Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
31-62-H/01 Výrobce pokrývek hlavy
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ
Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: vzdělávání a komunikace v českém jazyce, vzdělávání a komunikace v cizím jazyce, společenskovědní vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
učí žáky výstižně a správně komunikovat (sdělovat myšlenky) ústně i písemně, a to především v často se vyskytujících životních a pracovních situacích. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Pracují s texty různého charakteru, aby si upevnili a zlepšili čtenářské dovednosti a uměli pracovat s informacemi. Rozvíjejí se také jejich osobnostní a sociální kompetence – myslí se tím schopnost učit se, pracovat na své budoucnosti, žít s jinými lidmi atp.
Rovněž se učí vnímat jazyk jako nositele umění a krásy.
Součástí českého jazyka je i budování základní mediální gramotnosti žáků. Mediální gramotnost znamená schopnost žáků zaujímat kritický přístup k mediálním obsahům (programům televize, rozhlasu, k internetu, tisku,…), schopnost hledat si v nich hodnotnou zábavu nebo poučení a nenechat se jimi ovládat.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
připravuje žáky na život v multikulturní společnosti (společnost složená z různorodých skupin lidí), na komunikaci s lidmi hovořícími cizími jazyky, učí je kriticky využívat cizojazyčné zdroje pro jejich soukromý a hlavně i pro profesní život. Rozšiřuje jejich znalosti o světě a kultuře jiných národů.
Vede žáky k celoživotnímu jazykovému vzdělávání a zdokonalování, které je jednou ze základních potřeb člověka dnešní doby.
Žáci se setkají s jedním cizím jazykem ve výuce a naváží v něm na to, co si již osvojili v základním vzdělávání. Pouze v oboru vzdělání kuchař-číšník je zařazen i druhý cizí jazyk, který si žáci osvojí jen na nejzákladnější úrovni.
SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
vede žáky k porozumění společnosti, v níž žijí, aby se do ní dovedli dobře začlenit, a k porozumění politice, aby ji dokázali v zájmu svém a v demokratickém smyslu ovlivnit. Doplňuje jejich nejpotřebnější poznatky o právu a hospodářství, učí je rozlišovat dobro od zla a rozhodovat se uvážlivě a odpovědně. Vysvětluje jim, co pro ně znamená demokracie, jaké má zásady, co od nich demokratické jednání vyžaduje, jak mohou hájit svá práva nebo jaké jsou jejich občanské i lidské povinnosti.
Vede žáky k tomu, aby neměli předsudky vůči jiným lidem, národům, rasám, náboženstvím atp. Učí je uvážlivě nakládat s penězi a řešit jejich finanční a sociální záležitosti (finanční gramotnost). Cvičí dovednost žáků orientovat se v nabídce masových médií (tisk, rozhlas, televize, internet), kriticky k nim přistupovat a nenechat se jimi ovládat (mediální gramotnost).
PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky rozumět jevům, dějům, principům a zákonům vybraných oblastí živé i neživé přírody, využívat přírodovědných znalostí a dovedností jak v soukromí, tak hlavně v budoucí profesi. Vede žáky k odpovědnosti a k jednání podle zásad udržitelného rozvoje. Skládá se z fyzikální, chemické a biologicko-ekologické složky.
V jednotlivých oborech vzdělání jsou rozdílné nároky na jednotlivé složky přírodovědného vzdělávání, ale v RVP všech oborů vzdělání kategorie H je uvedena jen jedna, a to nejnižší úroveň jednotlivých složek přírodovědného vzdělávání. Pokud obor vzdělání vyžaduje v některé ze shora uvedených složek hlubší vzdělání, předpokládá se, že škola v příslušném ŠVP rozšíří přírodovědné vzdělávání na potřebnou míru.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má v odborném školství dvojí funkci: rozvíjí na potřebnou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) pro uplatnění v praktickém soukromém životě, ale také poskytuje matematické poznatky pro osvojení vědomostí a dovedností v odborné složce vzdělávání. Rovněž učí žáky myslet, řešit praktické problémy, rozvíjí schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat s finančními prostředky (vytváří jejich finanční gramotnost).
Matematické vzdělávání je předpokladem pro případnou budoucí rekvalifikaci a celoživotní vzdělávání.
Základ matematického vzdělávání, který je uveden v RVP příslušného oboru vzdělání, může škola doplnit tak, aby to odpovídalo jejím specifickým záměrům, koncepci daného ŠVP a potřebám jejich žáků v odborných vyučovacích předmětech.
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky rozumět kráse v jejích nejrůznějších podobách – od krásy živé přírody, neživé přírody až po krásu v umění a v užitém umění, včetně krásy techniky a kulturní krajiny. Rozvíjí kladný vztah žáků k hodnotám lidské práce a k talentu, který je obsažen v umění. V neposlední řadě učí žáky rozlišovat a oceňovat skutečné a hodnotné umění a dobrou zábavu od té nabídky, která lidi neobohacuje, naopak jim může výrazně uškodit.
Základem obsahů vzdělávání je především umělecká literatura a práce s textem; žáci se učí vyjadřovat své prožitky, interpretovat texty (vyjadřovat se k jejich obsahové i formální stránce a k různým souvislostem textů).
