Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 28-32-N/01 Řízení sklářské a keramické výroby


Obor vzdělání: 28-32-N/.. Chemie silikátů



Škola: Akademie - Vyšší odborná škola, Gymnázium a Střední odborná škola uměleckoprůmyslová, Sázavská 547, Světlá nad Sázavou


Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program studijního oboru je koncipován tak, aby zabezpečil  požadovanou úroveň odborného vzdělání v oblasti technické i v oblasti ekonomické. Cílem je, aby vzdělávací program připravoval flexibilní a adaptabilní pracovníky seznámené s profesní problematikou konkrétního odvětví tak, aby mohli vykonávat odpovídající řídící, kontrolní, ekonomické, obchodní a administrativní činnosti, kteří se budou vyznačovat přiměřenou úrovní znalostí z konkrétního odvětví a oboru. Podstatná je i příprava v oblasti přenositelných klíčových dovedností, umožňující další vzdělávání jak ve školské sféře, tak v různých specializačních či rekvalifikačních kurzech.


Vzdělávací obsah lze rozdělit do tří složek. První složkou je složka všeobecného vzdělávání. Druhou složkou je odborné vzdělávání, které má dva základy kombinující profesní přípravu technologického charakteru s obecnou manažerskou  přípravou. Třetí složku  vzdělávacího obsahu studijního programu tvoří klíčové dovednosti, jež představují obecnější kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním životě.


Charakteristika obsahových složek


Všeobecné vzdělávání


Všeobecné vzdělání naplňuje cíle profilu absolventa jak s ohledem na předpokládanou úroveň vzdělání, tak na odbornou profilaci. Obsah vzdělávacího programu vychází ve složce všeobecně vzdělávací ze základních požadavků na výkon funkce odborného manažera a obsahuje následující základní okruhy vzdělání:

-       jazykové vzdělávání zahrnuje jednak výuku předmětu Komunikační dovednosti, jednak výuku dvou cizích jazyků. Ve výuce komunikačních dovedností se rozvíjejí dovednosti studentů kultivovaně a přitom odborně ústně i písemně se vyjadřovat. Studium jazyků navazuje na výuku na střední škole. Důležitou součástí přípravy je i zvládnutí odborné terminologie v cizím jazyce a její odborné používání. Jazykové vzdělávání napomáhá rozvoji kognitivních schopností studentů, přispívá i ke tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci osobnosti studenta.

-       společenskovědní vzdělávání obsahuje vybrané učivo z psychologie, práva. Základním cílem však není vybavit studenta množstvím poznatků, nýbrž rozvíjet jeho sociální a osobnostní kultivaci, usnadnit mu pochopení sebe sama i druhých lidí, chápat a vědomě akceptovat principy a normy fungování společnosti.

-       tělesná kultura přispívá k všestrannému a harmonickému rozvoji studentů upevňováním zdraví, rozvojem pohybových schopností a dovedností. Vedle systému tělesných cvičení rozvíjejících fyzické dispozice si studenti osvojují vědomosti a dovednosti z oblasti zdravotní výchovy.


Odborné vzdělávání


Odborné vzdělávání tvoří dvě navzájem propojené složky – ekonomická a profesní. Profesní část odborného vzdělání tvoří učivo vztahující se ke konkrétnímu odvětví – výroby skla a keramiky. Ekonomická složka vzdělávání vychází ze základních požadavků na výkon funkce odborného manažera.

Odborné vzdělávání je charakterizováno v obsahových okruzích, do kterých patří:

-       základy technické komunikace, používané v daném oboru, včetně grafických či jiných způsobů komunikace. Studenti získávají dovednosti bez problémů porozumět požadavkům a potřebám profesních pracovníků oboru, vyjádřených způsobem v odvětví běžným, včetně porozumění technické dokumentaci,

-       používané  materiály, jejich vlastnosti, vhodnost použití a uplatnění, hodnocení zpracovatelnosti, kvality a možností záměny v relaci s ekonomickými parametry výroby,

-       technologie používané v odvětví, porozumění  jejich podstatě a vhodnosti využití s ohledem na dosažení konkurenceschopnosti výrobků i podniku. Studenti získají základní znalosti v jednotlivých technologiích,  aby jednotlivé technologie prakticky poznali a dovedli odlišit jejich použití na jednotlivých výrobcích, zejména v pohledu relace kvality a nákladů na výrobu,

-       problematika řízení výroby v menších a středních sklářských a keramických podnicích,

-       problematika řízení jakosti, racionalizace výroby a její efektivnost a hospodárnost,

-       ústní a písemná komunikace, která vede  k rozvíjení vyjadřovacích schopností v mateřském i cizím jazyce a pěstování kultivovaného ústního projevu pro jednání se spolupracovníky i s tuzemskými nebo zahraničními partnery. Studenti rozvíjejí schopnosti písemné komunikace, učí se stylizovat    obchodní a úřední dopisy a další písemnosti včetně cizojazyčné korespondence a správně je vyhotovovat  s využitím textových editorů počítače,

-       práce s počítačem  zaměřená na získávání dovednosti přesného psaní na počítači. Studenti se učí pracovat s prostředky dokladové, evidenční a reprografickém techniky.

-       ekonomika podniku zaměřená na poznání  principů fungování tržní ekonomiky, a to zejména na úrovni podniků. Studenti též získávají znalosti právního charakteru nezbytné pro řízení  výroby.

