Vzdělávací program: 39-43-N/02 Diplomovaný oční optik
Obor vzdělání: 39-43-N/.. Diplomovaný oční optik
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Merhautova 15, Brno
Vyšší odborná škola – Diplomovaný oční technik, s.r.o., Přeloučská 59, Pardubice – Staré Čívice
Vyšší odborná škola zdravotnická, managementu a veřejnosprávních studií, s.r.o., Ledecká 1365, Plzeň
Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Alšovo nábřeží 6, Praha 1
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Program připravuje studenty pro činnost samostatného technického pracovníka, zejména v provozovnách očních optik, který úzce spolupracuje s optometristou a oftalmologem při zhotovování očních korekčních pomůcek. Nezbytnou součástí vzdělávání je vytváření žádoucích profesních postojů, dovedností a návyků i rozvíjení a upevňování dalších osobnostních kvalit odborného pracovníka. Studenti jsou vedeni k soustavné práci, logickému uvažování, samostatnosti, odpovědnosti za kvalitu vlastních činností i pracovníků svěřených jejich odbornému dohledu.
Klíčové kompetence představují soubor vědomostí, dovedností, schopností a s nimi souvisejících postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj jedince a jeho zapojení do společnosti. Umožňují pružně reagovat na vývoj na trhu práce a v oboru a tím i na potřebu dále se vzdělávat. Vytvářejí obecné kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním i v občanském životě. Jsou charakterizovány jako obecně přenositelné a uplatnitelné. Prolínají se celým vzdělávacím programem.
Charakteristika vzdělávacího programu
Program je mezním oborem zahrnujícím poznatky technické v kontinuitě s vědomostmi z oblasti somatologie a očního lékařství. Součástí vzdělání je osvojení profesních dovedností při zhotovování, opravách, přizpůsobování brýlí a dalších korekčních a léčebných pomůcek pro nápravu vizuálních dysfunkcí klienta.
Obsah vzdělávání tvoří učivo technického charakteru (geometrická a vlnová optika, brýlová optika, technologie, přístrojová optika), dále učivo medicínského charakteru (anatomie a fyziologie, první pomoc, nauka o zraku).
Vzdělávací program oboru diplomovaný oční optik zahrnuje a rozvíjí složku jazykovou, ekonomickou, estetickou, ekologickou, komunikativní i vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích zaměřených na profesi. Dominantní oblastí vzdělávacího programu je odborné vzdělávání a tzv. klíčové dovednosti při realizaci optických korekčních pomůcek očí.
Jazykové vzdělávání rozvíjí především komunikativní dovednosti studentů. Učí je kultivovaně se vyjadřovat ústně i písemně v cizím jazyce. Učí studenty efektivně pracovat s textem jako zdrojem informací. Připravuje studenty k aktivnímu užívání jazyka ve složitějších situacích při poskytování odborné péče pacientům/klientům neovládajícím český jazyk. Výběr cizího jazyka se přizpůsobí potřebě terénu, zájmu studentů a podmínkám školy.
Psychologické, estetické a komunikativní vzdělávání přispívá ke kultivaci osobnosti studentů v oblasti estetické, rétorické, etické, emocionální, sociální i ekonomické. K získání vědomostí pro komunikaci s klientem a řešení vztahů v pracovním kolektivu je zařazen předmět psychologie a psychologie prodeje.
Další součástí vzdělávacího programu jsou vědomosti ekonomického charakteru pro možnost budoucího samostatného administrativního vedení optického závodu a pro profesní komunikaci se zdravotnickými pojišťovnami.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (IKT) má především aplikační charakter. Důraz je kladen na využívání IKT v odborné praxi a na efektivní používání IKT jako zdroje informací. Využívá se ve spolupráci s firmami aktuálních odborných programů pro oční optiky.
Odborné vzdělávání poskytuje studentům ucelený soubor vědomostí, manuálních a intelektových dovedností a návyků nezbytných pro jejich pracovní uplatnění. Zahrnuje jednak učivo obecně-odborného a propedeutického charakteru, jednak učivo specificky odborně zaměřené na objasnění matematicko-fyzikálních, ale i oftalmologicky podložených souvislostí, které jsou provázány s vizuální činností člověka v nejširším slova smyslu.