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
si klade za cíl vybavit žáky co nejlépe poznatky důležitými pro preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, vést je ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.
Vzdělávání pro zdraví zahrnuje jednak vlastní tělesnou výchovu a sport, jednak vědomosti a dovednosti týkající se péče o zdraví: biologie člověka, zdravá výživa, prevence onemocnění, apod. Pozornost se věnuje také výchově proti závislostem a proti médii prosazovanému obrazu lidské krásy, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.
Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitou součástí této oblasti vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě dbát na bezpečnost při jakékoli činnosti a být odpovědní za své jednání, aby neohrozili vlastní zdraví i zdraví druhých osob.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.
Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).
Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.
EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
poskytne žákům základní odborné znalosti z oblasti ekonomiky, které jim umožní efektivní jednání a hospodárné chování. Žáci se naučí orientovat se v ekonomických souvislostech a osvojí si ekonomický způsob myšlení.
Žáci jsou připravováni na možnost samostatného podnikání v oboru. Získají poznatky o možnostech podnikání v oboru a o povinnostech podnikatele. Získávají základní znalosti o hospodaření podniku, naučí se vypočítat mzdy a pojištění, zorientují se v daňové soustavě.
Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem Člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.
VÝTVARNÁ A KONSTRUKČNÍ PŘÍPRAVA
Cílem obsahového okruhu je naučit žáky převést výtvarný návrh (nákres, náčrt) nebo předlohu (vzor) pokrývky hlavy do střihové dokumentace. Žáci střihy konstruují, zhotovují střihy nebo šablony, sestavují polohové plány a stanovují spotřebu materiálu pro konkrétní pokrývku hlavy a stanovené množství výrobků. Učivo umožňuje rozvíjet estetické cítění a tvořivost žáků, jejich představivost a vyjadřování k daným tématům, vede je k pečlivosti, přesnosti a samostatnosti při zpracování dokumentace.
Při individuální výrobě vyjadřují žáci představu o pokrývce hlavy jednoduchým skicováním v návrhu i nákresu, měří a zaznamenávají stanoveným způsobem míry zákazníka, využívají znalosti o velikostním sortimentu pokrývek hlavy. Konstruují a zhotovují základní střihy dámských, pánských a dětských pokrývek hlavy, stanovují spotřebu materiálu. Čtou s porozuměním informace z nákresů, ze střihu nebo střihové šablony.
TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA
Obsahový okruh zahrnuje vědomosti a dovednosti z oblasti výroby pokrývek hlavy a z organizace výrobních procesů. Žáci se učí rozpoznávat oděvní textilie, drobnou přípravu, plstěné polotovary a jiné materiály, jejich vlastnosti a určovat vhodnost jejich použití pro konkrétní výrobky. Dále se učí využívat vědomostí o strojích a zařízeních vhodných pro zpracování konkrétních materiálů na konkrétní výrobky. Získávají znalosti běžně používaných technologií zhotovování pokrývek hlavy při individuální i hromadné výrobě. Osvojují si znalosti a dovednosti potřebné pro přípravu výroby z hlediska sestavování konkrétních technologických a pracovních postupů i z hlediska organizace výrobních procesů.
Žáci rozlišují textilie podle původu materiálu, způsobu výroby, vlastností, vzhledu a omaku, rozpoznávají drobnou přípravu. Čtou s porozuměním soupisy základních operací a pracovních postupů k výrobě konkrétních výrobků, sestavují technologické postupy pro individuální výrobu pokrývek hlavy. Přitom uplatňují vědomosti o používaných strojích a zařízení.
ZHOTOVOVÁNÍ POKRÝVEK HLAVY
Cílem obsahového okruhu je poskytnout žákům intelektové a manuální dovednosti praktického charakteru pro zhotovování pokrývek hlavy. Těžiště spočívá ve zvládnutí technik stříhání materiálů, šití a tvarování pokrývek hlavy a ve zhotovování různých druhů pokrývek běžně používanými technologiemi. Žáci ovládají nejčastěji používané stroje a zařízení, chápou jejich funkci, provádějí základní údržbu a odstraňují běžné závady, získávají vědomosti o vhodnosti jejich použití pro zpracovávaný druh materiálu a zhotovovaný výrobek. Zvládnutí uvedených technik vytváří základ dovedností zhotovovat pokrývky hlavy individuálním i hromadným způsobem. Žáci jsou vedeni k tomu, aby se řídili předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a k dodržování zásad požární prevence.
Žáci připravují materiál ke stříhání, materiál nastříhají podle pravidel v individuální výrobě, v průmyslové výrobě podle použité technologie. Zhotovují pokrývky hlavy podle stanovených pracovních postupů – sešívají a tvarují rozpracované výrobky, hotové výrobky tvarují. Posuzují kvalitu rozpracovaných i hotových výrobků, identifikují vady a jejich příčiny, vady odstraňují. Dodržují ustanovení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, požární prevenci a stanovené technologické postupy. Organizují si práci na pracovišti, hospodárně nakládají s energiemi a materiály.
Škola může ŠVP zaměřit např. na modelovou výrobu, zakázkovou výrobu, průmyslovou výrobu při výrobě pánských a dámských plstěných klobouků, šitých čepic a klobouků, pletených baretů apod.