Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 31-41-N/01 Textilnictví a oděvnictví


Obor vzdělání: 31-41-N/.. Textilnictví


Škola: Vyšší odborná škola oděvního designu a managementu a Střední uměleckoprůmyslová škola textilní, Francouzská 101, Brno


Charakteristika vzdělávacího programu

Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Vzdělávací program  připravuje  absolventy pro  řídící činnosti v textilní a oděvní technologické  praxi. Absolventi získávají  potřebné vzdělání i pro ekonomickou a obchodní oblast textilního průmyslu včetně oděvní výroby a její distribuce. Obsahová náplň učiva předmětů je stavěna nad úroveň učiva střední školy. Odborná náročnost oboru vyplývá z poměrně širokého záběru přes prakticky celou textilní a oděvní problematiku.

Pojetím vzdělávacího programu, skladbou předmětů a jejich obsahovou náplní jsou absolventi disponováni jak pro činnosti zaměstnaneckého typu ve vnitropodnikových útvarech, tak i jako podnikatelé v oboru výroby textilií, resp. výroby oděvů.

Jsou plně adaptabilní v klasických i nejnovějších technologických  procesech a  jejich znalosti  jim umožňují  tyto procesy přímo ovlivňovat a řídit.

Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Struktura obsahu je vyjádřena učebním plánem, který zahrnuje předměty povinné a volitelné.

Do předmětů všeobecně vzdělávacího charakteru patří dva souběžně studované cizí jazyky - anglický a německý (označené jako cizí jazyk I a cizí jazyk II), tělesná výchova, aplikovaná psychologie. Škola vychází z převažujícího zájmu studentů o tyto dva jazyky, v případě zájmu je však schopna jako jeden z jazyků v budoucnu zavést španělský, případně ruský jazyk.

V cizích jazycích jsou intenzivně prohlubovány komunikativní dovednosti nejenom ve  tradičních tematických okruzích, ale i v odborných okruzích učiva, které čerpají zejména z technologické a ekonomické problematiky.

V tělesné výchově se zvyšuje tělesná kondice žáků a upevňují se zdravé návyky v péči o zdraví, jako významný faktor v prevenci zneužívání návykových látek a při volbě zdravého životního stylu.

V aplikované psychologii jsou prohlubovány znalosti získané ze střední školy o vybrané oblasti, potřebné k úspěšnému vedení pracovních týmů a zvládání zátěžových situací.

Do předmětů, svým charakterem již odborných, lze řadit např. pracovní a obchodní právo, dva předměty ekonomického obsahu – obecnou ekonomii a ekonomiku, odborné aplikace PC a řízení kvality. V těchto předmětech získává absolvent znalosti potřebné pro činnosti technicko-ekonomického charakteru v podnikatelské praxi, ale i pro řídící činnosti v personální oblasti.

Odborné předměty textilní a oděvní jsou v učebním plánu zastoupeny textilními a oděvními materiály, textilním zkušebnictvím, textilní chemií, novými druhy textilií, textilní technologií, oděvní technologií, konstrukcí textilií, konstrukcí oděvů, dílenskými cvičeními a textilním a oděvním designem. Tyto předměty prohlubují vědomostní a dovednostní odborný základ, získaný na středoškolské úrovni se zřetelem k organizaci a řídícím činnostem v textilní a oděvní technologické praxi.

Organizace výuky

Studium je organizováno jako tříleté denní studium a je zakončeno absolutoriem podle příslušné právní normy ( § 101, § 102 zák. č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání a § 7, § 8, § 9 vyhl. MŠMT č. 10/2005 Sb. o vyšším odborném vzdělávání).

Organizace výuky odpovídá § 25 zák. č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání a § 3 vyhl. MŠMT č. 10/2005 Sb. o vyšším odborném vzdělávání.

Metody a formy vzdělávací práce volí učitel se zřetelem k charakteru předmětu danému učebním plánem, aktuální situaci v pedagogickém procesu a s ohledem na materiální zabezpečení daného oboru vyššího odborného studia na škole. Přitom preferuje problémový přístup ve výuce a důsledné využívání konkrétních příkladů z výrobní praxe. Některé předměty jsou dle vyznačení v učebním plánu vyučovány formou přednášek nebo kombinací přednáška/cvičení, část zejména odborných předmětů je vyučována formou cvičení.

