Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 39-43-N/01 Diplomovaný oční optik


Obor vzdělání: 39-43-N/.. Diplomovaný oční optik


Škola: Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Alšovo nábřeží 6, Praha 1



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Program připravuje studenty pro činnost samostatného technického pracovníka, zejména v provozovnách očních optik, který úzce spolupracuje s optometristou a oftalmologem při zhotovování očních korekčních pomůcek.


Součástí vzdělávání je vytváření žádoucích profesních postojů, dovedností a návyků i rozvíjení a upevňování dalších osobnostních kvalit odborného pracovníka. Studenti jsou vedeni k soustavné práci, logickému uvažování, samostatnosti, odpovědnosti za kvalitu vlastních činností i pracovníků svěřených jejich odbornému dohledu. Nedílnou součástí je zaměření na motivaci studentů k empatii, altruismu a angažovanosti ve prospěch klientů, k dodržování bezpečných pracovních postupů, k ekologickému a ekonomickému chování a jednání.


Program umožňuje učitelům individuální přístup ke studentům tak, aby získali pozitivní hodnotovou orientaci potřebnou pro pracovní, osobní i občanský život. Studenti jsou připraveni získávat, analyzovat a hodnotit nové informace, jsou vedeni k uvědomění nutnosti a potřeby celoživotního vzdělávání. Vzdělávací program se zaměřuje na postupné upevňování uvědomělého samostatného a rozhodného jednání a na schopnost úspěšně se vyrovnávat s problémy. V současné době stále aktuální otázka chování člověka za mimořádných situací je řešena v rámci mezipředmětových vztahů. Důraz je kladen na vytváření pozitivního vztahu studentů k vlastnímu zdraví, k vědomí významu prevence očních vad a nemocí a ekologickému chování.


Klíčové kompetence představují soubor vědomostí, dovedností, schopností a s nimi souvisejících postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj jedince a jeho zapojení do společnosti. Umožňují pružně reagovat na vývoj na trhu práce a v oboru, a tím i na potřebu dále se vzdělávat. Vytvářejí obecné kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním i v občanském životě. Jsou charakterizovány jako obecně přenositelné a uplatnitelné. Prolínají celým vzdělávacím programem.


Charakteristika programu, včetně podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví


Program je mezním oborem zahrnujícím poznatky technické v kontinuitě s vědomostmi z oblasti somatologie a očního lékařství. Součástí studia je osvojení profesních dovedností při zhotovování, opravách a přizpůsobování brýlí a dalších korekčních a léčebných pomůcek pro nápravu vizuálních dysfunkcí klienta.


Obsah vzdělávání tvoří učivo technického charakteru (geometrická a vlnová optika, brýlová optika, technologie, přístrojová optika), dále učivo medicínského charakteru (anatomie a fyziologie, první pomoc, nauka o zraku).


Program zahrnuje a rozvíjí složku jazykovou, ekonomickou, ekologickou, estetickou, komunikativní i vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích zaměřených na profesi. Dominantní oblastí vzdělávacího programu je odborné vzdělávání a tzv. klíčové dovednosti při realizaci optických korekčních pomůcek očí.


Jazykové vzdělávání rozvíjí především komunikativní dovednosti studentů. Učí je kultivovaně se vyjadřovat ústně i písemně v cizím jazyce a efektivně pracovat s textem jako zdrojem informací. Připravuje studenty k aktivnímu užívání jazyka ve složitějších situacích při poskytování odborné péče pacientům/klientům neovládajícím český jazyk. Výběr cizího jazyka se přizpůsobí potřebě terénu, zájmu studentů a podmínkám školy.


Psychologické, estetické a komunikativní vzdělávání přispívá ke kultivaci osobnosti studentů v oblasti estetické, rétorické, etické, emocionální, sociální i ekonomické. K získání vědomostí pro komunikaci s klientem a řešení vztahů v pracovním kolektivu je zařazen předmět psychologie a psychologie prodeje.


Další součástí vzdělávání jsou vědomosti ekonomického charakteru pro možnost budoucího samostatného administrativního vedení optického závodu a pro profesní komunikaci se zdravotnickými pojišťovnami.


Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (IKT) má především aplikační charakter. Důraz je kladen na využívání IKT v odborné praxi a na efektivní používání IKT jako zdroje informací. Využívá se ve spolupráci s firmami aktuálních odborných programů pro oční optiky.


