Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
41-43-M/02 Chovatelství
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ
Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: vzdělávání a komunikace v českém jazyce, vzdělávání a komunikace v cizím jazyce, společenskovědní vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
rozvíjí a doplňuje vzdělání žáků v českém jazyce na úroveň středního vzdělání s maturitní zkouškou tak, aby žáci dokázali psát a mluvit kultivovaně, aby byli schopni používat jazyk jako spolehlivý nástroj svého myšlení i komunikace (sdělování) s jinými lidmi. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Rozvíjejí se také jejich osobnostní a sociální kompetence. Rovněž se učí vnímat jazyk jako nositele umění a krásy, a to především v uměleckých textech. Součástí českého jazyka je i budování mediální gramotnosti žáků, která je založena na poznatcích o jazyce a publicistice. Mediální gramotnost znamená schopnost žáků zaujímat kritický přístup k mediálním obsahům, schopnost rozeznat způsoby práce jednotlivých masových médií (tisk, televize, rozhlas) a učí je odolávat mediálnímu ovlivňování.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
připravuje žáky na život v multikulturní společnosti (společnost složená z různorodých skupin a komunit), na komunikaci s lidmi hovořícími cizími jazyky, učí je kriticky využívat cizojazyčné zdroje pro jejich soukromý a hlavně i pro profesní život. Rozšiřuje jejich znalosti o světě a o kultuře jiných národů. Učí žáky vnímat zvláštnosti myšlení, vyjadřování a chování příslušníků jiných národů a reagovat na ně, tyto zvláštnosti náležitě tolerovat a oceňovat.
Vede žáky k celoživotnímu jazykovému vzdělávání a zdokonalování, které je jednou ze základních potřeb člověka dnešní doby.
Žáci se ve výuce setkají minimálně s jedním cizím jazykem a naváží v něm na to, co si již osvojili v základním vzdělání. V některých oborech půjde i o druhý cizí jazyk, který si žáci osvojí na nižší úrovni.
SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
připravuje žáky na soukromý a hlavně veřejný aktivní a odpovědný život. Vede je k hlubšímu pochopení světa: k porozumění společnosti, v níž žijí, a politice – v jejích projevech na domácí půdě i v zahraničí. Kultivuje historické a právní vědomí žáků a rozvíjí jejich vnímání, rozlišování a posuzování dobra, zla, práva a morálky. Žáci se učí rozumět zásadám a principům demokracie, jejímu chápání lidských práv a uvědomovat si také problémy demokracie v současnosti – v době globalizace. Jsou vedeni ke kritické toleranci, ke kritickému myšlení, k tomu, aby se zbavovali předsudků vůči jiným lidem, komunitám nebo sociálním skupinám. Usiluje se o to, aby si žáci vážili života, materiálních i duchovních hodnot, vytvořených v dnešní době i v dobách minulých.
Společenskovědní vzdělávání se podílí významnou měrou na budování mediální gramotnosti žáků, tzn. vede je k tomu, aby byli schopni odolávat mediální manipulaci a vhodně využívat masová média pro svou zábavu i poučení.
PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky hlouběji rozumět jevům, dějům, principům a zákonům vybraných oblastí živé i neživé přírody. Skládá se ze tří složek – fyzikální, chemické, biologické a ekologické.
Směřuje k tomu, aby žáci spolehlivě využívali přírodovědných znalostí a dovedností jak v soukromé sféře, tak hlavně v jejich budoucí profesi. V technických oborech je připravuje na možnost dalšího celoživotního vzdělávání, založeného na přírodovědných nebo technických vědních disciplínách. Vede je k odpovědnosti a k jednání podle zásad udržitelného rozvoje.
V jednotlivých oborech vzdělání jsou rozdílné nároky na jednotlivé složky přírodovědného vzdělávání, takže jsou zpracovány různé jeho varianty pro vzdělávání fyzikální (celkem 3 varianty) a chemické (2 varianty). Škola zvolí pro tvorbu školního vzdělávacího programu tu variantu vzdělávání, která je uvedena v poznámkách v rámcovém rozvržení obsahů vzdělání příslušného RVP. Může volit i variantu náročnější, méně náročná varianta, než obor vzdělání vyžaduje, není přípustná.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má v odborném školství dvojí funkci: rozvíjí na náležitou středoškolskou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) pro uplatnění v praktickém soukromém životě, ale také poskytuje matematické poznatky jako nástroje pro osvojení vědomostí a dovedností v odborné složce vzdělávání. Rovněž učí žáky myslet, řešit náročnější problémy, rozvíjí nástroje jejich finanční gramotnosti (tj. schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat se svými finančními prostředky).
