Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
31-58-H/01 Krejčí
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ
Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: vzdělávání a komunikace v českém jazyce, vzdělávání a komunikace v cizím jazyce, společenskovědní vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
učí žáky výstižně a správně komunikovat (sdělovat myšlenky) ústně i písemně, a to především v často se vyskytujících životních a pracovních situacích. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Pracují s texty různého charakteru, aby si upevnili a zlepšili čtenářské dovednosti a uměli pracovat s informacemi. Rozvíjejí se také jejich osobnostní a sociální kompetence – myslí se tím schopnost učit se, pracovat na své budoucnosti, žít s jinými lidmi atp.
Rovněž se učí vnímat jazyk jako nositele umění a krásy.
Součástí českého jazyka je i budování základní mediální gramotnosti žáků. Mediální gramotnost znamená schopnost žáků zaujímat kritický přístup k mediálním obsahům (programům televize, rozhlasu, k internetu, tisku,…), schopnost hledat si v nich hodnotnou zábavu nebo poučení a nenechat se jimi ovládat.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
připravuje žáky na život v multikulturní společnosti (společnost složená z různorodých skupin lidí), na komunikaci s lidmi hovořícími cizími jazyky, učí je kriticky využívat cizojazyčné zdroje pro jejich soukromý a hlavně i pro profesní život. Rozšiřuje jejich znalosti o světě a kultuře jiných národů.
Vede žáky k celoživotnímu jazykovému vzdělávání a zdokonalování, které je jednou ze základních potřeb člověka dnešní doby.
Žáci se setkají s jedním cizím jazykem ve výuce a naváží v něm na to, co si již osvojili v základním vzdělávání. Pouze v oboru vzdělání kuchař-číšník je zařazen i druhý cizí jazyk, který si žáci osvojí jen na nejzákladnější úrovni.
SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
vede žáky k porozumění společnosti, v níž žijí, aby se do ní dovedli dobře začlenit, a k porozumění politice, aby ji dokázali v zájmu svém a v demokratickém smyslu ovlivnit. Doplňuje jejich nejpotřebnější poznatky o právu a hospodářství, učí je rozlišovat dobro od zla a rozhodovat se uvážlivě a odpovědně. Vysvětluje jim, co pro ně znamená demokracie, jaké má zásady, co od nich demokratické jednání vyžaduje, jak mohou hájit svá práva nebo jaké jsou jejich občanské i lidské povinnosti.
Vede žáky k tomu, aby neměli předsudky vůči jiným lidem, národům, rasám, náboženstvím atp. Učí je uvážlivě nakládat s penězi a řešit jejich finanční a sociální záležitosti (finanční gramotnost). Cvičí dovednost žáků orientovat se v nabídce masových médií (tisk, rozhlas, televize, internet), kriticky k nim přistupovat a nenechat se jimi ovládat (mediální gramotnost).
PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky rozumět jevům, dějům, principům a zákonům vybraných oblastí živé i neživé přírody, využívat přírodovědných znalostí a dovedností jak v soukromí, tak hlavně v budoucí profesi. Vede žáky k odpovědnosti a k jednání podle zásad udržitelného rozvoje. Skládá se z fyzikální, chemické a biologicko-ekologické složky.
V jednotlivých oborech vzdělání jsou rozdílné nároky na jednotlivé složky přírodovědného vzdělávání, ale v RVP všech oborů vzdělání kategorie H je uvedena jen jedna, a to nejnižší úroveň jednotlivých složek přírodovědného vzdělávání. Pokud obor vzdělání vyžaduje v některé ze shora uvedených složek hlubší vzdělání, předpokládá se, že škola v příslušném ŠVP rozšíří přírodovědné vzdělávání na potřebnou míru.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má v odborném školství dvojí funkci: rozvíjí na potřebnou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) pro uplatnění v praktickém soukromém životě, ale také poskytuje matematické poznatky pro osvojení vědomostí a dovedností v odborné složce vzdělávání. Rovněž učí žáky myslet, řešit praktické problémy, rozvíjí schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat s finančními prostředky (vytváří jejich finanční gramotnost).
