Vzdělávací program: 53-41-N/41 Diplomovaný nutriční terapeut
Obor vzdělání: 53-41-N/4. Diplomovaný nutriční terapeut
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s MŠMT vydalo kvalifikační standard přípravy, kterým se specifikují požadavky na vzdělávací programy pro všechny vyšší odborné školy zdravotnické. Tím je určen společný základ výše uvedeného vzdělávacího programu a ten je tedy vyučován na jednotlivých školách jen v nepatrných obměnách.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje k výkonu povolání nutriční terapeut jako zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Program splňuje požadavky právních dokumentů ČR a směrnic EU na odbornou teoretickou a praktickou přípravu nutričních terapeutů.
Cílem vzdělávacího programu je příprava studentů k výkonu činností nutričního terapeuta. Program se zaměřuje na aplikaci získaných poznatků při zajišťování nutriční péče ve vztahu ke specifickým výživovým potřebám pacientů. Studenti se naučí navrhovat změny zajišťující dodržování léčebného režimu ve vztahu k výživě pacienta a zhodnocovat stravování pacientů z hlediska obsahu energie a jednotlivých živin pomocí anamnestických metod nebo vhodných nástrojů. Edukace o různých onemocněních, jejich prevenci a nutriční terapii je klíčovou součástí programu.
Program klade důraz na zabezpečování a komplexní řešení nutričních potřeb pacientů a na schopnost zhodnotit potřebu odeslat pacienta do péče dalších odborníků v rámci multidisciplinárního týmu. Studenti se naučí řešit problémy spojené s výživou a hydratací pacienta a posuzovat význam zdraví pro jedince i společnost. Důležitou součástí je také schopnost jednat hospodárně a ekologicky při poskytování nutriční péče. Program zahrnuje přípravu pacientů k diagnostickým a léčebným výkonům a zajišťování nutriční péče při těchto výkonech i po nich.
Dalším cílem programu je spolupráce s ostatními odborníky a organizacemi poskytujícími preventivní i následnou zdravotní či sociální péči na realizaci programů zaměřených na zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva. Studenti budou přispívat k profesionalizaci oboru nutriční terapie a zvyšování prestiže a postavení nutričního terapeuta ve společnosti.
Program zahrnuje sledování aktuálního stavu rozvoje nutriční terapie v ČR i v zahraničí, podíl na výzkumné činnosti, prezentaci jejích výsledků a aplikaci do praxe. Studenti se naučí orientovat se v právním řádu ČR a respektovat právní předpisy a doporučení EU týkající se zdravotní a sociální politiky. Při poskytování nutriční péče pacientům z odlišného sociokulturního prostředí budou jednat s vědomím jejich národnostních, náboženských a jiných odlišností.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Program v teoretické výuce poskytuje znalosti, které tvoří základ potřebný k výkonu povolání nutričního terapeuta:
· v anatomii se zaměřením na trávicí systém, fyziologii se zaměřením na fyziologii výživy a metabolismus, patologii, patofyziologii se zaměřením na patofyziologii konkrétního onemocnění, v chemii, biochemii, potravinářské chemii, nauce o potravinách, technologii přípravy pokrmů, mikrobiologii, epidemiologii a hygieně, základech farmakologie,
· v lékařské toxikologii, komunitní hygieně, epidemiologii infekčních a neinfekčních onemocnění ve vztahu k výživě, ve výživě zdravých jedinců různých věkových skupin včetně specifických nároků těhotných žen a zvláštností dětského a dorostového věku, ve výživě ve vztahu k tělesné zátěži (výživa sportovců), v komunitní péči, alternativní a netradiční formě výživy, ve výživovém poradenství, zdravotní výchově, ochraně a podpoře veřejného zdraví, ochraně spotřebitele, tvorbě a řízení zdravotnických programů, klinické dietologii, přípravě základních a speciálních druhů léčebné výživy s využitím zásad racionální výživy, zpracování výživové anamnézy, stanovení terapeutických plánů stravování individuálních klientů, hygienických aspektech zajištění výroby, přípravy, rozvozu, přepravy, značení a skladování pokrmů a jejich uvádění do oběhu, umělé výživě (enterální a parenterální),
· ve vnitřním lékařství se zaměřením na metabolická onemocnění, v chirurgii, pediatrii, gynekologii, gerontologii, psychiatrii, infekčním lékařství, onkologii a základech ošetřovatelství.
V rámci praktického vyučování poskytuje dovednosti a znalosti:
· v léčebné výživě ve vztahu ke klinickým oborům uvedeným v písmenu a) bodu 3, a to ve zjišťování nutričních potřeb pacientů, v hodnocení stavu výživy, ve zpracovávání jídelních plánů, ve volbě vhodných doplňků stravy, v přípravě a distribuci stravy, ve zdravotní výchově, v edukaci a poradenství.
Obsahem vzdělávání jsou dále:
· vybrané sociální disciplíny, které umožňují lépe pochopit vztah mezi zdravotním stavem a fyzickým i sociálním prostředím člověka, a které pomáhají vytvářet odborné kompetence a osobnostní kvality studentů. Jedná se např. o psychologii a komunikaci, sociologii, právo, problematiku národnostních menšin a multikulturního a transkulturního ošetřovatelství, edukaci pacientů,
· vybrané výzkumné metody používané v praxi nutričního terapeuta, vybrané poznatky z přírodních a aplikovaných věd (biofyziky, biochemie, radiologie, farmakologie, epidemiologie a hygieny) a základů managementu,
· vzdělávání v cizím jazyce včetně základů latinského jazyka. Program rozvíjí počítačovou gramotnost studentů, vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (IKT), které má především aplikační charakter a je zaměřeno na seznámení studentů se speciálními programy pro zdravotnictví.