Matematické kompetence jsou v neposlední řadě nezanedbatelným předpokladem pro rekvalifikaci a celoživotní vzdělávání.
Základ středoškolského matematického vzdělávání v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou, který je uveden v RVP příslušného oboru vzdělání, může škola doplnit tak, aby to odpovídalo jejím specifickým záměrům, koncepci daného ŠVP a potřebám jejích žáků jak v profesi, pro niž se připravují, tak i v nárocích dalšího vzdělávaní.
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
výrazně kultivuje osobnost žáků, učí je rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách – od krásy živé přírody, neživé přírody až po krásu v umění a v užitém umění, včetně krásy techniky a kulturní krajiny. Rozvíjí kladný vztah žáků k materiálním a duchovním hodnotám, k lidské práci a k talentu v nich obsaženým. V neposlední řadě učí žáky rozlišovat a oceňovat skutečné a hodnotné umění od konzumního braku a nehodnotné produkce různých masových médií.
Základem obsahů vzdělávání je především slovesné umění; žáci se učí interpretovat literární texty různých žánrů (vyjadřovat se o svých prožitcích, o obsahu a formě, o různých souvislostech textů), včetně vybraných děl náročnějších, tvořících součást klasického fondu domácí literatury i literatury světové.
Jiné složky umění zařazuje škola do obsahů ŠVP v různém rozsahu a obsahu podle svých specifických záměrů a rovněž v souvislosti s daným oborem vzdělání.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
má co nejvíce rozvinout a podpořit takové postoje a jednání žáků, které povedou ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.
Významnou složkou tohoto rámce je vlastní tělesná výchova, která směřuje k pozitivnímu prožívání pohybu i sportování a kultivuje projevy žáků v této oblasti.
Žáci se učí náležitě vnímat a respektovat potřeby svého těla v jeho tělesné, duševní a sociální jednotě a rozumět tomu, jak působí výživa, životní prostředí, hygiena, pohybové aktivity, kladné city, nepříjemné prožitky, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy atp. na zdraví. Důraz se klade na výchovu proti závislostem a proti médii prosazovanému kultu krásného těla, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.
Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitými obsahy této složky vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě pečovat o bezpečnost při každé své činnosti být odpovědný za své jednání.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.
Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).
Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.
EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má rozvíjet ekonomické myšlení žáků a umožnit jim pochopit mechanismus fungování tržní ekonomiky, porozumět podstatě podnikatelské činnosti a principu hospodaření podniku.
Žáci získají předpoklady pro rozvíjení vlastních podnikatelských aktivit a naučí se orientovat v právní úpravě podnikání. Součástí je učivo o marketingu a managementu a využití jejich nástrojů při řízení provozu hospodářských subjektů různých úrovní. Důležitá je také znalost fungování finančního trhu, národního hospodářství a EU. Žáci jsou vedeni k praktickému využívání osvojených poznatků v oboru.
Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem Člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.
APLIKOVANÁ BIOLOGIE
Obsahový okruh prohlubuje učivo přírodovědné oblasti tím, že žákům poskytuje poznatky o nebuněčných formách života, bakteriích a sinicích, houbách a lišejnících, rostlinách, živočiších a o dědičnosti a proměnlivosti organismů. Hlubší biologické poznatky umožňují organismy poznávat, pečovat o ně a chránit je, dodržovat zákony přírody i lidské společnosti ke prospěchu všech tvorů. Tento okruh vychovává žáky k citu pro práci s biologickým materiálem, k systematické, důsledné a přesné práci. Žáci si prohlubují dovednosti práce s lupou a mikroskopem, připravují preparáty, provádějí jednoduché experimenty, řeší praktické úlohy. Při určování rostlin a živočichů používají atlasy a klíče. Okruh také poskytuje žákům základní vědomosti a dovednosti týkající se pěstování rostlin. Výuka směřuje k moderním zásadám pěstitelství včetně respektování a naplňování příslušných legislativních předpisů a doporučení. Žáci získají výchozí vědomosti a dovednosti pro další odborné vzdělávání, zejména pro chov zvířat.