Vzdělávací program zahrnuje také vybrané sociální disciplíny, které umožňují lépe pochopit chování zdravých a nemocných osob a změny ve společnosti, jakož i vztah mezi zdravotním stavem a fyzickým i sociálním prostředím člověka, které pomáhají vytvářet a rozvíjet odborné kompetence a osobnostní kvality studentů. Odborné vzdělání diplomovaného očního optika v rámci mezipředmětových vztahů prohlubuje vybrané poznatky z přírodních a aplikovaných věd a základů managementu a navazuje na ně.
Praktické vzdělávání se uskutečňuje v odborných učebnách školy, na očních odděleních, v očních optikách a v ostatních zařízeních zajišťujících odbornou péči za spolupráce ostatních zdravotnických a odborných pracovníků způsobilých k výkonu činnosti bez odborného dohledu.
Charakteristika vzdělávacího programu
Cílem vzdělávacího programu je poskytnutí odborných služeb klientům. Studenti se připravují pro činnost samostatného technického pracovníka, zejména v provozovnách očních optik, který úzce spolupracuje s optometristou a oftalmologem při zhotovování očních korekčních pomůcek. Studenti jsou vedeni k soustavné práci, logickému uvažování, samostatnosti, odpovědnosti za kvalitu vlastních činností i pracovníků svěřených jejich odbornému dohledu.
Klíčové kompetence představují soubor vědomostí, dovedností, schopností a s nimi souvisejících postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj jedince a jeho zapojení do společnosti. Umožňují pružně reagovat na vývoj na trhu práce a v oboru, a tím i na potřebu dále se vzdělávat.
Vzdělávací program je mezním oborem zahrnujícím poznatky technické v kontinuitě s vědomostmi z oblasti somatologie a očního lékařství. Součástí vzdělávání je osvojení profesních dovedností při zhotovování, opravách a přizpůsobování brýlí a dalších korekčních a léčebných pomůcek pro nápravu vizuálních dysfunkcí klienta.
Obsah vzdělávání tvoří učivo technického charakteru (geometrická a vlnová optika, brýlová optika, technologie, přístrojová optika), dále učivo medicínského charakteru (anatomie a fyziologie, první pomoc, nauka o zraku).
Program zahrnuje a rozvíjí složku jazykovou, ekonomickou, ekologickou, estetickou, komunikativní i vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích zaměřených na profesi. Dominantní oblastí vzdělávacího programu je odborné vzdělávání a tzv. klíčové dovednosti při realizaci optických korekčních pomůcek očí.
Jazykové vzdělávání rozvíjí především komunikativní dovednosti studentů. Učí je kultivovaně se vyjadřovat ústně i písemně v cizím jazyce. Učí studenty efektivně pracovat s textem jako zdrojem informací. Připravuje studenty k aktivnímu užívání jazyka ve složitějších situacích při poskytování odborné péče pacientům/klientům neovládajícím český jazyk. Výběr cizího jazyka se přizpůsobí potřebě terénu, zájmu studentů a podmínkám školy.
Psychologické, estetické a komunikativní vzdělávání přispívá ke kultivaci osobnosti studentů v oblasti estetické, rétorické, etické, emocionální, sociální i ekonomické. K získání vědomostí pro komunikaci s klientem a řešení vztahů v pracovním kolektivu je zařazen předmět psychologie a psychologie prodeje.
Další součástí vzdělávacího programu jsou vědomosti ekonomického charakteru pro možnost budoucího samostatného administrativního vedení optického závodu a pro profesní komunikaci se zdravotnickými pojišťovnami.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (IKT) má především aplikační charakter. Důraz je kladen na využívání IKT v odborné praxi a na efektivní používání IKT jako zdroje informací. Využívá se ve spolupráci s firmami aktuálních odborných programů pro oční optiky.
Odborné vzdělávání poskytuje ucelený soubor vědomostí, manuálních a intelektových dovedností a návyků nezbytných pro pracovní uplatnění. Zahrnuje jednak učivo obecně-odborného a propedeutického charakteru, jednak učivo specificky odborně zaměřené na objasnění matematicko-fyzikálních, ale i oftalmologicky podložených souvislostí, které jsou provázány s vizuální činností člověka v nejširším slova smyslu.
Vzdělávací program zahrnuje také vybrané sociální disciplíny, které umožňují lépe pochopit chování zdravých a nemocných osob a změny ve společnosti, jakož i vztah mezi zdravotním stavem a fyzickým i sociálním prostředím člověka, které pomáhají vytvářet a rozvíjet odborné kompetence a osobnostní kvality studentů. Odborné vzdělání Diplomovaného očního optika v rámci mezipředmětových vztahů prohlubuje vybrané poznatky z přírodních a aplikovaných věd a základů managementu a navazuje na ně.
