Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

28-44-M/01 Aplikovaná chemie

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23


CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ


Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: vzdělávání a komunikace v českém jazyce, vzdělávání a komunikace v cizím jazyce, společenskovědní vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE

rozvíjí a doplňuje vzdělání žáků v českém jazyce na úroveň středního vzdělání s maturitní zkouškou tak, aby žáci dokázali psát a mluvit kultivovaně, aby byli schopni používat jazyk jako spolehlivý nástroj svého myšlení i komunikace (sdělování) s jinými lidmi. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Rozvíjejí se také jejich osobnostní a sociální kompetence. Rovněž se učí vnímat jazyk jako nositele umění a krásy, a to především v uměleckých textech. Součástí českého jazyka je i budování mediální gramotnosti žáků, která je založena na poznatcích o jazyce a publicistice. Mediální gramotnost znamená schopnost žáků zaujímat kritický přístup k mediálním obsahům, schopnost rozeznat způsoby práce jednotlivých masových médií (tisk, televize, rozhlas) a učí je odolávat mediálnímu ovlivňování.


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE

připravuje žáky na život v multikulturní společnosti (společnost složená z různorodých skupin a komunit), na komunikaci s lidmi hovořícími cizími jazyky, učí je kriticky využívat cizojazyčné zdroje pro jejich soukromý a hlavně i pro profesní život. Rozšiřuje jejich znalosti o světě a o kultuře jiných národů. Učí žáky vnímat zvláštnosti myšlení, vyjadřování a chování příslušníků jiných národů a reagovat na ně, tyto zvláštnosti náležitě tolerovat a oceňovat.

Vede žáky k celoživotnímu jazykovému vzdělávání a zdokonalování, které je jednou ze základních potřeb člověka dnešní doby.

Žáci se ve výuce setkají minimálně s jedním cizím jazykem a naváží v něm na to, co si již osvojili v základním vzdělání. V některých oborech půjde i o druhý cizí jazyk, který si žáci osvojí na nižší úrovni.


SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

připravuje žáky na soukromý a hlavně veřejný aktivní a odpovědný život. Vede je k hlubšímu pochopení světa: k porozumění společnosti, v níž žijí, a politice – v jejích projevech na domácí půdě i v zahraničí. Kultivuje historické a právní vědomí žáků a rozvíjí jejich vnímání, rozlišování a posuzování dobra, zla, práva a morálky. Žáci se učí rozumět zásadám a principům demokracie, jejímu chápání lidských práv a uvědomovat si také problémy demokracie v současnosti – v době globalizace. Jsou vedeni ke kritické toleranci, ke kritickému myšlení, k tomu, aby se zbavovali předsudků vůči jiným lidem, komunitám nebo sociálním skupinám. Usiluje se o to, aby si žáci vážili života, materiálních i duchovních hodnot, vytvořených v dnešní době i v dobách minulých.

Společenskovědní vzdělávání se podílí významnou měrou na budování mediální gramotnosti žáků, tzn. vede je k tomu, aby byli schopni odolávat mediální manipulaci a vhodně využívat masová média pro svou zábavu i poučení.


PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ

učí žáky hlouběji rozumět jevům, dějům, principům a zákonům vybraných oblastí živé i neživé přírody. Skládá se ze tří složek – fyzikální, chemické, biologické a ekologické.

Směřuje k tomu, aby žáci spolehlivě využívali přírodovědných znalostí a dovedností jak v soukromé sféře, tak hlavně v jejich budoucí profesi. V technických oborech je připravuje na možnost dalšího celoživotního vzdělávání, založeného na přírodovědných nebo technických vědních disciplínách. Vede je k odpovědnosti a k jednání podle zásad udržitelného rozvoje.

V jednotlivých oborech vzdělání jsou rozdílné nároky na jednotlivé složky přírodovědného vzdělávání, takže jsou zpracovány různé jeho varianty pro vzdělávání fyzikální (celkem 3 varianty) a chemické (2 varianty). Škola zvolí pro tvorbu školního vzdělávacího programu tu variantu vzdělávání, která je uvedena v poznámkách v rámcovém rozvržení obsahů vzdělání příslušného RVP. Může volit i variantu náročnější, méně náročná varianta, než obor vzdělání vyžaduje, není přípustná.


MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

má v odborném školství dvojí funkci: rozvíjí na náležitou středoškolskou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) pro uplatnění v praktickém soukromém životě, ale také poskytuje matematické poznatky jako nástroje pro osvojení vědomostí a dovedností v odborné složce vzdělávání. Rovněž učí žáky myslet, řešit náročnější problémy, rozvíjí nástroje jejich finanční gramotnosti (tj. schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat se svými finančními prostředky).

Matematické kompetence jsou v neposlední řadě nezanedbatelným předpokladem pro rekvalifikaci a celoživotní vzdělávání.

Základ středoškolského matematického vzdělávání v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou, který je uveden v RVP příslušného oboru vzdělání, může škola doplnit tak, aby to odpovídalo jejím specifickým záměrům, koncepci daného ŠVP a potřebám jejích žáků jak v profesi, pro niž se připravují, tak i v nárocích dalšího vzdělávaní.


ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

výrazně kultivuje osobnost žáků, učí je rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách – od krásy živé přírody, neživé přírody až po krásu v umění a v užitém umění, včetně krásy techniky a kulturní krajiny. Rozvíjí kladný vztah žáků k materiálním a duchovním hodnotám, k lidské práci a k talentu v nich obsaženým. V neposlední řadě učí žáky rozlišovat a oceňovat skutečné a hodnotné umění od konzumního braku a nehodnotné produkce různých masových médií.

Základem obsahů vzdělávání je především slovesné umění; žáci se učí interpretovat literární texty různých žánrů (vyjadřovat se o svých prožitcích, o obsahu a formě, o různých souvislostech textů), včetně vybraných děl náročnějších, tvořících součást klasického fondu domácí literatury i literatury světové.

Jiné složky umění zařazuje škola do obsahů ŠVP v různém rozsahu a obsahu podle svých specifických záměrů a rovněž v souvislosti s daným oborem vzdělání.


VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ

má co nejvíce rozvinout a podpořit takové postoje a jednání žáků, které povedou ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.

Významnou složkou tohoto rámce je vlastní tělesná výchova, která směřuje k pozitivnímu prožívání pohybu i sportování a kultivuje projevy žáků v této oblasti.

Žáci se učí náležitě vnímat a respektovat potřeby svého těla v jeho tělesné, duševní a sociální jednotě a rozumět tomu, jak působí výživa, životní prostředí, hygiena, pohybové aktivity, kladné city, nepříjemné prožitky, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy atp. na zdraví. Důraz se klade na výchovu proti závislostem a proti médii prosazovanému kultu krásného těla, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.

Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitými obsahy této složky vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě pečovat o bezpečnost při každé své činnosti být odpovědný za své jednání.


VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH

má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.

Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).

Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.


EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

má rozvíjet ekonomické myšlení žáků a umožnit jim pochopit mechanismus fungování tržní ekonomiky, porozumět podstatě podnikatelské činnosti a principu hospodaření podniku.

Žáci získají předpoklady pro rozvíjení vlastních podnikatelských aktivit a naučí se orientovat v právní úpravě podnikání. Součástí je učivo o marketingu a managementu a využití jejich nástrojů při řízení provozu hospodářských subjektů různých úrovní. Důležitá je také znalost fungování finančního trhu, národního hospodářství a EU. Žáci jsou vedeni k praktickému využívání osvojených poznatků v oboru.

Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem Člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.


Kurikulární rámce odborného vzdělávání rámcového vzdělávacího programu 28-44-M/01 Aplikovaná chemie, který je široce koncipovaný, zahrnují společné a profilující obsahové okruhy pro zaměření analytická chemie, chemická technologie, farmaceutické substance, ochrana životního prostředí, výpočetní technika v chemii, podnikový management a zušlechťování textilií. Školy si buď vyberou z uvedených zaměření nebo si mohou koncipovat další zaměření, případně uvedená zaměření dále specifikovat do konkrétních oblastí chemie, např. biotechnologie, chemické technologie polymerů, kůže, papíru a celulózy, silikátů, zpracování odpadů, monitorování životního prostředí a jiných oblastí podle požadavků trhu práce. Při koncipování školních vzdělávacích programů lze podle podmínek školy umožnit žákům volbu zaměření ve vyšším ročníku, kdy budou schopni zaujmout odpovědnější přístup k volbě zaměření na základě získaného obecného odborného vzdělání v daném oboru.

