Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 37-41-N/04 Dopravní logistika a obchod


Obor vzdělání: 37-41-N/.. Doprava


Škola: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola dopravní, Masná 18, Praha 1


Charakteristika vzdělávacího programu

Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Pedagogičtí pracovníci při realizaci vzdělávacího programu Dopravní logistika a obchod usilují o to, aby studenti získali komplexní znalosti z organizace a technologie dopravy, obchodně podnikatelských činností, zasilatelství, logistiky, legislativy, marketingu a dalších oblastí souvisejících s dopravně obchodní činností.

Vychází se z odhadu reálných potřeb znalostí a dovedností absolventů vyšších odborných škol při jejich uplatnění na trhu práce v regionu.

Pedagogičtí pracovníci – realizátoři programu – využívají přednášek, seminářů, cvičení, dialogů, workshopů, poznatků z odborné praxe, exkurzí, konzultací a samostudia studentů. Při výuce vyučující plně využívají materiální vybavení školy s cílem zvyšovat účinnost výuky.


V oblasti jazykového vzdělávání je kladen důraz na využívání metody interakce jako prostředku běžného rozhovoru, umění vyjádřit svůj názor a komentovat názory jiných ústně i písemně a na aplikování odborné terminologie v samostatných prezentacích. Součástí výuky je práce s cizojazyčnou odbornou literaturou a využívání informačních a komunikačních technologií v cizím jazyce. Cílem jazykového vzdělávání jsou znalosti absolventů minimálně na úrovni Cl.


Při výuce je kladen důraz na samostatnost a tvůrčí přístup studentů na týmovou spolupráci formou projektové výuky. Studenti jsou vedeni k samostatnosti při vyhledávání příslušných právních norem a jejich aplikaci ve zvoleném oboru. Vyučující budou usilovat o prohlubování teoretických znalostí studentů řešením konkrétních úloh.


V rámci odborných předmětů budou vyučující usilovat o to, aby studenti byli dobře připraveni ze všech oblastí vztahujících se k danému vzdělávacímu programu, včetně průběžného zařazování nových poznatků a předpisů do výuky. Při výuce budou vyučující využívat znalostí studentů získaných v jiných předmětech správným fungováním mezipředmětových vztahů. Cílem je připravit studenty na úspěšný a odpovědný osobní i pracovní život v podmínkách měnícího se světa, na osvojování obecných principů a strategie řešení problémů, ovládání dovednosti učit se a vést je k potřebě celoživotního vzdělávání. Studenti budou připravováni na spolupráci s týmem, k získání dovedností potřebných k sebereflexi, sebepoznání a sebehodnocení, k rozvoji svých komunikativních dovedností a dovedností potřebných pro kvalifikovaný výkon povolání i uplatnění se na trhu práce.

Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Struktura vzdělávacího programu je charakterizována učebním plánem a osnovami jednotlivých předmětů.


Profilující odborné předměty

Profilujícími předměty jsou PŘEPRAVNÍ PRÁVO, ORGANIZACE A TECHNOLOGIE DOPRAVY, OBCHODNĚ PODNIKATELSKÁ ČINNOST, LOGISTIKA, CELNÍ PRÁVO. V těchto předmětech je z hlediska odbornosti obsažena většina učiva potřebná pro absolventy daného vzdělávacího programu, zejména právní normy pro podnikání v jednotlivých oborech dopravy, obchodně závazkové vztahy s tuzemskými i zahraničními obchodními partnery, mezinárodní normy týkající se dopravy a zasilatelství. Dále jsou obsahem uvedených předmětů logistické, ekonomické a manažerské činnosti v dopravě a zasilatelství. K ověřování a prohlubování odborných znalostí studentů slouží předmět ODBORNÁ PRAXE.


Odborné předměty

Skupinu odborných předmětů tvoří INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE, DOPRAVNÍ ZEMĚPIS, OBCHODNÍ KORESPONDENCE, ZBOŽÍZNALSTVÍ, ZASILATELSTVÍ. Znalosti studentů rozšiřují povinně volitelné předměty DOPRAVNĚ OBCHODNÍ CVIČENÍ, KRIZOVÝ MANAGEMENT, MARKETINGOVÝ VÝZKUM V DOPRAVĚ a NEBEZPEČNÉ VĚCI V DOPRAVĚ. Jejich obsahem je využívání výpočetní techniky, práce s programovým vybavením pro jednotlivé obory dopravy, stanovení dopravní cesty s ohledem na ekologii a logistiku a geografické podmínky, písemná komunikace s obchodními partnery, kategorizace přepravovaného zboží a zajišťování přepravy a dalších činností s ní spojených. Obsahem povinně volitelných předmětů je aplikace teoretických znalostí na praktické činnosti v dopravě, zjišťování a analýzu informací o dopravním trhu, rozpoznání a vyhodnocování informací při vzniklých krizových situacích a přepravě nebezpečných věcí a odhad možných důsledků na životní prostředí.


