Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání


53-41-M/04 Masér ve zdravotnictví


Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 17. 4. 2018, pod č. j. MSMT-6186/2018-5, s účinností od I. 9. 2018



Charakteristika oboru vzdělání


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE


Jazykové vzdělávání v českém jazyce vychovává žáky ke sdělnému, kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Obecným cílem jazykového vzdělávání je rozvíjet komunikační kompetenci žáků a naučit je užívat jazyk jako prostředek k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací na základě jazykových a slohových znalostí. Jazykové vzdělávání se rovněž podílí na rozvoji sociálních kompetencí žáků.


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE


Vzdělávání a komunikace v cizích jazycích se významně podílí na přípravě žáků na aktivní život v multikulturní společnosti, neboť vede žáky k získání jak obecných, tak komunikativních kompetencí k dorozumění v situacích každodenního osobního a pracovního života. Připravuje žáky k efektivní účasti v přímé i nepřímé komunikaci včetně přístupu k informačním zdrojům, rozšiřuje jejich znalosti o světě. Do ŠVP se zařazuje povinně jeden cizí jazyk, který navazuje na vzdělávání v cizím jazyce dle RVP ZV (předpokládaná výstupní úroveň jazykových kompetencí ze ZV je A2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky) a směřuje k dosažení minimální úrovně B1.


SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ


Obecným cílem společenskovědního vzdělávání v odborném školství je připravit žáky na aktivní a odpovědný život v demokratické společnosti. Společenskovědní vzdělávání směřuje k pozitivnímu ovlivňování hodnotové orientace žáků, aby byli slušnými lidmi a odpovědnými občany demokratického státu, aby jednali uvážlivě nejen pro vlastní prospěch, ale též pro veřejný zájem.


PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ


Výuka přírodních věd přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů, k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Škola si zvolí variantu fyzikálního a chemického vzdělávání minimálně na úrovni uvedené v poznámkách k rámcovému rozvržení obsahu vzdělávání (může si tedy zvolit i variantu s vyššími nároky na příslušné vzdělávání).

Fyzikální vzdělávání je vypracováno ve třech variantách. Varianta A je určena pro obory s vysokými nároky, varianta B se středními a varianta C s nižšími nároky na fyzikální vzdělávání, např. pro obor praktická sestra, masér ve zdravotnictví.

Chemické vzdělávání je vypracováno ve dvou variantách. Varianta A je určena pro obory s vyššími nároky na chemické vzdělávání, varianta B pro obory s nižšími nároky, např. praktická sestra, masér ve zdravotnictví.

Biologické a ekologické vzdělávání je vypracováno pouze v jedné variantě.


MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ


Matematické vzdělávání má v odborném školství kromě funkce všeobecně vzdělávací ještě funkci průpravnou pro odbornou složku vzdělávání. Obecným cílem matematického vzdělávání je výchova přemýšlivého člověka, který bude umět používat matematiku v různých životních situacích (v odborné složce vzdělávání, v dalším studiu, v osobním životě, budoucím zaměstnání, volném čase apod.).


ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ


Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Má nadpředmětový charakter; při tvorbě školních vzdělávacích programů je proto třeba dbát na to, aby prolínalo co největším počtem vyučovacích předmětů.


VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ


Oblast vzdělávání pro zdraví si klade za cíl vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, a tak rozvinout a podpořit jejich chování a postoje ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za jejich zdraví.  


VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH


Cílem vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení používaného v příslušné profesní oblasti).


EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ


Cílem obsahového okruhu je vybavit žáky základními znalostmi pro ekonomické chování jak v profesním, tak osobním životě.


ZÁKLAD PRO POSKYTOVÁNÍ MASÉRSKÉ PÉČE


Obsahový okruh má propedeutický charakter, neboť poskytuje nezbytný odborný základ z vědních disciplín, které jsou potřebné pro poskytování masérské péče a pro práci kvalifikovaného zdravotnického pracovníka. Vede žáka k tomu, aby:

·    znal systém péče o zdraví občanů v ČR, své postavení a kompetence v systému zdravotnických pracovníků;

·    znal a dodržoval základní právní předpisy a interní pokyny zařízení týkající se výkonu povolání zdravotnického maséra včetně bezpečnosti a ochrany zdraví při práci;

·    osvojil si znalosti ze somatologie a dalších oborů důležité pro poskytování masérské péče a uměl je správně aplikovat; osvojil si a správně užíval českou i latinskou odbornou terminologii.


FYZIKÁLNÍ TERAPIE A MASÁŽE


Obsahový okruh poskytuje žákům teoretické vědomosti a praktické dovednosti týkající se fyzikálně-terapeutických procedur, zejména masáží, tepelných a vodoléčebných procedur. Žáci si osvojí dovednosti pracovat samostatně podle indikace a pokynů fyzioterapeuta, poskytovat péči a komunikovat s nemocnými, dodržovat zdravotnickou etiku a práva nemocných.


SOCIÁLNÍ VZTAHY A DOVEDNOSTI


Okruh formuje vztah žáků k povolání a rozvíjí jejich profesní a sociální kompetence, zejména vztah k nemocným. Žáci jsou vedeni k osvojení vybraných znalostí a dovedností z psychologie a jejich aplikaci při řešení konkrétních pracovních problémů a situací. Na modelových situacích se učí komunikovat s nemocnými různého typu i s jejich příbuznými a osvojují si zásady týmové práce. Pozornost je věnována také osobnostnímu rozvoji žáků a prevenci syndromu vyhoření.

Zpět