Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
33-56-E/01 Truhlářská a čalounická výroba
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ
Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: Jazykové vzdělávání – český jazyk, občanský vzdělávací základ, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.
Výuka cizího jazyka není v těchto oborech povinná, škola však může do ŠVP cizí jazyk zařadit.
JAZYKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ – ČESKÝ JAZYK
prohlubuje jazykové a komunikační (sdělovací) dovednosti žáků, jejich schopnost číst s porozuměním různé texty (tzn., že dále rozvíjí čtenářskou gramotnost žáků). Učí je komunikovat (sdělovat myšlenky) ústně i písemně, a to především v často se vyskytujících základních a potřebných životních a pracovních situacích. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Pracují s texty různého charakteru, především jako se zdroji informací. V souvislosti s rozvíjením jazykových dovedností se zlepšují i osobnostní a sociální způsobilosti žáků – myslí se tím schopnost učit se, pracovat na své budoucnosti, žít s jinými lidmi atp.
Součástí českého jazyka je i budování základní mediální gramotnosti žáků, to znamená dovednosti kriticky přistupovat k informacím z tisku, televize, rozhlasu, internetu apod., schopnost hledat si v těchto a jiných médiích hodnotnou zábavu nebo poučení a nenechat se jimi ovládat.
OBČANSKÝ VZDĚLÁVACÍ ZÁKLAD
připravuje žáky na soukromý i aktivní veřejný život (zapojení do společenského dění a do politiky). Vede je tedy k začlenění do společnosti, v níž žijí, a pomáhá jim porozumět politice. Doplňuje jejich nejpotřebnější poznatky o právu a hospodářství, učí je rozlišovat dobro od zla a rozhodovat se uvážlivě a odpovědně. Vysvětluje jim, co pro ně znamená demokracie, jaké má zásady, co od nich demokratické jednání vyžaduje, jak mohou hájit svá práva nebo jaké jsou jejich občanské i lidské povinnosti.
Vede žáky k tomu, aby neměli předsudky vůči jiným lidem, národům, rasám, náboženstvím atp. Učí žáky uvážlivě nakládat s penězi a řešit jejich finanční a sociální záležitosti (finanční gramotnost). Cvičí dovednost správně se orientovat v různých informacích a ověřovat si je.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má dvojí funkci: rozvíjí na potřebnou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) použitelné v praktickém soukromém životě a zároveň poskytuje matematické poznatky, které jsou důležité pro zvládnutí odborných vědomostí a řešení odborných problémů.
Učí žáky myslet, řešit praktické problémy, rozvíjí jejich finanční gramotnosti (tj. schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat se svými finančními prostředky). Je východiskem pro případnou budoucí rekvalifikaci.
Žáci si především procvičují numerické počítání, převádění jednotek, učí se rozumět grafům nebo tabulkám, údajům a informacím z různých zdrojů.
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách. Rozvíjí dobrý vztah žáků k věcem a dílům (stavbám, obrazům, rostlinám, předmětům, k hudbě, …), k hodnotám lidské práce a talentu v nich obsaženým. Učí je zajímat se o umění a využívat kulturní nabídku v daném regionu a alespoň v hrubých rysech rozlišovat, co je hodnotné a zaslouží si pozornosti, co naopak lidskou osobnost ničím nemůže obohatit, ale spíše ji poškodit.
Estetické vzdělávání zahrnuje především slovesné umění, tj. uměleckou literaturu a práci s literárním textem. Žáci se učí číst a interpretovat umělecké texty (tj. vyjadřovat se k jejich obsahové i formální stránce a k různým souvislostem textů), vybírat si literaturu podle druhu, tematického zaměření apod., sledovat kulturní novinky apod. Škola může ve školním vzdělávacím programu rozšířit estetické vzdělávání o další druhy umění a různé esteticko-výchovné aktivity podle zájmu žáků a svých možností.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
si klade za cíl vybavit žáky co nejlépe poznatky důležitými pro preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, vést je ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.
