Vzdělávací program: 39-41-N/02 Výrobní a řídicí systémy podniku
Obor vzdělání: 39-41-N/.. Technický interdisciplinární
Škola: Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Obchodní akademie, Přemysla Otakara II. 938, Čáslav
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Interdisciplinární program Výrobní a řídící systémy podniku je zaměřen na přípravu odborníků, kteří budou schopni pracovat jako vysoce kvalifikovaní pracovníci v technických, provozních a ekonomických sektorech velkých, středních i malých výrobních podniků, případně v dalších organizacích, nebo jako samostatně působící podnikatelé. Vzdělávací program dává studentům schopnost komplexního pochopení vztahů mezi ekonomickou a technickou stránkou řízení podniků a schopnost nacházet optimální vztah mezi těmito dvěma složkami.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Předměty vzdělávacího programu Výrobní a řídící systémy podniku se dělí na povinné, povinně volitelné a volitelné. Podle obsahu jsou předměty děleny na všeobecně vzdělávací, společné odborné, speciálně odborné a praktické. Společné všeobecné vzdělávání je vymezeno následujícími okruhy: jazykové vzdělávání, společenskovědní vzdělávání, matematické vzdělávání a vzdělávání v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Studenti povinně studují První cizí jazyk, který je odborně zaměřený a kultivuje jazykové dovednosti studenta tak, aby dokázal porozumět hlavním myšlenkám složitých textů, týkajících se témat včetně odborně zaměřených diskuzí ve svém oboru. Druhý cizí jazyk je studentům nabízen jako volitelný a výběr mají z AJ, NJ, RJ, ŠJ a FJ. Studenti školy mají možnost v rámci programu Erasmus absolvovat 3 až 5ti měsíční zahraniční stáž, a prohloubit si tak své jazykové dovednosti.
Společenskovědní vzdělávání je zastoupeno povinnými moduly Právo a Komunikativní dovednosti. Klíčovým modulem ve vzdělávání studentů ekonomických zaměření je Úvod do psychologie. Na tento předmět navazují moduly Psychologie prodeje, Společenský styk, Sociologie a Etika v podnikání.
Cílem matematického vzdělávání je výchova studentů jako samostatně přemýšlivých lidí, kteří umí používat matematiku ve své odborné složce vzdělávání. Tyto cíle jsou realizovány v povinném předmětu Matematika a volitelném předmětu Cvičení z matematiky.
Vzdělávání v oblasti ICT prohlubuje znalosti získané studenty v předcházejícím studiu. Povinný předmět Informační a komunikační technologie, sestávající z pěti modulů, se zaměřuje na vyšší uživatelskou úroveň používání operačních systémů, kancelářského softwaru, práci s dalším aplikačním programovým vybavením a efektivní prací s informacemi za využití ICT technologií a komunikací pomocí Internetu. Dalším a neméně důležitým cílem v této oblasti je zvládnutí specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti. Studenti tak podle jejich zvoleného zaměření absolvují předměty Firemní grafika, Ekonomická cvičení, CAD projekty, Programování CNC strojů, Počítačová podpora metrologie, Počítačová podpora jakosti. Tento výčet předmětů však nelze brát za konečný, neboť s ohledem na potřeby praxe je výpočetní technika implementována do většiny odborných předmětů, což je umožněno nadstandardní úrovní základního i aplikovaného softwarového vybavení školy.
Společné odborné vzdělávání dává studentům schopnost komplexního pochopení vztahů mezi ekonomickou a technickou stránkou při řízení podniků a schopnost nacházet optimální vztah mezi těmito dvěma složkami.
Speciální odborné vzdělávání umožňuje studentům profilovat se a tím získat hlubší odborné znalosti ve zvoleném ekonomickém nebo technickém zaměření. Doporučené specializace v rámci zaměření vzdělávacího programu jsou:
Management a personalistika - učivo této specializace ekonomického zaměření je obsaženo v předmětech Management, Marketing, Manažerská ekonomika, Ekonomické teorie, Personální management, Sociologie, Daňová soustava, Management marketingu, Řízení projektů, Strategický management.
Účetnictví a finance – učivo této specializace ekonomického zaměření je obsaženo v předmětech Management, Marketing, Podniková ekonomika, Účetnictví podniku, Finance, Manažerské účetnictví, Management marketingu, Daňová soustava, Daňová evidence a Ekonomická cvičení.
Řízení jakosti a metrologie – učivo této specializace technického zaměření je obsaženo v předmětech Vybrané stati z mechaniky a strojů, Technologie a materiály, Systémy jakosti a metrologie, Strojírenská metrologie, Počítačová podpora jakosti, Počítačová podpora metrologie, Přístrojová technika, Budování a posuzování systémů jakosti.
Údržba a servis techniky – učivo této specializace technického zaměření je obsaženo v předmětech Vybrané stati z mechaniky a strojů, Technologie a materiály, Dopravní stroje a manipulační zařízení, Dopravní prostředky, Zabezpečení provozuschopnosti, Jakost a spolehlivost strojů, Programování CNC strojů, Technologie oprav a údržby, Servis a diagnostika dopravních prostředků, Kontrola výrobních strojů.
Praktické odborné vzdělávání se realizuje kombinací učební praxe probíhající ve škole a odborné praxe v reálném pracovním prostředí. Učební praxe je realizována formou práce ve fiktivní firmě, což je náplní modulu Práce na projektu. Odborná praxe je zařazena do třetího ročníku (pátého období studia). U studentů denní formy tvoří samostatný modul, jehož vzdělávacím cílem je vykonávání stínových funkcí pracovníků v technických, provozních a ekonomických sektorech vybraných firem a organizací. U studentů kombinovaného studia je odborná praxe integrována do předmětu Práce na projektu II.