Vzdělávací program: 28-32-N/02 Řízení výroby zpracování kamene
Obor vzdělání: 28-32-N/.. Chemie silikátů
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program oboru je koncipován tak, aby zabezpečil požadovanou úroveň odborného vzdělání v oblasti technické i v oblasti ekonomické. Cílem je, aby vzdělávací program připravoval flexibilní a adaptabilní pracovníky seznámené s profesní problematikou konkrétního odvětví tak, aby mohli vykonávat odpovídající řídící, kontrolní, ekonomické, obchodní a administrativní činnosti, kteří se budou vyznačovat přiměřenou úrovní znalostí z konkrétního odvětví a oboru. Podstatná je i příprava v oblasti přenositelných klíčových dovedností, umožňující další vzdělávání jak ve školské sféře, tak v různých specializačních či rekvalifikačních kurzech.
Vzdělávací obsah lze rozdělit do tří složek. První složkou je složka všeobecného vzdělávání. Druhou složkou je odborné vzdělávání, které má dva základy kombinující profesní přípravu technologického charakteru s obecnou manažerskou přípravou. Třetí složku obsahu vzdělávacího programu tvoří klíčové dovednosti, jež představují obecnější kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním životě.
Charakteristika obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Všeobecné vzdělání naplňuje cíle profilu absolventa jak s ohledem na předpokládanou úroveň vzdělání, tak na odbornou profilaci. Obsah vzdělávacího programu vychází ve složce všeobecně vzdělávací ze základních požadavků na výkon funkce odborného manažera a obsahuje následující základní okruhy vzdělání:
- jazykové vzdělávání zahrnuje jednak výuku předmětu Komunikační dovednosti, jednak výuku dvou cizích jazyků. Ve výuce komunikačních dovedností se rozvíjejí dovednosti studentů kultivovaně a přitom odborně ústně i písemně se vyjadřovat. Vzdělávání v jazycích navazuje na výuku na střední škole. Důležitou součástí přípravy je i zvládnutí odborné terminologie v cizím jazyce a její odborné používání. Jazykové vzdělávání napomáhá rozvoji kognitivních schopností studentů, přispívá i ke tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci osobnosti studenta.
- společenskovědní vzdělávání obsahuje vybrané učivo z psychologie, práva. Základním cílem však není vybavit studenta množstvím poznatků, nýbrž rozvíjet jeho sociální a osobnostní kultivaci, usnadnit mu pochopení sebe sama i druhých lidí, chápat a vědomě akceptovat principy a normy fungování společnosti.
- tělesná kultura přispívá k všestrannému a harmonickému rozvoji studentů upevňováním zdraví, rozvojem pohybových schopností a dovedností. Vedle systému tělesných cvičení rozvíjejících fyzické dispozice si studenti osvojují vědomosti a dovednosti z oblasti zdravotní výchovy.
Odborné vzdělávání
Odborné vzdělávání tvoří dvě navzájem propojené složky – ekonomická a profesní. Profesní část odborného vzdělání tvoří učivo vztahující se ke konkrétnímu odvětví – těžbě a zpracování kamene. Ekonomická složka vzdělávání vychází ze základních požadavků na výkon funkce odborného manažera.
Odborné vzdělávání je charakterizováno v obsahových okruzích, do kterých patří:
- základy technické komunikace, používané v daném oboru, včetně grafických či jiných způsobů komunikace. Studenti získávají dovednosti bez problémů porozumět požadavkům a potřebám profesních pracovníků oboru, vyjádřených způsobem v odvětví běžným, včetně porozumění technické dokumentaci,
- používané materiály, jejich vlastnosti, vhodnost použití a uplatnění, hodnocení zpracovatelnosti, kvality a možností záměny v relaci s ekonomickými parametry výroby,
- technologie používané v odvětví, porozumění jejich podstatě a vhodnosti využití s ohledem na dosažení konkurenceschopnosti výrobků i podniku. Studenti získají základní znalosti v jednotlivých technologiích, aby jednotlivé technologie prakticky poznali a dovedli odlišit jejich použití na jednotlivých výrobcích, zejména v pohledu relace kvality a nákladů na výrobu,
- problematika řízení výroby v menších a středních kamenických podnicích,
- problematika řízení jakosti, racionalizace výroby a její efektivnost a hospodárnost,
- ústní a písemná komunikace, která vede k rozvíjení vyjadřovacích schopností v mateřském i cizím jazyce a pěstování kultivovaného ústního projevu pro jednání se spolupracovníky i s tuzemskými nebo zahraničními partnery. Studenti rozvíjejí schopnosti písemné komunikace, učí se stylizovat obchodní a úřední dopisy a další písemnosti včetně cizojazyčné korespondence a správně je vyhotovovat s využitím textových editorů počítače,
- práce s počítačem zaměřená na získávání dovednosti přesného psaní na počítači. Studenti se učí pracovat s prostředky dokladové, evidenční a reprografickém techniky.
- ekonomika podniku zaměřená na poznání principů fungování tržní ekonomiky, a to zejména na úrovni podniků. Studenti též získávají znalosti právního charakteru nezbytné pro řízení výroby.
- účetnictví a finance, kde si studenti osvojují dovednost pořizovat a zpracovávat účetní doklady, učí se pracovat v systému finančního a manažerského účetnictví a provádět účetní uzávěrku.
Významnou součástí odborné složky vzdělávání je odborná praxe. Probíhá v reálných pracovištích podniků daného odvětví v souladu s odbornou profilací vzdělávacího oboru. Cílem praxe je, aby studenti uplatnili získané znalosti osvojené ve škole a aby se bezprostředně seznámili s požadavky budoucích potenciálních zaměstnavatelů. Během praxe se studenti seznamují s technologiemi a materiály používanými v oboru, poznávají reálný průběh výrobních procesů i ekonomických, obchodních a administrativních agend podniku a pod odborným vedením vykonávají činnosti, jež jsou náplní těchto agend.
Klíčové dovednosti
V oblasti klíčových dovedností jsou rozvíjeny studentovy dovednosti související s jeho přípravou na výkon pracovní funkce. S ohledem na budoucí pracovní uplatnění absolventů je pozornost věnována zejména:
- prezentaci pracovních záležitostí písemnou i ústní formou,
- čitelnému a přesnému zpracování písemností,
- přijímání osobní odpovědnosti za plnění úkolů,
- volbě postupů a metod vhodných k řešení daných problémů a problémových situací,
- praktickému využívání technologických postupů při řešení konkrétních výrobních problémů,
- vytváření uceleného přehledu o zdrojích informací, jejich účelu a vhodnému způsobu jejich využití a uchování,
- bezproblémové práci s počítačem a jeho periferními zařízeními, práci s kancelářskou technikou,
- přivykání na samostatnou i týmovou práci,
- personální i interpersonální práci, zejména zvyšování vlastní výkonnosti, dovednosti pracovat s druhými lidmi.
Organizace výuky
Vzdělávání je organizováno jako tříleté denní pro studenty, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou. Vzdělávání je ukončeno absolutoriem podle příslušných právních norem a poskytuje vyšší odborné vzdělání.