Společné odborné obsahové okruhy

ODBORNÁ CHEMIE

Obsahový okruh rozšiřuje chemické učivo začleněné do přírodovědného vzdělávání RVP, které prohlubuje v teoretické i v praktické složce vzdělávání a doplňuje je o další oblasti chemie ‑ makromolekulární, fyzikální a analytickou chemii. Učivo umožňuje pochopit vztahy mezi strukturou látek, jejich vlastnostmi a možnostmi jejich praktického použití v chemickém, farmaceutickém a zpracovatelském průmyslu. Obsahový okruh rovněž poskytuje žákům základní vědomosti a dovednosti potřebné pro analýzu látek s využitím metod, technik a postupů chemické a instrumentální analýzy. Žáci jsou vedeni k dodržování standardních postupů a zásad pro bezpečnou práci s chemickými látkami a zařízením v laboratoři včetně předpisů BOZP. Nedílnou součástí obsahového okruhu jsou praktické činnosti v chemických, technologických, fyzikálně-chemických, v analytických a biochemických laboratořích, v chemických provozech a poloprovozech.


TECHNICKÁ PŘÍPRAVA

Učivo obsahového okruhu poskytuje technické vědomosti a dovednosti z technického kreslení, strojnictví, elektrotechniky a automatizace, které mohou žáci využít v různých odvětvích aplikované chemie. Žáci získají základní vědomosti a dovednosti z technického kreslení, naučí se pracovat s technickou dokumentací, získají znalosti o principu a funkci strojních součástí, mechanismů, strojů a zařízení, o provozním a laboratorním zařízení, měřicí a regulační technice. Žáci se naučí obsluhovat stroje a zařízení, udržovat je v dobrém technickém stavu a volit optimální režim jejich činnosti s ohledem na technologické požadavky, provozní spolehlivost, efektivnost výroby, dodržování předpisů BOZP a minimalizaci negativních vlivů na pracovní a životní prostředí a zdraví pracovníků. Získají přehled o automatizovaných systémech řízení a jejich využití v chemickém a farmaceutickém průmyslu a v dalších příbuzných odvětvích. Nedílnou součástí realizace obsahového okruhu je vykonávání praktických činností, které mají klíčový význam pro profesní uplatnění absolventa daného oboru.


TECHNOLOGICKÉ PROCESY

Učivo obsahového okruhu seznamuje žáky se základy chemické techniky a s nejdůležitějšími chemickými výrobami a výrobami s výrazným podílem chemického charakteru. Žáci získají přehled o operacích a procesech se zdůrazněním bilančního hlediska, aplikují chemické a technologické poznatky s cílem pochopit principy probíhajících dějů a technologických procesů. Získají informace o zdrojích surovin a energie, o výrobcích chemického a zpracovatelského průmyslu, možnostech zneškodňování odpadu z chemických výrob a o způsobech jeho minimalizace. Navrhují opatření k optimalizaci výrobního procesu s ohledem na ekonomické a environmentální aspekty včetně dodržování technologických postupů včetně předpisů BOZP. Předpokladem k osvojení uvedených odborností je zařazení praktických činností, které žákům umožní ověřit a upevnit uvedené teoretické znalosti.


Profilující odborné obsahové okruhy

Profilující obsahové okruhy analytická chemie, chemická technologie, farmaceutické substance, ochrana životního prostředí, výpočetní technika v chemii, podnikový management a zušlechťování textilií obsahují specifickou část přípravy pro uvedená zaměření. S ohledem na příslušná zaměření oboru aplikovaná chemie rozšiřují a prohlubují poznatky získané ve společných odborných obsahových okruzích i ve všeobecně vzdělávacích oblastech.