Praktické vzdělávání se uskutečňuje v odborných učebnách školy, na očních odděleních, v očních optikách a v ostatních zařízeních zajišťujících odbornou péči za spolupráce ostatních zdravotnických a odborných pracovníků.
Charakteristika vzdělávacího programu
Program zahrnuje poznatky technické v kontinuitě s vědomostmi z oblasti somatologie a očního lékařství. Součástí studia je osvojení profesních dovedností při zhotovování, opravách a přizpůsobování brýlí a dalších korekčních a léčebných pomůcek pro nápravu vizuálních dysfunkcí klienta.
Obsah vzdělávání tvoří učivo technického charakteru (geometrická a vlnová optika, brýlová optika, technologie, přístrojová optika) a učivo medicínského charakteru (anatomie a fyziologie, první pomoc, nauka o zraku).
Vzdělávací program rozvíjí složku jazykovou, ekonomickou, ekologickou, estetickou, komunikativní i vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích zaměřených na profesi. Dominantní oblastí vzdělávacího programu je odborné vzdělávání a tzv. klíčové dovednosti při realizaci optických korekčních pomůcek očí.
Jazykové vzdělávání rozvíjí především komunikativní dovednosti studentů. Učí je kultivovaně se vyjadřovat ústně i písemně v cizím jazyce. Učí studenty efektivně pracovat s textem jako zdrojem informací. Připravuje studenty k aktivnímu užívání jazyka ve složitějších situacích při poskytování odborné péče pacientům/klientům neovládajícím český jazyk. Výběr cizího jazyka se přizpůsobí potřebě terénu, zájmu studentů a podmínkám školy.
Psychologické, estetické a komunikativní vzdělávání přispívá ke kultivaci osobnosti studentů v oblasti estetické, rétorické, etické, emocionální, sociální i ekonomické. K získání vědomostí pro komunikaci s klientem a řešení vztahů v pracovním kolektivu je zařazen předmět psychologie a psychologie prodeje.
Další součástí vzdělávacího programu jsou vědomosti ekonomického charakteru pro možnost budoucího samostatného administrativního vedení firmy a pro profesní komunikaci se zdravotnickými pojišťovnami.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (IKT) má především aplikační charakter. Důraz je kladen na využívání IKT v odborné praxi a na efektivní používání IKT jako zdroje informací. Využívá se ve spolupráci s firmami aktuálních odborných programů pro oční optiky.
Odborné vzdělávání poskytuje studentům ucelený soubor vědomostí, manuálních a intelektových dovedností a návyků nezbytných pro jejich pracovní uplatnění. Zahrnuje jednak učivo obecně-odborného a propedeutického charakteru, jednak učivo specificky odborně zaměřené na objasnění matematicko-fyzikálních, ale i oftalmologicky podložených souvislostí, které jsou provázány s vizuální činností člověka v nejširším slova smyslu.
Vzdělávací program zahrnuje také vybrané sociální disciplíny, které umožňují lépe pochopit chování zdravých a nemocných osob a změny ve společnosti, jakož i vztah mezi zdravotním stavem a fyzickým i sociálním prostředím člověka, které pomáhají vytvářet a rozvíjet odborné kompetence a osobnostní kvality studentů. Odborné vzdělání diplomovaného očního optika v rámci mezipředmětových vztahů prohlubuje vybrané poznatky z přírodních a aplikovaných věd a základů managementu a navazuje na ně.
Praktické vzdělávání se uskutečňuje v odborných učebnách školy, v očních optikách a v ostatních zařízeních zajišťujících odbornou péči za spolupráce zdravotnických a odborných pracovníků způsobilých k výkonu činnosti bez odborného ohledu.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Program připravuje studenty pro činnost samostatného technického pracovníka, zejména v provozovnách očních optik, který úzce spolupracuje s optometristou a oftalmologem při zhotovování očních korekčních pomůcek.