Všeobecné vzdělávací předměty

Obsah těchto předmětů tvoří předpoklady pro výuku odborných předmětů. Tvoří základ všeobecného vzdělání studentů v oblasti matematiky, psychologie a rétoriky.

V oblasti jazykového vzdělávání je kladen důraz na rozvoj odborných jazykových znalostí v oblasti dopravy, zasilatelství a obchodu a komunikativních dovedností slovem a písmem. Obsahem vzdělávání je i práce s cizojazyčnou odbornou literaturou a využívání informačních a komunikačních technologií v cizím jazyce.

Ve všech předmětech studenti získají základ pro další sebevzdělávání.


Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví

Neoddělitelnou součástí vzdělávacího procesu je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce. Výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci musí vycházet z platných předpisů – zákonů, vládních nařízení, norem a prováděcích vyhlášek. Vzdělávání zahrnuje výklad předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, a to jak z hlediska přímého výkonu pracovních činností, tak z hlediska pracovníka, řídícího činnost pracovního kolektivu.

V prostorách určených pro výuku vzdělávacího programu je třeba vytvořit podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce a studenti jsou s těmito podmínkami prokazatelně seznámeni.

Organizace výuky

Výuka je organizována ve smyslu zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzděláváním a podle vyhlášky MŠMT č. 10/2005 Sb. o vyšším odborném vzdělávání.

Vzdělávání je realizováno dle Konkretizovaného učebního plánu vzdělávacího programu Dopravní logistika a obchod.

Školní rok začíná 1. září a končí 31. srpna následujícího kalendářního roku. Školní rok se člení na dvě období. Zimní období trvá od 1. září do 31. ledna, letní období trvá od 1. února do 31. srpna.

Školní vyučování ve školním roce trvá 40 týdnů, z toho 32 týdnů trvá školní výuka, 6 týdnů je určeno pro samostatné studium a k získání hodnocení v řádném termínu a 2 týdny tvoří časová rezerva. Praktická příprava v posledním období vzdělávacího programu trvá 16 týdnů.

Vzdělávání obsahuje teoretickou a praktickou přípravu realizovanou dle Konkretizovaného učebního plánu vzdělávacího programu DOPRAVNÍ LOGISTIKA A OBCHOD.

Teoretická příprava se uskutečňuje formou přednášek, seminářů, cvičení, konzultací a exkurzí v souladu s akreditovaným vzdělávacím programem.

Předměty akreditovaného vzdělávacího programu DOPRAVNÍ LOGISTIKA A OBCHOD se dělí na předměty

·    povinné

·    povinně volitelné

·    volitelné


Konzultační hodina trvá 45 minut.

Začátek a konec teoretické přípravy a praktického vyučování a rozvrh hodin včetně přestávek stanoví ředitel školy v souladu s akreditovaným vzdělávacím programem a zveřejní ho na přístupném místě ve škole.


Praktická příprava se uskutečňuje formou odborné praxe na pracovištích fyzických nebo právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání.

Odborná praxe je realizována na základě smlouvy uzavřené mezi školou, právnickou nebo fyzickou osobou a studentem. Součástí smlouvy je stanovení obsahu odborné praxe, její organizace a podmínek pro její konání, včetně proškolení studentů o pravidlech bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochraně a nutností tato pravidla dodržovat. Současně smlouva řeší zajištění odpovídajících pracovních a hygienických podmínek, osobních ochranných pomůcek a dalších potřeb k řádnému výkonu odborné praxe.

Přílohou smlouvy je specifikace konkrétních činností, které bude student v rámci odborné praxe vykonávat.

Podmínky pro přijímání studentů

Podmínky pro přijímání studentů a dalších uchazečů jsou stanoveny platnými právními předpisy (§ 93 zákona č. 561/2004 Sb. a Vyhláška č. 10/2005 Sb.)


Ke vzdělání ve vyšší odborné škole lze přijmout uchazeče, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou, prokázali svou zdravotní způsobilost a kteří při přijímacím řízení splnili podmínky pro přijetí prokázáním vhodných schopností, vědomostí a zájmů.


O přijetí uchazeče ke vzdělávání ve vyšší odborné škole rozhoduje ředitel školy v souladu s kritérii přijímacího řízení.


Zpět