Vzdělávací program: 41-32-N/01 Lesnictví
Obor vzdělání: 41-32-N/.. Lesnictví
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Vyšší odborná škola lesnická a Střední lesnická škola Bedřicha Schwarzenberga, Lesnická 55, Písek
Vyšší odborná škola lesnická a Střední lesnická škola, Lesnická 9, Trutnov (n)
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program je chápán jako ucelená příprava odborného lesního hospodáře. Jeho cílem proto je, aby si studenti osvojili k tomu nezbytné vědomosti a intelektuální dovednosti, a částečně i některé specifické dovednosti manuální. Dílčí cíle se plní postupně, podle jednotlivých ročníků studia:
I. ročník studia sleduje více dílčích cílů, a to (1.) poskytnout studentům povšechnou orientaci v oboru lesnictví již na samém počátku jeho studia, dále (2.) poskytnout studentům nezbytný teoretický základ, konečně (3.) podpořit jejich schopnost samostatného studia.
II. ročník studia má cíl jediný, a to (4.) poskytnout studentům souhrn vědomostí a intelektuálních (i některých specifických manuálních) dovedností, potřebných k výkonu jejich budoucího povolání (jak již byly prezentovány výše).
III. ročník studia sleduje opět více cílů, a to zejména (5.) integrovat dílčí odborné vědomosti studentů, získané při studiu jednotlivých odborných vyučovacích předmětů jejich metodickou aplikací při řešení průřezových problémů, ale i (6.) poskytnout studentům některé specifické vědomosti a intelektuální dovednosti a konečně, (7.) dát studentům alespoň v omezené míře možnost individualizace jejich zaměření. Některé dílčí pedagogické cíle vzdělávacího programu jsou plněny v průběhu celého studia, a to (9) rozvoj jazykových kompetencí a (10) péče o tělesnou kondici studentů.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Jako úvod do studia, zejména ale jako úvod do oboru lesního hospodářství (tj. prvotní seznámení s podstatou a se specifiky lesního hospodářství), je do učebního plánu denního studia zařazen odborný vyučovací předmět „Práce v lese“.
Pro pochopení přirozených vztahů, oběhu látek a energií, i dlouhodobých a komplexních autoregulačních dějů, odehrávajících se v lesních ekosystémech, je pro lesního hospodáře naprosto nezbytný širší teoretický základ přírodovědný – biologický a ekologický. Tomu odpovídají ve struktuře učebního plánu odborné vyučovací předměty „Lesnická botanika“, „Lesnická zoologie“ a zejména „Ekologie lesa“. Přírodovědný teoretický základ je dále účelově rozšířen do oblasti matematické statistiky, a to vyučovacím předmětem „Statistika“.
Péče o lesní ekosystémy (viz definice lesnictví v kap. 1.) vyžaduje znalost nástrojů, které k tomu poskytují technika a technologie. Vzhledem k tomu je pro lesního hospodáře nezbytný i přiměřený teoretický základ technický. Tomu odpovídá ve struktuře učebního plánu odborný vyučovací předmět „Základy strojů a zařízení“.
Konečně, lesní hospodářství se uskutečňuje v širším kontextu hospodářském, a proto je pro lesního hospodáře nezbytný i teoretický základ společenskovědní – ekonomický. Předpokládá se ale, že v potřebné míře je s ním seznámen každý absolvent středního vzdělávání s maturitní zkouškou, proto pouze jeho účelové doplnění představuje ve struktuře učebního plánu vyučovací předmět „Technika administrativy“. Společenskovědní teoretický základ je účelově rozšířen do oblasti právní, a to vyučovacím předmětem „Právo ČR“.
Profil absolventa utvářejí rozhodujícím způsobem odborné vyučovací předměty, které obsahově odpovídají jednotlivým okruhům problematiky lesního hospodářství, významově si postaveným na roveň. Pasivní a aktivní péči o lesní ekosystémy odpovídají v učebním plánu vyučovací předměty „Ochrana lesa a přírody“ a „Pěstování lesů“, kompendiu nezbytných znalostí techniky a technologie odpovídá vyučovací předmět „Těžba a doprava dříví“ a kompendiu potřebných znalostí ekonomických zvláštností lesního hospodářství pak vyučovací předmět „Ekonomika lesního hospodářství“.
Vzhledem k dlouhověkosti lesních dřevin je specifickým aspektem lesního hospodářství dlouhodobé prognózování, tzv. hospodářská úprava lesa - tomu odpovídá zařazení odborného vyučovacího předmětu „Hospodářská úprava lesa“ (v relativně omezeném rozsahu, protože hospodářská úprava lesa je činností ze zákona vyhrazenou lesním inženýrům).