Matematické vzdělávání je předpokladem pro případnou budoucí rekvalifikaci a celoživotní vzdělávání.
Základ matematického vzdělávání, který je uveden v RVP příslušného oboru vzdělání, může škola doplnit tak, aby to odpovídalo jejím specifickým záměrům, koncepci daného ŠVP a potřebám jejich žáků v odborných vyučovacích předmětech.
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky rozumět kráse v jejích nejrůznějších podobách – od krásy živé přírody, neživé přírody až po krásu v umění a v užitém umění, včetně krásy techniky a kulturní krajiny. Rozvíjí kladný vztah žáků k hodnotám lidské práce a k talentu, který je obsažen v umění. V neposlední řadě učí žáky rozlišovat a oceňovat skutečné a hodnotné umění a dobrou zábavu od té nabídky, která lidi neobohacuje, naopak jim může výrazně uškodit.
Základem obsahů vzdělávání je především umělecká literatura a práce s textem; žáci se učí vyjadřovat své prožitky, interpretovat texty (vyjadřovat se k jejich obsahové i formální stránce a k různým souvislostem textů).
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
si klade za cíl vybavit žáky co nejlépe poznatky důležitými pro preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, vést je ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.
Vzdělávání pro zdraví zahrnuje jednak vlastní tělesnou výchovu a sport, jednak vědomosti a dovednosti týkající se péče o zdraví: biologie člověka, zdravá výživa, prevence onemocnění, apod. Pozornost se věnuje také výchově proti závislostem a proti médii prosazovanému obrazu lidské krásy, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.
Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitou součástí této oblasti vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě dbát na bezpečnost při jakékoli činnosti a být odpovědní za své jednání, aby neohrozili vlastní zdraví i zdraví druhých osob.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.
Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).
Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.
EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
poskytne žákům základní odborné znalosti z oblasti ekonomiky, které jim umožní efektivní jednání a hospodárné chování. Žáci se naučí orientovat se v ekonomických souvislostech a osvojí si ekonomický způsob myšlení.
Žáci jsou připravováni na možnost samostatného podnikání v oboru. Získají poznatky o možnostech podnikání v oboru a o povinnostech podnikatele. Získávají základní znalosti o hospodaření podniku, naučí se vypočítat mzdy a pojištění, zorientují se v daňové soustavě.
Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem Člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.
KONSTRUKČNÍ PŘÍPRAVA
Obsahový okruh vymezuje požadavky na vědomosti a dovednosti potřebné pro řešení konstrukcí základních druhů dámských a/nebo pánských oděvů nepodšitých a podšitých. Učivo zahrnuje také potřebné poznatky z anatomie lidského těla, informace o velikostních soustavách a základy modelování. Pro potřeby individuální výroby oděvů se žáci učí zpracovávat technické nákresy. Obsahový okruh má vazbu na matematické vzdělávání (uplatnění aritmetických a geometrických aplikací) a na oblast informačních a komunikačních technologií. Důraz se klade na přesnost konstrukce a rýsování (správnost měření tělesných rozměrů, výpočty vzorců, vytažení obrysů konstrukce).
Při individuální výrobě oděvů žáci vyjadřují představu o oděvu na postavě jednoduchým skicováním v návrhu i nákresu, měří stanoveným způsobem postavu zákazníka a zaznamenávají míry, využívají znalosti o velikostním sortimentu oděvů. Konstruují základní střihy dámských a/nebo pánských oděvů, aplikují poznatky ze základů modelování, zhotovují střihy nebo šablony, stanovují spotřebu materiálu. Čtou s porozuměním informace z technických nákresů a technických popisů, ze střihu nebo střihové šablony.
TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA
Cílem obsahového okruhu je poskytnout žákům ucelenou soustavu poznatků o oděvních materiálech a technologických postupech používaných v individuální a průmyslové výrobě oděvů. Žáci se seznamují s oděvními materiály, jejich vlastnostmi a použitím pro konkrétní oděvní výrobky, a tyto poznatky uplatňují při zhotovování oděvů. Seznamují se s běžně používanými technologiemi zhotovování oděvů dámských a/nebo pánských nepodšitých a podšitých. Pro individuální výrobu oděvů se učí zpracovávat technické popisy a sestavovat konkrétní technologické postupy (volba oděvního materiálu a výrobního zařízení pro konkrétní druh oděvního výrobku, sled pracovních operací).
