Vzdělávací program: 3741N03 Provoz a ekonomika dopravy
Obor vzdělání: 3741N/.. Doprava
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Koterovská 85, Plzeň
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vyšší odborné studium připravuje teoreticky a prakticky odborné pracovníky pro dopravní, přepravní, zasilatelské a obchodní firmy. Prohlubuje dosažené vzdělání pro výkon konkrétních odborných činností ve firmách v České republice i v zemích Evropské unie.
Vzdělávací program je orientován na nejnovější poznatky z oblasti provozu a ekonomiky dopravy a je zaměřen k získání znalostí a praktických dovedností v oblasti dopravní a přepravní legislativy, organizace a technologie dopravy, obchodního práva, obchodních operací v dopravě, ekonomiky a financí dopravní firmy, manažerského účetnictví, controllingu, logistiky, informačních technologií, systémů řízení kvality, marketingu a managementu a znalostmi potřebnými pro vykonávání řídicích činností v dopravních firmách. Absolventi rovněž získají potřebné odborné jazykové vzdělání. Hlavní důraz je kladen na praktickou aplikaci získaných teoretických znalostí.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Obsah vzdělávacího programu Provoz a ekonomika dopravy je strukturován do následujících oblastí:
1. Oblast jazykového vzdělávání – jazykové vzdělávání pokračuje v rozvíjení komunikativních kompetencí studentů, učí je užívat jazyka jako prostředku dorozumívání a myšlení, sdělování a výměny informací z osobního a společenského života; rozšiřuje se a prohlubuje o rozvoj odborných jazykových znalostí v oblasti dopravy. Studenti si osvojí jazykové znalosti, potřebné pro komunikaci v odborné oblasti a současně i pro orientaci v oblasti ekonomické, a tak vzdělávání plní vedle všeobecně vzdělávací funkce i funkci odbornou. Jazykové vzdělávání směřuje ke komunikativním dovednostem (jazykový cíl), podporuje rozvoj kognitivních znalostí studentů, hlubší chápání zvoleného oboru studiem cizojazyčné odborné literatury (vzdělávací cíl) a rozšiřuje jejich celkový rozhled o multikulturní a sociokulturní poznatky, ovlivňuje rozvíjení jejich osobnosti a jejich začleňování do společenských struktur, napomáhá vytváření či ovlivňování postojů studentů – k vzájemnému porozumění, toleranci a demokratickému občanství; posiluje získané návyky a myšlenkové postupy vedoucí k samostatné duševní práci a efektivnímu studiu cizích jazyků. Znalost cizího jazyka slouží ke zprostředkovanému poznání jiných kultur a jiného společenského života a vzbuzuje zájem o kulturu zemí studovaného jazyka a o setkávání a spolupráci s nositeli cizího jazyka.
2. Oblast komunikace - cílem je osvojením základních znalostí a technik z oblasti psychologie pro komunikaci se zákazníky, řízení pracovního kolektivu a pro komunikaci s vrcholovým managementem firmy. Důraz je kladen na rozvoj asertivity absolventů.
3. Oblast odborných znalostí a dovedností - absolventi získají vědomosti a praktické dovednosti z oblasti provozu a ekonomiky dopravy potřebné pro jejich uplatnění v různých dopravních, přepravních, zasilatelských a obchodních firmách, ale i nezbytný základ pro další sebevzdělávání, včetně studia v rámci celoživotního vzdělávání.
Souvislá odborná praxe, umožňuje studentům aplikovat získané vědomosti a dovednosti v konkrétních přepravních, zasilatelských a obchodních firmách, probíhá v rozsahu 16 týdnů v prvním období 3. ročníku studia. Před jejím zahájením je zadáno téma absolventské práce, kterou studenti během praxe začínají zpracovávat a kterou odevzdají tři měsíce před ukončením studia. Téma absolventské práce je stanoveno s ohledem na podmínky firmy, kde bude praxe realizována.
4. Oblast bezpečnosti práce a ochrany zdraví
Výchova k bezpečnosti práce a ochrany zdraví vychází z platných právních předpisů – zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Absolventi jsou seznámeni:
s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci,
s protipožárními předpisy,
s technologickými postupy,
s používáním technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
se zásadami používání osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů.
