Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
28-56-E/01 Papírenská výroba
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ
Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: Jazykové vzdělávání – český jazyk, občanský vzdělávací základ, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.
Výuka cizího jazyka není v těchto oborech povinná, škola však může do ŠVP cizí jazyk zařadit.
JAZYKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ – ČESKÝ JAZYK
prohlubuje jazykové a komunikační (sdělovací) dovednosti žáků, jejich schopnost číst s porozuměním různé texty (tzn., že dále rozvíjí čtenářskou gramotnost žáků). Učí je komunikovat (sdělovat myšlenky) ústně i písemně, a to především v často se vyskytujících základních a potřebných životních a pracovních situacích. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Pracují s texty různého charakteru, především jako se zdroji informací. V souvislosti s rozvíjením jazykových dovedností se zlepšují i osobnostní a sociální způsobilosti žáků – myslí se tím schopnost učit se, pracovat na své budoucnosti, žít s jinými lidmi atp.
Součástí českého jazyka je i budování základní mediální gramotnosti žáků, to znamená dovednosti kriticky přistupovat k informacím z tisku, televize, rozhlasu, internetu apod., schopnost hledat si v těchto a jiných médiích hodnotnou zábavu nebo poučení a nenechat se jimi ovládat.
OBČANSKÝ VZDĚLÁVACÍ ZÁKLAD
připravuje žáky na soukromý i aktivní veřejný život (zapojení do společenského dění a do politiky). Vede je tedy k začlenění do společnosti, v níž žijí, a pomáhá jim porozumět politice. Doplňuje jejich nejpotřebnější poznatky o právu a hospodářství, učí je rozlišovat dobro od zla a rozhodovat se uvážlivě a odpovědně. Vysvětluje jim, co pro ně znamená demokracie, jaké má zásady, co od nich demokratické jednání vyžaduje, jak mohou hájit svá práva nebo jaké jsou jejich občanské i lidské povinnosti.
Vede žáky k tomu, aby neměli předsudky vůči jiným lidem, národům, rasám, náboženstvím atp. Učí žáky uvážlivě nakládat s penězi a řešit jejich finanční a sociální záležitosti (finanční gramotnost). Cvičí dovednost správně se orientovat v různých informacích a ověřovat si je.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má dvojí funkci: rozvíjí na potřebnou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) použitelné v praktickém soukromém životě a zároveň poskytuje matematické poznatky, které jsou důležité pro zvládnutí odborných vědomostí a řešení odborných problémů.
Učí žáky myslet, řešit praktické problémy, rozvíjí jejich finanční gramotnosti (tj. schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat se svými finančními prostředky). Je východiskem pro případnou budoucí rekvalifikaci.
Žáci si především procvičují numerické počítání, převádění jednotek, učí se rozumět grafům nebo tabulkám, údajům a informacím z různých zdrojů.
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách. Rozvíjí dobrý vztah žáků k věcem a dílům (stavbám, obrazům, rostlinám, předmětům, k hudbě, …), k hodnotám lidské práce a talentu v nich obsaženým. Učí je zajímat se o umění a využívat kulturní nabídku v daném regionu a alespoň v hrubých rysech rozlišovat, co je hodnotné a zaslouží si pozornosti, co naopak lidskou osobnost ničím nemůže obohatit, ale spíše ji poškodit.
Estetické vzdělávání zahrnuje především slovesné umění, tj. uměleckou literaturu a práci s literárním textem. Žáci se učí číst a interpretovat umělecké texty (tj. vyjadřovat se k jejich obsahové i formální stránce a k různým souvislostem textů), vybírat si literaturu podle druhu, tematického zaměření apod., sledovat kulturní novinky apod. Škola může ve školním vzdělávacím programu rozšířit estetické vzdělávání o další druhy umění a různé esteticko-výchovné aktivity podle zájmu žáků a svých možností.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
si klade za cíl vybavit žáky co nejlépe poznatky důležitými pro preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, vést je ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.
Vzdělávání pro zdraví zahrnuje jednak vlastní tělesnou výchovu a sport, jednak vědomosti a dovednosti týkající se péče o zdraví: biologie člověka, zdravá výživa, prevence onemocnění, apod. Pozornost se věnuje také výchově proti závislostem a proti médii prosazovanému obrazu lidské krásy, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.
Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitou součástí této oblasti vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě dbát na bezpečnost při jakékoli činnosti a být odpovědní za své jednání, aby neohrozili vlastní zdraví i zdraví druhých osob.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.
Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).
Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.
Úroveň osvojení výsledků vzdělávání v tomto oboru odpovídá nižší hodinové dotaci a studijním předpokladům žáků.
Kurikulární rámce odborného vzdělávání rámcového vzdělávacího programu 28-56-E/01 Papírenská výroba zahrnují jeden společný a jeden profilový obsahový okruh. Společný odborný obsahový okruh představuje základ papírenské výroby v daném oboru vzdělání. Profilový obsahový okruh umožní směrovat profesní přípravu žáků do jedné z několika papírenských oblastí, v níž se předpokládá budoucí uplatnění absolventů. Při koncipování a tvorbě ŠVP si škola z profilového okruhu zvolí jeden ze tří začleněných tematických celků (případně si zpracuje další), který rozpracuje v souladu s regionálními požadavky trhu práce, podmínkami školy a možnostmi žáků.
Společný obsahový okruh
TECHNICKÁ ATECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA
Obsahový okruh poskytuje žákům soubor poznatků o základních surovinách a pomocných látkách používaných v papírenské výrobě a o zpracování surovin na papírenské výrobky. Žáci si osvojí si konkrétní techniky a technologické postupy při přejímce a přípravě surovin, při výrobě různých druhů vláknin, při bělicích procesech a regeneraci používaných chemikálií. Získají přehled o způsobech zpracování různých druhů vláknin, výrobě a zpracování papíru a lepenek, kontrole jakosti surovin, polotovarů a hotových výrobků. Žáci jsou vedeni k pečlivé a přesné práci, k dodržování předpisů BOZP, k hospodárnému zacházení se surovinami a energií a minimalizaci vlivu papírenské výroby na životní prostředí.
Profilový obsahový okruh
PAPÍRENSKÁ VÝROBA
Cílem obsahového okruhu je osvojení praktických dovedností a upevnění odborných vědomostí potřebných k výkonu kvalifikované práce v konkrétním úseku papírenské výroby. Profilový obsahový okruh obsahuje tři výběrové tematické celky odpovídající třem základním odvětvím papírenské výroby. Škola si v profilovém obsahovém okruhu vybere dle zaměření a v ŠVP rozpracuje některý z uvedených tematických celků (výroba vláknin, výroba papíru, zpracování papíru), případně na základě požadavků trhu práce (konkrétní papírenské výrobní organizace) navrhne a zpracuje další tematický celek, ve kterém rozšíří a prohloubí odpovídající učivo obsažené v příslušné části základního obsahového okruhu. Žáci jsou při pracovních činnostech vedeni k přesnosti, pečlivosti, k dodržování technologických postupů a předpisů BOZP a k minimalizaci negativních vlivů na pracovní a životní prostředí a zdraví pracovníků.