Vzdělávací program umožňuje učitelům v rámci stanovených cílů individuální přístup k absolventům tak, aby získali lásku k povolání a pozitivní hodnotovou orientaci potřebnou pro pracovní, osobní i občanský život. Studenti jsou připraveni získávat, analyzovat a hodnotit nové informace, jsou vedeni k uvědomění nutnosti a potřeby celoživotního vzdělávání. Vzdělávací program se zaměřuje na postupné upevňování uvědomělého samostatného a rozhodného jednání a na schopnost úspěšně se vyrovnávat s problémy. V současné době stále aktuální otázka chování člověka za mimořádných situací je řešena v rámci mezipředmětových vztahů. Důraz je kladen na vytváření pozitivního vztahu studentů k vlastnímu zdraví, k vědomí významu prevence očních vad a nemocí a ekologickému chování.
Klíčové kompetence představují soubor vědomostí, dovedností, schopností a s nimi souvisejících postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj jedince a jeho zapojení do společnosti. Umožňují pružně reagovat na vývoj na trhu práce a v oboru, a tím i na potřebu dále se vzdělávat. Vytvářejí obecné kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním i v občanském životě. Jsou charakterizovány jako obecně přenositelné a uplatnitelné. Prolínají celým vzdělávacím programem.
Charakteristika vzdělávacího programu
Program je mezním oborem zahrnujícím poznatky technické v kontinuitě s vědomostmi z oblasti somatologie a očního lékařství. Součástí studia je osvojení profesních dovedností při zhotovování, opravách a přizpůsobování brýlí a dalších korekčních a léčebných pomůcek pro nápravu vizuálních dysfunkcí klienta.
Obsah vzdělávání tvoří učivo technického charakteru (geometrická a vlnová optika, brýlová optika, technologie, přístrojová optika), dále učivo medicínského charakteru (anatomie a fyziologie, první pomoc, nauka o zraku).
Vzdělávací program oboru diplomovaný oční optik zahrnuje a rozvíjí složku jazykovou, ekonomickou, ekologickou, estetickou, komunikativní i vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích zaměřených na profesi. Dominantní oblastí vzdělávacího programu je odborné vzdělávání a tzv. klíčové dovednosti při realizaci optických korekčních pomůcek očí.
Jazykové vzdělávání rozvíjí především komunikativní dovednosti studentů. Učí je kultivovaně se vyjadřovat ústně i písemně v cizím jazyce. Učí studenty efektivně pracovat s textem jako zdrojem informací. Připravuje studenty k aktivnímu užívání jazyka ve složitějších situacích při poskytování odborné péče pacientům/klientům neovládajícím český jazyk. Výběr cizího jazyka se přizpůsobí potřebě terénu, zájmu studentů a podmínkám školy.
Psychologické, estetické a komunikativní vzdělávání přispívá ke kultivaci osobnosti studentů v oblasti estetické, rétorické, etické, emocionální, sociální i ekonomické. K získání vědomostí pro komunikaci s klientem a řešení vztahů v pracovním kolektivu je zařazen předmět psychologie a psychologie prodeje.
Další součástí vzdělávacího programu jsou vědomosti ekonomického charakteru pro možnost budoucího samostatného administrativního vedení optického závodu a pro profesní komunikaci se zdravotnickými pojišťovnami.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (IKT) má především aplikační charakter. Důraz je kladen na využívání IKT v odborné praxi a na efektivní používání IKT jako zdroje informací. Využívá se ve spolupráci s firmami aktuálních odborných programů pro oční optiky.
Odborné vzdělávání poskytuje studentům ucelený soubor vědomostí, manuálních a intelektových dovedností a návyků nezbytných pro jejich pracovní uplatnění. Zahrnuje jednak učivo obecně-odborného a propedeutického charakteru, jednak učivo specificky odborně zaměřené na objasnění matematicko-fyzikálních, ale i oftalmologicky podložených souvislostí, které jsou provázány s vizuální činností člověka v nejširším slova smyslu.
Vzdělávací program zahrnuje také vybrané sociální disciplíny, které umožňují lépe pochopit chování zdravých a nemocných osob a změny ve společnosti, jakož i vztah mezi zdravotním stavem a fyzickým i sociálním prostředím člověka, které pomáhají vytvářet a rozvíjet odborné kompetence a osobnostní kvality studentů. Odborné vzdělání diplomovaného očního optika v rámci mezipředmětových vztahů prohlubuje vybrané poznatky z přírodních a aplikovaných věd a základů managementu a navazuje na ně.
Praktické vzdělávání se uskutečňuje v odborných učebnách školy, na očních odděleních, v očních optikách a v ostatních zařízeních zajišťujících odbornou péči za spolupráce ostatních zdravotnických a odborných pracovníků způsobilých k výkonu činnosti bez odborného dohledu.