Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
31-43-L/51 Oděvnictví
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ
Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: vzdělávání a komunikace v českém jazyce, vzdělávání a komunikace v cizím jazyce, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.
Některé školy mají zařazeny do svých školních vzdělávacích programů vzdělávací oblasti společenskovědní vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, matematické vzdělávání a vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
rozvíjí a doplňuje vzdělání žáků v českém jazyce na úroveň středního vzdělání s maturitní zkouškou tak, aby žáci dokázali psát a mluvit kultivovaně, aby byli schopni používat jazyk jako spolehlivý nástroj svého myšlení i komunikace (sdělování) s jinými lidmi. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Rozvíjejí se také jejich osobnostní a sociální kompetence. Rovněž se učí vnímat jazyk jako nositele umění a krásy, a to především v uměleckých textech. Součástí českého jazyka je i budování mediální gramotnosti žáků, která je založena na poznatcích o jazyce a publicistice. Mediální gramotnost znamená schopnost žáků zaujímat kritický přístup k mediálním obsahům, schopnost rozeznat způsoby práce jednotlivých masových médií (tisk, televize, rozhlas) a učí je odolávat mediálnímu ovlivňování.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
připravuje žáky na život v multikulturní společnosti (společnost složená z různorodých skupin a komunit), na komunikaci s lidmi hovořícími cizími jazyky, učí je kriticky využívat cizojazyčné zdroje pro jejich soukromý a hlavně i pro profesní život. Rozšiřuje jejich znalosti o světě a o kultuře jiných národů. Učí žáky vnímat zvláštnosti myšlení, vyjadřování a chování příslušníků jiných národů a reagovat na ně, tyto zvláštnosti náležitě tolerovat a oceňovat.
Vede žáky k celoživotnímu jazykovému vzdělávání a zdokonalování, které je jednou ze základních potřeb člověka dnešní doby.
Žáci se ve výuce setkají minimálně s jedním cizím jazykem a naváží v něm na to, co si již osvojili v předchozím vzdělání..
SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
připravuje žáky na soukromý a hlavně veřejný aktivní a odpovědný život. Vede je k hlubšímu pochopení světa: k porozumění společnosti, v níž žijí, a politice – v jejích projevech na domácí půdě i v zahraničí. Kultivuje historické a právní vědomí žáků a rozvíjí jejich občanské názory a postoje. Žáci se učí rozumět zásadám a principům demokracie, jejímu chápání lidských práv a uvědomovat si také problémy demokracie v současnosti – v době globalizace. Jsou vedeni ke kritické toleranci, ke kritickému myšlení, k tomu, aby se zbavovali předsudků vůči jiným lidem, komunitám nebo sociálním skupinám. Usiluje se o to, aby si žáci vážili života, materiálních i duchovních hodnot, vytvořených v dnešní době i v dobách minulých.
Společenskovědní vzdělávání se podílí významnou měrou na budování mediální gramotnosti žáků, tzn. vede je k tomu, aby byli schopni odolávat mediální manipulaci a vhodně využívat masová média pro svou zábavu i poučení.
Doplňuje a rozšiřuje se vzdělání, které žáci získali ve studiu oborů středního vzdělání s výučním listem tak, aby byli schopni zvládnout požadavky maturitní zkoušky z občanského základu.
PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky hlouběji rozumět jevům, dějům, principům a zákonům vybraných oblastí živé i neživé přírody a vede je k odpovědnosti a jednání podle zásad udržitelného rozvoje. Skládá se ze tří složek – fyzikální, chemické, biologické a ekologické.
Navazuje na vědomosti, které žáci získali v předchozím studiu a dále je prohlubuje, zejména s ohledem na potřeby studovaného oboru a budoucí profese.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má v odborném školství dvojí funkci: rozvíjí na náležitou středoškolskou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) pro uplatnění v praktickém soukromém životě, ale také poskytuje matematické poznatky jako nástroje pro osvojení vědomostí a dovedností v odborné složce vzdělávání. Navazuje na matematické vzdělávání ve tříletých oborech, avšak učí žáky řešit náročnější úlohy a problémy.
