Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
41-41-M/01 Agropodnikání
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ
Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: vzdělávání a komunikace v českém jazyce, vzdělávání a komunikace v cizím jazyce, společenskovědní vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
rozvíjí a doplňuje vzdělání žáků v českém jazyce na úroveň středního vzdělání s maturitní zkouškou tak, aby žáci dokázali psát a mluvit kultivovaně, aby byli schopni používat jazyk jako spolehlivý nástroj svého myšlení i komunikace (sdělování) s jinými lidmi. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Rozvíjejí se také jejich osobnostní a sociální kompetence. Rovněž se učí vnímat jazyk jako nositele umění a krásy, a to především v uměleckých textech. Součástí českého jazyka je i budování mediální gramotnosti žáků, která je založena na poznatcích o jazyce a publicistice. Mediální gramotnost znamená schopnost žáků zaujímat kritický přístup k mediálním obsahům, schopnost rozeznat způsoby práce jednotlivých masových médií (tisk, televize, rozhlas) a učí je odolávat mediálnímu ovlivňování.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
připravuje žáky na život v multikulturní společnosti (společnost složená z různorodých skupin a komunit), na komunikaci s lidmi hovořícími cizími jazyky, učí je kriticky využívat cizojazyčné zdroje pro jejich soukromý a hlavně i pro profesní život. Rozšiřuje jejich znalosti o světě a o kultuře jiných národů. Učí žáky vnímat zvláštnosti myšlení, vyjadřování a chování příslušníků jiných národů a reagovat na ně, tyto zvláštnosti náležitě tolerovat a oceňovat.
Vede žáky k celoživotnímu jazykovému vzdělávání a zdokonalování, které je jednou ze základních potřeb člověka dnešní doby.
Žáci se ve výuce setkají minimálně s jedním cizím jazykem a naváží v něm na to, co si již osvojili v základním vzdělání. V některých oborech půjde i o druhý cizí jazyk, který si žáci osvojí na nižší úrovni.
SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
připravuje žáky na soukromý a hlavně veřejný aktivní a odpovědný život. Vede je k hlubšímu pochopení světa: k porozumění společnosti, v níž žijí, a politice – v jejích projevech na domácí půdě i v zahraničí. Kultivuje historické a právní vědomí žáků a rozvíjí jejich vnímání, rozlišování a posuzování dobra, zla, práva a morálky. Žáci se učí rozumět zásadám a principům demokracie, jejímu chápání lidských práv a uvědomovat si také problémy demokracie v současnosti – v době globalizace. Jsou vedeni ke kritické toleranci, ke kritickému myšlení, k tomu, aby se zbavovali předsudků vůči jiným lidem, komunitám nebo sociálním skupinám. Usiluje se o to, aby si žáci vážili života, materiálních i duchovních hodnot, vytvořených v dnešní době i v dobách minulých.
Společenskovědní vzdělávání se podílí významnou měrou na budování mediální gramotnosti žáků, tzn. vede je k tomu, aby byli schopni odolávat mediální manipulaci a vhodně využívat masová média pro svou zábavu i poučení.
PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky hlouběji rozumět jevům, dějům, principům a zákonům vybraných oblastí živé i neživé přírody. Skládá se ze tří složek – fyzikální, chemické, biologické a ekologické.
Směřuje k tomu, aby žáci spolehlivě využívali přírodovědných znalostí a dovedností jak v soukromé sféře, tak hlavně v jejich budoucí profesi. V technických oborech je připravuje na možnost dalšího celoživotního vzdělávání, založeného na přírodovědných nebo technických vědních disciplínách. Vede je k odpovědnosti a k jednání podle zásad udržitelného rozvoje.
V jednotlivých oborech vzdělání jsou rozdílné nároky na jednotlivé složky přírodovědného vzdělávání, takže jsou zpracovány různé jeho varianty pro vzdělávání fyzikální (celkem 3 varianty) a chemické (2 varianty). Škola zvolí pro tvorbu školního vzdělávacího programu tu variantu vzdělávání, která je uvedena v poznámkách v rámcovém rozvržení obsahů vzdělání příslušného RVP. Může volit i variantu náročnější, méně náročná varianta, než obor vzdělání vyžaduje, není přípustná.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má v odborném školství dvojí funkci: rozvíjí na náležitou středoškolskou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) pro uplatnění v praktickém soukromém životě, ale také poskytuje matematické poznatky jako nástroje pro osvojení vědomostí a dovedností v odborné složce vzdělávání. Rovněž učí žáky myslet, řešit náročnější problémy, rozvíjí nástroje jejich finanční gramotnosti (tj. schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat se svými finančními prostředky).
Matematické kompetence jsou v neposlední řadě nezanedbatelným předpokladem pro rekvalifikaci a celoživotní vzdělávání.
