Vzdělávací program: 53-41-N/31 Diplomovaná dentální hygienistka
Obor vzdělání: 53-41-N/3. Diplomovaná dentální hygienistka
Vzdělávací program se stejným názvem a kódem vyučují:
Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední škola zdravotnická, Ústí nad Labem, Palachova 35, příspěvková organizace
Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Praha 1, Alšovo nábřeží 6
Soukromá vyšší odborná škola zdravotnická pro dentální hygienistky, s.r.o., Sekaninova 12, Praha 2
Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Merhautova 15, Brno
Na této stránce naleznete informace o vzdělávacích programech všech uvedených škol.
Škola: Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední škola zdravotnická, Palachova 35, Ústí nad Labem
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program diplomovaná dentální hygienistka připravuje zdravotnické pracovníky s vyšším odborným vzděláním pro výkon povolání dentální hygienistky. Cílem vzdělávacího programu je připravit absolventy k výchovné činnosti v rámci zubní prevence a podílu na preventivní, léčebné a diagnostické péči ve stomatologii za podmínek stanovených zákonem č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). Tyto činnosti mohou vykonávat pro pacienty ve všech typech zdravotnických zařízení poskytujících stomatologickou péči.
Charakteristika vzdělávacího programu
Vzdělávání navazuje na vědomosti a dovednosti získané vzděláním ve střední škole. Obsah vzdělávání odpovídá požadavkům kladeným na vzdělávací programy vyšších zdravotnických škol vyhláškou MZ č. 39/2005 Sb. vydanou v dohodě s MŠMT, kterou se stanoví minimální požadavky na vzdělávací programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání. Umožňuje získat požadované vědomosti v etice zdravotnického povolání, v administrativních činnostech ve zdravotnictví, v organizaci a řízení zdravotní péče, v základech podpory a ochrany veřejného zdraví, v první pomoci a v právních souvislostech poskytování zdravotní péče. Učivo cizího jazyka zaměřené především na osvojení jazykových prostředků a odborný jazyk umožňuje rozvoj komunikativní kompetence a rozvíjí základy profesní komunikace a dovednosti získávání odborných poznatků prostřednictvím cizího jazyka. Pro dobrou komunikaci ve zdravotnických profesních týmech i ke studiu odborné zdravotnické literatury přispívá učivo medicínské terminologie.
Potřebný základ pro získání vědomostí a dovedností pro poskytování zdravotní péče v oboru dentální hygienistka tvoří učivo anatomie, fyziologie a patologie, zaměřené zejména ve vztahu k orofaciálnímu systému a dále učivo chemie ve vztahu k používaným materiálům, učivo mikrobiologie a epidemiologie, orální histologie, fyziologie výživy, farmakologie a zdravotnických prostředků.
Těžiště odborné složky vzdělání tvoří učivo všeobecného zubního lékařství, včetně zubní protetiky a zubní instrumentace, preventivního zubního lékařství, parodontologie, orální hygieny i zobrazovacích metod a radiační ochrany s důrazem na aplikaci teoretického učiva v praktické přípravě.
Nezbytnou součást vzdělávání tvoří učivo psychologie, komunikace, pedagogiky a rétoriky a dále učivo informační technologie a metodologie vědeckého výzkumu.
Škola: Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Alšovo nábřeží 6, Praha 1
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program diplomovaná dentální hygienistka připravuje zdravotnické pracovníky s vyšším odborným vzděláním pro výkon povolání dentální hygienistky. Připravuje studenty k výchovné činnosti v rámci zubní prevence a podílu na preventivní, léčebné a diagnostické péči ve stomatologii za podmínek stanovených zákonem č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). Tyto činnosti mohou vykonávat pro pacienty ve všech typech zdravotnických zařízení poskytujících stomatologickou péči.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vzdělávání navazuje na vědomosti a dovednosti získané vzděláním ve střední škole. Obsah vzdělávání odpovídá požadavkům kladeným na vzdělávací programy vyšších zdravotnických škol vyhláškou MZ č. 39/2005 Sb., vydanou v dohodě s MŠMT, kterou se stanoví minimální požadavky na vzdělávací programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání. Umožňuje získat požadované vědomosti v etice zdravotnického povolání, v administrativních činnostech ve zdravotnictví, v organizaci a řízení zdravotní péče, v základech podpory a ochrany veřejného zdraví, v první pomoci a v právních souvislostech poskytování zdravotní péče. Učivo cizího jazyka zaměřené především na osvojení jazykových prostředků a odborný jazyk umožňuje rozvoj komunikativní kompetence a rozvíjí základy profesní komunikace a dovednosti získávání odborných poznatků prostřednictvím cizího jazyka. Pro dobrou komunikaci ve zdravotnických profesních týmech i ke studiu odborné zdravotnické literatury přispívá učivo medicínské terminologie.