Vzdělávání pro zdraví zahrnuje jednak vlastní tělesnou výchovu a sport, jednak vědomosti a dovednosti týkající se péče o zdraví: biologie člověka, zdravá výživa, prevence onemocnění, apod. Pozornost se věnuje také výchově proti závislostem a proti médii prosazovanému obrazu lidské krásy, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.
Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitou součástí této oblasti vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě dbát na bezpečnost při jakékoli činnosti a být odpovědní za své jednání, aby neohrozili vlastní zdraví i zdraví druhých osob.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.
Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).
Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.
Úroveň osvojení výsledků vzdělávání v tomto oboru odpovídá nižší hodinové dotaci a studijním předpokladům žáků.
TECHNICKÁ A TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA
Obsahový okruh vymezuje požadavky na vědomosti a dovednosti potřebné ke čtení technické dokumentace a k výkonu základních prací v truhlářské a čalounické výrobě. Žáci se učí používat odbornou terminologii, číst technické popisy a nákresy, získávají poznatky o materiálech a technologických postupech používaných při výrobě a montáži různých druhů truhlářských výrobků a dílců, při zhotovování či renovacích čalouněného nábytku a při dekoratérských pracích. Seznamují se rovněž s funkcí a obsluhou strojů a zařízení používaných v truhlářské nebo v čalounické výrobě. Žáci jsou vedeni k tvořivému přístupu k práci, k dodržování technologické kázně a předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci včetně zásad požární prevence.
Ve školním vzdělávacím programu je vhodné výsledky vzdělávání a učivo rozšířit a prohloubit na úroveň profesní specializace v konkrétním zaměření.
TRUHLÁŘSKÁ VÝROBA
Truhlářská výroba je profilujícím obsahovým okruhem, který navazuje na společný obsahový okruh Technická a technologická příprava, propojuje teoretickou část přípravy s praktickou a umožňuje žákům osvojení odborných i praktických dovedností a správných technologických návyků potřebných k výkonu činností v jednom z vybraných zaměření.
Cílem obsahového okruhu je poskytnout žákům vědomosti a manuální dovednosti pro práce související s výrobou, sestavováním a opravami truhlářských a stavebně truhlářských výrobků, obsluhou a údržbou dřevoobráběcích strojů. Žáci se učí základní postupy úpravy a skladování materiálů, připravovat a používat truhlářské nářadí a nástroje, montovat a osazovat truhlářské a stavebně truhlářské výrobky, vyrábět jednoduché výrobky, opravovat poškozené truhlářské výrobky, provádět jednoduché sklenářské práce. Jsou také vedeni k dodržování technologické kázně, uplatňování estetických principů a požadavků na kvalitu výrobku.
Nedílnou součástí je praktická příprava žáků ve vhodných pracovních podmínkách, kde získají potřebnou manuální zručnost pro práci s materiálem, nástroji, stroji a dalším zařízením používaným v truhlářské výrobě.
ČALOUNICKÁ VÝROBA
Čalounická výroba je profilujícím obsahovým okruhem, který navazuje na společný obsahový okruh Technická a technologická příprava, propojuje teoretickou část přípravy s praktickou a umožňuje žákům osvojení odborných i praktických dovedností a správných technologických návyků potřebných k výkonu činností v jednom z vybraných zaměření.
Cílem obsahového okruhu je poskytnout žákům vědomosti a manuální dovednosti potřebné pro výrobu čalouněných výrobků. Žáci se učí základní postupy technologické přípravy materiálů a polotovarů a klasické i moderní pracovní postupy čalounické výroby a dekoratérských prací. Jsou vedeni k pochopení souvislostí jednotlivých pracovních operací od vstupu materiálu do výroby až po hotový výrobek, k dodržování technologické kázně, uplatňování estetických principů a plnění požadavků na kvalitu výrobku.
Nedílnou součástí vzdělávání je praktická příprava žáků ve vhodných pracovních podmínkách, kde získají potřebnou manuální zručnost pro přípravu materiálů i vlastní čalounickou případně dekoratérskou výrobu.