Výrazná samostatnost studentů se předpokládá především v předmětu „Odborné aplikace PC“ a vypracování tzv. „semestrálních prací“ zadávaných v předmětech :

-      Odborné aplikace PC

-      Cizí jazyk

-      Konstrukce textilií

-      Konstrukce oděvů, Oděvní technologie

-      Textilní zkušebnictví

-      Dílenská cvičení


Studenti při samostatné práci využívají i internetu, knižního fondu odborné knihovny školy a archivu absolventských prací. Ve výjimečných a zdůvodnitelných případech se umožňuje studentům i využití individuálního studijního plánu s přesně vymezenými pravidly dohodnutými s vyučujícími předmětů a schváleného ředitelem školy.

V posledním studijním období (letní období 3. ročníku) se zařazuje i deset konzultačních dnů tvořících součást přípravy studentů na vykonání absolutoria v odborných předmětech a zvoleném cizím jazyku.

Pro výuku odborných předmětů jsou k dispozici specializované učebny, dílny a laboratoře včetně učeben výpočetní techniky s potřebným programovým vybavením pro praktické aplikace. Škola disponuje obsáhlými sbírkami odborných učebních pomůcek. Pro vypracovávání konspektů, protokolů a laboratorních úloh je žákům volně k dispozici výpočetní technika.

Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci

Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je i problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygiena práce a požární ochrany. Součástí praxe je školení z oblasti BOZP a PO, které absolvuje každý student a akceptování pravidel stvrzuje podpisem.

Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany se rozumí :

-      důkladné seznámení žáků s platnými právními a ostatními předpisy k zajištění BOZP,

-      používání strojů, zařízení a pracovních pomůcek, které odpovídají bezpečnostním předpisům,

-      vykonávání stanoveného dozoru na pracovištích studentů při předmětu dílenská cvičení. Stanoveným dozorem se rozumí práce pod dohledem, kdy osoba pověřená dohledem zkontroluje studenta před zahájením cvičení a v průběhu činnosti provádí kontrolu občasnou.

Odborná praxe a závěrečná práce absolventů

Cílem odborné praxe, v průběhu které vypracovává student absolventskou práci, je praktická aplikace nabytých vědomostí a dovedností.

Témata jsou koncipována ve spolupráci školy s podnikatelskými subjekty (podniky, obchodní společnosti, soukromí podnikatelé, výzkumné ústavy a organizace zajišťující služby), pro které bude práce z oblasti např. technologické racionalizace, organizace výroby, výrobních postupů apod., řešena. Z řad vyučujících odborníků je jmenován vedoucí práce, konzultantem je obvykle pracovník podnikatelského subjektu, u kterého žák  koná odbornou praxi.

Podmínky přijetí

Vycházejí z platných právních předpisů (§ 93 zák. č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání).

Studium je určeno pro absolventy různých typů středních škol, kde studium je zakončeno maturitní zkouškou.

Způsobilost ke studiu v oboru ověřuje lékař s ohledem zejména na zrakovou ostrost, případné poruchy barvocitu, chronická zánětlivá a alergická onemocnění dýchacích cest a kůže, zvláště rukou.

Zdravotní požadavky na uchazeče o studium daného oboru vyplývají ze specifik studijního oboru. Podle učebních dokumentů včetně profilu absolventa nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména:

-      přecitlivělostí na textilní materiály, případně jejich chemické úpravy (týká se výuky, ale i předpokladu kontaktu s těmito látkami při výkonu povolání),

-      prognosticky závažnými a nekompenzovanými formami epilepsie a epileptických syndromů s kolapsovými stavy.


Uchazeči jsou přijímáni ke studiu na základě úspěšného vykonání přijímací zkoušky sestávající z :

-      testu z matematiky

-      testu z cizího jazyka (anglický jazyk a německý jazyk)

-      zohlednění výsledků maturitní zkoušky

-      pohovoru se zohledněním dalších skutečností dle § 94, odst.3, bod c) zákona č. 561/2004 Sb.

Zpět