CHOV ZVÍŘAT
Obsahový okruh navazuje na poznatky získané v rámci přírodovědného vzdělávání a okruhu aplikovaná biologie a poskytuje žákům vědomosti a dovednosti týkající se zejména chovu zvířat. Cílem je připravit odborného pracovníka chápajícího biologickou podstatu chovu zvířat na jedné straně, technickou vybavenost, ekonomické a ekologické aspekty na straně druhé. Učivo poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné pro volbu vhodných provozních opatření. Výuka směřuje k moderním zásadám chovatelství a k respektování a naplňování legislativních předpisů a doporučení vztahujících se k chovu zvířat (např. ochrany zvířat proti týrání).
V tematickém celku anatomie a fyziologie živočichů žáci získají poznatky o poloze, tvaru, složení a funkcích jednotlivých orgánů a vzájemných funkčních souvislostech orgánových soustav a o možnostech adaptace a ovlivňování fyziologických schopností. Žáci se dále učí určovat a charakterizovat významná plemena zvířat, popsat a charakterizovat užitkové vlastnosti, volit metody plemenitby, způsoby označování a evidence hospodářských zvířat, vysvětlit význam jednotlivých živin pro výživu zvířat, rozpoznat a charakterizovat druhy krmiv a navrhovat je pro krmení jednotlivých druhů a kategorií zvířat, posuzovat jejich zdravotní stav, navrhovat preventivní opatření a hodnotit výsledky živočišné produkce. Okruh poskytuje základní poznatky o vzniku, vývoji, šíření, léčbě a prevenci významných nemocí zvířat. Součástí obsahového okruhu je také osvojení problematiky spojené se zpracováním živočišných produktů a s alternativními formami zemědělského hospodaření.
Profilující obsahové okruhy Chov koní a jezdectví a Kynologie rozšiřují vědomosti a dovednosti získané v okruhu aplikovaná biologie a chov zvířat a umožňují zaměření oboru vzdělání na chov koní a jezdectví nebo na kynologii.
CHOV KONÍ A JEZDECTVÍ
Obsahový okruh umožňuje žákům získat vědomosti, dovednosti a pracovní návyky potřebné pro chov koní a jezdectví a dává prostor pro aplikaci přírodovědných a obecných chovatelských poznatků. Žáci se učí krmit a ošetřovat jednotlivé druhy a kategorie koní, sledovat jejich zdravotní stav, obsluhovat technická zařízení a chovatelskou mechanizaci a provádět základní zooveterinární opatření v chovu koní. Jsou vedeni k tomu, aby dokázali posoudit ekonomické a ekologické aspekty chovu koní. Výuka směřuje k respektování a naplňování legislativních předpisů. Nedílnou součástí výuky jsou zásady ochrany zdraví, hygieny a bezpečnosti práce u koní a při jednotlivých činnostech prováděných ve stáji i při vlastní jízdě. Žáci získají poznatky v oblasti životosprávy jezdce a naučí se základní pravidla jednotlivých jezdeckých soutěží. Pod vedením trenéra pracují s koněm v jednotlivých disciplínách a chápou souvislosti tréninkového procesu. Podrobně se seznamují s klusáckým i cvalovým dostihovým řádem.
KYNOLOGIE
Hlavním úkolem tohoto obsahového okruhu je získání důležitých poznatků, dovedností, vytváření pracovních návyků, pěstování osobní zodpovědnosti a v neposlední řadě výchova k pečlivé práci v chovu a výcviku psů. Okruh dává prostor pro aplikaci přírodovědných a obecných chovatelských poznatků. Žáci se naučí vybrat si psa, ošetřovat a vychovávat jej a cvičit. Naučí se principy a zákonitosti, na kterých je založen chov a výcvik psů, vybudují si pevnou vazbu se svým psem, osvojí si povelovou techniku, kterou uplatňují dle vybraného zaměření psa. Nedílnou součástí výuky je vedení žáků k dodržování zákona na ochranu zvířat a zdůrazňování ekonomických, ekologických a společenských aspektů chovu psů. Žáci získají poznatky z oblasti plemenitby a šlechtění psů, výstavnictví a organizování chovu psů. Tyto znalosti a dovednosti umožňují provozovat chov psů na úrovni podnikatelské činnosti a připravovat specialisty pro konkrétní využití.