Odborné vzdělávání poskytuje studentům ucelený soubor vědomostí, manuálních a  intelektových dovedností a návyků nezbytných pro jejich pracovní uplatnění. Zahrnuje jednak učivo obecně-odborného a propedeutického charakteru, jednak učivo specificky odborně zaměřené na objasnění matematicko-fyzikálních, ale i oftalmologicky  podložených souvislostí, které jsou provázány s vizuální činností člověka v nejširším slova smyslu.

 

Vzdělávací program zahrnuje vybrané sociální disciplíny, které umožňují lépe pochopit chování zdravých a nemocných osob a změny ve společnosti, jakož i vztah mezi zdravotním stavem a fyzickým i sociálním prostředím člověka, které pomáhají vytvářet a rozvíjet odborné kompetence a osobnostní kvality studentů. Odborné vzdělání v rámci mezipředmětových vztahů prohlubuje vybrané poznatky z přírodních a aplikovaných věd a základů managementu a navazuje na ně.


Praktické vzdělávání se uskutečňuje v odborných učebnách školy, na očních odděleních, v očních optikách a v ostatních zařízeních zajišťujících odbornou péči za spolupráce ostatních zdravotnických a odborných pracovníků způsobilých k výkonu činnosti bez odborného dohledu.


Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výchova k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází ve výchovně – vzdělávacím procesu z požadavků v době výuky platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení vlády, vyhlášek, technických předpisů a českých technických norem). Tyto požadavky musí být doplněny o vyčerpávající informaci o rizicích  možných ohrožení, jimž jsou studenti při teoretickém i praktickém vyučování vystaveni, a to včetně informace opatřeních na ochranu před působením zdrojů rizik. Studenti jsou v rámci vyučování proškoleni pro případ vzniku mimořádné situace.


Prostory pro výuku odpovídají hygienickým požadavkům na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a školských zařízení. Studenti si osvojí předpisy a nařízení, které stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci ve znění platných předpisů. Při výuce jsou vedeni k tomu, aby respektovali nařízení, která stanoví požadavky  na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí. Na studenty při praktické přípravě a odborné praxi se vztahují ustanovení zákoníku práce, která upravují pracovní dobu, bezpečnost a ochranu zdraví při práci, péči o zaměstnance  a pracovní podmínky žen a mladistvých a další předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.


Poučení studentů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci musí být prokazatelné a provádí se vždy v úvodní hodině předmětu i v prvních hodinách v odborné učebně či na školním pracovišti.


Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:


  • důkladné seznámení s platnými právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s technologickými a pracovními postupy,
  • používání strojů a zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek, které odpovídají bezpečnostním předpisům,
  • používání osobních ochranných pracovních prostředků podle vyhodnocených rizik pracovních činností,
  • seznámení studentů s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti  a výkonu státního požárního dozoru ( vyhláška o požární prevenci),
  • vykonávání stanoveného dozoru na pracovištích studentů.


Organizace výuky


Vzdělávání je organizováno jako tříleté denní. Je členěno na 6 období, teoretickou a praktickou výuku, zkouškové období, konzultace, samostudium a odbornou praxi. Vzdělávání je ukončeno absolutoriem. Skladba a počet odborných předmětů, z nichž se koná absolutorium, jsou stanoveny v učebním plánu. Součástí obhajoby absolventské práce může být ověření praktických dovedností.


Přehled využití vyučovací doby je přílohou učebního plánu. Na vzdělávání v jednom předmětu se může podílet i několik vyučujících.


Teoretická příprava se uskutečňuje formou přednášek, seminářů, konzultací, cvičení a exkurzí v souladu s rozsahem učiva jednotlivých předmětů. Konkrétní forma je součástí školního vzdělávací programu. Časový rozvrh školního vzdělávání stanoví ředitel školy dle platných předpisů a zveřejní ho na přístupném místě ve škole.


Nezbytnou součástí studia je praktické vzdělávání, které studenti absolvují zpočátku v odborných učebnách ve škole, později na pracovištích očních optik a ve  zdravotnických zařízeních pod odborným vedením učitele nebo pověřeného pracovníka, který je způsobilý k výkonu povolání (diplomovaného) očního optika a zároveň k vedení odborné praktické výuky studentů vyšších odborných škol podle platných právních předpisů.


Kromě toho vykonají studenti odbornou praxi na vybraných pracovištích očních optik. Praktické vyučování se uskutečňuje ve školách a školských zařízeních a na  pracovištích fyzických nebo právnických osob, která mají oprávnění k  činnostem souvisejícím s oborem oční optiky a diplomovaných očních optiků a uzavřela se školou smlouvu o obsahu i rozsahu praktického vzdělávání a podmínkách pro jeho konání.


Zpět