Vzdělávací program: 53-43-N/11 Diplomovaný farmaceutický asistent
Obor vzdělání: 53-43-N/1. Diplomovaný farmaceutický asistent
Vzdělávací program byl vytvořen Asociací ředitelů středních zdravotnických škol Čech, Moravy a Slezska a je platný pro všechny vyšší odborné školy zdravotnické, kterým byla udělena akreditace programu.
Charakteristika vzdělávacího programu
Program zahrnuje teoretické vědomosti z anatomie, fyziologie, patologie, mikrobiologie a hygieny, psychologie a komunikace a obecně odborných oborů veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Odborné vzdělání farmaceutického asistenta tvoří také vybrané poznatky z přírodních a aplikovaných věd (chemie a biochemie, farmakologie, analýzy léčiv, farmaceutické botaniky, chemie léčiv) a základů managementu.
Součástí je osvojení zásad a dovedností předlékařské první pomoci a ochrany člověka za mimořádných událostí.
Vzdělávání zahrnuje i vzdělávání studentů v cizích jazycích včetně základů latinského jazyka. Cílem vzdělávání studentů v cizím jazyce je dosáhnout, v návaznosti na předchozí znalosti jazyka ze SŠ, takové úrovně jazykových znalostí a dovedností, která odpovídá stupni B2 (C1) Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, a zároveň je připravit i pro užívání jazyka v typických řečových situacích při poskytování zdravotní péče pacientům/klientům neovládajícím český jazyk, k využívání cizího jazyka pro studijní účely, popř. pro studijní pobyt nebo práci v zahraničí. Vzdělávání v latinském jazyce je zaměřeno na osvojení základní medicínské terminologie nezbytné pro vzdělávání v oboru.
Rozvíjí se rovněž počítačová gramotnost studentů. Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (IKT) má především aplikační charakter a je zaměřeno na seznámení studentů se speciálními programy pro zdravotnictví, zejména lékárenství, na využívání IKT v praxi farmaceutického asistenta a jako zdroje informací.
Významnou složku vzdělávání tvoří praktická výuka, jejímž cílem je osvojení pracovních postupů v přípravě a analýze léčiv, laboratorní technice, farmakognózii, farmaceutické botanice a lékárenství. Praktická výuka se uskutečňuje pod vedením odborných farmaceutických pracovníků a učitelů a v součinnosti s nimi. Praktická výuka má formu laboratorních cvičení v podmínkách školy a odborné praxe zejména v zařízeních lékárenské péče a dalších odborných pracovištích zacházejících s léčivem.
Systematicky se věnuje pozornost bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a dodržování hygienických a protiepidemiologických požadavků. Důraz se klade také na uplatňování ekologických a ekonomických hledisek při přípravě léčiv a manipulaci s nimi v duchu zásad trvale udržitelného rozvoje.
Součástí vzdělávacího programu je také problematika ochrany člověka za mimořádných událostí, která je zahrnuta zejména do předmětů první pomoc a medicína katastrof, veřejné zdravotnictví, anatomie a fyziologie.
Posláním zdravotnických pracovníků je také vést své klienty k péči o vlastní zdraví, proto je žádoucí, aby i farmaceutičtí asistenti získali v tomto směru potřebné návyky a postoje. Jedním z prostředků posilování zdraví je i sport a tělesná cvičení. I když ve vzdělávacím programu není zařazen povinný předmět tělesná výchova, ale pouze sportovní kurzy (povinný je minimálně jeden týdenní kurz za dobu vzdělávání), je žádoucí, aby škola umožnila studentům pravidelné sportovní a pohybové aktivity a motivovala studenty k účasti v nich, např. formou volitelného modulu tělesná výchova.
Vzdělávání je organizováno denní formou. Zahrnuje teoretickou přípravu ve škole nebo ve školicím zařízení a praktickou přípravu, která se uskutečňuje formou praktického vyučování ve škole nebo formou odborné praxe na pracovištích, zejména v lékárnách, výdejnách zdravotnických prostředků, kontrolních laboratořích výrobců léčiv a distributorů léčiv za spolupráce a součinnosti odborných farmaceutických a pedagogických pracovníků.
Teoretická příprava zahrnuje vyučování dle rozpisu učiva v učebním plánu a v učebních modulech, sportovně-turistický nebo lyžařský kurz, samostudium a přípravu na zkoušky. Praktická příprava se uskutečňuje jednak formou praktického vyučování v rámci předmětů laboratorní technika, farmaceutická botanika, příprava léčiv, analýza léčiv, farmakognózie, první pomoc a medicína katastrof, lékárenství, a jednak v rámci odborné praxe (viz přehled využití týdnů v období září – červen). Za dobu studia je celkem realizováno 1215 hodin praktické přípravy.
Hodiny určené pro samostudium a přípravu na zkoušky jsou věnovány přípravě seminárních a projektových prací, sběru informací z terénu, práci s odbornou literaturou v knihovně, s IKT (zvl. s internetem), opakování učiva, konzultacím a dalším formám samostatného vzdělávání.
Absolutorium se skládá ze zkoušky z cizího jazyka, obhajoby absolventské práce a zkoušky z odborných předmětů, jež se povinně skládá z přípravy léčiv a farmakologie a povinně volitelně z farmakognózie, nebo lékárenství.
Zdravotní požadavky na uchazeče o vzdělávání
Podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání jsou uvedeny v nařízení vlády č. 689/2004 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Pro vzdělávání v oboru vzdělání 53-43-N/1. Diplomovaný farmaceutický asistent nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící :
- prognosticky závažnými onemocněními omezujícími funkce horních nebo dolních končetin (poruchy hrubé i jemné motoriky);
- prognosticky závažnými onemocněními kůže a spojivek včetně onemocnění alergických;
- prognosticky závažnými chronickými onemocněními dýchacích cest a plic včetně onemocnění alergických;
- přecitlivělostí na alergizující látky používané při praktickém vyučování;
- prognosticky závažnými poruchami mechanizmu imunity;
- závažnými duševními nemocemi a poruchami chování.
K posouzení zdravotního stavu uchazeče je příslušný registrující praktický lékař.