Škola může zařadit matematické vzdělávání do ŠVP také jako přípravu k profilové části maturitní zkoušky.
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
výrazně kultivuje osobnost žáků, učí je rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách – od krásy živé přírody, neživé přírody až po krásu v umění a v užitém umění, včetně krásy techniky a kulturní krajiny. Rozvíjí kladný vztah žáků k materiálním a duchovním hodnotám, k lidské práci a k talentu v nich obsaženým. V neposlední řadě učí žáky rozlišovat a oceňovat skutečné a hodnotné umění od konzumního braku a nehodnotné produkce různých masových médií.
Základem obsahů vzdělávání je především slovesné umění; žáci se učí interpretovat literární texty různých žánrů (vyjadřovat se o svých prožitcích, o obsahu a formě, o různých souvislostech textů), včetně vybraných děl náročnějších, tvořících součást klasického fondu domácí literatury i literatury světové.
Jiné složky umění zařazuje škola do obsahů ŠVP v různém rozsahu a obsahu podle svých specifických záměrů a rovněž v souvislosti s daným oborem vzdělání.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
má co nejvíce rozvinout a podpořit takové postoje a jednání žáků, které povedou ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.
Významnou složkou tohoto rámce je vlastní tělesná výchova, která směřuje k pozitivnímu prožívání pohybu i sportování a kultivuje projevy žáků v této oblasti.
Žáci se učí náležitě vnímat a respektovat potřeby svého těla v jeho tělesné, duševní a sociální jednotě a rozumět tomu, jak působí výživa, životní prostředí, hygiena, pohybové aktivity, kladné city, nepříjemné prožitky, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy atp. na zdraví. Důraz se klade na výchovu proti závislostem a proti médii prosazovanému kultu krásného těla, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.
Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitými obsahy této složky vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě pečovat o bezpečnost při každé své činnosti být odpovědný za své jednání.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH –
má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.
Vzdělávání navazuje na dovednosti získané v předchozím oboru vzdělání s výučním listem a na reálné dovednosti žáků. Žáci si prohloubí osvojené dovednosti, naučí se používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení používaného v příslušné profesní oblasti).
Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.
KONSTRUKČNÍ PŘÍPRAVA
Cílem obsahového okruhu je poskytnout žákům vědomosti a dovednosti pro převedení výtvarných návrhů oděvů do technických nákresů a popisů, zkonstruování a rozmodelování základních střihů dílů a součástí oděvů. Žáci se učí zhotovovat šablony, sestavovat polohové plány a stanovovat spotřebu materiálu pro konkrétní oděvy a stanovené množství oděvů. Provádějí odborné výpočty, využívají prostředky informačních a komunikačních technologií a pracují se speciálními aplikačními programy. Učivo umožňuje rozvíjet logické myšlení žáků, jejich estetické cítění, tvořivost a představivost, vede je k pečlivosti, přesnosti a samostatnosti.
Žáci vyjadřují představu o oděvech jednoduchým skicováním v návrhu i nákresu, zjišťují a zaznamenávají míry zákazníků pro individuální výrobu oděvů a pracují s velikostním sortimentem oděvů pro průmyslovou výrobu. Pro košile, sukně, kalhoty, halenky, šaty, vesty saka a pláště zhotovují technické nákresy, sestavují technické popisy, konstruují základní střihy, provádějí modelové úpravy, zhotovují střihy nebo šablony, stanovují spotřebu materiálu.
TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA
Obsahový okruh zahrnuje vědomosti a dovednosti k zpracování technologické dokumentace pro výrobu oděvů. Žáci se učí rozpoznávat oděvní materiály, jejich vlastnosti a vhodnost jejich použití pro konkrétní oděvní výrobky, osvojují si běžně používané technologie zhotovování částí oděvů a oděvů při individuální i v průmyslové výrobě. Získávají znalosti a dovednosti potřebné pro přípravu výroby z hlediska sestavování konkrétních technologických postupů pro základní druhy oděvních výrobků a z hlediska organizace a řízení oděvní výroby. Používají prostředky informačních a komunikačních technologií pro sestavování technologických postupů, přitom využívají vědomosti a dovednosti z obsahového okruhu oděvní techniky pro volbu strojů a zařízení vhodných pro zpracování konkrétních oděvních materiálů a výrobu konkrétních oděvů.
Žáci rozlišují textilie podle původu materiálu, způsobu výroby, vlastností, vzhledu a omaku, určují použití různých druhů vrchových, vložkových, podšívkových a kapsových materiálů, určují použití drobné přípravy (např. nití, stuh, zapínadel apod.). Pro zhotovování košil, sukní, kalhot, halenek, šatů, vest, sak a plášťů sestavují soupisy základních operací a pracovních postupů k jejich výrobě, sestavují technologické postupy pro individuální a průmyslovou výrobu oděvů.
ODĚVNÍ TECHNIKY
Cílem obsahového okruhu je rozšířit a prohloubit znalosti a dovednosti převážně praktického charakteru pro zhotovení oděvů, upevnit znalosti a získat jistotu pro sestavování technologických a pracovních postupů a pro řízení výroby. Žáci si rozšiřují a prohlubují své intelektové a manuální dovednosti k stříhání oděvních materiálů, ručnímu a strojovému šití, tvarování a dokončování oděvů. Pracují s nejčastěji používanými oděvními stroji a zařízením, rozšiřují si vědomosti o jejich funkcích, získávají vědomosti o vhodnosti použití strojů pro výrobu konkrétních oděvních výrobků. Žáci jsou vedeni k tomu, aby se řídili předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a k dodržování zásad požární prevence.
Žáci ovládají techniku stříhání oděvního materiálu a ručního šití. Šijí na základních druzích strojů, stroje čistí, provádějí jejich běžnou údržbu a odstraňují běžné závady. Ovládají techniku ručního žehlení, volí vhodné postupy žehlení podle zpracovávaného materiálu v předvýrobním, výrobním a konečném žehlení; k tvarování částí výrobků a výrobků používají žehlicí, podlepovací a fixační stroje a zařízení.
ZHOTOVOVÁNÍ ODĚVŮ
Obsahový okruh má převážně praktický charakter. Využívá vědomostí a dovedností z ostatních obsahových okruhů a přináší žákům jistotu při sestavování optimálních technologických postupů pro výrobu oděvů průmyslovým i individuálním způsobem. Žáci zhotovují části oděvů a oděvy, používají běžné pracovní postupy. Důležité jsou i zkušenosti a vědomosti o vhodnosti použití strojů a zařízení pro zhotovování konkrétních oděvních výrobků a o vhodnosti použití konkrétních postupů pro zpracovávané oděvní materiály. Žáci jsou vedeni k uplatňování estetiky a plnění požadavků na kvalitu oděvních výrobků. Obsahový okruh umožňuje i vhled do činností odborného řízení procesů oděvní výroby.
Při individuálním způsobu výroby oděvů žáci oděvní materiály připravují ke stříhání a materiály stříhají, s průmyslovým způsobem oddělování materiálu se seznamují. Zhotovují části oděvů a provádějí jejich montáž podle stanovených pracovních postupů. Provádějí rozbory vad oděvních výrobků a navrhují způsob jejich odstranění, uplatňují postupy a metody kontroly kvality na jednotlivých úsecích výroby oděvů. Dodržují ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární prevence a stanovené technologické postupy, organizují si práci na pracovišti, hospodárně nakládají s energiemi a materiály.
Škola může ŠVP zaměřit např. na podnikání, konstruování oděvů, technologii oděvů, aplikaci informačních a komunikačních technologií v oděvnictví apod. rozšířením a prohloubením učiva v příslušných obsahových rámcích RVP.