Základ středoškolského matematického vzdělávání v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou, který je uveden v RVP příslušného oboru vzdělání, může škola doplnit tak, aby to odpovídalo jejím specifickým záměrům, koncepci daného ŠVP a potřebám jejích žáků jak v profesi, pro niž se připravují, tak i v nárocích dalšího vzdělávaní.
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
výrazně kultivuje osobnost žáků, učí je rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách – od krásy živé přírody, neživé přírody až po krásu v umění a v užitém umění, včetně krásy techniky a kulturní krajiny. Rozvíjí kladný vztah žáků k materiálním a duchovním hodnotám, k lidské práci a k talentu v nich obsaženým. V neposlední řadě učí žáky rozlišovat a oceňovat skutečné a hodnotné umění od konzumního braku a nehodnotné produkce různých masových médií.
Základem obsahů vzdělávání je především slovesné umění; žáci se učí interpretovat literární texty různých žánrů (vyjadřovat se o svých prožitcích, o obsahu a formě, o různých souvislostech textů), včetně vybraných děl náročnějších, tvořících součást klasického fondu domácí literatury i literatury světové.
Jiné složky umění zařazuje škola do obsahů ŠVP v různém rozsahu a obsahu podle svých specifických záměrů a rovněž v souvislosti s daným oborem vzdělání.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
má co nejvíce rozvinout a podpořit takové postoje a jednání žáků, které povedou ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.
Významnou složkou tohoto rámce je vlastní tělesná výchova, která směřuje k pozitivnímu prožívání pohybu i sportování a kultivuje projevy žáků v této oblasti.
Žáci se učí náležitě vnímat a respektovat potřeby svého těla v jeho tělesné, duševní a sociální jednotě a rozumět tomu, jak působí výživa, životní prostředí, hygiena, pohybové aktivity, kladné city, nepříjemné prožitky, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy atp. na zdraví. Důraz se klade na výchovu proti závislostem a proti médii prosazovanému kultu krásného těla, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.
Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitými obsahy této složky vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě pečovat o bezpečnost při každé své činnosti být odpovědný za své jednání.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.
Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).
Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.
EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má rozvíjet ekonomické myšlení žáků a umožnit jim pochopit mechanismus fungování tržní ekonomiky, porozumět podstatě podnikatelské činnosti a principu hospodaření podniku.
Žáci získají předpoklady pro rozvíjení vlastních podnikatelských aktivit a naučí se orientovat v právní úpravě podnikání. Součástí je učivo o marketingu a managementu a využití jejich nástrojů při řízení provozu hospodářských subjektů různých úrovní. Důležitá je také znalost fungování finančního trhu, národního hospodářství a EU. Žáci jsou vedeni k praktickému využívání osvojených poznatků v oboru.
Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem Člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.
APLIKOVANÁ BIOLOGIE
Obsahový okruh prohlubuje učivo přírodovědné oblasti tím, že žákům poskytuje poznatky o nebuněčných formách života, bakteriích a sinicích, houbách a lišejnících, rostlinách, živočiších a o dědičnosti a proměnlivosti organismů. Hlubší biologické poznatky umožňují organismy poznávat, pečovat o ně a chránit je. Tento okruh vychovává žáky k citu pro práci s biologickým materiálem, k systematické, důsledné a přesné práci. Žáci si prohlubují dovednosti práce s lupou a mikroskopem, připravují preparáty, provádějí jednoduché experimenty a řeší praktické úlohy. Při určování rostlin a živočichů používají atlasy a klíče. Vzdělávání směřuje k prohloubení kladného vztahu k přírodě a životu, k uvědomění si významu zdravého životního stylu. Žáci získají výchozí vědomosti a dovednosti pro další odborné vzdělávání, zejména pro pěstování rostlin a chov zvířat.
TECHNICKÁ ZAŘÍZENÍ A DOPRAVA
Obsahový okruh vychází z vědomostí a dovedností získaných ve fyzikální složce přírodovědného vzdělávání a připravuje žáky pro poznávání jednotlivých zemědělských mechanizačních prostředků probíraných v rámci navazujících okruhů pěstování rostlin a zpracování rostlinných produktů a chov zvířat a zpracování živočišných produktů. Žáci se seznámí s problematikou bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygienou práce a s otázkami požární prevence, získají přehled o používaných materiálech, naučí se pracovat s technickou dokumentací a seznámí se s významem, funkcí a charakteristikou základních strojních součástí a mechanismů a s možnostmi jejich použití. Nedílnou součástí je také učivo týkající se zemědělských staveb, elektrotechniky a zemědělské dopravy. Zároveň je řešena problematika provozu strojů s ohledem na životní prostředí.
Žáci projdou výukou a výcvikem v řízení motorových vozidel dle platných předpisů pro získání řidičského oprávnění skupiny T a B. Žáci se tedy učí řídit traktor a osobní automobil, provádět jejich základní údržbu a rozeznat základní možné závady a poruchy. Formou volitelné nebo nepovinné výuky je možné rozšířit odbornou způsobilost o řízení motorových vozidel skupiny C (nákladní automobil) a dále získat oprávnění pro řízení samojízdných strojů.
