Vzdělávací program: 26-47-N/17 Zabezpečovací technika a bezpečnostní technologie
Obor vzdělání: 26-47-N/.. Informační technologie
Škola: Vyšší odborná škola a Střední škola slaboproudé elektrotechniky, Novovysočanská 48/280, Praha 9
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem vzdělávacího programu je poskytnout uchazečům odborné vzdělání v oblasti zabezpečovacích systémů, bezpečnostních technologií, informačních, komunikačních, přenosových a síťových technologií.
Vzdělávací program je zaměřen především na získání:
· znalostí a dovedností z oblasti návrhu, realizace a správy bezpečnostních technologií
· navrhování koncepcí a vypracovávání systémových projektů komplexní bezpečnosti organizací
· schopnosti vést provozní dokumentaci a zajistit správnou archivaci dat
· znalostí a dovedností z oblasti mechanických zábranných systémů
· znalostí a dovedností z oblasti elektronických požárních systémů
· znalostí a dovedností z oblasti biometrie
· znalostí a dovedností z oblasti přístupových systémů
· znalostí a dovedností z oblasti perimetrických systémů
· znalostí a dovedností z oblasti návrhu, realizace a programování sítí
· schopností používat programy pro diagnostiku závad technického zařízení
· schopnosti pracovat s informačními systémy, které využívají databáze a internetové technologie
· schopnosti pracovat pod různými operačními systémy včetně síťových
Připravuje rovněž absolventy na zvládnutí problematiky technických možností výpočetní techniky a internetu v oblasti veřejné správy.
Vzdělávací program si klade za cíl naučit studenty využívat možnosti technických zařízení tak, aby byli schopni monitorování a nastavování parametrů podle požadavků uživatelů, projektování a koordinace servisu bezpečnostních systémů, údržby a správy banky dat, zajišťování bezpečnosti dat, vytváření systémů ochrany databází, vytváření záloh atp.
Důraz při vzdělávání je kladen na získání profesních dovedností a návyků, které mají integrační charakter. Znamená to, že snahou je vzájemné využívání znalostí a dovedností, což absolventům umožní flexibilní začlenění se do kvalitních pracovních týmů. Podporu tomuto trendu dává kombinace se vzděláváním v oblasti práva a ekonomie.
Důležitým podpůrným faktorem pro vzdělávání v odborných předmětech je začlenění matematiky a fyzikálních principů elektrotechniky.
Odborné a všeobecné směry ve výuce doplňuje vzdělávání v anglickém jazyce, všeobecném i odborném a dále v jednom dalším světovém jazyce. Anglický jazyk je preferován především z důvodu jeho masového rozšíření v celosvětovém měřítku a to jak v odborné literatuře (v příručkách, návodech a metodických pokynech k technickým zařízením), tak i jako jednací jazyk na různých mezinárodních odborných seminářích a kongresech, v odborných diskusích apod.
Kromě anglického jazyka je studentům v rámci volitelných předmětů umožněna výuka německého či ruského jazyka, podmínkou je obsazení studijní skupiny min. 10 studenty.
Směry, trendy a aplikace výuky jsou plánovány tak, aby ve dvou následujících tříletých obdobích nemusely být výrazně inovovány a měněny. Důvodem je vybavení stávajících prostor školy v rámci odbornosti akreditovaného vzdělávacího programu docházkovým, kamerovým i biometrickým systémem různých úrovních (systémy Jablotron, Texecom, Siemens…) a také v současné době nejmodernější interaktivní technikou (laboratoř 3D stereoskopické projekce, 14 interaktivních tabulí…), počítači velmi vysoké hardwarové i softwarové úrovně a kvalitně vybavenými laboratořemi – CISCO technologiemi, VoIP, datovými analyzátory atd. Škola je proto už nyní schopna reagovat na nové trendy a vývoj pouhou změnou např. v nasazení inteligentních komunikujících prvků.
V rámci navázané spolupráce s odbornými firmami mohou studenti získat certifikát renomovaných společností, usnadňující jim vstup na trh práce.
