Vzdělávací program: 41-31-N/06 Zemědělské podnikání
Obor vzdělání: 41-31-N/.. Zemědělství
Škola: Vyšší odborná škola a Střední zemědělská škola, Mendelova 131, Benešov
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem vzdělávacího programu je vychovávat absolventy, kteří:
· Jsou zasvěceni do základní psychologie práce s lidmi a problematiky řízení pracovní
skupiny.
· Mají teoretické znalosti a ovládají praktické dovednosti z předmětů rostlinné výroby včetně ochrany rostlin, živočišné výroby včetně zoohygieny, zemědělské mechanizace, ekonomiky a podnikání, účetnictví a daní.
· Rozšíří si znalost cizích jazyků – umí komunikovat i psát ve vybraném cizím jazyce, umí řešit pracovní záležitosti v cizím jazyce.
· Rozšíří si praktické dovednosti zejména půlroční zahraniční praxí na zemědělských farmách v Evropské unii.
· Zvládne teoretické základy ekologie, péče o životní prostředí a zpracování odpadů.
· Umí zvládat informační a komunikační technologie, ovládá nejen standardní software, ale taktéž odborné zemědělské programy.
· Jsou schopni samostatně tvořit a zpracovávat projekty.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Povinné předměty
Cílem těchto předmětů je připravit plnohodnotného absolventa vzdělávacího programu Zemědělské podnikání. Mezi povinné předměty jsou zařazeny jak předměty, které studentovi poskytují všeobecné tak odborné vzdělání.
V prvé řadě po celou dobu vzdělávání se dává důraz na jazykové vzdělávání, což znamená, že studenti mají po celou dobu povinný předmět Cizí jazyk. Kromě tohoto všeobecného cizího jazyka mají studenti i odborný jazyk, který je zařazen do 2. ročníku. U denní formy vzdělávání dále studenti prohlubují své znalosti půlročním výjezdem do zahraničí na povinnou praxi, kde se musí domluvit v příslušném cizím jazyce.
Mezi všeobecné vzdělávání je zařazena také Tělesná výchova, která je řazena do 5. z 6. studijních období, přitom ve 2. ročníku v zimním období je pravidelná Tělesná výchova nahrazena týdenním sportovně turistickým kurzem.
ICT vzdělávání je zařazeno pro všechny studenty od 2. ročníku v rozsahu 3 hodin týdenně.
Přírodovědné vzdělávání je kromě odborného vzdělávání, prohlubováno v předmětu myslivost zařazeného do 1. ročníku a v předmětu Laboratorní rozbory zařazeného do 3. ročníku letního období. Předmět Ekologie a ochrana životního prostředí v letním semestru 3. ročníku v sobě zahrnuje aspekty jak přírodovědného tak i estetického vzdělávání.
Společenskovědní vzdělávání je zahrnuto v předmětu Zemědělské právo, které probíhá ve 2. ročníku v letním období a ve 3. ročníku v zimním období.
Odborné vzdělávání je úzce spojeno s přírodovědným vzděláváním, protože zahrnuje studium živých soustav v praxi.
Odborné vzdělávání zahrnuje základní vzdělávání, tzn. předměty jako je Speciální rostlinná výroba, Speciální živočišná výroba a Speciál ochrana rostlin ve 2. ročníku zimního období, dále alternativní zemědělství v 2. ročníku jak zimního tak i letního období, dále ekonomiku komodit zahrnutou do 3. ročníku zimního období a Inseminaci hospodářských zvířat spolu se Základy vodního a lesního hospodářství přednášené ve 3. ročníku letního období.
Odborné vzdělávání ekonomické zahrnuje jako základní předmět Ekonomiku a podnikání, který je přednášen celou dobu vzdělávání. Předměty Účetnictví a daně a Managament, jsou vyučovány ve 2. ročníku v letním období a ve 3. ročníku v zimním období. Předmět Marketing je vyučován ve 3. ročníku zimního období. Ekonomické vzdělávání je završeno Odborným seminářem účetnictví a daně ve 3. ročníku v letním období.
Odborné vzdělávání technické je ve vzdělávacím programu zahrnuto ve dvou předmětech a to ve Speciální mechanizaci, která je přednášena v 2. ročníku v zimním období a ve Strojích pro rostlinnou výrobu, zařazenou do 3. ročníku letního období.
Povinně volitelné předměty
Předměty zařazené v této části splňují dva cíle:
· vyrovnávají úroveň základních odborných znalostí a dovedností mezi absolventy zemědělských a nezemědělských škol
· předměty, které rozšiřují odborné vědomosti v určitých oblastech podnikání a rozšiřují dovednosti v určitých jeho činnostech
Studijní skupina nezemědělců
Skupina má zařazeny hlavně předměty vyrovnávající znalosti se studijní skupinou zemědělců, aby mohli od 2. ročníku tyto dvě skupiny společně studovat.
Zahrnuje především odborné vzdělávání základní, které zahrnuje tyto předměty: Stroje a zařízení, Odborná praxe, Rostlinná výroba a Živočišná výroba, všechny 4 předměty jsou přednášeny obě období 1. ročníku.
Do odborného vzdělávání speciálního se zahrnují tyto předměty: Motorová vozidla – v 1. ročníku zimního období – studenti na závěr skládají řidičské zkoušky skupiny T. Dále jsou do 1. ročníku letního období zařazeny předměty Ochrana rostlin a Zoohygiena.
Skupina má zařazeny předměty, které rozšiřují odborné vědomosti v určitých oblastech podnikání a rozšiřují dovednosti v určitých jeho činnostech.
Jazykové vzdělávání – studenti mají předmět Konverzace v cizím jazyce, pomocí kterého si vyrovnávají jazykové znalosti se studenty ze škol, kde je větší dotace jazyků a připravují se tím na zahraniční odbornou praxi.
Znalosti z ICT vzdělávání si spolu s odborným vzděláváním, rozšiřují výukou Aplikovaných programů, kde studují odborné programy.
Odborné vzdělávání – studenti zemědělských škol si prohlubují a rozšiřují znalosti v následujících předmětech, které mají v 1. ročníku vzdělávacího programu: Odborný seminář Rostlinné výroby a Živočišné výroby, Sadovnictví a ovocnictví, Potravinářské technologie, Zpracování odpadů a energetické plodiny.
Volitelné předměty
Volitelné předměty splňují 2 základní cíle:
· připravit studenty pro další studium na vysoké škole
· umožnit studentovi studovat další cizí jazyk
Pro prohloubení matematického vzdělávání si může student ve 2. ročníku zvolit jako volitelný předmět matematiku.
Pro prohloubení přírodovědného vzdělávání si může student zvolit ve 3. ročníku Chemii a v 2. a 3. ročníku Biologii.
Pro rozšíření jazykového vzdělávání si může student zvolit v průběhu celého vzdělávání druhý cizí jazyk.
Ve 3. ročníku studenti mají možnost získat následující oprávnění:
· oprávnění na řízení vysokozdvižného vozíku,
· na samochodnou řezačku a na kombajn.
Za tímto účelem škola spolupracuje s odbornými organizacemi, které školení našich studentů zajišťují.