Organizace vzdělávání
Vzdělávání je organizováno podle zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 96 až 98 v platném znění a dle vyhlášky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 10/2005 Sb., ze dne 27. 12. 2004 o vyšším odborném vzdělávání § 3, v platném znění. Dle uvedené vyhlášky je zpracován klasifikační a organizační řád. studia, kterým se škola řídí.
Vzdělávání je organizováno jako 3leté denní studium a dělí se do dvou částí:
§ část v délce 2,5 let (pět období) je zaměřena na získání souboru teoretických znalostí a praktických dovedností, které tvoří profesní zaměření studenta,
§ část v délce 0,5 roku (jedno období) je věnována individuální souvislé odborné praxi studentů. Současně studenti započnou se zpracováním absolventské práce.
Školní rok se dělí na zimní a letní období. Jeho součástí jsou i prázdniny. Každé období je zakončeno zkouškovým obdobím v délce tří týdnů.
Výuka se organizuje podle školou vypracovaného rozvrhu. Ředitel školy stanoví před zahájením příslušného období podrobný program výuky (studijní program) a její rozvrh.
Garanty žádoucí úrovně vzdělávání jsou vybraní pedagogičtí pracovníci Jihočeské univerzity České Budějovice, a to v souladu se smlouvou, uzavřenou mezi VOŠ a Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích.
Vzdělávací program obsahuje pro každé období:
§ názvy předmětů a formy jejich výuky (přednášky, cvičení, laboratorní cvičení, konzultace),
§ jména vyučujících,
§ obsahy učiva jednotlivých předmětů,
§ doporučenou literaturu,
§ termíny konzultací,
§ způsob klasifikace předmětů (zápočet, klasifikovaný zápočet a zkouška).
Forma vzdělávání
Vzdělávání je organizováno jako denní. Součástmi výuky jsou přednášky, praktická a laboratorní cvičení, konzultace a samostudium:
§ Přednášky - mají charakter teoretického výkladu principů, problémů a možných řešení.
§ Semináře a laboratorní cvičení - slouží k praktickému řešení problémů, ověření teoretických znalostí, popř. také k získání potřebné manuální zručnosti.
§ Konzultace - slouží k objasnění látky a doplnění cvičení např. v případě nepřítomnosti studenta. Konzultace jsou minimálně jednohodinové. Termíny konzultací vypracují jednotliví vyučující a předají vedoucímu učiteli studijní skupiny ke zveřejnění. Studenti se přihlašují na vypsané konzultace u příslušných vyučujících.
§ Samostudium umožňuje studentům samostatně pracovat např. se studijní literaturou, vyhledávat texty, rešerše, apod.
Metodické postupy
Výuka probíhá jednak formou přednášek, jednak cvičení. Cvičení, ve kterých převažuje činnostní přístup, mohou být organizována pro skupiny studentů, ale i zcela individuálně. V obou formách výuky budou v co možno největší míře využívány audiovizuální pomůcky a moderní informační technologie. Forma výuky jednotlivých vyučovacích předmětů je uvedena v učebním plánu i v učebních osnovách.
Vyučující upřednostňují aktivizující metody výuky (střídání forem práce - skupinové, frontální, individualizované), hraní rolí z odborného prostředí s vytvářením prostředí partnerské spolupráce. Soustavně vedou studenty ke studiu odborných pramenů. Vystupují spíše v roli konzultantů, řídících proces učení. Ústní i písemná komunikace je průběžně hodnocena. Předpokládá se pravidelná individuální příprava studentů formou samostudia. Pěstují se formy osobní prezentace a prezentace odborných prací, zpracovaných na základě zadaného nebo vlastního výběru témat.
Hodnocení výsledků vzdělávání studentů odpovídá způsobu ukončování předmětu, a to je zápočet, klasifikovaný zápočet, zkouška. Podmínky, které studenti musí během vzdělávání splnit, jsou stanoveny akreditovaným vzdělávacím programem, klasifikačním řádem a obsahem a rozsahem absolutoria.
