Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

41-55-E/01 Opravářské práce

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23


CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ


Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: Jazykové vzdělávání – český jazyk, občanský vzdělávací základ, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.

Výuka cizího jazyka není v těchto oborech povinná, škola však může do ŠVP cizí jazyk zařadit.


JAZYKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ – ČESKÝ JAZYK

prohlubuje jazykové a komunikační (sdělovací) dovednosti žáků, jejich schopnost číst s porozuměním různé texty (tzn., že dále rozvíjí čtenářskou gramotnost žáků). Učí je komunikovat (sdělovat myšlenky) ústně i písemně, a to především v často se vyskytujících základních a potřebných životních a pracovních situacích. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Pracují s texty různého charakteru, především jako se zdroji informací. V souvislosti s rozvíjením jazykových dovedností se zlepšují i osobnostní a sociální způsobilosti žáků – myslí se tím schopnost učit se, pracovat na své budoucnosti, žít s jinými lidmi atp.

Součástí českého jazyka je i budování základní mediální gramotnosti žáků, to znamená dovednosti kriticky přistupovat k informacím z tisku, televize, rozhlasu, internetu apod., schopnost hledat si v těchto a jiných médiích hodnotnou zábavu nebo poučení a nenechat se jimi ovládat.


OBČANSKÝ VZDĚLÁVACÍ ZÁKLAD

připravuje žáky na soukromý i aktivní veřejný život (zapojení do společenského dění a do politiky). Vede je tedy k začlenění do společnosti, v níž žijí, a pomáhá jim porozumět politice. Doplňuje jejich nejpotřebnější poznatky o právu a hospodářství, učí je rozlišovat dobro od zla a rozhodovat se uvážlivě a odpovědně. Vysvětluje jim, co pro ně znamená demokracie, jaké má zásady, co od nich demokratické jednání vyžaduje, jak mohou hájit svá práva nebo jaké jsou jejich občanské i lidské povinnosti.

Vede žáky k tomu, aby neměli předsudky vůči jiným lidem, národům, rasám, náboženstvím atp. Učí žáky uvážlivě nakládat s penězi a řešit jejich finanční a sociální záležitosti (finanční gramotnost). Cvičí dovednost správně se orientovat v různých informacích a ověřovat si je.


MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

má dvojí funkci: rozvíjí na potřebnou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) použitelné v praktickém soukromém životě a zároveň poskytuje matematické poznatky, které jsou důležité pro zvládnutí odborných vědomostí a řešení odborných problémů.

Učí žáky myslet, řešit praktické problémy, rozvíjí jejich finanční gramotnosti (tj. schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat se svými finančními prostředky). Je východiskem pro případnou budoucí rekvalifikaci.

Žáci si především procvičují numerické počítání, převádění jednotek, učí se rozumět grafům nebo tabulkám, údajům a informacím z různých zdrojů.


ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

učí žáky rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách. Rozvíjí dobrý vztah žáků k věcem a dílům (stavbám, obrazům, rostlinám, předmětům, k hudbě, …), k hodnotám lidské práce a talentu v nich obsaženým. Učí je zajímat se o umění a využívat kulturní nabídku v daném regionu a alespoň v hrubých rysech rozlišovat, co je hodnotné a zaslouží si pozornosti, co naopak lidskou osobnost ničím nemůže obohatit, ale spíše ji poškodit.

Estetické vzdělávání zahrnuje především slovesné umění, tj. uměleckou literaturu a práci s literárním textem. Žáci se učí číst a interpretovat umělecké texty (tj. vyjadřovat se k jejich obsahové i formální stránce a k různým souvislostem textů), vybírat si literaturu podle druhu, tematického zaměření apod., sledovat kulturní novinky apod. Škola může ve školním vzdělávacím programu rozšířit estetické vzdělávání o další druhy umění a různé esteticko-výchovné aktivity podle zájmu žáků a svých možností.


VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ

si klade za cíl vybavit žáky co nejlépe poznatky důležitými pro preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, vést je ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.

Vzdělávání pro zdraví zahrnuje jednak vlastní tělesnou výchovu a sport, jednak vědomosti a dovednosti týkající se péče o zdraví: biologie člověka, zdravá výživa, prevence onemocnění, apod. Pozornost se věnuje také výchově proti závislostem a proti médii prosazovanému obrazu lidské krásy, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.

Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitou součástí této oblasti vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě dbát na bezpečnost při jakékoli činnosti a být odpovědní za své jednání, aby neohrozili vlastní zdraví i zdraví druhých osob.


VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH

má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.

Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).

Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.

Úroveň osvojení výsledků vzdělávání v tomto oboru odpovídá nižší hodinové dotaci a studijním předpokladům žáků.


ZÁKLADY STROJÍRENSTVÍ

Obsahový okruh umožňuje žákům získat představu o základních technických materiálech a možnostech jejich technologického zpracování. Učí se číst a zhotovovat náčrty a jednoduché výkresy strojních součástí. Seznamují se s významem, funkcí a charakteristikou nejdůležitějších strojních součástí a mechanismů a s možnostmi jejich použití. Osvojují si odbornou terminologii. Při řešení praktických úkolů se rozvíjejí jejich kompetence řešit problémové situace, přiměřené pro danou úroveň vzdělání. Zvládnutí učiva tohoto okruhu je nezbytné pro úspěšnou práci v navazujících okruzích a pro nácvik praktických činností.


ZEMĚDĚLSKÉ TECHNOLOGIE A MECHANIZAČNÍ PROSTŘEDKY

Náplní okruhu je seznámení žáků s hlavními zásadami pěstování zemědělských plodin a chovu hospodářských zvířat tak, aby správně pochopili potřeby zemědělské výroby a její nároky na zemědělské stroje a zařízení. Učivo obsahového okruhu dále seznamuje žáky se specifickými poznatky z oblasti konstrukce zemědělské techniky a motorových vozidel. Žáci si osvojují principy činnosti, funkce a pracovní možnosti strojů a zařízení, zásady jejich bezpečné obsluhy, seřizování a efektivního využívání. Do obsahu okruhu je zařazena také problematika řízení motorových vozidel, která se vyučuje podle platných předpisů pro získání řidičského oprávnění skupiny T (zákon č. 247/2000 Sb. o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů). Žáci tak mají možnost se připravit na řidičskou zkoušku a získat řidičský průkaz na traktor. Složení řidičské zkoušky však není podmínkou pro úspěšné absolvování daného oboru vzdělání.


STROJÍRENSKÉ A OPRAVÁRENSKÉ TECHNOLOGIE

Učivo obsahového okruhu seznamuje žáky s nejdůležitějšími technologickými postupy obrábění kovů, výroby jednoduchých součástí a oprav strojů a zařízení. Jde především o měření, ruční zpracování kovů, strojní obrábění, demontáže a montáže, jednoduché opravy traktorů a opravy strojů a zařízení pro pěstování rostlin a chov hospodářských zvířat. Hlavním cílem obsahového okruhu je seznámit žáky se systémem a zásadami péče o zemědělskou techniku.

Obsah okruhu je však zaměřen především prakticky na správné postupy ošetřování a údržby strojů a zařízení. Žáci si osvojují zásady pro přípravu a organizaci pracoviště a učí se stanovit vhodný technologický postup prací. Získávají potřebné pracovní návyky, učí se spolupráci v pracovním týmu a odpovědnosti za výsledky své práce. Osvojují si základní způsoby ručního zpracování technických materiálů a strojního obrábění, základy tváření kovů za tepla a za studena, lepení, pájení, svařování elektrickým obloukem a hlavní metody renovace součástí. Získávají dovednosti potřebné pro správnou demontáž a montáž mechanismů, částí i funkčních celků strojů a zařízení. Hlavní pozornost je věnována získání dovedností souvisejících s opravami širokého sortimentu zemědělských strojů a zařízení a to jak pro pěstování rostlin, tak pro chov hospodářských zvířat, částečně i s méně náročnými opravami traktorů. Výuka svařování elektrickým obloukem se realizuje podle platných předpisů v rozsahu zvoleného základního kurzu tak, aby žáci byli odborně připraveni ke složení příslušné svářečské zkoušky. Získání odpovídajícího certifikátu však není podmínkou pro konání závěrečné zkoušky v daném oboru vzdělání.


Zpět