PĚSTOVÁNÍ ROSTLIN A ZPRACOVÁNÍ ROSTLINNÝCH PRODUKTŮ
Obsahový okruh poskytuje žákům vědomosti a dovednosti potřebné pro pěstování rostlin. Učivo vytváří prostor pro aplikaci biologických a chemických poznatků vzhledem k biologicko-chemické podstatě pěstování rostlin. Běžné problémové situace se žáci učí řešit nejen z pohledu technologického, ale i s přihlédnutím k ekonomičnosti zvoleného postupu a jeho ekologickým dopadům. Výuka a výchova směřuje k moderním zásadám pěstitelství včetně respektování a naplňování příslušných legislativních předpisů a doporučení.
Žáci se učí určovat a charakterizovat jednotlivé druhy obilnin, luskovin, olejnin, okopanin, pícnin a dalších významných plodin a charakterizovat jejich vlastnosti, používat vybrané meteorologické přístroje, vyhodnocovat klimatické a meteorologické údaje ve vztahu k pěstování rostlin, charakterizovat základní půdní druhy a typy, objasnit význam hlavních živin pro růst a vývoj rostlin, popsat a charakterizovat konstrukci, funkci a seřízení mechanizačních prostředků používaných při pěstování rostlin, provádět jejich obsluhu a údržbu. Žáci navrhují vhodné technologické postupy pro pěstování a sklizeň, sestavují plán hnojení a integrované ochrany pro jednotlivé plodiny, s ohledem na podmínky provádějí a organizují základní zpracování půdy, předseťovou přípravu, hnojení, setí a sázení, ošetřování porostů během vegetace, provádějí a organizují sklizeň, posklizňové úpravy, skladování a hodnotí výsledky rostlinné produkce. Součástí obsahového okruhu je osvojení poznatků spojených se zpracováním rostlinných produktů.
CHOV ZVÍŘAT A ZPRACOVÁNÍ ŽIVOČIŠNÝCH PRODUKTŮ
Obsahový okruh poskytuje žákům vědomosti a dovednosti potřebné pro chov zvířat. Učivo navazuje na vědomosti a dovednosti získané v rámci přírodovědného vzdělávání a zejména v rámci obsahového okruhu aplikovaná biologie. Cílem okruhu je připravit odborného pracovníka chápajícího biologickou podstatu chovu zvířat na jedné straně, technickou vybavenost, ekonomické a ekologické aspekty na straně druhé. Učivo poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné pro volbu vhodných provozních opatření. Výuka směřuje k moderním zásadám chovatelství, včetně respektování a naplňování legislativních předpisů a doporučení vztahujících se k chovu zvířat.
Žáci se naučí popsat stavbu a vysvětlit funkce jednotlivých orgánů a orgánových soustav zvířat, rozpoznat a charakterizovat významná plemena hospodářských zvířat, popsat a charakterizovat jednotlivé užitkové vlastnosti zvířat, metody plemenitby, způsoby označování a evidence hospodářských zvířat, vysvětlit význam jednotlivých živin pro výživu zvířat, rozpoznat a charakterizovat jednotlivé druhy krmiv a doporučit je pro jednotlivé druhy a kategorie zvířat. Žáci popisují a charakterizují konstrukci, funkci a seřízení mechanizačních prostředků využívaných v chovech zvířat, provádějí jejich obsluhu a údržbu, navrhují vhodné technologické postupy chovu zvířat, hodnotí podmínky ustájení, provádějí a organizují ošetřování a chov jednotlivých druhů a kategorií hospodářských zvířat, posuzují jejich zdravotní stav a navrhují preventivní opatření a hodnotí výsledky živočišné produkce. Součástí obsahového okruhu je osvojení poznatků spojených se zpracováním živočišných produktů.
ROZVOJ VENKOVA
Obsahový okruh připravuje žáky pro realizaci aktivit v oblasti obnovy a rozvoje venkova. Žáci získávají předpoklady pro podnikání v zemědělství, které je součástí rozvoje venkovských oblastí. Obsahový okruh úzce navazuje na okruhy pěstování rostlin a zpracování rostlinných produktů, chov zvířat a zpracování živočišných produktů a na ekologii probíranou v rámci přírodovědného vzdělávání. Žáci se seznámí s alternativními formami zemědělského hospodaření, které zvýrazňují biologickou, estetickou a rekreační funkci zemědělské krajiny. Okruh rozvíjí environmentální myšlení žáků a připravuje je pro vykonávání činností souvisejících s ochranou a tvorbou krajiny. Žáci získají předpoklady pro hospodaření v souladu s principy udržitelného rozvoje venkova, jsou připravováni pro podnikání v ekologickém zemědělství a v agroturistice.