Žáci rozlišují textilie podle původu materiálu a způsobu výroby, vlastností, vzhledu a omaku, rozpoznávají drobnou přípravu (např. nitě, stuhy, zapínadla apod.). Čtou s porozuměním soupisy základních operací a pracovních postupů k výrobě konkrétních výrobků, sestavují technologické postupy pro individuální výrobu oděvů.
ODĚVNÍ TECHNIKY
Cílem obsahového okruhu je poskytnout žákům znalosti a dovednosti převážně praktického charakteru pro zhotovování oděvů. Těžiště spočívá v získání intelektových a manuálních dovedností pro zvládnutí technik stříhání oděvních materiálů, ručního a strojového šití, žehlení a tvarování oděvů a dokončovacích prací. Žáci se učí ovládat nejčastěji používané oděvní stroje a zařízení, seznamují se s jejich funkcí, provádět základní údržbu a odstraňovat běžné závady, získávají vědomosti o vhodnosti jejich použití pro zpracovávaný oděvní materiál a vyráběný oděv. Zvládnutí uvedených technik vytváří základ pro zvládnutí dovedností zhotovovat oděvy. Žáci jsou vedeni k tomu, aby se řídili předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a k dodržování zásad požární prevence.
Žáci ovládají techniku stříhání oděvního materiálu, ručního šití. Šijí na základních druzích strojů, stroje čistí a provádějí jejich běžnou údržbu. Ovládají techniku ručního žehlení, volí vhodné postupy žehlení podle zpracovávaného materiálu v předvýrobním, výrobním a konečném žehlení, k tvarování částí výrobků a výrobků používají žehlicí, podlepovací a fixační stroje a zařízení.
ZHOTOVOVÁNÍ ODĚVŮ
Cílem obsahového okruhu je poskytnout žákům komplex intelektových a manuálních dovedností praktického charakteru potřebných pro zhotovování oděvů. Učivo zaměřené na zhotovování částí oděvů se stává zdrojem základních dovedností pro zhotovování oděvů dámských a/nebo pánských nepodšitých a podšitých v individuální i průmyslové výrobě. Doporučuje se klást důraz na rozvoj aplikačních dovedností a na pochopení souvislostí jednotlivých operací od vstupu materiálu do výroby až po hotový výrobek. Žáci jsou vedeni k uplatňování estetiky a plnění požadavků na kvalitu oděvních výrobků. Obsahový okruh také přispěje rozvoji komunikativních dovednosti žáků – žáci jsou vedeni k profesionálnímu jednání se zákazníky.
Žáci připravují oděvní materiál ke stříhání, pokládají střihy nebo šablony na materiál podle pravidel v individuální výrobě, v průmyslové výrobě podle použité technologie, materiál nastříhají. Zhotovují části oděvů a provádějí jejich montáž podle stanovených pracovních postupů. Tvarují rozpracované a hotové výrobky žehlením, podlepováním, fixací. Posuzují kvalitu rozpracovaných nebo hotových výrobků, identifikují vady a jejich příčiny, vady odstraňují a oděvy dokončují. Dodržují ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární prevence a stanovené technologické postupy, organizují si práci na pracovišti, hospodárně nakládají s energiemi a materiály.
Škola může ŠVP zaměřit např. na dámské oděvy (žáci se učí zhotovovat sukně, kalhoty, halenky, šaty, saka a pláště), na pánské oděvy (žáci se učí zhotovovat kalhoty, vesty, saka, pláště a bundy), na oděvy dámské a pánské (žáci se učí zhotovovat kalhoty, saka, pláště a dva další druhy oděvů, např. sukně, halenky, šaty, vesty) apod. Žáci se mohou učit zhotovovat další výrobky, např. prádlo a jiné šité výrobky, opravovat oděvy.