Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 36-41-N/05 Příprava a realizace staveb


Obor vzdělání: 36-41-N/.. Stavebnictví


Škola: Vyšší odborná škola stavební a Střední průmyslová škola stavební, Dušní 17, Praha 1



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Obor vzdělání Příprava a realizace staveb připravuje studenty pro činnost vyšších středních technických pracovníků. Spojení všeobecného a odborného vzdělávání na úrovni vyššího středního vzdělání dává základní předpoklady k dobrému uplatnění absolventa ve stavební praxi. Škola klade mimořádný důraz na jazykové dovednosti žáků.


Odborné vzdělávání připravuje studenty pro práci ve stavebnictví v oboru příprava a realizace staveb, které funguje v rámci tržně řízené ekonomiky. Odborné vzdělávání klade důraz na tradiční aspekty ve stavební praxi s maximálním využitím moderních technologických postupů a materiálů. Studenti jsou vedeni k ekonomickému hodnocení jednotlivých pracovních postupů a jejich dopadu na životní prostředí. Ve všech činnostech se uplatňují zásady bezpečnosti práce a ochrany zdraví.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Obsah vzdělávacího programu Příprava a realizace staveb je strukturován do následujících oblastí:


Oblast jazykového vzdělání


Jazykové vzdělávání pokračuje v rozvíjení komunikativních kompetencí studentů, učí je užívat jazyka jako prostředku dorozumívání a myšlení, sdělování a výměny informací z osobního a společenského života; rozšiřuje se a prohlubuje o rozvoj odborných jazykových znalostí v oblasti dopravy. Studenti si osvojí jazykové znalosti, potřebné pro komunikaci v odborné oblasti a současně i pro orientaci v oblasti ekonomické,  a tak vzdělávání plní vedle všeobecně vzdělávací funkce i funkci odbornou. Jazykové vzdělávání směřuje ke komunikativním dovednostem (jazykový cíl), podporuje rozvoj kognitivních znalostí studentů, hlubší chápání zvoleného oboru studiem cizojazyčné odborné literatury (vzdělávací cíl) a rozšiřuje jejich celkový rozhled o multikulturní a sociokulturní poznatky, ovlivňuje rozvíjení jejich osobnosti a jejich začleňování do společenských struktur, napomáhá vytváření či ovlivňování postojů studentů – k vzájemnému porozumění, toleranci a demokratickému občanství; posiluje získané návyky a myšlenkové postupy vedoucí k samostatné duševní práci a efektivnímu studiu cizích jazyků. Znalost cizího jazyka slouží ke zprostředkovanému poznání jiných kultur a jiného společenského života a vzbuzuje zájem o kulturu zemí studovaného jazyka a o setkávání a spolupráci s nositeli cizího jazyka.


Oblast komunikace


Cílem je osvojením základních znalostí a technik z oblasti psychologie a sociologie pro komunikaci se zákazníky, řízení pracovního kolektivu a pro komunikaci s vrcholovým managementem firmy. Důraz je kladen na rozvoj asertivity absolventů.


Oblast odborných znalostí a dovedností

Absolventi získají vědomosti a praktické dovednosti z oblasti přípravy a realizace staveb potřebné pro jejich uplatnění v různých stavebních firmách, ale i nezbytný základ pro další sebevzdělávání, včetně studia v rámci celoživotního vzdělávání.


Souvislá odborná praxe umožňuje studentům aplikovat získané vědomosti a dovednosti v konkrétních stavebních firmách a probíhá v rozsahu 14 týdnů v druhém období 2. ročníku studia. Před jejím zahájením je zadáno téma absolventské práce, kterou studenti během praxe začínají zpracovávat a kterou odevzdají tři měsíce před ukončením studia. Téma absolventské práce je stanoveno s ohledem na podmínky firmy, kde bude praxe realizována.



Zpět