Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
41-56-E/01 Lesnické práce
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ
Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: Jazykové vzdělávání – český jazyk, občanský vzdělávací základ, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.
Výuka cizího jazyka není v těchto oborech povinná, škola však může do ŠVP cizí jazyk zařadit.
JAZYKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ – ČESKÝ JAZYK
prohlubuje jazykové a komunikační (sdělovací) dovednosti žáků, jejich schopnost číst s porozuměním různé texty (tzn., že dále rozvíjí čtenářskou gramotnost žáků). Učí je komunikovat (sdělovat myšlenky) ústně i písemně, a to především v často se vyskytujících základních a potřebných životních a pracovních situacích. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Pracují s texty různého charakteru, především jako se zdroji informací. V souvislosti s rozvíjením jazykových dovedností se zlepšují i osobnostní a sociální způsobilosti žáků – myslí se tím schopnost učit se, pracovat na své budoucnosti, žít s jinými lidmi atp.
Součástí českého jazyka je i budování základní mediální gramotnosti žáků, to znamená dovednosti kriticky přistupovat k informacím z tisku, televize, rozhlasu, internetu apod., schopnost hledat si v těchto a jiných médiích hodnotnou zábavu nebo poučení a nenechat se jimi ovládat.
OBČANSKÝ VZDĚLÁVACÍ ZÁKLAD
připravuje žáky na soukromý i aktivní veřejný život (zapojení do společenského dění a do politiky). Vede je tedy k začlenění do společnosti, v níž žijí, a pomáhá jim porozumět politice. Doplňuje jejich nejpotřebnější poznatky o právu a hospodářství, učí je rozlišovat dobro od zla a rozhodovat se uvážlivě a odpovědně. Vysvětluje jim, co pro ně znamená demokracie, jaké má zásady, co od nich demokratické jednání vyžaduje, jak mohou hájit svá práva nebo jaké jsou jejich občanské i lidské povinnosti.
Vede žáky k tomu, aby neměli předsudky vůči jiným lidem, národům, rasám, náboženstvím atp. Učí žáky uvážlivě nakládat s penězi a řešit jejich finanční a sociální záležitosti (finanční gramotnost). Cvičí dovednost správně se orientovat v různých informacích a ověřovat si je.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má dvojí funkci: rozvíjí na potřebnou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) použitelné v praktickém soukromém životě a zároveň poskytuje matematické poznatky, které jsou důležité pro zvládnutí odborných vědomostí a řešení odborných problémů.
Učí žáky myslet, řešit praktické problémy, rozvíjí jejich finanční gramotnosti (tj. schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat se svými finančními prostředky). Je východiskem pro případnou budoucí rekvalifikaci.
Žáci si především procvičují numerické počítání, převádění jednotek, učí se rozumět grafům nebo tabulkám, údajům a informacím z různých zdrojů.
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách. Rozvíjí dobrý vztah žáků k věcem a dílům (stavbám, obrazům, rostlinám, předmětům, k hudbě, …), k hodnotám lidské práce a talentu v nich obsaženým. Učí je zajímat se o umění a využívat kulturní nabídku v daném regionu a alespoň v hrubých rysech rozlišovat, co je hodnotné a zaslouží si pozornosti, co naopak lidskou osobnost ničím nemůže obohatit, ale spíše ji poškodit.
Estetické vzdělávání zahrnuje především slovesné umění, tj. uměleckou literaturu a práci s literárním textem. Žáci se učí číst a interpretovat umělecké texty (tj. vyjadřovat se k jejich obsahové i formální stránce a k různým souvislostem textů), vybírat si literaturu podle druhu, tematického zaměření apod., sledovat kulturní novinky apod. Škola může ve školním vzdělávacím programu rozšířit estetické vzdělávání o další druhy umění a různé esteticko-výchovné aktivity podle zájmu žáků a svých možností.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
si klade za cíl vybavit žáky co nejlépe poznatky důležitými pro preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, vést je ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.
Vzdělávání pro zdraví zahrnuje jednak vlastní tělesnou výchovu a sport, jednak vědomosti a dovednosti týkající se péče o zdraví: biologie člověka, zdravá výživa, prevence onemocnění, apod. Pozornost se věnuje také výchově proti závislostem a proti médii prosazovanému obrazu lidské krásy, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.
Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitou součástí této oblasti vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě dbát na bezpečnost při jakékoli činnosti a být odpovědní za své jednání, aby neohrozili vlastní zdraví i zdraví druhých osob.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.
Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).
Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.
Úroveň osvojení výsledků vzdělávání v tomto oboru odpovídá nižší hodinové dotaci a studijním předpokladům žáků.
ZÁKLADY LESNICTVÍ
V rámci obsahového okruhu žáci získají představu o obsahu a pojmu lesnictví a to především v kontextu středoevropských přírodních podmínek a vlivu lesních porostů na život lidské společnosti. Seznámí se s naukou o lesních dřevinách, především se základy teorie o dřevě, kořenovém systému, se základními hospodářskými druhy dřevin a jejich ekologickými nároky na své životní prostředí. Zvládnou rozpoznávání hlavních hospodářských dřevin a keřů.
Osvojí si také základy pěstování lesa a hospodářské úpravy lesa, např. pojmy porost a jeho skladba, základy hospodářského využívání lesa a základy péče o životní prostředí člověka. Ke splnění uvedených cílů tohoto okruhu je třeba se zaměřit na vytváření klíčových kompetencí v oblasti práce s informacemi.
Při řešení praktických úkolů je vhodné využívat tyto kompetence také pro rozvíjení kompetence řešit přiměřené problémové situace a aplikovat základní myšlenkové postupy při osvojování učiva.
Zvládnutí učiva tohoto okruhu je nezbytným předpokladem pro uvědomělé a odpovědné vykonávání praktických činností v ostatních, především technických a technologických okruzích. Základy lesnictví spolu se základy strojírenství tvoří pilíře, z nichž vycházejí veškeré technologické činnosti v lesním hospodářství.
LESNICKÉ TECHNOLOGIE A MECHANIZAČNÍ PROSTŘEDKY
Žáci si osvojí zásady semenářství, školkařství, pěstování a ochrany lesních porostů, aby chápali potřeby lesního hospodářství v uceleném komplexu. Ozřejmí si také požadavky na lesnické ruční nářadí a mechanizační prostředky používané při těchto činnostech.
Tento okruh je pro obor zásadní. Je proto nejobsáhlejší a časově nejvíce dotovaný. Seznamuje žáky se specifickými poznatky z oblasti lesnické techniky, technologie a motorových vozidel. Žáci si osvojí principy, funkce a specifiku využití strojů a zařízení i zásady jejich bezpečné obsluhy a údržby.
Řízení motorových vozidel se vyučuje podle platných předpisů pro získání řidičského oprávnění skupiny T (zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů). Učební osnova výuky a výcviku žadatelů o řidičské oprávnění je uvedena v § 20 zákona č. 247/2000 Sb. Požadovaný počet hodin pro teoretickou výuku a praktický výcvik v řízení motorových vozidel je uveden v příloze č. 3 k zákonu č. 247/2000 Sb. a nesmí být snižován. Dojde-li ke změně předpisů, je třeba výuku podle nich přizpůsobit.
Tento okruh charakterizuje profesi základního pracovníka v lesní výrobě a naplňuje kvalifikační standard pro úplnou kvalifikaci v tomto povolání. Vychází z okruhu Základy lesnictví a poskytuje teoretický základ pro souběžně probíhající praktické osvojování lesnických výrobních technologií, tj. zajišťování osiva lesních dřevin, výrobu sazenic, obnovu lesa, ochranu kultur a mladých porostů a výchovu mladých porostů. Okrajově se dotýká i některých přidružených činností a péče o komunální zeleň.
STROJÍRENSKÉ A OPRAVÁRENSKÉ TECHNOLOGIE
Tento obsahový okruh seznamuje žáky s významnými technickými materiály, se strojními součástmi a mechanizmy a jejich použitím. Osvojí si základní technologické postupy ručního obrábění kovů, údržby a odstraňování drobných závad malé mechanizace a traktorů. Hlavním cílem je seznámit žáky se zásadami péče o lesnickou techniku a malou mechanizaci, aby byli schopni udržovat na optimální úrovni provozní spolehlivost strojů a malé mechanizace při minimalizaci nákladů na jejich opravy.
Žáci získají dovednosti potřebné pro demontáž a montáž malé lesnické mechanizace a traktorů.
Obsahový okruh úzce souvisí s okruhem Lesnické technologie a mechanizační prostředky.