Kulturně-historickou tradicí střední Evropy je těsné sepjetí lesnictví s myslivostí, proto každý vzdělaný lesník (počínaje úrovní středního vzdělání s maturitou) je ze zákona považován za tzv. myslivce z povolání. Tomu odpovídá v učebním plánu zařazení odborného vyučovacího předmětu „Myslivost“ (děleného do stupňů I., tj. odborná příprava myslivce, a II. tj. odborná příprava mysliveckého hospodáře).
Syntézu vědomostí z jednotlivých odborných vyučovacích předmětů a možnost pokusu o jejich metodickou aplikaci představují ve struktuře učebního plánu vyučovací předmět „Rozhodování lesního hospodáře“ (studentské projekty průřezových témat - typických lesnických činností, na modelových porostech ve školním polesí) a dlouhodobá (čtyřměsíční) řízená „Odborná praxe“. Významnou formativní úlohu má i vypracování absolventské práce.
Individualizaci studia (v omezené míře) dovoluje zařazení volitelného předmětu, s výběrem ze dvou možností: „Podnikání v lesním hospodářství“ a „Péče o veřejnou zeleň“.
V učebním plánu jsou dále zařazeny vyučovací předměty, posilující komunikativní dovednosti absolventů, tj. „Informatika“, „Jednání s lidmi“ a dva cizí jazyky – „Cizí jazyk I.“ a „Cizí jazyk II.“. Jako „Cizí jazyk I“ je při tom volen ten cizí jazyk z dvojice anglický jazyk / německý jazyk, který bude předmětem zkoušky u absolutoria, a zpravidla je jím ten, ze kterého student dříve skládal maturitní zkoušku.
Aby se mohl absolvent plně v lesním hospodářství uplatnit, měl by být v dobré tělesné kondici. Její udržování a rozvíjení zajišťuje ve struktuře učebního plánu zařazený vyučovací předmět „Tělesná výchova“, vyučovaný ve formě sportovních her.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program vytváří ucelený souhrn odborného lesnického vzdělání, které svou šířkou zapadá do rámce nejen lesnického, ale i přírodovědně ekologického vzdělání.
Výuka je směřována:
· k vytváření odborných lesnických znalostí umožňujících správné hospodaření v lesích podle moderních poznatků lesnické vědy
· k vytváření obecně biologických znalostí vedoucích k rozpoznání a charakterizování jednotlivých biologických objektů
· na základě biologických znalostí vytvářet ekologické znalosti a chápat ekologické vztahy v jednotlivých především lesních ekosystémech a uvědomovat si dopady nesprávného zásahu
· k vytváření profesních a občanských postojů pro zachování druhové diverzity přírody a ochrany všech přírodních zdrojů - ochraně životního prostředí
· k vytváření právního vědomí a ekonomických znalostí především v oblasti lesního hospodářství
· k vytváření základních pedagogických dovedností pro uplatňování environmentální výchovy v místě svého pracovního působení, na žáky škol i osvětově působit na dospělou populaci
· k vytvoření předpokladů komunikovat v oboru jedním z cizích jazyků
· k vytváření znalostí o lesnické a biologicko-ekologické problematice v globálním světě
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vzdělávací program vyšší odborné školy je postupně plněn ve třech ročnících, které se dělí na šest období.
V prvním ročníku je vzdělávací program zaměřen na přípravné přírodovědné moduly jako biologie, geologie, lesnická botanika a zoologie. Dále pak základy odborných lesnických modulů jako těžebně dopravní stroje, dendrometrie, po kterých následují odborné předměty k absolutoriu a to pěstování lesů, těžba a hospodářská úprava lesa. Modul závěrečná práce obsahuje učební celky potřebné pro tvorbu absolventské práce po formální i obsahové stránce.
Ve druhém a třetím ročníku je vzdělávací program v jednotlivých modulech zaměřen odborně a s moduly rozšiřujícími vzdělání pro oblast ekologie a ochrany životního prostředí. Není zapomenuto na legislativu, ekonomiku, geografické informační systémy a další viz tabulka.
Praxe probíhá formou denního studia v závěru studijního období. Jednotlivé dny v týdnu praxe jsou věnovány stěžejním předmětům. Formou praktických cvičení a exkurzí si studenti osvojí teoretické znalosti z konzultací.
Zadání závěrečné práce a přidělení konzultanta probíhá během druhého ročníku. Studium je ukončeno absolutoriem, které se skládá ze zkoušky z odborných předmětů, cizího jazyka, obhajobou závěrečné práce.