Vzdělávací program Zabezpečovací technika a bezpečnostní technologie je náročný na technickou vybavenost školy, neustále aktivně a samostatně se vzdělávající pedagogy.
U studentů předpokládá určitou vyšší míru technického nadání, značné zaujetí pro nové technologie, zvídavost a předvídavost, vysokou koncentraci pozornosti, praktickou technickou (konstrukční a prostorovou) paměť, samostatné teoretické i praktické myšlení, sebekontrolu a sebeovládání, časem schopnost pracovat v týmu, samostatnost, organizační schopnosti, odolnost vůči senzorické zátěži i mentální zátěži a vysoký osobní morální kredit.
Vzdělávací program je rozdělen na obecnou a odbornou část
Obecná část se skládá ze dvou nosných složek. První z nich slouží jako teoretická podpora pro odborné předměty - zahrnuje matematiku a fyzikální principy elektroniky.
Tato část zohledňuje předchozí typ vzdělání studentů – absolventi gymnázií se v rámci povinně volitelného předmětu zorientují v základech elektrotechniky, v nichž jsou více erudovaní absolventi SŠ elektro zaměření, absolventi odborných škol rozšíří své matematické kompetence.
Druhá složka obecné části je zaměřena na obory, jejichž poznatky jsou nezbytné pro uplatnění studenta v praxi – mezi ně patří základy práva, jejichž znalost je v oblasti práce se softwarem nezbytná, ekonomika a management a cizí jazyky, včetně odborné technické angličtiny.
Cílem obecné části vzdělávacího programu je naučit studenty orientovat se v obecně platných předpisech a nařízeních souvisejících s jejich budoucím profesním působením a v ekonomické problematice.
Jazykové vzdělání si v návaznosti na znalosti jazyka ze střední školy klade za cíl, aby student byl schopen konverzace s rodilým mluvčím, dokázal vést pracovní jednání a sestavil prezentaci v daném jazyce, uměl pracovat s technickým odborným textem.
Na obecnou část navazuje část odborná, která je rozdělena do dvou složek, teoretické a praktické. Teoretická složka je koncipována jako kompilace předmětů tvořících povinný základ a předmětů povinně volitelných dle specializace.
Cílem odborné teoretické přípravy je naučit studenty ovládat zabezpečovací systémy, orientovat se v bezpečnostních systémech, ovládat síťové, informační a komunikační technologie, navrhovat a spravovat počítačové sítě. Studenti se naučí využívat informační zdroje internetu jak při správě výpočetních systémů a programového vybavení, tak při jeho vlastní tvorbě. Naučí se instalovat, konfigurovat a spravovat operační systémy všech typů, ať pracují v rolích pracovních stanic bezpečnostních center, ale především v rolích specifických serverů počítačových sítí a správcovat a udržovat systémy výpočetní a komunikační techniky.
Nezbytnou součástí studijního programu je odborná praxe, jejímž cílem je zapojení studentů do projektů a činností, které jim přiblíží reálné pracovní prostředí. Cílem je také naučit studenty tvořit v týmu a být zodpovědnými za svou práci.
Jedním z volitelných předmětů je tělesná výchova, která podpoří studenty ve zdravém životním stylu a pomůže potvrdit heslo „ve zdravém těle zdravý duch“ a v rámci studia jim umožní snazší přístup k sportovnímu vyžití.
Kromě úvodního školení o BOZP v 1. ročníku absolvují studenti lekce z bezpečnosti práce a tento předmět je zakončen vykonáním zkoušky. Podmínky bezpečné práce a bezpečného provozu školy včetně ochrany zdraví studentů budou pravidelně sledovat a kontrolovat pracovníci Inspektorátu bezpečnosti práce a Hygienické služby.
Studenti budou poučeni o pravidlech chování člověka za mimořádných situací.
Ke vzdělávání mohou být přijati i studenti se zdravotním handicapem (např. vozíčkáři), jejichž zdravotní omezení neodporuje příloze č. 2 NV 689/2004 Sb. ve znění NV č. 211/2010Sb. bodům 3 a 22.