-       účetnictví a finance, kde si studenti osvojují dovednost pořizovat a zpracovávat účetní doklady, učí se pracovat v systému finančního a manažerského účetnictví a provádět účetní uzávěrku.


Významnou součástí odborné složky vzdělávání  je  odborná praxe. Probíhá v reálných pracovištích podniků daného odvětví v souladu s odbornou profilací studijního oboru. Cílem praxe je, aby studenti uplatnili získané znalosti osvojené ve škole a aby se bezprostředně seznámili s  požadavky budoucích potenciálních zaměstnavatelů. Během praxe se studenti seznamují s technologiemi a materiály používanými v oboru, poznávají reálný průběh výrobních procesů i ekonomických, obchodních a administrativních  agend podniku a pod odborným vedením vykonávají činnosti, jež jsou náplní těchto agend.


Klíčové dovednosti


V oblasti klíčových dovedností jsou rozvíjeny studentovy dovednosti související s jeho přípravou na výkon pracovní funkce. S ohledem na budoucí pracovní uplatnění absolventů je pozornost věnována zejména:

-       prezentaci pracovních záležitostí písemnou i ústní formou,

-       čitelnému a přesnému zpracování písemností,

-       přijímání osobní odpovědnosti za plnění úkolů,

-       volbě postupů a metod vhodných k řešení daných problémů a problémových situací,

-       praktickému využívání technologických postupů při řešení konkrétních výrobních problémů,

-       vytváření uceleného přehledu o zdrojích informací, jejich účelu a vhodnému způsobu jejich využití a uchování,

-       bezproblémové práci s počítačem a jeho periferními zařízeními, práci s kancelářskou technikou,

-       přivykání na samostatnou i týmovou práci,

-       personální i interpersonální práci, zejména zvyšování vlastní výkonnosti, dovednosti pracovat s druhými lidmi.


Organizace výuky


Studium je  organizováno jako tříleté denní pro studenty, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou. Studium je ukončeno absolutoriem podle příslušných právních norem a poskytuje vyšší odborné vzdělání.


Metodické přístupy


Vyučování ve vyšším odborném studiu klade důraz na aktivní spolupráci studentů při výuce. Tento záměr se odráží ve volbě vyučovacích metod, Je žádoucí používat motivační metody vzbuzující zájem studentů, a to zejména při výkladu nového učiva. Z výkladových metod se doporučují metody dialogické, též metody problémové, není možno se zříci ani metody monologické. Své místo ve výuce mají i metody fixační, které v důsledku vedou studenty k tvořivému ovládnutí učiva.

        

Diagnostické metody jsou významné zejména z hlediska zjišťování efektivity práce učitele. Nejpoužívanějšími metodami jsou pozorování studentů, rozhovory s nimi, ústní i písemná zkoušení.

        

Základní organizační formou vyučování zůstává hromadné vyučování z hlediska jeho časové efektivnosti. Uplatní se však i ostatní organizační formy vyučování, tj. individuální práce se studentem, skupinová vyučování, vzájemná pomoc studentů, samostudium. Učitel využívá různých typů hodin tak, aby výuka nebyla stereotypní.

        

Při výuce využívají učitelé všech dostupných materiálních didaktických  prostředků a PC s výukovými programy.

        

V průběhu výuky uvádí vyučující vhodné aplikace probíraného učiva z oblasti sklářské a keramické výroby, pro niž jsou studenti připravováni. Svůj výklad, motivační prvky apod. zaměřuje v souladu s pojetím studijního oboru.


Podmínky pro přijímání  studentů

        

Obecné podmínky  pro přijímání studentů a dalších uchazečů jsou stanoveny platnými právními předpisy ( § 93 z.č. 561/2004 Sb.)


Další specifické požadavky


Zdravotní požadavky na uchazeče


Studijní obor v uvedeném rozsahu ani předpokládaný profil budoucího uplatnění  absolventa nevyžadují stanovení zvláštních zdravotních požadavků. K posouzení zdravotního stavu uchazeče je příslušný registrující praktický lékař. Zdravotní omezení vždy závisí na specifických požadavcích zvoleného oboru nebo rozsahu výuky nebo předpokládaného uplatnění.


Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární ochranu


Neoddělitelnou součástí  vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výchova k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází ve výchovně vzdělávacím procesu z  požadavků právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení vlády, vyhlášek, technických předpisů a českých technických norem) platných v době výuky.

Požadavky vybrané z těchto předpisů se musí vztahovat k výkonu konkrétních činností, které jsou obsahem teoretické výuky a praxe. Tyto požadavky musí být doplněny o vyčerpávající informaci o rizicích možných ohrožení života a zdraví, kterým jsou studenti  při teoretickém  vyučování i praxi vystaveni, včetně informace o opatřeních na ochranu před působením těchto rizik.


Prostory pro výuku musí odpovídat svými podmínkami požadavkům stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména vyhláškou č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení, a nařízením vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších předpisů. Dále je nutno se řídit nařízením vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí.


Poučení studentů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a ověření jejich znalostí musí být prokazatelné.


Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany se rozumí:

  1.  Důkladné seznámení studentů s platnými právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s technologickými a pracovními postupy.
  2. Používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí v souladu s nařízením vlády č.378/2001 Sb.
  3. Používání osobních ochranných pracovních prostředků (nařízení vlády č. 495/2001 Sb.) a pomůcek podle vyhodnocených rizik souvisejících s pracovními činnostmi.
  4. Seznámení studentů s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 246/2001 Sb., o ustanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).





Zpět