Vstupní předpoklady studentů
Přijímání uchazečů ke vzdělávání se řídí zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění a § 2 vyhlášky č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání, v platném znění. Uchazeči jsou ke vzdělávání přijímáni na základě přijímacího řízení, jehož součástí může být přijímací zkouška, jejíž obsah a formu stanoví ředitel školy.
Podmínky pro přijetí: střední vzdělání s maturitní zkouškou, případné úspěšné vykonání přijímací zkoušky, pokud ředitel rozhodl o jejím konání.
Obor je určen pro: chlapce i dívky.
Zdravotní požadavky: pro vzdělávání nejsou stanovena žádná zdravotní omezení.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem vzdělávání v oboru Doprava je výchova odborníků, kteří budou schopni po absolvování studia uspět ve funkcích zajišťujících a řídích práci v jednotlivých druzích dopravy.
Cílovým požadavkem, který je naplňován během celé doby studia, je komplexní rozvoj studentů tj. nejen po stránce vědomostí, dovedností a praktických zkušeností, ale také po stránce hodnotové orientace, postojů a schopností obecně lidských.
Pro dynamicky se rozvíjející trh a rychle se měnící pracovní činnosti ve všech oborech možného uplatnění absolventů musí studium naplňovat požadavek na zvládnutí kompetencí:
Klíčové kompetence:
· samostatné řešení problémů
· připravenost nést odpovědnost za vlastní rozhodnutí
· dovednost přizpůsobovat pružně práci požadavkům doby
· dovednost pracovat v různých týmech
· informační a funkční gramotnost v oblasti informačních a komunikačních technologií
· loajalita vůči zaměstnavateli
· celoživotní učení, sebepoznávání a poznávání druhých
· komunikační dovednosti
· vedení lidí
Odborné kompetence:
· znalost dvou cizích jazyků
· znalost právního prostředí
· schopnost definovat, analyzovat a řešit problémy výběrem z několika variant řešení problému
· znalost dopravní a přepravní technologie jednotlivých dopravních oborů
· znalost řízení jednotlivých druhů dopravy a ostatních náležitostí
· znalost ekonomiky firmy a firemních procesů
· orientace v problematice ochrany životního prostředí
· znalost konkrétních nástrojů pro plánování, organizování, vedení a kontroly a schopnost je efektivně uplatnit
· praktické znalosti z využívání aplikačního softwaru
· reprezentace společnosti na jednání s obchodními partnery a dalšími subjekty
· sledování a posuzování vývojových trendů v oboru
· schopnost vypracovat a obhájit absolventskou práci
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Obsah vzdělávacího programu je tvořen předměty všeobecnými a odbornými, předmětem Praxe (odborná souvislá ve firmách) a volitelným předmětem Tělesná výchova. Jednotlivé předměty jsou dále děleny na přednášky a praktická cvičení, na která jsou studenti rozděleni na menší skupiny. Kritériem dělení je v technických předmětech počet měřící techniky, počet počítačů apod. nebo kritérium pokročilosti v daném předmětu (dělení na začátečníky, mírně a středně pokročilé apod.).
Na praktických cvičeních studenti během studia vypracovávají celou řadu samostatných úkolů a projektů s možností konzultovat s vyučujícími postupy řešení a vše zpracovávat v moderně vybavených odborných učebnách. Ve 3. ročníku studia absolvují studenti odbornou souvislou praxi ve firmách (podrobně popsánu u předmětu Praxe).
Studenti ve 3. ročníku studia vypracovávají absolventskou práci. Důraz při vypracování absolventské práce je kladen na vlastní samostatnou práci studenta při řešení úkolu ve studovaném oboru a zaměření. Studenti mají vypracováním práce prokázat schopnost samostatně řešit odborný problém v oboru studia. Obecně to zahrnuje zejména schopnost analyzovat daný problém, schopnost nalézat několik způsobů řešení zadaného problému včetně teoretického základu pro navržené varianty, hledání nejvhodnější varianty na základě rozboru, argumentů a požadavků zadavatele. Nedílnou součástí je závěrečné zhodnocení splnění zadaného tématu a konkrétní doporučení pro zadavatele v souvislosti s řešením úkolu.