Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 39-41-N/03 Facility management


Obor vzdělání: 39-41-N/.. Technický interdisciplinární


Škola: Vyšší odborná škola, Obchodní akademie a Střední odborné učiliště technické, Na Valech 690, Chotěboř



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Studiem získá absolvent znalosti, schopnosti a dovednosti potřebné k výkonu funkce odborníka nového typu, označovaného v celém světě jako Facility manažer, tj. manažera v oblasti podpůrných služeb, tedy činností, které nejsou činnostmi hlavními. Smyslem specializace těchto manažerů je neodkladná potřeba snižování nákladů, úspor energií, vstupů, využití veškerých rezerv, vyšší výkony lidí apod. v celé společnosti. Používanou metodou pro dosažení těchto výsledků je sladění pracovního prostředí, pracovníků a pracovních činností s cílem posílit ty výkony, které umožní pracovníkům na pracovištích podat nejlepší výkony a přispět k pozitivním výsledkům organizace. Odborník vzdělaný ve Facility managementu má přehled a nadhled, který mu umožní přizpůsobit služby specifickým potřebám zákazníka.

Vzhledem ke komplexnosti, systémovosti a rozsáhlosti činností se nevytvořil český ekvivalent ke slovům Facility management a používají se anglické pojmy. Ani norma ČSN EN 15 221 – Facility management nepoužívá český ekvivalent.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Ke znalostem, schopnostem a dovednostem absolventa patří zejména:

  • komplexní znalost Facility managementu,
  • široké pole znalostí technických, procesních, ekonomických, humánních, ekologických, psychologických a etických,
  • znalost nejmodernějších komunikačních technologií,
  • koncepční schopnosti – tvorba koncepce a její obhájení,
  • mít odpovědnost za strategii a taktiku FM,
  • definice procesů a jejich měření, nastavení standardů,
  • sestavení smluv, výběr a hodnocení dodavatelů,
  • nutná orientace v systému řízení dle požadavků norem ISO,
  • schopnost použít odpovídající legislativu,
  • důraz na znalosti a dovednosti v otázkách efektivnosti, optimalizace a analýz procesů,
  • dovednosti k integrovanému řízení podpůrných procesů,
  • sestavení a analýza finančních plánů,
  • schopnost komunikovat na všech úrovních, vyjednávat, řešit problémovou komunikaci,
  • efektivně kontrolovat,
  • znalost cizích jazyků, zejména jejich využití v hospodářských činnostech,
  • nezbytná spolehlivost lidského činitele.


Zpět