Vzdělávací program: 41-31-N/04 Péče o krajinu
Obor vzdělání: 41-31-N/.. Zemědělství
Škola: Vyšší odborná škola a Střední zemědělská škola, Náměstí T. G. Masaryka 788, Tábor
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program představuje typ vyššího odborného vzdělávání, které doplňuje poznatky poskytované středními školami o kvalitativně nové prohlubující informace, jež jsou dobře využitelné v praxi. Díky důrazu na praktické aplikace poznatků vytváří studijní příležitost pro schopné, prakticky orientované zájemce toužící po kratším, méně teoretickém a studijně i ekonomicky méně náročném nadstavbovém vzdělání. Zaměřuje se na přípravu odborníků pro péči o krajinu ve změněných podmínkách jejího využití. Významným prvkem vzdělávání je poměrně vysoký podíl odborné praxe, zajišťované na praktických pracovištích, i důraz na účast odborníků ve výuce výběrových odborných předmětů.
Vzdělávání je zaměřeno na splnění následujících cílů:
• naučit studenty orientovat se v práci se základními legislativními normami na úseku
• pozemkových a krajinných úprav a ochrany a tvorby životního prostředí,
• zprostředkovat a upevnit teoretické vědomosti v oblasti zpracování analýzy současného
• stavu území pro pozemkové a krajinné úpravy,
• vytvořit předpoklady pro přípravu podkladů ke zpracování návrhu projektu pozemkových a krajinných úprav,
• umožnit poznání principů mechanismů půdní eroze, objasnit její význam z hlediska
• působení na životní prostředí a navrhnout proti erozní opatření,
• naučit a prohloubit znalosti v oblasti zpracování dokumentace ÚSES v návaznosti na další krajinné úpravy,
• vytvořit návyky a dovednosti potřebné pro zajišťování aktivit souvisejících se zaváděním
• a stavbou ekologicky přijatelných zemědělských technologií a staveb v krajině včetně
• alternativních způsobů hospodaření,
• učit odpovědnosti za výsledky práce, pracovní kázni a vytvářet návyky dodržování předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví a hygieny práce,
• získat dovednosti při práci s odbornou literaturou a dalšími zdroji informací, především
• internetem a speciálními počítačovými programy,
• zprostředkovat studentům základní myšlenky „evropanství“ prosazované EU, a naučit je
• porozumět principům regionální a strukturální politiky EU,
• prohloubit jazykové znalosti střední školy a zvládnout běžnou odbornou komunikaci
• v jednom cizím jazyce,
• rozvinout schopnosti realizovat environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu pro veřejnost a propagovat myšlenky udržitelného rozvoje společnosti.
V tříletém vzdělávacím programu Péče o krajinu si klademe za cíl:
• Poskytnout teoretické znalosti i praktické dovednosti umožňující provádět citlivé zásahy do zemědělské krajiny.
• Připravit odborníky pro prosazování a realizaci alternativních forem hospodaření na zemědělské půdě (předpokládané zvýšení požadavků na pěstování a využití tzv. energetických plodin, pastevní hospodaření a některé extenzivní způsoby zemědělské výroby).
• Vyškolit specialisty schopné podílet se na přípravě regionálních projektů obnovy krajiny a rozvoje podnikání /na venkově očekávaných a podporovaných Evropskou unií
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vzdělávací program navazuje na poznatky ze střední školy, nejprve je sjednocuje a třídí
a postupně k nim přidává nové vědomosti a dovednosti obecně odborné, odborné a speciální. Teoretické učivo je přitom zaměřeno především na pochopení principů, vztahů a souvislostí jevů a zásahů do přírody a krajiny. Tvoří východisko pro získání dovedností a schopností zjistit a analyzovat stav životního prostředí a krajiny a navrhnout konkrétní opatření k jejich zlepšení, udržení nebo využití. Teoretické poznatky jsou průběžně doplňovány praktickými aplikacemi realizovanými v rámci předmětových seminárních cvičení, pravidelných odpoledních učebních odborných praxí a individuálních odborných praxí na smluvních pracovištích. Vzdělávání vyúsťuje ve zpracování absolventské práce a je završeno konáním absolutoria.
Vzdělávací program Péče o krajinu lze strukturovat na povinné předměty společné pro obě zaměření /Pozemkové úpravy a ekologie krajiny a Zemědělské technologie a stavby v krajině/, povinně volitelné předměty jednotlivých zaměření a předměty volitelné. Povinné předměty společné pro obě zaměření upevňují nebo vytvářejí především znalosti jazykové, biologicko-ekologické, ekonomické, obecně právní, rozšiřují dovednosti práce s informačními technologiemi a podporují rozvoj jejich využití, poskytují poznání zásad psychologie osobnosti, práce a mezilidských vztahů a informují o struktuře, politice a strategiích činnosti Evropské unie.
Povinně volitelné předměty zaměření Pozemkové úpravy a ekologie krajiny poskytují
znalosti a dovednosti potřebné k monitorování stavu životního prostředí, studiu ekosystémů krajiny, rozšiřování rozptýlené trvalé zeleně a posuzování aktuálního stavu krajiny. Objasňují principy ochrany životního prostředí /opírající se o legislativu a ekonomické nástroje/, vytváření územních systémů ekologické stability a učí postupu tvorby i realizace návrhů pozemkových a krajinářských úprav.
Povinně volitelné předměty zaměření Zemědělské technologie a stavby v krajině rovněž vycházejí z posuzování ekosystémů krajiny a jejich vztahů, zabývají se stavem jednotlivých složek životního prostředí a jejich ochranou. Důraz je však kladen především na ekologická, etologická i ekonomická hlediska volby vhodných zemědělských technologií a staveb, vytvoření schopností porozumět základům technické dokumentace a projektování zemědělských technologií a staveb především s využitím speciálních počítačových programů.
Předměty volitelné slouží jednak k vyrovnání rozdílů ve znalostech vybraných
přírodovědných, případně zemědělských předmětů, získávaných na různých typech středních škol. Dále umožňují prohloubení odborných znalostí studentů. Předměty zařazené do posledního období VOŠ slouží k přípravě studentů na předpokládané pokračování ve studiu na vysoké škole. Předměty vybírá ředitel školy dle potřeb studentů.