Potřebný základ pro získání vědomostí a dovedností pro poskytování zdravotní péče v oboru dentální hygienistka tvoří učivo anatomie, fyziologie a patologie, zaměřené zejména ve vztahu k orofaciálnímu systému a dále učivo chemie ve vztahu k používaným materiálům, učivo mikrobiologie a epidemiologie, orální histologie, fyziologie výživy, farmakologie a zdravotnických prostředků.
Těžiště odborné složky vzdělání tvoří učivo všeobecného zubního lékařství, včetně zubní protetiky a zubní instrumentace, preventivního zubního lékařství, parodontologie, orální hygieny i zobrazovacích metod a radiační ochrany s důrazem na aplikaci teoretického učiva v praktické přípravě.
Nezbytnou součást vzdělávání tvoří učivo psychologie, komunikace, pedagogiky a rétoriky a dále učivo informační technologie a metodologie vědeckého výzkumu.
Škola: Soukromá vyšší odborná škola zdravotnická pro dentální hygienistky, s.r.o., Sekaninova 12, Praha 2
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program diplomovaná dentální hygienistka připravuje zdravotnické pracovníky s vyšším odborným vzděláním pro výkon povolání dentální hygienistky. Absolventi vzdělávacího programu jsou připraveni k výchovné činnosti v rámci zubní prevence a podílu na preventivní, léčebné a diagnostické péči ve stomatologii za podmínek stanovených zákonem č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). Tyto činnosti mohou vykonávat pro pacienty ve všech typech zdravotnických zařízení poskytujících stomatologickou péči.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vzdělávání navazuje na vědomosti a dovednosti získané vzděláním ve střední škole. Obsah vzdělávání odpovídá požadavkům kladeným na vzdělávací programy vyšších zdravotnických škol vyhláškou MZ č. 39/2005 Sb. vydanou v dohodě s MŠMT, kterou se stanoví minimální požadavky na vzdělávací programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání. Umožňuje získat požadované vědomosti v etice zdravotnického povolání, v administrativních činnostech ve zdravotnictví, v organizaci a řízení zdravotní péče, v základech podpory a ochrany veřejného zdraví, v první pomoci a v právních souvislostech poskytování zdravotní péče. Učivo cizího jazyka zaměřené především na osvojení jazykových prostředků a odborný jazyk umožňuje rozvoj komunikativní kompetence a rozvíjí základy profesní komunikace a dovednosti získávání odborných poznatků prostřednictvím cizího jazyka. Pro dobrou komunikaci ve zdravotnických profesních týmech i ke studiu odborné zdravotnické literatury přispívá učivo medicínské terminologie.
Potřebný základ pro získání vědomostí a dovedností pro poskytování zdravotní péče v oboru dentální hygienistka tvoří učivo anatomie, fyziologie a patologie, zaměřené zejména ve vztahu k orofaciálnímu systému a dále učivo chemie ve vztahu k používaným materiálům, učivo mikrobiologie a epidemiologie, orální histologie, fyziologie výživy, farmakologie a zdravotnických prostředků.
Těžiště odborné složky vzdělání tvoří učivo všeobecného zubního lékařství, včetně zubní protetiky a zubní instrumentace, preventivního zubního lékařství, parodontologie, orální hygieny i zobrazovacích metod a radiační ochrany s důrazem na aplikaci teoretického učiva v praktické přípravě.
Nezbytnou součást vzdělávání tvoří učivo psychologie, komunikace, pedagogiky a rétoriky a dále učivo informační technologie a metodologie vědeckého výzkumu.
Škola: Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Merhautova 15, Brno
Charakteristika vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje studenty k výkonu práce zdravotnického pracovníka, který samostatně vykonává činnost v rámci léčebné a preventivní péče v rozsahu své odborné působnosti stanovené zákonem č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), vyhlášky MZ č. 55/2011 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků a vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na vzdělávací programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského povolání.
Student je vzděláván tak, aby získal nejen odborné vědomosti, dovednosti a návyky, ale také širší obecnější vzdělání z oblasti přírodovědných a humanitních oborů a dovednosti důležité pro další vzdělávání a uplatnění se na trhu práce. Má předpoklady pro řídící práci v týmu dentálních hygienistek a dalších zdravotnických pracovníků ošetřovatelského týmu ve stomatologii, pro spolupráci s pracovníky týmu stomatologických pracovišť ve zdravotnictví i pro další osobní profesní růst. Student je připravován tak, aby kvalitou své práce a svými postoji přispíval ke zvyšování prestiže povolání dentální hygienistky.