situací.

Ke vzdělávání mohou být přijati i studenti se zdravotním handicapem (např. vozíčkáři), jejichž zdravotní omezení neodporuje příloze č. 2 NV 689/2004 Sb. ve znění NV č. 211/2010Sb. bodům 3 a 22.

Zpět