Vzdělávací program: 29-41-N/03 Technologie a hygiena potravin
Obor vzdělání: 29-41-N/.. Potravinářství
Škola: Vyšší odborná škola potravinářská a Střední průmyslová škola mlékárenská, Štěchovice 4176, Kroměříž
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program vyššího odborného vzdělávání Technologie a hygiena potravin rozvíjí a prohlubuje znalosti a dovednosti studenta získané ve středním vzdělávání a poskytuje všeobecné a odborné vzdělání a praktickou přípravu pro výkon náročných činností.
Vzdělávací program je koncipován na základě současné struktury potravinářské výroby v České republice, přičemž je respektován střednědobý výhled do budoucnosti a přihlédnuto k poptávce na trhu práce po odbornících tohoto odvětví. Jedná se o vzdělávací program oboru vzdělání, ve kterém jsou studenti připravováni pro kvalifikovaný výkon odborných činností související s kontrolou a řízením jakosti v potravinářském průmyslu a bezpečnosti potravin (kontroly výroby a řízení surovin v prvovýrobě a výrobě potravin, sledování ekologických a ekonomických aspektů výroby, provádění laboratorních rozborů chemického, fyzikálně-chemického, biologického, mikrobiologického a senzorického charakteru apod.).
Koncepce vzdělávacího programu vytváří prostor pro realizaci potřeb školy na dotvoření a naplnění profilu absolventa podle požadavků sféry práce a s ohledem na uplatnění absolventů na trhu práce.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit absolventa tak, aby byl uplatnitelný na trhu práce a schopný reagovat na měnící se podmínky na trhu práce.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vzděláváním poskytuje vzdělání jak v oblasti teoretického základu – cizí jazyk, přírodovědné vzdělání, informační a komunikační technologie, tak i odborné.
Důležitou součástí přípravy v cizím jazyce je osvojení si odborné terminologie oboru a jeho aktivní používání.
Přírodovědné vzdělávání zahrnuje učivo chemie, biologie, mikrobiologie a ekologie ve vztahu k potravinářskému zaměření a odborné praxi i v každodenním životě. Nezbytným předpokladem je koordinace přírodovědného vzdělávání se vzděláváním odborným
Ekonomické vzdělávání uvádí studenty do ekonomického myšlení v souvislostech odpovídajících tržnímu hospodářství. Umožňuje poznat základní ekonomické činnosti pro úspěšné uplatnění ve své profesi jak v zaměstnanecké, tak v podnikatelské pozici.
Odborné vzdělávání je koncipováno tak, aby studenti získali potřebné teoretické vědomosti a praktické dovednosti a návyky odborného charakteru v souladu s profesním profilem a požadavky na absolventa pro jejich uplatnění na trhu práce. Chemické a biologické disciplíny poskytují studentům dovednosti potřebné k provádění komplexní analýzy vzorků různých druhů surovin, meziproduktů a hotových výrobků potravinářského průmyslu. Jedná se zejména o tyto disciplíny: fyzikální chemie a instrumentální analýza, analytická chemie, biochemie, chemie potravin a mikrobiologie. V předmětech technologie potravin, technologie a hygiena potravin, prvovýroba potravin, studenti získají přehled o jednotlivých potravinářských technologiích, principech jednotlivých výrob, složení a vlastnostech používaných surovin, jejich skladování a úpravě, což jim umožňuje dobře se orientovat při hodnocení prováděných analýz, porovnávání výsledků, určení chyb a odvozování návrhů na nápravu v technologickém procesu.
Praktická příprava probíhá formou praktických laboratorních cvičení a formou odborné praxe. Odborná praxe studentů probíhá jednak v době školní výuky ve školním poloprovozu, jednak souvisle na pracovištích fyzických nebo právnických osob v době mimo školní výuky. Studenti aplikují získané teoretické vědomosti a praktické dovednosti v praxi, a tím si je i ověřují. Povinný minimální rozsah odborné praxe je vymezen učebním plánem.
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výchova k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků v době výuky platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Požadavky vybrané z těchto předpisů se vztahují k výkonu konkrétních činností, které jsou nutné při realizaci odborné praxe.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany se rozumí:
• Důkladné seznámení studentů s platnými právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s technologickými a pracovními postupy.
• Používání strojů a zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek, které odpovídají bezpečnostním předpisům.
• Používání osobních ochranných pracovních prostředků podle vyhodnocených rizik pracovní činnosti.
• Seznámení studentů s vybranými kapitolami zákona o požární ochraně a vyhlášky o požární prevenci.
• Vykonávání stanoveného dozoru na pracovištích studentů, přičemž stupně dozoru jsou vymezeny na práci pod dozorem a na práci pod dohledem.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní téma praktické výuky je dáno konkrétním tématem praktické výuky v závislosti na jeho charakteru a podmínkách jednotlivých pracovišť, kde studenti příslušný tematický celek plní.
Při absolvování souvislé odborné praxe stanovení příslušného stupně dozoru nad studenty na konkrétním pracovišti je povinností vedoucích pracovníků příslušného podniku na základě smlouvy mezi podnikem a školou.
O této skutečnosti jsou studenti informování před nástupem na odbornou praxi. Studenti jsou poučeni, že po dobu praxe jste povinni respektovat pokyny příslušného pracovníka závodu, dodržovat bezpečnostní předpisy, zásady správné výrobní a hygienické praxe, vnitřní předpisy dané firmy a normy slušného chování. Stejně tak jsou seznámeni s pravidly chování za mimořádných situací.