ANALYTICKÁ CHEMIE

Profilující odborný obsahový okruh analytická chemie navazuje na společný odborný obsahový okruh odborná chemie, který prohlubuje a rozšiřuje pro potřeby zaměření analytická chemie. Poskytuje žákům komplexní vědomosti a dovednosti o principech, metodách a postupech analytické kontroly, nezbytné dovednosti v oblasti metod práce v analytických laboratořích různého charakteru. Vytváří základ širokého odborného vzdělávání ve specifikované oblasti chemické kontroly jak v oblasti průmyslové, tak v oblasti sledování jednotlivých složek životního prostředí. Praktické dovednosti žáci získají ve školních laboratořích a v různých typech laboratoří v rámci odborné praxe.


CHEMICKÁ TECHNOLOGIE

Profilující obsahový okruh navazuje na společné odborné obsahové okruhy odborná chemie a technologické procesy, které prohlubuje a rozšiřuje pro potřeby zaměření chemická technologie. Cílem je připravit žáky tak, aby byli schopni zajišťovat a řídit technologické procesy v chemických a v příslušných zpracovatelských výrobách s významným podílem chemického charakteru. Praktické dovednosti žáci získají především v odborných laboratořích a v odborné praxi v chemických provozech.


FARMACEUTICKÉ SUBSTANCE

Profilující obsahový okruh navazuje na společné obsahové okruhy odborná chemie, technologické procesy a na chemické a biologické učivo přírodovědného vzdělávání, které prohlubuje a rozšiřuje pro potřeby zaměření farmaceutické substance. Připravuje žáky pro zajišťování a řízení technologických procesů v chemické a farmaceutické výrobě, pro výrobu kosmetických a pomocných farmaceutických přípravků a pro analýzu a kontrolu kvality léčiv. Praktické dovednosti žáci získají v odborných laboratořích a v odborné praxi ve farmaceutických provozech a laboratořích.


OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Profilující obsahový okruh navazuje na oblast přírodovědného vzdělávání, které především v oblasti biologie a ekologie prohlubuje a rozšiřuje pro potřeby zaměření ochrana životního prostředí. Připravuje žáky pro uplatnění v různých oblastech ochrany životního prostředí, např. v ochraně ovzduší, monitorování složek životního prostředí, ve vodním a odpadovém hospodářství a v odpovídajících referátech státní správy a samosprávy. Praktické dovednosti žáci získají v laboratořích, při práci v terénu a v provozech vodního a odpadového hospodářství v rámci odborné praxe.


VÝPOČETNÍ TECHNIKA V CHEMII

Profilující odborný obsahový okruh navazuje na vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích, které prohlubuje a rozšiřuje pro potřeby zaměření výpočetní technika v chemii. Připravuje žáky na specifické činnosti využívající výpočetní techniku v laboratořích různých chemických a příbuzných odvětví a v chemickém průmyslu. Teoretické znalosti si žáci doplní praktickými dovednostmi získanými v praktických cvičeních a v provozní praxi.


PODNIKOVÝ MANAGEMENT

Profilující obsahový okruh navazuje na ekonomické vzdělávání, které prohlubuje a rozšiřuje pro potřeby zaměření podnikový management v chemickém průmyslu. Teoretické znalosti si žáci doplní praktickými dovednostmi získanými v průběhu odborné praxe.


ZUŠLECHŤOVÁNÍ TEXTILIÍ

Profilující obsahový okruh navazuje na společné obsahové okruhy odborná chemie, technická příprava a technologické procesy, které prohlubuje a rozšiřuje pro potřeby zaměření zušlechťování textilií, kde podstata většiny procesů závisí na chemických principech. Připravuje žáky pro práci se zušlechťovacími prostředky a pro řízení technologických procesů zušlechťování textilií. Pozornost je věnována i ošetřování oděvů a prádla v čistírnách a prádelnách. Obsahový okruh poskytuje žákům komplexní vědomosti a intelektové a manuální dovednosti pro přípravu výroby a výrobu zušlechtěných textilií. Klíčový význam pro profesní uplatnění absolventa oboru má vykonávání praktických činností v laboratořích, poloprovozech a provozech zaměřených na zušlechťování textilií.


Zpět