Vzdělávací program: 53-41-N/11 Diplomovaná všeobecná sestra
Obor vzdělání: 53-41-N/1. Diplomovaná všeobecná sestra
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s MŠMT vydalo kvalifikační standard přípravy, kterým se specifikují požadavky na vzdělávací programy pro všechny vyšší odborné školy zdravotnické. Tím je určen společný základ výše uvedeného vzdělávacího programu a ten je tedy vyučován na jednotlivých školách jen v nepatrných obměnách.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje k výkonu povolání všeobecné sestry jako zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Program splňuje požadavky právních dokumentů ČR a směrnic EU na odbornou teoretickou a praktickou přípravu všeobecných sester.
Cílem vzdělávacího programu je příprava studentů k výkonu činností všeobecné sestry. Program se zaměřuje na rozvoj schopností poskytovat individuální ošetřovatelskou péči a podporu jednotlivcům, rodinám a komunitám v souladu s přírodním a společenským prostředím, ve kterém žijí. Studenti se naučí hodnotit aktuální zdravotní stav a biopsychosociální a spirituální potřeby člověka v různých věkových obdobích a životních situacích, a to na základě získaných vědomostí z ošetřovatelství, medicínských a humanitních věd. Důraz je kladen na rozvoj dovedností potřebných pro poskytování komplexní péče, která zahrnuje prevenci, léčbu a rehabilitaci.
Program klade důraz na poskytování a zajišťování ošetřovatelské péče o individuální potřeby člověka, směřující k podpoře, posílení a udržení zdraví, prevenci vzniku onemocnění a komplikací, a v případě nevyléčitelně nemocných a umírajících k důstojnému umírání. Studenti se naučí samostatně rozhodovat v oblastech ošetřovatelství, které se týkají péče o zdraví, prevence vzniku onemocnění, poskytování první pomoci a ošetřovatelské péče o nemocné, osoby se zdravotním postižením a umírající. Tato rozhodnutí budou schopni zdůvodnit, obhájit a nést za ně osobní odpovědnost. Program zahrnuje praktické stáže a klinické praxe, které umožňují studentům aplikovat teoretické znalosti v reálných situacích a získat cenné zkušenosti v různých zdravotnických zařízeních.
Dalším cílem programu je přispívání k profesionalizaci oboru ošetřovatelství, zvyšování prestiže a postavení všeobecné sestry ve společnosti. Studenti budou sledovat trendy rozvoje ošetřovatelství v ČR i v zahraničí, podílet se na výzkumné činnosti, prezentovat její výsledky a aplikovat je do praxe. Orientace v právním řádu ČR, který upravuje poskytování zdravotních a sociálních služeb, a správná interpretace právních předpisů a doporučení EU týkajících se zdravotní a sociální politiky v členských zemích, jsou rovněž součástí programu. Studenti se naučí tato nařízení uplatňovat v klinické praxi.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Program v teoretické výuce poskytuje znalosti:
· z odborné latinské terminologie, anatomie, fyziologie, farmakologie, patologické fyziologie, patologie, mikrobiologie a epidemiologie, biofyziky, biochemie, genetiky, hematologie a transfuzního lékařství, klinické propedeutiky, základů radiační ochrany, ochrany veřejného zdraví včetně prevence nemocí, včasné diagnózy nemocí, o vztahu mezi zdravotním stavem, fyzickým a sociálním prostředím pacienta a o jeho chování, ze zdravotní výchovy, motivace a edukace ke zdravému životnímu stylu a základní znalosti o zdravotnických prostředcích a manipulaci s nimi,
· v ošetřovatelství a klinických oborech, a to v historii, charakteru a etice ošetřovatelství, v obecných zásadách péče o zdraví, komunitní péči, ošetřovatelství ve vztahu k praktickému lékařství, zubnímu lékařství a dalším lékařským oborům, zejména k internímu lékařství, chirurgii, ortopedii a traumatologii pohybového ústrojí, neurologii, pediatrii, péči o matku a novorozence, gynekologii, psychiatrii, onkologii a hematoonkologii, otorinolaryngologii, oftalmologii, dermatovenerologii, infekčním lékařství, k péči o staré lidi a geriatrii, k paliativní péči, k intenzivní péči, léčebně rehabilitační péči a dietetice.
V rámci praktického vyučování poskytuje dovednosti a znalosti:
· v ošetřovatelství ve vztahu k praktickému lékařství, zubnímu lékařství a dalším lékařským oborům, zejména k internímu lékařství, chirurgii, ortopedii a traumatologii pohybového ústrojí, neurologii, péči o děti a pediatrii, péči o matku a novorozence, gynekologii, psychiatrii, onkologii a hematoonkologii, otorinolaryngologii, oftalmologii, dermatovenerologii, infekčnímu lékařství, k péči o seniory a geriatrii, paliativní péči, intenzivní péči a komunitní péči a
· dále dovednosti a znalosti umožňující podílet se na praktickém výcviku zdravotnických pracovníků a zkušenosti z práce s příslušníky jiných profesí ve zdravotnictví.
· vybrané sociální disciplíny, které umožňují lépe pochopit chování zdravých a nemocných osob a změny ve společnosti, jakož i vztah mezi zdravotním stavem a fyzickým i sociálním prostředím člověka, a které pomáhají vytvářet odborné kompetence a osobnostní kvality studentů. Jedná se např. o psychologii a komunikaci, sociologii, právo, problematiku národnostních menšin a multikulturního a transkulturního ošetřovatelství, edukaci pacientů.
· vybrané výzkumné metody používané v ošetřovatelství, vybrané poznatky z přírodních a aplikovaných věd (biofyziky, biochemie, radiologie, farmakologie, epidemiologie a hygieny) a základů managementu.
· vzdělávání v cizím jazyce včetně základů latinského jazyka. Program rozvíjí počítačovou gramotnost studentů, vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (IKT), které má především aplikační charakter a je zaměřeno na seznámení studentů se speciálními programy pro zdravotnictví, na využívání IKT v ošetřovatelské praxi a jako zdroje informací.